Nog een eend

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Naar aanleiding van dit topic vraag ik mij toch af bij het zien van zijn foto nummer 2. Wat heb ik hier fout gedaan? Of is het alleen maar pech wat betreft focus. Dat het verder niet goed qua compo is maakt me even niet uit, maar het verschil is zo groot. Is met dezelfde lens genomen. Ik heb alleen een 400D en hij heeft hem geschoten met een 450D.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132621[/img]
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je hebt geflitst ..... Hierdoor is je sluitertijd naar 1/60 terug geschroeft. Normaal gesproken (bij donkere situaties) 'bevriest' de flits
de beweging, maar omdat je nu overdag bij genoeg licht je foto maakt komt de flits helemaal niet tot zijn recht en krijg je bewegingsonscherpte.

Probeer het eens zonder de flits en je zult zien dan de camera naar 1/200 gaat of zo ongeveer in die richting.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Het was idd niet nodig dat ik flitste, ik weet ook niet waarom ik dat gedaan heb. Verder zie ik de volgende verschillen, waarbij ik eerst even mijn instellingen zeg en tussen haakjes die van die veel betere foto in dat andere topic.

- f/5.6 (f/8)
- 1/60 (1/80) is dus niet eens zo'n verschil
- ISO-400 (ISO-100) geen idee waarom die van mij nog op 400 stond, maar zal wel omdat ik pas begonnen was met die lens en daar ook even niet op gelet heb.
- exp 0 steps (-0.3 step) Is dit doordat het diaframa kleiner is?
- 225 mm (170 mm)
- AWB (Daylight) Scheelt dit ook veel ?

Ik zie namelijk erg veel mooie strakke foto's van dieren en die moet ik toch ook kunnen maken? Tenminste kunnen leren te maken.

Verder is mijn foto totaal nog niet bewerkt wat betreft scherper maken e.d.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Bij bewegingsonscherpte door een te lange sluitertijd zou de gehele foto onscherp zijn.
Delen van de foto lijken scherp(er) wat doet vermoeden dat er op het verkeer punt scherp gesteld is.
Hans.
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Dat leek mij ook in eerste instantie, maar dan zou er toch meer scherp moeten zijn. Ik zie alleen een klein gedeeltje van het midden van de eend en wat water wat scherp is. Ook heb ik AI Focus gebruikt om er juist voor te zorgen dat het object scherp blijft ingesteld.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Ik zou ook zeggen dat het focus punt verkeerd lag ? En die ISO zou ik lager zetten.

Zal vanavond nog eens kijken welke instellingen ik verder nog heb gebruikt....wel schiet ik normaal vaak in de AV modus.

Grtz.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

EoneX schreefCOLON- 1/60 (1/80) is dus niet eens zo'n verschil
Dat valt me inderdaat tegen.
EoneX schreefCOLON- exp 0 steps (-0.3 step) Is dit doordat het diaframa kleiner is?
Nee, dit is je belichtingscorrectie. Je kunt een (te) donkere foto beter na bewerken dan een (te) lichte. Hierdoor kiezen veel fotograven ervoor om de belichtingscorrectie iets donkerder te zetten (in dit geval 1/3 stop)
EoneX schreefCOLON- 225 mm (170 mm)
En hier zit denk ik het belangrijkste verschil [ik zal het proberen uit te leggen]:
Vuistregel tegen bewegingsonscherpte = focuslengte < sluitertijd.
D.w.z. als je op 225mm schiet je sluitertijd (als je de foto uit de hand neemt) niet boven de 1/225" mag komen om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Ja zou je zeggen, maar de eend van Fred316 is op 1/80" geschoten met 170mm! Dan denk ik dat Fred hem of op een statief heeft staan of een hele vaste
hand heeft (en hij heeft op zijn 70-300 IS en ik weet niet of jij IS op je lens hebt, want die werkt natuurlijk ook mee.)

Ik hoop dat je er wat mee kan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Ik vermoed dat we dezelfde lenzen hebben, en ik schiet 99% van mijn foto's uit de hand........ :oops:

Grtz.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLON Vuistregel tegen bewegingsonscherpte = focuslengte < sluitertijd.
D.w.z. als je op 225mm schiet je sluitertijd (als je de foto uit de hand neemt) niet boven de 1/225" mag komen om bewegingsonscherpte te voorkomen.
.
Kleine aanvulling op je vuistregel.
De 400 en 450d zijn cropcams dus de vuistregel word dan:
focuslengte x 1,6= minimale sluitertijd
Dus in dit geval, 225x1,6=360. Sluitertijd is dan dus minimaal 1/360.
Uiteraard geen eventuele IS op de lens meegerekend want dan kan je nog 2 a 3 stops omlaag.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

@Fred: jou vermoeden is correct. We hebben zelfde lens. Ik heb dus ook IS erop. Vandaar ook het topic. Als ik naar andere foto's kijk die goed gelukt zijn dan kijk ik eerst met welk materiaal dat is genomen alvorens met mijn spullen te vergelijken, das wel zo eerlijk.

Als die hetzelfde zijn begin ik de instellingen te vergelijken om er van te leren. Dat ook de fotograaf en de omstandigheden meespelen is natuurlijk ook waar, maar als ik toch zie dat met dezelfde lens een veel beter resultaat gehaald kan worden wil ik het er ook uit kunnen halen.

Maar 1/60 met 225mm tegen 1/80 met 170mm lijkt me (met die vuistregel) wel uit gaan maken. Verder misschien ook maar eens wat gaan onder belichten om zo ook beter te kunnen bewerken als het nodig is. Bedankt voor deze tip weer.

Ik gebruik de Av en Tv om te kijken wat de camera zelf van de omstandigheden vind en probeer dan zelf 'beter' te zijn ;) Maar ja, dat lukt dus nog niet altijd.

Verder heb ik standaard mijn UV-filter erop zitten. Kan dat ook nog 'kwaad' wat betreft focussen?
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar