Canon EOS 500D en ....

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

IK sta op het punt om de wereld van de spiegelreflex te betreden en ook ik zit ff met het "dilemma"...welke lens ik erbij wil gaan nemen.
Zelf heb ik wel een idee maar zou graag jullie mening willen hebben.
Ik fotografeer binnen en buiten dus een beetje goede allroundlens zou leuk zijn.
Wil ook soms foto's nemen van dichtbij zoals een printplaat waar componenten met nummers te herkennen zijn.
Ik wil als body de EOS 500D nemen en met als lens Canon EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM.
http://www.cameranu.nl/artikel/2834/Can ... S_USM.html
Zou dit een goede combi zijn ?
De standaard-kitlens zie ik niet zo zitten dus ik wil graag een goede start maken.
Als er goede alternatieven zijn hoor ik dat graag !

Ik zoek ook een goede lens voor veraf tot een mm of 200 mag ook iets meer zijn.Budget voor deze lens is ong € 600,- en zal later worden aangeschaft.

Ik ben echt benieuwd naar jullie reacties !

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

Ik snap niet wat je mis vind aan de kit lens ? heb zelf afgelopen zaterdag als aanvulling de 55-250 mm IS er bij gekocht , precies het zelfde kost 245 euro en zat te twijfelen tussen die en de 70-300mm met is en usm maar die kost 200 euro meer terwijl je dan alleen een betere kwalliteit behuizing hebt .... maar je moet het zelf weten .. ik koop straks een nieuwe tokina 12-24 mm er bij :) ... ik heb dan liever zon lens in goeie kwalliteit ...
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

@TS: Als je het budget hebt is dit zeker geen verkeerde combo lijkt me!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

@Raycko alleen een betere behuizing is niet helemaal waar. Er zit 1 element glas uit de L serie in de EF-S 17-55IS en in de 70-300 IS. Hierdoor hebben beide lenzen een mooiere kleur en contrast tov de andere niet L lenzen. Het is dus iets te makkelijk om het daarbij te laten. Die 200 euro is het echt wel waard in optische contrast/kleur waarden ipv allleen maar scherpte. Echter de EF-S 18-55IS en de 55-250IS zijn wel heel veel beter dan vroeger, redelijk goedkoop en scherp en voorzien van IS. Maar op de 17-55IS na hebben ze allemaal een micro USM motor dacht ik en draait het front element van de 70-300IS mee.

Maar als je meteen een 500D met een EF-S 17-55IS koopt sla je wel ene paar stappen over en ik vind als je het geld heb, je dit moet doen, omdat je anders via via uiteindelijk daarop uitkomt :)

Dus JA doen een geweldige combinatie je meteen uitmoet breiden met een 70-200 f/4 aangezien je daar ook nog geld voor hebt. Ergo EOS 500D met EF-S 17-55IS en een EF 70-200L f/4. Dan MOET je alleen nog wel even een gratis zonnekap voro de 17-55IS erbij L.llen en dat mag wel voor dat bedrag waar je de alkmaarders blij mee gaat maken :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Sluit me 100% aan bij jvanarkel. (Wou precies hetzelfde gaan tikken, maar hij was me voor :P.)
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Hoe goed de 500D gaat zijn is anyone's guess maar ik denk dat je daar wel mee uit te voeten gaat kunnen. Dat objectief daarentegen is niet erg geschikt voor het fotograferen van "printplaat waar componenten met nummers te herkennen zijn", naar mijn idee zul je daar toch wel iets meer macro voor willen hebben. Het hangt er natuurlijk van af wat voor soort electronica het betreft, maar als je nummers op moderne SOP, TSOP en SSOP behuizingen wilt kunnen lezen heb je wel echte macro nodig. Voor "ouderwertse" through-hole behuizingen kom je wellicht met de 17-55 wel uit.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

In ieder geval bedankt voor de reacties !
Ik neem aan dat meneer van arkel dit lensje bedoeld :

http://www.cameranu.nl/artikel/34/Canon ... L_USM.html

Ik heb met de mannen uit Alkmaar goede ervaringen maar als er een andere goedkopere winkel is dan hou ik me van harte aanbevolen.
Hebben jullie ook een aanbeveling tot het onderhoud van de body ?
Ik zie blaasbalgjes en dergelijke ....
Je kan ook schijnbaar de body wegbrengen voor een "beurtje",wat is jullie voorkeur daarin ?

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja die bedoel ik en waar je hem vandaan haalt is niet belangrijk :) Ik had slecht gelezen en dacht aan cameraland maar jij bedoelde URK :oops:

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

De lens heb ik eens bekeken maar mijn voorkeur gaat naar iets met IS.
Als ik dan naar een vergelijkbare lens kijk kom ik op een iets hogere prijs.

Dat is dan deze :

http://www.cameranu.nl/artikel/4183/Can ... S_USM.html

Het valt ruim boven het budget maar ik zit ook met de gedachte dat je lenzen aanschaft voor een lange periode.
Zou de meerwaarde dubbel en dwars zijn ?
Misschien een hele stomme vraag maar de combinatie :

http://www.cameranu.nl/artikel/2834/Can ... S_USM.html en de eerder genoemde lens heeft een verschil van 15 mm ; 17-55 mm en ik heb een lens van 70-200 ....
Zou dat geen bezwaar hoeven te zijn ?

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het verschil tussen 55mm en 70mm is verwaarloosbaar, dat is een klein stapje naar voren of naar achteren.
PA3HGT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2008 21:30
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

In ieder geval heb ik een EOS50D opgehaald met de lenzen waar we het over hebben gehad.
Eerste indruk is erg goed maar ik moet wel wat bijleren om er nog meer uit te halen.

Hans
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen !

Canon EOS70D*Canon EFS 17-55mm F2.8 IS USM*Canon Macro EF 100 mm F2.8 IS USM L [color=#FF0000]L[/color] IS USM*Speedlite 430EX II
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

PA3HGT schreefCOLONDe lens heb ik eens bekeken maar mijn voorkeur gaat naar iets met IS.
Als ik dan naar een vergelijkbare lens kijk kom ik op een iets hogere prijs.

Dat is dan deze :

http://www.cameranu.nl/artikel/4183/Can ... S_USM.html

Het valt ruim boven het budget maar ik zit ook met de gedachte dat je lenzen aanschaft voor een lange periode.
Zou de meerwaarde dubbel en dwars zijn ?
Misschien een hele stomme vraag maar de combinatie :

http://www.cameranu.nl/artikel/2834/Can ... S_USM.html en de eerder genoemde lens heeft een verschil van 15 mm ; 17-55 mm en ik heb een lens van 70-200 ....
Zou dat geen bezwaar hoeven te zijn ?

Hans
Ik zou eerst eens beginnen met de non-is versie. Je kunt wel heel veel geld uitgeven aan goeie lenzen, maar alleen kwaliteit is niet het argument om een lens vaak te gebruiken.
Misschien blijkt later dat je meer bereik nodig hebt en een 100-400 wilt hebben. Het kan ook zijn dat je meer lichtsterkte nodig hebt/wilt en dus eigenlijk de 70-200 2.8 had willen hebben.
Ga eerst een lekker schieten voordat je veel geld uitgeeft aan spullen die je misschien na een jaar weer op marktplaats zet 8)

edit: o wacht, zie pas net je laatste bericht, je hebt de lens al in huis :lol:
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

PA3HGT schreefCOLON Je kan ook schijnbaar de body wegbrengen voor een "beurtje",wat is jullie voorkeur daarin ?
Beide,

Als het een enkel stofje is dan doe ik het nog vlug even zelf, maar zodra het echt een spikkelboel begint te worden, dan wordt het ook weer tijd voor een goede cleaning (ongeveer 2 keer per jaar, ca. 60.000 foto's per jaar)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar