Welk foto papier gebruiken?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
marlieske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2008 20:47
WoonplaatsCOLON zeeland

Aangezien ik het leuk vind, zo nu en dan zelf een foto uit te printen, loop ik tegen het volgende aan..............

Wie kan mij vertellen, wat qua prijs en prestatie het beste foto papier is dat je kunt gebruiken bij bv een Epson R 1900?

Aangezien je erg veel soorten, prijzen en merken hebt, zie ik door de bomen het bos niet meer!

Alvast bedankt voor het mee denken.
"Not Old, Just Older"
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Papier heb je in vele soorten en maten. De maat is nu even niet relevant, het soort dus wel.

Om te beginnen kun je het al uitsplitsen in verschillende soorten. Je hebt mat en glanzend en variaties daar tussenin.

Het ene beeld leent zich meer voor mat en het andere meer voor een echte high-glossy. En daar zit hem nu juist de clou. Wat wil jij gaan printen? Ga je heel veel zwart/wit doen, dan is het barietpapier misschien wel iets voor je.
Soms komt een foto gewoon meer tot leven op zijn eigen papiersoort. Een foto uit een mode-shoot doet het misschien mooi op glossy, maar een journalistieke foto kan weer beter op mat tot zijn recht komen.

Ik werk zelf met 3 soorten. Alle drie van Epson. Ik werk met Matte Paper, Premium Semi Gloss en het glossy Photo Paper. Ik ben van de duurste glossy afgestapt ivm de prijs/kwaliteit. De duurste is wel wat dikker en voelt net iets echter aan. Ik gebruik echter weinig glossy, dus ik dacht "ik doe een tandje minder". Glossy is misschien vaak wel het mooiste, maar vreet ook inkt. Daarom doe ik hoofdzakelijk alles op semi gloss. Het ziet er nog steeds goed uit, maar verbruikt veel minder inkt.
Maar dit zijn mijn drie soorten die ik gebruik van Epson.

Dan heb je daarnaast ook nog de fabrikanten die alleen papier maken zoals Illford en Hähnemule. Beide fabrikanten staan hoog aangeschreven en maken mooie prints.

Daarnaast moet je wel zorgen dat je iedere papiersoort die je gebruikt, ook met het juiste profiel gebruikt. Of beter, maak met een apparaat je eigen profiel. Ik heb voor mijn drie soorten een eigen profiel gemaakt, en dit werd alweer een groot verschil.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Welk papier je gebruikt ligt er ook aan wat je met de foto wilt gaan doen. Voor standaard afdrukken kun je het met "Glossy Photo Paper" goed af, dat is zoals de naam al zegt wel een glanzend oppervlakte. Voor 20 vel betaal je 10 euro, en is daarmee zeker niet duur. Een iets betere kwaliteit is "Premium Glossy Photo Paper", dat wat zwaarder weegt en dat zit per 15 vellen verpakt. Per stuk is het iets duurder, wanneer je hem naast de "Glossy Photo Paper" legt moet je goed kijken wil je het verschil kunnen zien, maar het glanst net wat harder. Verder heb ik ook ervaring met "Premium Semi Glossy Photo Paper", dat is net wat matter en geeft een iets ingetogere foto. Dat zit ook per 15 verpakt en is ongeveer net zo duur als "Premium Glossy Photo Paper". Met andere papiersoorten heb ik nog geen ervaring, maar ik zou wel aanraden om zeker in het begin bij epson-papier te blijven, dat is optimaal op elkaar afgestemd en dan heb je ook papierprofielen.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik raad aan bij jouw Epson printer voor foto's uitsluitend het Epson papier te gebruiken dat voor jouw printer in hun winkel wordt aanbevolen. Dan heb je afdrukken die niet van Profotonet zijn te onderscheiden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar