Paasraces, op de fiets dan

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In een naburig dorpje werd dit jaar voor de 10e maal de Paasbike-race verreden. Natuurlijk mocht ik daar met mijn camera niet bij ontbreken.
Lekker foto's maken, gewoon voor mezelf. Belangrijk om soms ook gewoon ontspannend bezig te zijn.

Het was voor mij de eerste keer en het was eigenlijk wel takkeweer.
Natuurlijk is regen nog erger, maar een harde zon, midden op de dag in bossen die nog niet alle blaadjes aan de boom hebben. Dat is vragen om hoge contrasten en soms natuurlijk ook te hoog.

Het was druk, maar dan met deelnemers en aanhang. Echte kijkers zijn er niet zoveel.
In de voorbereiding gisteren viel me op oude foto's ook al op dat er weinig 'volk' kwam kijken.

Lekker bezig geweest in de buitenlucht dus. Verschillende dingen uitgeprobeerd, en het zal misschien niet allemaal je smaak zijn, maar kijk daar eventjes doorheen

1 Warmrijden voor het rijden
Afbeelding

2 Kjell van den Boogert, talentje van 13.
Afbeelding

3 En we zijn begonnen
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7 Fish-eye-fun
Afbeelding

8
Afbeelding

9 Soms kan je er met veel groothoek zo lekker dichtop kruipen
Afbeelding

10 Sporten is winnen ....
Afbeelding

11 .... en verliezen
Afbeelding

Er waren veel mensen met een camera, als je foto's hebt (natuurlijk wel showcasewaardig) schroom dan niet en zet ze erbij.
Laatst gewijzigd door 1 op fotojeroen, in totaal 13 keer gewijzigd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Je bent net als ik, lekker naar buiten gegaan om te ontspannen.
Ik moet zeggen het is je aardig gelukt er een leuke serie van te maken.

Warmrijden...is dat nodig met dit weer. Ik begon spontaan te zweten toen ik even in de zon stond :lol:
Steunt je arm/elleboog nou je lens op foto 2?
Euh....je horizon op foto 3...... :roll: :wink: Wel lekker laag standpunt en het scheve heeft ook wel wat.
De foto's in het bos zijn toch aardig gelukt. Zijn niet echt uitgebeten plekken te zien. Heb je bij foto 4, 5, 6 een laag standpunt ingenomen? Of komt het door de glooing in het landschap?
Je fish-eye fun vind ik (helaas) niet geslaagd. Het lijkt wel of je in deze foto meer contrast hebt gestopt dan in de anderen.
Foto is 8 is weer netjes
Foto 9 is ook leuk, maar volgens mij klopt de witbalans niet helemaal :roll: beetje blauw...
Mooi om te zien dat winst en verlies zo dicht bij elkaar kunnen liggen. Dit heb je mooi weergegeven in de laatste 2 foto's. Alleen is de scherpte op de laatste foto niet op de knul, maar volgens mij op de hand van de trooster.

Emiel
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dank voor het commentaar

Yes, dat is mijn elleboog op #2. Met mijn linkerhand reik ik onder de camera door om de flitser vast te houden aan de rachterkant van de camera. De camera rust daardoor op mijn shouder en bovenarm

Bij nummer 3 inderdaad wat meer dynamica in de foto gebracht door hem schuin te houden

Bij 4 en 5 is het de glooi-ing van het landschap, bij nummer 6 schiet ik naar beneden in een kuiltje.
Keuzes zijn bewust, juist om dat stukje grond in de voorgrond los te halen en ze inderdaad het effect te geven dat het landschap ook zo geglooid was

D'r zit niet echt meer contrast in de fish-eye foto. Misschien dat de witbalans (net als bij 9 inderdaad wat beter kan)
Maar dat de achtergrond wat blauw kleurt is op zich ook wel een bewuste keuze geweest. Gewoon de witbalans op flits en dan flitsen met een CTO filter.

De laatste is inderdaad niet haarscherp. Ik zag het tafereel al aankomen en lag plat op mijn buik in het gras. Helaas ging er echter weer 1 of andere jan-doedel voor het meisje en moeder staan. Ik heb wel geprobeerd zijn aandacht te trekken met zwaaien, want als je roept kijkt ook moederlief en is het moment echt weg. Duidelijk een voorbeeld over iets wat een mooie foto had kunnen worden maar door omstanders niet gelukt. Helaas moet ikhet daarom met dit net niet scherpe exemplaar doen. (en jullie dus ook)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
JeronimoXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 09:34
WoonplaatsCOLON Kerkrade

2, 7, 9 en 11..... naar mijn mening topper!

De rest.... Mountain biking forever!!!

Er is maar 1 ding leuker dan foto's maken..... dat is knetter hard door de modder!

JeronimoXL
Tijd is maar een dimensie!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Leuk om te zien dat je juist 2, 7 en 9 aanhaald. Dit zijn de foto's die op zich bij dit soort dingen prima passen, maar ik meot het technisch nog wel wat verder verfijnen (zeker qua balans)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Moun10bike.nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2008 16:16
WoonplaatsCOLON Nijmegen
CONTACTCOLON

Mooie serie foto's van de wedstrijd en duidelijk weer eens iets anders dan de meeste fotografen die proberen er zoveel mogelijk rijders op te zetten. Dit laatst is wat ik zelf ook heb gedaan bij de elite/beloften maar de kwaliteit laat te wensen over, waarschijnlijk door het zelf meerijden bij de amateurs.

Zal een volgende wedstrijd ook eens proberen om een leuke serie foto's te maken zonder me te veel te focussen op de renners. Misschien durf ik dan ook hier in de showcase eens wat te plaatsen.

Ciao Willem Jan

p.s. Mocht je toevallig nummer 213 (rood) nog ergens op de foto hebben gezet dan zou ik die graag eens willen zien ;-)
Gebruikers-avatar
KillerDream
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2008 15:36
WoonplaatsCOLON Groningen, Nederland
CONTACTCOLON

Wou een opmerking plaatsen over foto #7 en #9.
Door het flitsen kam je in de knoei met je witbalans.
De kleuren in het flitsgebied zijn goed, alles daarbuiten is blauwig.
[size=75]1DMKIII & 350D | EF 24-105mm F4.0 L IS USM | EF 50mm F1.8 II | EF 70-200mm F2.8 L IS USM | EF 400mm F5.6L | Extender EF 1.4x II | Speedlite 580EX II[/size]

[url=http://www.andrenauta.nl]André's fotoblog - Iedere dag een verse plaat[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

KillerDream schreefCOLON De kleuren in het flitsgebied zijn goed, alles daarbuiten is blauwig.
Da's express.

@Moun10bike.nl
Ik zal eens zoeken, maar beloof niks :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Michaeldw

Hej, nog meer mountainbikefoto's! altijd goed! ;)

Jeroen, je hebt er een aardige serie van gemaakt. Vanaf het warmfietsen tot vreugde en verdriet na de wedstrijd. Zo'n reportage achtige serie vind ik erg leuk om te zien! Vandaar dat ik foto's als nummer 1, 10 en 11 wel waardeer. Hoewel ik moet zeggen dat ik nummer 11 qua compositie niet sterk vind.

Nummer 2 vind ik leuk qua compositie, alleen jammer dat ik jou kan zien in de reflectie van de bril (niet persoonlijk bedoeld hoor :) )

Foto 3: de scheve compositie geeft hier m.i. echt een meerwaarde. Goede foto!

Foto 4 en 5 zijn heel prima foto's, scherp goed belicht. Tussen de twee foto's gaat mijn voorkeur wel sterk naar 5 vanwege de wat ruimere kadering. Ik denk dat ik deze in 4 te krap vind. Als er wat meer emotie op een gezicht zit (kracht zetten bij klimmen, concentratie bij afdalen) vind ik krappe kadering wel mooi.

Foto 6: Erg mooi licht heb je hier! Mooie compositie en goed gekozen standpunt!

Foto 7: Persoonlijk vind ik dat je hier niet het optimale uit je fish eye haalt. Daar moet denk ik meer uit te halen zijn.

Foto 8 vind ik een mindere. Lijkt alsof ze aan het in/uit rijden zijn.

Foto 9: zulke foot's kan ik wel waarderen. Ook al is het expres gedaan, de witbalans stoort me toch iets.

Groeten,
Michael
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar