Mijn foto is gejat!

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Hallo foremleden,

Ik kreeg net een mailtje van een plaatselijke mede hobbyfotograaf dat de plaatselijke copyshop posters heeft gedrukt (t.b.v. de winkeliersvereniging) met een van mijn foto's er op zonder bronvermelding en zonder van te voren toestemming gevraagd te hebben.
Persoonlijk vind ik het niet erg als verenigingen en particulieren mijn foto's gebruiken, maar met commercieele doeleinden heb ik wel moeite.
Op de website waar de mijn foto's gepubliceerd staan (www.gennepnu.nl) staat duidelijk vermeld dat er toestemming gevraagd moet worden.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie hierover denken?

Alvast bedankt!
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Tja, hoe denken de forumleden hierover.
Even zoeken op het forum en je komt meer van deze situaties tegen waar de rode draad van de reacties is" benader de zondaar (netjes) en beperk de schade"
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik zou denk ik de voorzitter van de winkeliersvereniging hierover benaderen, vragen om uitleg en in goed overleg iets proberen overeen te komen.
Opnieuw drukken met bronvermelding zullen ze wel niet doen maar misschien is er een alternatief.
Ik zou er in eerste instantie niet te fel op reageren want dan loop je het risico nul op het request te krijgen en dat ze nooit meer een foto van je gebruiken. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Het blijkt nu een poster van Jong Nederland te zijn. Ik heb hem zelf alleen nog maar heel klein op internet gezien www.printmarkt.eu en dan links boven. Ga zo effe de hond uitlaten dan kan ik hem in het groot zien.
Er staat in elk geval geen bronvermelding bij, en er is mij niets gevraagd :( dat was toch wel het minste wat ze hadden kunnen doen.
Verder heb ik er geen problemen mee als het voor een goed doel is :D
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Vind het niet erg netjes van die winkeliersvereniging.
Volgens mij had die wetsite "gennepTnu.nl" moeten heten
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

@ Eb,

Even voor de duidelijkheid, De website www.gennepnu.nl is de website waar mijn foto's met enige regelmaat op staan. Deze website is van een Gennepenaar en hij maakt en onderhoud deze website hobbymatig.
Dus van deze website hebben ze de foto gejat. Terwijl er in de toelichting van de website staat dat toestemming gevraagd moet worden.

Alvast bedankt voor de reacties!
Groet Marco

P.S. Het is natuurlijk ook leuk dat mijn foto voor een poster gebruikt wordt.
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

MacEos schreefCOLON P.S. Het is natuurlijk ook leuk dat mijn foto voor een poster gebruikt wordt.
Ik zou deze gebruiken om vooral aan iedereen te laten weten dat die foto van jou is !
Als je de winkeliersvereniging op een ontspannen cooperatieve manier benaderd weet ik zeker dat er vast in de toekomst nog wel eens een winkel op de foto moet.
Ergo, maak nooit teveel vijanden maar probeer mee te bewegen naar naamsbekendheid en betaalde opdrachten...
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Alvorens er een hele discussie losbarst, ga het eerst eens vragen aan het bedrijf/persoon in kwestie. Gissen = Missen.

De eerste replies in deze topic waren stof genoeg om het uit te zoeken. Ik zou dan uiteindelijk wel graag willen weten wat hun motivatie was om de betreffende foto te gebruiken :) Misschien ligt er al wel een cheque voor je klaar!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
mol_air
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 10 Nov 2008 11:43

hoe is e.e.a. nu opgelost?
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

er zijn inmiddels nog twee foto's gebruikt en ik krijg er een vergoeding voor.
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

Ik heb onlangs hetzelfde gehad. Nja, bij mij ging het dan om een krant. Een lokale krant hier gebruikte ongevraagd vier foto's van mij zonder dat ze daarvoor toestemming hadden gevraagd. Mijn naam stond er dan wel bij, maar alsnog heb ik nooit toestemming voor publicatie gegeven. De foto's had ik gemaakt voor wat vrienden, waar de krant (omdat ze het project leuk vonden van hun) ook een item aan hebben gewijd. De vrienden van me hebben voor de rest ook nooit gecommuniceerd met hun over het artikel, dus zij hebben ook geen toestemming ervoor gegeven.

In dit soort gevallen moet je gewoon écht niet coulant zijn. Gewoon een factuur meteen sturen. Ik heb een factuur gestuurd met mijn normale prijs (100 euro ex btw) en een begeleidende brief. De eerste negeerde ze. De tweede heb ik op laten stellen door een bevriende advocaat, wat schijnbaar de schrik er bij hun inbracht en een week later had ik 400 euro op m'n rekening staan!

Wat jezelf al zegt: non-profit e.d. mogen ze prima gebruiken... maar commerciele instellingen die moeten gewoon betalen. Goed om te horen dat je niet over je heen hebt laten lopen!
22.2x14.8mm cmos
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

@Misha023

Hoe heb je die factuur gemaakt dan? Of ben je zelfstandig fotograaf?
Ik heb wel een eigen zaak maar dat heeft niets met fotografie te maken.
Er staat nu ook een foto van me in de krant die een plaatselijke horecagelegenheid heeft gebruikt als achtergrond voor hun advertentie, er is mij niets gevraagd......
Ik baal hier enorm van, Ik kan wel op hoge poten naar iedereen toe gaan maar ik heb ook nog een zaak te runnen in deze plaats.
Een bevriende advocaat...tja das handig, maar die heb ik niet.
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer een foto is gebruikt voor een advertentie dien je niet bij de krant te zijn, maar bij die horeca-zaak. Met stroop vang je meer vliegen als met azijn, en zeker in jou situatie dat je nog een zaak te runnen hebt moet je enigszins oppassen. Maar even binnenlopen bij die horeca-zaak voor een verhelderend gesprek kan geen kwaad. Het is ook maar een beetje waar je dan tevreden mee bent, nee heb je ja kun je krijgen.
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

Ik ben een zelfstandige fotograaf, pas net ermee begonnen

Je zal voor die advertentie inderdaad naar de horeca-gelegenheid moeten gaan
22.2x14.8mm cmos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar