De Volgende Klik

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Dit topic heb ik geschreven naar aanleiding van dit topic, en ik zie het als een eerste stap in ons project. Over de vorm moet ik nog nadenken - misschien krijg ik hulp van een collega - en met 27 enthousiastelingen moet er goed gepland worden. In ieder geval beginnen we niet vóór volgende week zondag of maandag!

Lees het alvast, kijk of je het begrijpt, of je je er een beetje in kunt vinden, en of je het kunt toepassen op je foto's. Eventuele reacties kunnen in het bovengenoemde topic of via pb :wink:


De volgende klik


Vóórdat je je camera pakt en een foto neemt, word je door een beeld aangetrokken. Je ziet een bloemetje of een beestje, een lieve glimlach van je spruit of een onmogelijke pose van je geliefde huisdier. Dát gevoel wil je vangen, die schoonheid wil je vastleggen. Je pakt je camera, zet ‘m aan, je kijkt door de zoeker, stelt scherp, en klik. Vervolgens kijk je inmiddels automatisch ( :) ) op je schermpje… Soms word je positief verbaasd, en denk je trots dat je een heel mooi plaatje hebt, soms hoop je er achteraf nog wat van te kunnen maken, maar meestal valt de vangst tegen, ter plekke of later op de computer. In dit project willen we meer aandacht besteden aan ‘de volgende klik’.

Dat gaan we proberen door onszelf vragen te stellen. Drie simpele vragen, namelijk:
- Wát zie ik?
- Wát wil ik zien?
- Hoe kan ik dat bereiken?


I. Wát zie ik?

Wat zie je als je naar een foto kijkt? Zit je er meteen in, wordt je meegesleept, of doet het je niks, vind je het saai of begrijp je het niet?!? Beelden roepen soms gevoelens op, maar kijken gaat verder dan een eerste indruk! We stellen onszelf de volgende vragen:


- Uit welke beeldelementen bestaat het beeld? (wát)
Met andere woorden; wát zie je op de foto? Wat is het onderwerp? Is er meer te zien dan het onderwerp? Benoem alles wat je ziet!


- Welke beeldschikking heeft het beeld? (hóe)
Met andere woorden; hóe staan de dingen in het beeld? Is er een voor, achter, boven, onder, etc.? Is er een horizon, zijn er lijnen, is er een vlakverdeling? Benoem hóe alles zich tot elkaar verhoudt!


- Hoe zit het met het licht? En de scherpte? En de kleuren?
Met andere woorden; is het beeld te licht of te donker en is het functioneel, is het beeld scherp of onscherp en is het functioneel, en hoe zijn de kleuren in het beeld? Is de witbalans okee, zijn de kleuren sprankelend?


Door jezelf deze vragen te stellen dwing je jezelf om anders te kijken naar een beeld. Je gaat technischer kijken, en ik denk dat dat de eerste stap is naar beter begrip van je camera in concrete situaties. We gaan de stap maken van praktijk naar theorie, want veel van wat je ziet kun je met de instellingen van je camera beïnvloeden! Je kunt wat je ziet dus proberen te vangen in je beeld! Daarvoor moet je weten wát je ziet, en wát je wilt zien! We hebben allemaal al heel veel foto’s gezien die we liever niet hadden gezien. Mislukte foto’s, of foto’s die we zelf wel mooi vinden, maar anderen halen hun schouders op. We gaan proberen de volgende klik te beïnvloeden!!

------

II. Wát wil ik zien?

Nu je tijd hebt besteed aan wat je op het beeld ziet, komt het aan op een beoordeling. Ben je tevreden? Kan er iets anders? Beter?


- Uit welke beeldelementen bestaat het beeld? (wát)
Met andere woorden; wát zie je op de foto? Wat is het onderwerp? Is er meer te zien dan het onderwerp? Benoem alles wat je ziet!
Staat er teveel op of te weinig? Helemaal of half? Krijgt het onderwerp genoeg aandacht, of is er afleiding? Wees kritisch!


- Welke beeldschikking heeft het beeld? (hóe)
Met andere woorden; hóe staan de dingen in het beeld? Is er een voor, achter, boven, onder, etc.? Is er een horizon, zijn er lijnen, is er een vlakverdeling? Benoem hóe alles zich tot elkaar verhoudt!
Staat het onderwerp pal in het midden of juist ergens anders? Staat er iets naast, voor, of achter, en wat doet dit met de aandacht? Kun je in het beeld de gulden snede terugvinden? Werkt de verdeling van vlakken en lijnen?


- Hoe zit het met het licht? En de scherpte? En de kleuren?
Met andere woorden; is het beeld te licht of te donker en is het functioneel, is het beeld scherp of onscherp en is het functioneel, en hoe zijn de kleuren in het beeld? Is de witbalans okee, zijn de kleuren sprankelend?
Heeft het beeld meer licht nodig, of juist minder? Is er sprake van dichtgelopen delen (zwart) of juist uitgebeten delen (wit)? Voegt de scherpte iets toe, of leidt het juist af? Ligt de scherpte op de goede plaats? Hoe is de verhouding qua scherpte tussen voorgrond en achtergrond? En de kleuren? Zijn ze te fel of te mat, kijken ze natuurlijk? En flitslicht? Mooi gebruikt of te veel aanwezig?


Na deze kritische vragen aan je beeld, waarin je langzaam een beter idee krijgt van wat je beeld eigenlijk had moeten zijn, komen we bij de volgende stap, namelijk hóe we dat kunnen bereiken!

-----

III. Hoe kan ik dat bereiken?

Nu je goed hebt stilgestaan, hebt gekeken naar wat je ziet én wat je wilt zien, komt de makkelijkste vraag! Okee, het is even oefenen, even wennen aan je apparaat en je moet een portie doorzettingsvermogen hebben, maar dit is echt het makkelijkste deel! We gaan namelijk oefenen met instellingen, om te kijken wanneer je welke effecten bereikt!

Hier bestaan geen kant en klare antwoorden op! In ons project gaan we dit oefenen, ieder op zijn eigen foto, en daarbij gaan we elkaar helpen zoeken en proberen!

Als je niet mee wilt of kunt doen met het project, of je wilt graag wat naslagwerk, dan kan ik je in ieder geval de volgende link aanbevelen!! Zie basistechnieken.
Laatst gewijzigd door 1 op gumpje, in totaal 25 keer gewijzigd.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Eventuele op- en aanmerkingen zijn welkom, mits constructief en in het licht van het project waarvoor dit is geschreven! Ik verwijder naar eigen inzicht bijdragen die niet voldoen!
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar