Hallo allemaal,
ik weet dat hier al honderden topics over zijn en heb er al behoorlijk wat doorgeworsteld, maar toch wil ik me vraag stellen.
Ik heb nu nog een 300D, maar deze gaat in de loop van de tijd vervangen worden door een 40D of een 50D. Mijn objectieven wil ik ook gaan upgraden. De vraag natuurlijk welke.
Ik heb zelf uiteraard al onderzoek gedaan en waar ik op uit ben gekomen is het volgende:
Ik wil een 70-200 maar welke. Ik zit het meeste te denken aan de F/4 IS versie.
Wat fotografeer ik en wil ik de lens voor gebruiken? De lens wil ik gebruiken voor portretten en buiten shoots. Ook wil ik hem voor binnenfotografie gebruiken.
Waarom dan deze? Omdat ik alleen super goede reacties over deze lens hoor. Ik hou van rag scherpe beelden, dus dat zit wel goed bij deze lens.
Waarom twijfel ik dan toch? Kan ik mijn scherptediepte wel klein genoeg krijgen met F/4? Voor de foto's binnen zou ik eigenlijk de 2.8 nodig hebben, maar ik heb al IS en het lijkt me toch een heel gewicht om mee te sjouwen. Voor de fotoshoots heb ik het niet nodig of wordt mijn scherpte diepte te groot?
Of moet ik toch voor een tamron 2.8 gaan, prijstechnisch veel voordeliger natuurlijk.
Daarnaast wil ik de Tamron 17-50 2.8 kopen, wat vinden jullie van deze keus? Dit lijkt mij de ideale lens voor groothoek en de aansluiting op de 70-200.
Wie kan mij uit me twijfel halen?
Groeten Antonie
Objectief keuze 70-200
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 162
- GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43
Zelf heb ik de 70-200 F4 IS, deze heb ik genomen om z'n gewicht. Hij kwalitatief zelf nog iets beter dan de 2.8. Bij Photozone.de wordt hij zelfs de beste zoom lens van Canon genoemd.
http://photozone.de/canon-eos/196-canon ... ew?start=2
Met de IS kun je tot hele lange sluitertijden gaan, dus ik mis de 2.8 totaal niet.
http://photozone.de/canon-eos/196-canon ... ew?start=2
Met de IS kun je tot hele lange sluitertijden gaan, dus ik mis de 2.8 totaal niet.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
- bramos_ditaljanos
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 4219
- GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
- WoonplaatsCOLON Rotterdam
- CONTACTCOLON
Ik heb de 70-200 F4 (non-IS) en die bevalt helemaal prima! Ik heb ook getwijfeld voor de F2.8, maar omdat die inderdaad wat minder scherp schijnt te zijn en twee keer zoveel weegt heb ik dat niet gedaan.
Zeker als je 'm aan een 50D hangt (in de toekomst) zullen low-light opnames niet zo'n probleem zijn, gezien de goede ruisprestaties van die camera. Als je het geld voor IS hebt zou ik het doen, zeker als je 'm ook binnen zal gebruiken. Maar houd er wel rekening mee dat IS alleen bewegingen van de camera/fotograaf compenseert en dus niet van het model.
Wat betreft je 'aanvulling' geef ik je nog 'n tip mee: de Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM. Hij is weliswaar behoorlijk aan de prijs (800 euro, geloof ik), maar dan krijg je wel L-serie kwaliteit. De enige reden dat 'ie geen L-label draagt is het feit dat het een EF-S lens betreft (die kunnen nooit L zijn). Verder is de kleurverzadiging iets minder dan bij L-lenzen. Maar toch, één van de beste kitlens-vervangers die er is !
Zeker als je 'm aan een 50D hangt (in de toekomst) zullen low-light opnames niet zo'n probleem zijn, gezien de goede ruisprestaties van die camera. Als je het geld voor IS hebt zou ik het doen, zeker als je 'm ook binnen zal gebruiken. Maar houd er wel rekening mee dat IS alleen bewegingen van de camera/fotograaf compenseert en dus niet van het model.
Wat betreft je 'aanvulling' geef ik je nog 'n tip mee: de Canon EF-S 17-55 F2.8 IS USM. Hij is weliswaar behoorlijk aan de prijs (800 euro, geloof ik), maar dan krijg je wel L-serie kwaliteit. De enige reden dat 'ie geen L-label draagt is het feit dat het een EF-S lens betreft (die kunnen nooit L zijn). Verder is de kleurverzadiging iets minder dan bij L-lenzen. Maar toch, één van de beste kitlens-vervangers die er is !
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 608
- GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Mag ik hierover nog wat vragen: De F4 IS kan dus lange sluitertijden halen door zijn IS. Als je de F2.8 non-IS zou kopen, kamp je dan vaak met bewegingsonscherpte. In donkere situaties, binnen bijvoorbeeld, wat is het verschil dan in resultaat tussen de foto afkomstig uit de F4 met een lange sluiter of F2.8, met een kortere sluiter?
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment
Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Twitter:@persmoment
Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
De 70-200mm f/4 IS is een prima keuze. Mijn favoriete objectief! En je kunt tot sluitertijden van 1/15 nog scherp fotograferen (beetje afhankelijk of je een vaste hand hebt uiteraard). Dat lukt je niet met een non-IS objectief
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Het ligt aan de onderwerpen die je schiet.ArieScanner schreefCOLON In donkere situaties, binnen bijvoorbeeld, wat is het verschil dan in resultaat tussen de foto afkomstig uit de F4 met een lange sluiter of F2.8, met een kortere sluiter?
IS vangt namelijk je eigen trillingen (van je hand) op. Zonder IS zou je die trillingen zien, met IS worden ze gecompenseerd en is het mogelijk om een langere sluitertijd te gebruiken. Echter dit gaat niet op voor onderwerpen die bewegen, want met een lange sluitertijd zullen die alsnog bewogen zijn.
Fotografeer je dus stilstaande objecten, dan kan IS een uitkomst voor je zijn.
Fotografeer je bewegende dingen (sport, mensen, etc.) dan is een foto bij 1/30e (ofzo) nog steeds bewogen.
- Aestiva
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2193
- GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
- WoonplaatsCOLON Vleuten
- CONTACTCOLON
Dat hangt er van af hoe je fotografeert.
Als je op 200mm inzoomt en relatief dicht op je onderwerp gaat staan, heb je een korte dof.
Als je op 200mm inzoomt en relatief dicht op je onderwerp gaat staan, heb je een korte dof.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
- iZ
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 289
- GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
- WoonplaatsCOLON Assen
- CONTACTCOLON
Dat is afhankelijk hoe dicht je op je model staat en hoeveel je in zoomt.
Sta je 2m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 12cm zijn en op 200mm 1.37cm
Sta je 1m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 2.89cm zijn en op 200mm 0.3cm
Kijk hier anders even
http://dofmaster.com/dofjs.html
Sta je 2m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 12cm zijn en op 200mm 1.37cm
Sta je 1m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 2.89cm zijn en op 200mm 0.3cm
Kijk hier anders even
http://dofmaster.com/dofjs.html
Ok mensen ik ben overtuigd. Ik neem de F/4 Is versie.
@bramos
De 17-55 IS heb ik wel overwogen maar vind ik te duur. Voor dat geld Zou ik of de 17-40 L nemen of de 24-105 IS L. Dus die twee opties vallen af.
Mijn twijfel gaat uit naar de 17-50 2.8 of de 28-75 2.8 beide van Tamron. Bij de laatste dien ik nog een groothoek erbij te kopen.
Wat is jullie mening hierin?
Groeten Antonie
@bramos
De 17-55 IS heb ik wel overwogen maar vind ik te duur. Voor dat geld Zou ik of de 17-40 L nemen of de 24-105 IS L. Dus die twee opties vallen af.
Mijn twijfel gaat uit naar de 17-50 2.8 of de 28-75 2.8 beide van Tamron. Bij de laatste dien ik nog een groothoek erbij te kopen.
Wat is jullie mening hierin?
Groeten Antonie
- DvD
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 285
- GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
- WoonplaatsCOLON Spijkenisse
- CONTACTCOLON
persoonlijk vind ik 28 mm op een crop te weinig groothoek en ga je veel wisselen. dat is natuurlijk wel afhankelijk waar je de lens voor gebruikt.
de 28-75 is wel ideaal als portret lens maar als walkaround ga je tegen de groothoek aanlopen.
het verschil met de 17-50 tov de 70/75 mm is ongeveer 2 stappen
de 28-75 is wel ideaal als portret lens maar als walkaround ga je tegen de groothoek aanlopen.
het verschil met de 17-50 tov de 70/75 mm is ongeveer 2 stappen
..
- rooster
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 734
- GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
- WoonplaatsCOLON Hoorn
Leuk, maar daar kun je niet zien hoe groot hetgeen is wat je fotografeert.iZ schreefCOLONDat is afhankelijk hoe dicht je op je model staat en hoeveel je in zoomt.
Sta je 2m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 12cm zijn en op 200mm 1.37cm
Sta je 1m van je model af, zal je scherptediepte op 70mm 2.89cm zijn en op 200mm 0.3cm
Kijk hier anders even
http://dofmaster.com/dofjs.html
Depth Of Field (DOF) hangt alleen af van diafragma-waarde. (bij gegeven afbeeldingsgrootte en sensorgrootte).
Stel hoofd + schouders is 450mm. DOF bij f/4 = 64mm (op 1.6x crop camera).
Achtergrondonscherpte is bij 200mm, 200/70=2.9x groter dan bij 70mm.
"One test is worth a thousand expert opinions"
- flyer
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 129
- GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 16:01
- WoonplaatsCOLON amersfoort
Dat de 70-200 f4 IS een gewilde lens is ,blijkt wel uit het aanbod op de "gebruikte markt'.
Ik zoek deze lens nu ongeveer een maand, maar ben hem nog geen 1x tegengekomen.
In de loop van dit jaar wil ik mijn non-IS wegdoen en een IS-versie ervoor terug nemen.
De non-IS versie, daar struikel je zowat over en ook de verschillende f2,8 versies kom je zo af en toe nog wel tegen.
ik bedoel maar......
gr,
Freek
Ik zoek deze lens nu ongeveer een maand, maar ben hem nog geen 1x tegengekomen.
In de loop van dit jaar wil ik mijn non-IS wegdoen en een IS-versie ervoor terug nemen.
De non-IS versie, daar struikel je zowat over en ook de verschillende f2,8 versies kom je zo af en toe nog wel tegen.
ik bedoel maar......
gr,
Freek
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=33458">Click Here</A> to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
-------------------------------------------------------
Canon EOS 40D, Sigma 17-70 f/2,8-4,5 , Canon L f/4 70-200 USM
-------------------------------------------------------
Canon EOS 40D, Sigma 17-70 f/2,8-4,5 , Canon L f/4 70-200 USM
- Digitom
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 310
- GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
- WoonplaatsCOLON M-sluis
- CONTACTCOLON
Tussen de twee tamron's zou ik voor de 17-50 gaan. Lees er goede dingen over, en dan heb je nog steeds je groothoek. Het stukje boven de 50 kan je met een paar stappen oplossen, naar achter stappen voor meer groothoek kan meestal niet..
Ja Freek ik denk dat het nieuw kopen wordt de IS versie, ben ook al hard aan het nadenken erover.flyer schreefCOLONDat de 70-200 f4 IS een gewilde lens is ,blijkt wel uit het aanbod op de "gebruikte markt'.
Ik zoek deze lens nu ongeveer een maand, maar ben hem nog geen 1x tegengekomen.
In de loop van dit jaar wil ik mijn non-IS wegdoen en een IS-versie ervoor terug nemen.
De non-IS versie, daar struikel je zowat over en ook de verschillende f2,8 versies kom je zo af en toe nog wel tegen.
ik bedoel maar......
gr,
Freek
Canon EOS 400D + BG-E3 / Canon EF-S 18-55 f3.5-5.6 / Canon EF 50 f1.8 / B&W 58 Circ. Pol MRC / Kata 3N1-30 / Manfrotto 055CXPRO3 + 488RC2 / 430EXII
-
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 608
- GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
- CONTACTCOLON
Ben ik het niet mee eens Freek. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren en doet aan ander soort fotografie. De een heeft meer aan een F2.8, omdat hij veel bewegende objecten fotografeert (actiefoto's met mensen) en heeft dus meer aan een lens waarmee men eenvoudiger kortere sluitertijden kan aannemen. De andere wil het gebruiken voor portret en geposeeerde fotografie, of natuur e.d. en vind een F4 met IS voldoende. Toch?flyer schreefCOLONDat de 70-200 f4 IS een gewilde lens is ,blijkt wel uit het aanbod op de "gebruikte markt'.
Ik zoek deze lens nu ongeveer een maand, maar ben hem nog geen 1x tegengekomen.
In de loop van dit jaar wil ik mijn non-IS wegdoen en een IS-versie ervoor terug nemen.
De non-IS versie, daar struikel je zowat over en ook de verschillende f2,8 versies kom je zo af en toe nog wel tegen.
gr,
Freek
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment
Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Twitter:@persmoment
Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
- wrd frank
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 200
- GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
- WoonplaatsCOLON Woerden
- CONTACTCOLON
Ik heb ook met deze twijfel gezeten.
Alleen doordat ik wel een extender er tussen wil zetten op sommige momenten heb ik gekozen voor de 2.8.
Nu rest nog 1 ding.....sparen...
Alleen doordat ik wel een extender er tussen wil zetten op sommige momenten heb ik gekozen voor de 2.8.
Nu rest nog 1 ding.....sparen...
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8