Backpacken... wat en hoe mee?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn maar ik wordt er niet veel wijzer van (en de meeste zijn ook alweer van een tijdje geleden).

Ik ga voor ruim een maand backpacken in Groot-Britannië. Hierbij neem ik de trein en verblijf ik meestal 2/3 dagen in één plaats. Ik zal vooral steden bezoeken, maar ik ga ook naar Wales en Schotland (landschappen en zee).

De eerste vraag is: Wat neem ik mee?
Ik heb:
-Canon 450D (lijkt me makkelijk om mee te nemen, anders heb ik zo weinig aan de rest).
- Canon 18-55 kitlens
- Canon 55-250 4/5.6
van plan te kopen:
- Canon 10-22 3.5/4.5
- Canon 50 1.8
- eventueel flitser?
- andere dingen?

Qua geheugen ga ik alles op sd kaartjes gooien. 8gb 24 euro dus dat gaat makkelijk.

Maar dan heb ik ook nog de vraag hoe ik het ga meenemen?
Op mijn rug heb ik dan natuurlijk een backpacktas.
Ik heb nu alleen een Lowepro slingshot 100. Super handig maar dit gaat dus helaas niet lukken.
Ik ga ook op pad zonder backpack, dus daar mijn spullen in doen gaat niet.

Ik ga pas in mei dus heb nog even...maar dat kijkt wat makkelijker rond.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Janie,

Heb zelf de off-trail 1 gebruikt met mijn 400d en een rugzak. Een 450d (zonder grip, met grip is proppen) met 3 lenzen kan je deze hier in kwijt. Dit is een zgn beltpack die je als een riem draagt. Rugzak met heupriem kan dus op de rug. Off-trail kan dan met riem (sluiting op de rug, wel even zoeken hoe het lekker zit zodat deze niet knelt) op de buik.

Voordeel van deze redelijk kleine beltpack is dat je deze als je hem niet gebruikt ook nog eenvoudig weg kan stoppen in de rugzak. De lenstassen aan de zijkant zijn los te halen dus je kan allerlei combi's maken.

http://products.lowepro.com/product/Off ... 1980,7.htm

succes en veel plezier

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Misha023
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 08:42

Ik zou ipv zoveel verschillende lenzen gewoon 1 all-round lens meenemen. Een 18-200.

En als tas is er voor mij maar 1 oplossing met rondreizen: de Crumpler Jimmy Bo

Afbeelding

Mocht je nog een flitser halen, dan kan je die nog altijd ergens in je tas kwijt aan de bovenkant

Voor je SD-kaarten: haal er niet 1 van 8 gb, eerder 2 van 4 en wissel ze om de dag

Mocht er zo iets gebeuren met een geheugenkaart, dan heb je nog altijd de andere waarop de foto's staan van de even of oneven dagen!
22.2x14.8mm cmos
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

Misha023 schreefCOLONIk zou ipv zoveel verschillende lenzen gewoon 1 all-round lens meenemen. Een 18-200.
Beetje zonde om alleen voor deze reis deze lens te kopen....ik heb dit bereik al, dus investeer liever in extra bereik (of lichtsterkte).


Bedankt voor de rest van de tips.

Rijk: Heb inderdaad al zitten kijken naar die heuptas...hij ziet er alleen zo onpraktisch en oncharmant (sorry blijf toch een vrouw hehe) uit. Al zal alles er oncharmant uit zien ben ik bang, dus daar leg ik me bij neer.
Het onpractische lijkt me de losse lenstassen. Ben bang dat ze los gaan.
Kunnen er extra spullen (lens/filter?) in de tas?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

janie,

In de lenstassen kan je lenzen kwijt (mijn Sigma 70-300 paste er keurig in) Op de body kan je een lens laten zitten. (bv je 18-55) In de andere lenstas kan je dan nog andere spullen kwijt. Losslaten!!!! Als je deze tas ziet weet je dat dit niet zo maar gebeurd. Er zit zoveel klitteband aan dat deze er juist lastig af te halen is. Verder loopt er nog een extra lus van heupband om de lenstas. Hier hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Als je "echt" gaat backpacken zal je wel meer oncharmante maar toch zeer praktische zaken tegenkomen. :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
mdebruin
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2006 17:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

de vraag die je je ook kunt stellen is: wat heb ik allemaal nodig?

Zelf vertrek ik volgende week zondag naar Nepal en graag als ik alles wil meenemen, is dat gewoon geen optie. Enerzijds zit ik met het gewicht en anderszijds ook gewoon dat ik praktisch wil reizen. Met heel veel apparatuur wil dat niet echt lukken.

Nu is Engeland natuurlijk wel iets anders dan Nepal :o

Een kritische blik kan je dus helpen. Verder kanje ook nog denken aan polirisatie filters, extra accu's en wellicht een imagetank als je echt veel foto's denkt te gaan maken.

Qua tas heb ik ooit deze gekocht: http://products.lowepro.com/product/Rov ... 024,14.htm daarmee heb je een tas met en een fotocompartiment en een begagegedeelte.

Waar ik zelf nog naar opzoek ben is naar een goede beschermhoes waarin ik meerdere CF kaartjes kan doen. Iemand tips?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@mdebruin

overal is een oplossing voor :lol:

http://products.lowepro.com/catalog/Mem ... ets,42.htm

Heb zelf de DMC-Z en deze bevalt prima kan er meerdere CF kaartjes in kwijt en zelfs nog twee accu's.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Tja, erg lastig.
Tot nu toe ging op mijn backpackreizen alleen mijn 17-70 mee en bleef de rest thuis.
Het telebereik heb ik nooit gemist, een UWA misschien soms maar ook achteraf gezien weer niet.

Zelf sta ik overigens ook voor een lastige beslissing, ik heb samen met mijn vriendin plannen om dit of volgend jaar een keer te gaan backpacken in Zuid-Afrika. Dus ook wild etc. Daar zou ik wel een telebereik voor willen hebben. Neem ik dan de 17-70 en 70-200 mee, koop ik een 100-400 of extender of gooi ik het over een totaal andere boeg en koop ik bv de 18-270 van Tamron.

Ik ben geen liefhebber van megazooms, maar ik ben ook liefhebber van heel veel meenemen. Daarnaast is onopvallend reizen met een superzoom makkelijker gaan dan dit met de 70-200 zal zijn. Los van stofproblemen etc die je met het wisselen kunt hebben.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
g-works
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2008 13:36
WoonplaatsCOLON 's-gravenhage

Ik ben afgelopen november door vietnam/ thailand gereisd en had een
crumpler pretty boy rugzak (de kleinste versie) mee en dat beviel wel.

http://www.factoryprices.nl/product_inf ... s_id=90332

In een kleine rugzak kan je behalve je camera /lenzen ook een fles water/eten/reisgids meenemen.

Ik had aan lenzen 18-55 IS lens en 50 1.8 mee en een statief velbon ultra luxi L .
Het statief ging eigenlijk nooit mee (de standaard kop neemt te veel ruimte in beslag) .
De 50 1.8 was handig ivb de lichtgevoeligheid maar volgende keer gaat er een 35 mm 2.0 mee die is breder inzetbaar op een crop camera voor als er wat minder licht is.
Een tele zoom miste ik niet maar een 10-22 lijkt mij fijn om architectuur in steden te fotograferen.
Neem in ieder geval niet te veel mee, een hele dag met een zware tas sjouwen hou je niet lang vol en is niet plezierig is mijn ervaring...
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

Ik heb zitten denken.... en misschien kan ik zo'n heuptas nemen en dan de slingshot in mijn backpacktas doen.

Zo heb ik de camera bij de hand tijdens het reizen. En als ik ergens ben kan ik gewoon mijn slingshot meenemen.

Goed plan? Of toch niet handig?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

tja als je de plek hebt en gewicht kan dragen prima oplossing. De Slingshot is nou niet echt een tas die je even "wegfrommeld" en neemt nog behoorlijk wat plaats in. Maar nogmaals als je deze plaats kan missen is het een goede oplossing. Goed "proefpakken" dus of alles wel past. :wink:
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dames vergeet die amateur dingen eens en ga een kijken, bij Lowepro of Kata ed.

Maar hiervoor is de TOPLOADER ontwikkeld. Een betere maar ook duurdere oplossing voor de Offtrail. Echter je moet dan zelf nog lenscases kopen ed.

Maar een Toploader is wel flexibeler en de basis van een meervoudige combinatie. Tja wat is dat nu weer, hoor ik je denken. Een Toploader is een buideltas voor op je buik, op je rug, of als schoudertas, heuptas of zelfs met een harnas en deluxebelt een multie functioneel draag systeem.

Maar wel eens gedacht aan lenen?

Mijn Toploader wil ik best tijdelijk delen.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@ jeroen, heb je gekeken wat voor camera de TS heeft. Volgens mij verzuipt een 450D (zonder grip) in een toploader. Deze is meer bestemd voor inderdaad de pro met een XXD of XD met een mooie witte toeter er op. :wink:

Tot zo
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Richard in mijn toploader misschien maar er zijn er die een paar maten kleiner zijn :)


Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar