Lekker spelen met water

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ronald6581
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2009 09:35

Hallo iedereen, dit is mijn eerste post hier op het forum.

Ik ben al vanaf 2003 aan het fotograferen met een 300D, deze heb ik onlangs vervangen door een 40D. Ik mocht er eens eentje van een collega vast houden en ik was meteen verkocht :)
Deze foto heb ik gemaakt met mijn oude 28-105 F3.5-4.5 USM (gekocht in 1999). Ik kan goed merken dat deze niet helemaal scherp meer is met de extra pixels op de 40D. Het lijkt net of er overal kleine halos om contrastrijke delen zitten, vooral op gedeelten die net buiten de focus liggen. (Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133638 voor een voorbeeld)

Maar goed, bij de foto hieronder is het probleem gelukkig niet echt meer te zien na verkleinen en verscherpen. Ik ben op dit forum een topic tegengekomen (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=61036) over het maken van dit soort zwartwit/kleur bewerkingen, en ziehier het resultaat!

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=133634[/img]

EXIF:
40D EF28-105 USM op 53mm F/8 1/250 ISO 400 Picturestyle standaard


Commentaar is welkom!

Groeten,
Ronald.
40d / EF28-105 F3.5-4.5 USM / Sigma 18-50 F2.8 EX / EF18-55 F3.5 4.5 / Speedlite 430EX
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Het is een leuke foto van een moment van bezig zijn van de kids. Misschien ga je me als zeurkous ervaren als je het onderstaande leest.

De foto oogt mij in eerste indruk wat rommelig. Wat mij opvalt is de diversiteit aan kleuren in de waterbaan en de kinderen die er mee aan het spelen zijn vallen in het niet. Wellicht wat minder kleuren?

Ik heb in photoshop even zitten rommelen en de uitsnede kleiner gemaakt, de tak rechts in beeld verwijderd en dat geeft meer rust. Hierdoor wordt de foto een stuk toegankelijker. Je kan ook proberen om de foto recht te zetten. Hierdoor komt beter naar voren dat het ventje links kleiner is. In photoshop zit achter het pipetje een meetlat waarmee je de lijn van schuur (?) naar hoek gras rechts op kan meten en daarna het geheel draaien naar een horizontale positie (Canvas roteren - instelbaar).

Probeer het zelf ook eens en wellicht is het een idee.

Ik weet van mijn eigen foto's dat ik altijd afwijk naar een kant en de foto's altijd moet bijknippen.
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
ronald6581
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2009 09:35

Zeurkous? Helemaal niet! Dank voor de reactie.

Er is inderdaad veel te zien, de tak (is een jonge pruimenboom :wink: ) eraf croppen geeft inderdaad meer rust. Dit soort waterbanen hebben natuurlijk ook felle kleuren en vallen enorm op. Het leek me een leuk contrast met de kinderen in z/w, maar het leidt wel de aandacht van het onderwerp af.

Ik vrees dat in mijn tuin de horizon scheef staat, de tuin loopt nl. behoorlijk op naar rechts... Ik zal eens met het meetlatje aan de gang gaan en kijken wat het resultaat wordt.

Bedankt,
Ronald.
40d / EF28-105 F3.5-4.5 USM / Sigma 18-50 F2.8 EX / EF18-55 F3.5 4.5 / Speedlite 430EX
M van Andel
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 08:38
WoonplaatsCOLON Leidschendam
CONTACTCOLON

Graag gedaan.
"Poëzie is achteruit luisteren en vooruit zien." R. Campert
Gebruikers-avatar
Isolina
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Limburg

Dag Ronald,

ik vind het een mooie foto,
van een heel sereen gewoon moment,
een knip uit het leven, daar hou ik van (maar is persoonlijk)
met een rustige balans tussen kleur en het zwart/wit/grijs gedeelte

De blik van de kinderen is enkel voor het kleurrijke speelgoed,
al zien wij op de achtergrond tussen paadje, openstaande deur en takken, nog duizenden speelmogelijkheden,
nu gaat het voor hen even enkel om dit,
om deze kleurrijke waterbaan.

Erg knap.
Heb je er nog van die?

Groetjes.
dagen zijn als nachten, alleen iets lichter
Gebruikers-avatar
Serpent
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2009 23:31

als vader zijnde zeg ik toppie
als fotomuts roep ik zacht boompje rechts uit de grond rukken , en de glimmende vlek op het kindje rechts zijn tshirt weghalen
verders ben ik het eens met isolina " een knip uit het leven" dus wat jij mooi vind is goed
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar