eos 350D zwarte foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

Hoi,

Sinds kort heb ik een fotostudio.
Linkstarset LF-300A.

Nu heb ik een probleem.
als ik mijn camera in de studio instel op 1/125 en F8 iso 100.
krijg ik zwarte foto's.

als ik de sluitertijd korter maak 1/60 of 1/80 krijg ik wel een belichte foto maar vaak met een zwarte rand of heel veel zwart.
er is mij verteld dat ik de sluitertijd aan moest passen op 1/125, maar helaas dan wordt het zwart.
Ik heb de flitsers vol aan.

1,5 week geleden bij een workshop modelfotografie foto's geschoten op 1/125 F8 iso 100, hier geen enkel probleem.

Wat kan er aan de hand zijn? sluiter? of stel ik iets niet goed in?
iemand een idee?
Laatst gewijzigd door 1 op molen, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
robfzr1000
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2007 10:33
WoonplaatsCOLON Limbricht

Stuur je set aan met je interne flitser??
Als dit zo is moet je eerst voorflitsen(*)met je hand voor de interne flitser, ik heb dit namelijk ook gehad afgelopen week.
Het lijkt namelijk alsof de flitser maar 1x flitst, maar dit is niet zo, indien je op * drukt(op de camera, het zelfde knopje om je gemaakte foto's uit te zoomen), en binnen 16 seconden een foto maakt zal je belichting goed zijn.

Ik denk dat het aan te raden is om een trigger te kopen voor het setje, deze schuif je op je hotshoe, en werkt samen met je flitsset.
Body's, glas en ander spul
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

Ik heb er een trigger bij de Falcon Eyes Flitsontspanner RF604 R-Wave
rvdwetering1974
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 11:28

Ik heb ook lopen emmeren met de "reactietijd" van mijn flitser. Mijn flitser werd niet geactiveerd. Nadat ik een triggerset had waren de problemen die je noemde opgelost.

Je moet wel even nagaan of je triggerset goed werkt en de flitsers wel op tijd laat afgaan. Er zit vast een test knopje op, die kan je dan los van je camera gebruiken om te zien of de flitsers wel snel genoeg afgaan.

modbreak Dejong1racing; quote verwijderd, complete openingspost quoten is onnodig
I thought the internet was something fishermen used
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

molen schreefCOLON Nu heb ik een probleem.
als ik mijn camera in de studio instel op 1/125 en F8 iso 100.
krijg ik zwarte foto's.

als ik de sluitertijd korter maak 1/60 of 1/80 krijg ik wel een belichte foto maar vaak met een zwarte rand of heel veel zwart.
1/125, F8 en iso op 100 zijn prima waarden om mee te beginnen. Je schrijft dat je wel een (correct???) belichte foto krijgt als je je sluitertijd halveert. Wellicht kan je misschien je lichtopbrengst van je lampen verdubbelen, met dezelfde begin instelling. Die instelling is geen vast gegeven. Maar eerder een uitgangspunt.

Als je perse de sluitertijd op 1/125 wilt houden dan kan je dus eventueel je waarden van je diafragma (naar F 5.6) of je iso (naar iso 200/400) veranderen als je je lampen niet meer licht kan laten geven.

Hoop dat het duidelijk is, ben zelf ook nog niet zolang hiermee bezig.
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

Hier een foto van een zwarte rand.
opstelling: rechts softbox links paraplu

[[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=121825[/img]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Naar mijn idee is dat 1 van de sluitergordijnen die dat veroorzaken. Normaal moet je hier geen problemen mee hebben wanneer je sluitertijd langer is als 1/250 sec. Ik zou het probleem voorleggen aan rofa, want dit is niet zoals het hoort.
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

Hatseflats schreefCOLON
molen schreefCOLON Nu heb ik een probleem.
als ik mijn camera in de studio instel op 1/125 en F8 iso 100.
krijg ik zwarte foto's.

als ik de sluitertijd korter maak 1/60 of 1/80 krijg ik wel een belichte foto maar vaak met een zwarte rand of heel veel zwart.
1/125, F8 en iso op 100 zijn prima waarden om mee te beginnen. Je schrijft dat je wel een (correct???) belichte foto krijgt als je je sluitertijd halveert. Wellicht kan je misschien je lichtopbrengst van je lampen verdubbelen, met dezelfde begin instelling. Die instelling is geen vast gegeven. Maar eerder een uitgangspunt.

Als je perse de sluitertijd op 1/125 wilt houden dan kan je dus eventueel je waarden van je diafragma (naar F 5.6) of je iso (naar iso 200/400) veranderen als je je lampen niet meer licht kan laten geven.

Hoop dat het duidelijk is, ben zelf ook nog niet zolang hiermee bezig.
als ik de flitsers vol aan heb, nog steeds zwart.
verschillende sterkste uit geprobeerd.
de flitsers zijn 300ws. moet voldoende zijn om het te belichten denk ik.
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

poeh heb geen idee :?, als ik zou moeten gokken dan lijkt het op dat het tweede "gordijn" zich laat zien. Maar dat lijkt mij sterk met die sluitertijd. Ik ga effe meelezen ... 8)
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

o,ja de foto is genomen met 1/80 F11 iso 100.
en het vreemde is dat het niet bij elke foto het geval is.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij een groter diafragma ga je minder flitslicht nodig hebben, waardoor je flits minder lang aan blijft. Probeer het maar eens met F5.6 of zo, dat scheelt 2 stops en je hebt zodoende 4X minder licht nodig.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Bij een groter diafragma ga je minder flitslicht nodig hebben, waardoor je flits minder lang aan blijft
Oei, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het eerste gedeelte klopt uiteraard wel maar het tweede gedeelte ...........
De flitskoppen "weten" toch immers niet hoe je diafragma staat? Misschien dat het wel zo werkt met ETTL flitsen, dat durf ik niet te zeggen.
De oplossing voor dit probleem weet ik eerlijk gezegd ook zo een twee drie niet, het lijkt op een flink synchronisatie probleem. De gehanteerde instellingen zijn gewoon correct, de flits van zulke Linkstar koppen zou gewoon netjes binnen de belichtingstijd moeten vallen.
Misschien toch maar even contact opnemen met de leverancier?
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De flitskoppen weten inderdaad niet hoe je diafragma staat, maar je kunt wel handmatig de flitskracht terug draaien bij studio-flitsers. Dat zul je wel moeten ook, anders ga je overbelichte foto's krijgen. Of je moet je flitskoppen verder weg zetten, maar dan flits je nog op vol vermogen en dat was nu even niet de bedoeling in mijn uitleg. Ik had dat inderdaad duidelijker mogen omschrijven.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Nu is het duidelijk :D
maar hoe dan ook: verandering van instellingen (zowel camera als flitskoppen) doet er niet zo veel toe. Het is de synchronisatie die niet klopt. Zolang je kortere sluitertijden dan 1/200 gebruikt mag dit beeld gewoon niet voor komen.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Roel Colly
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2006 13:34
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Duidelijk sync probleem.

Als deze foto op een 1/80 is genomen dan gok ik dat de flitser op 1/60 staat.

Ik heb geen idee of je met linkstar ook de synctijd kan veranderen, maar dat zou de oplossing zijn. Is dat niet mogelijk, terug naar de winkel met de flitser of iig informeren.
Om 1 ding uit te sluiten, het ligt niet aan je camera, of ik ben totaal gek =).
------------------------
Roel Colly
www.colly.nl
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ik had dat probleem laatst ook. Toen had ik de dop nog op de lens zitten :wink:

GRoel
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Misschien eens een andere camera er aan hangen en kijken of die het zelfde probleem vertoont?!

@ GRoel dat was ook het eerste wat er bij mij op kwam:P
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

ik het net een andere camera uitgeprobeerd eos 400d.
maar ook hier het zelfde probleem.

dus ik denk niet dat het aan de camera ligt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zit dus niet in je camera.

Ga eens naar een behoorlijk lagere sluitertijd, 1/50 of zo. Kijk eens vanaf welke sluitertijd het probleem zich niet meer voor doet.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

bij 1/60 of 1/80 heb ik met afwisseling wel/niet zwarte balk.
maar waarom bij 1/125 zwarte foto? kan de 350d/400d geen sluitertijd van 1/125 aan?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar