[Software] RAW, hoe zit dat nu eigenlijk

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Kan je RAW bestanden ook omzetten naar JPG en hoe doe je dat met photoshop elements? Meeste bedrijven voor afdrukken werken toch alleen met JPG?
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Op zich niet moeilijk hoor.

Een RAW-bestand is geen plaatje. Laat dat duidelijk zijn.
Een RAW-bestand is dus niet meer en minder dan de helderheidswaarden van de receptoren op je sensor.
Er is software voor nodig om dat tot een plaatje te maken; de RAW-convertor.

Als je een RAW opent, dan kom je in de RAW-convertor (Photoshop Elements doet dit automatisch). Als je vervolgens op 'openen' klikt, dan ga je door naar Elements. Hier kun je je foto opslaan als JPG en heb je je RAW-bestand geconverteerd naar een JPG-bestand
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONOp zich niet moeilijk hoor.

Een RAW-bestand is geen plaatje. Laat dat duidelijk zijn.
Een RAW-bestand is dus niet meer en minder dan de helderheidswaarden van de receptoren op je sensor.
Er is software voor nodig om dat tot een plaatje te maken; de RAW-convertor.

Als je een RAW opent, dan kom je in de RAW-convertor (Photoshop Elements doet dit automatisch). Als je vervolgens op 'openen' klikt, dan ga je door naar Elements. Hier kun je je foto opslaan als JPG en heb je je RAW-bestand geconverteerd naar een JPG-bestand
geprobeerd maar kan bij het opslaan niet kiezen uit JPG, wel uit een aantal andere
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Waar kun je wel uit kiezen?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

richard14 schreefCOLONkan bij het opslaan niet kiezen uit JPG, wel uit een aantal andere
Dan heb je de afbeelding vermoedelijk in 16-bit kleurdiepte staan. Eerst omzetten naar 8 bit, dan kan het wel.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONWaar kun je wel uit kiezen?
PSD
JPEG2000
PSE
PDF
PNG
TIFF

maar geen JPG
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
RCCstudio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2009 23:28
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

waarschijnlijk moet je hem terug zetten naar 8bit modes, hij zal nu in 16bit modes staan vandaar dat je geen jpg of jpeg bestand extensie ziet staan

edit:

klik op image
mode

nu kan je kiezen 8 - 16 bit ect ect
zet het op 8bit en opslaan als
selecteer jpg en klaar
Laatst gewijzigd door 1 op RCCstudio, in totaal 11 keer gewijzigd.
Je kan dat wel.....
je pakt een ding, klik wat , een papiertje met wat ink wordt getoond , en je krijg de stempel "de vast leg meneer "
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een jpg moet inderdaad in 8-bit kleurdiepte in het RGB-profiel opgeslagen worden.

Kies voor dat laatste voor convert to profile en dan sRGB. Als je camera op AdobeRGB staat ingesteld, kan dat wel eens verkeerd gaan.
Eventueel kun je hier ook kiezen voor een gedownload profiel van je drukker (profoto bijvoorbeeld)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON
richard14 schreefCOLONkan bij het opslaan niet kiezen uit JPG, wel uit een aantal andere
Dan heb je de afbeelding vermoedelijk in 16-bit kleurdiepte staan. Eerst omzetten naar 8 bit, dan kan het wel.
ja gelukt, bedank voor de les :)
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
RCCstudio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2009 23:28
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

graag gedaan
Je kan dat wel.....
je pakt een ding, klik wat , een papiertje met wat ink wordt getoond , en je krijg de stempel "de vast leg meneer "
Gebruikers-avatar
mariussuiker
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Venlo
CONTACTCOLON

Je kunt normaal in je RAW converter bij de opties het RAW bestand al op 8 bits zetten, dan hoef je die handeling niet steeds opnieuw te doen.

Groetjes, Marius
http://www.mariussuiker.nl
Canon 5D MKII / EF 50mm 1.8 MK II / EF 24-70 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM / EF 70-200 2.8 [color=#FF0000]L[/color] USM (non IS) / Canon Speedlite 580 EX II
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Hier heb ik twee 'dezelfde foto's 1 in RAW en 1 in JPG genomen en bewerkt. Je kan wel een beedtje verschil zien.

RAW
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144660[/img]

JPG
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=144661[/img]
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
mdpkamphuis
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2010 22:08

Ik vind het geweldig, foto's maken in RAW maarrrrrrrr nu komt de ellende...
Heb ik een geweldige foto gemaakt in RAW, helemaal tip top in orde gemaakt via Digital Photo Professional, scherpte aangepast, belichting gecorrigeerd en dan moet je er iets mee.... Omzetten naar JPG dus... :shock: Kwaliteit op het hoogste niveau, formaat zo laten als het is en dan :( Dan heb ik een foto die niet meer zo mooi is als de bewerkte RAW.
Is daar geen oplossing voor, RAW omzetten naar een gangbaar bestands formaat zoals JPG en dan toch niet de kwaliteit verliezen die het RAW bestand heeft?
Ik heb hieronder een tweetal screenshots gemaakt waarop het verschil te zien is, zelfs al zijn alletwee de screenshots JPG's

RAW
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160905[/img]

JPG
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160906[/img]

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik in de JPG nu net zo veel detail en kleur als ik in de RAW zonder dat de afbeelding 21 MB is.
Canon EOS 500D + grip | Canon 18-55mm IS Kitlens | Canon 70-200mm F4 [color=red]L[/color] USM | Canon EF 50mm F1.8 II | Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM | Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM | Soligor 2x extender | Canon Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Heb je in DPP onder Tools/Preferences/General Settings/Jpeg image quality
Remove block noise and mosquito noise aangevinkt?

Zo niet, dan zou ik dat eens proberen. Want daarmee wordt de ruis gereduceerd die vaak optreedt als RAW opnames worden geconverteerd naar Jpeg afbeeldingen en worden opgeslagen.

En daaronder staat Default value of output resolution.
Hiermee kun je een resolutie niveau instellen voor RAW afbeeldingen die zijn geconverteerd en opgeslagen naar Jpeg. Hoe hoger het niveau, hoe meer de ruis wordt gereduceerd.
Als het niveau laag staat is het effect van ruisreductie na conversie naar Jpeg nagenoeg nihil.

(Dit alles staat beschreven in de handleiding van DDP, en daar was ik net mee aan het bestuderen)

Wie weet is dat de oplossing.
Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 29 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Default value of output resolution.
Hiermee kun je een resolutie niveau instellen voor RAW afbeeldingen die zijn geconverteerd en opgeslag naar Jpeg. Hoe hoger het niveau, hoe meer de ruis wordt gereduceerd.
Als het niveau laag staat is het effect van ruisreductie na conversie naar Jpeg nagenoeg nihil.
Nu heb ik een vraag over de quote van mijn eigen antwoord hierboven.

Welke waarde kan ik hier het beste invullen? Standaard staat deze op 350dpi.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Voor diegenen die na het lezen van deze prima tutorial van Jeroen nog wat meer informatie zoeken over JPEG bestanden, ik liep vandaag tegen deze website op: ImpulseAdventure: JPEG compression.

Hier wordt oa. uitgelegd dat men in een JPEG bestand ("JFIF") de kleuren niet als RGB opslaat maar als YCbCr (luminantie en chroma), en dat er in bepaalde gevallen bespaard wordt op de chroma informatie (chroma subsampling).

In de JPEG die uit je Canon camera haalt wordt 2x1 chroma sub-sampling gebruikt. Dit betekent dat er van iedere twee pixels wel beide luminatie-waarden Y worden opgeslagen, maar van de chroma-waarden Cb en Cr alleen het gemiddelde. Zo heb je per twee pixels geen zes bytes maar slechts 4 bytes nodig.

Bij het opslaan als JPG in Photoshop is het afhankelijk van het kwaliteitsniveau dat gekozen wordt. In de onderste helft van de kwaliteitsschaal wordt 2x2 chroma subsampling gebruikt. In de bovenste helft wordt geen chroma subsampling (oftewel 1x1) gebruikt.

De auteur van de website heeft een handig tooltje, JPEGsnoop geschreven om uitgebreide informatie van een JPEG bestand te verkrijgen, oa. de gebruikte chroma subsampling. (Helaas alleen beschikbaar voor Windows.)

CodeCOLON Alles selecteren

*** Marker: SOF0 (Baseline DCT) (xFFC0) ***
  OFFSET: 0x00007CA2
  Frame header length = 17
  Precision = 8
  Number of Lines = 3168
  Samples per Line = 4752
  Image Size = 4752 x 3168
  Raw Image Orientation = Landscape
  Number of Img components = 3
    Component[1]: ID=0x01, Samp Fac=0x21 (Subsamp 2 x 1), Quant Tbl Sel=0x00 (Lum: Y)
    Component[2]: ID=0x02, Samp Fac=0x11 (Subsamp 1 x 1), Quant Tbl Sel=0x01 (Chrom: Cb)
    Component[3]: ID=0x03, Samp Fac=0x11 (Subsamp 1 x 1), Quant Tbl Sel=0x01 (Chrom: Cr)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar