Fotografie eindejaarsgala

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Hallooo Mensen!

15 mei is er van mijn middelbare school een eindejaars gala voor de examenklassen. Dit is natuurlijk een geweldige afsluiting van je middelbare school periode en daarom worden er altijd veel foto's gemaakt.
De foto's worden 9/10 keer wel met compact camera's gemaakt. Mijn mentor, die al die feesten organiseert was op de hoogte gesteld door een mede-leerling dat ik de EOS had gekocht.
Nu is mijn vraag, welke instellingen kan ik het best gebruiken? M-stand lijkt me niet omdat je dan bij iedere foto de sluitertijd ed. moet veranderen (van 13:00 tot 1:00) en ik hier niet erg ervaren mee ben. Av-stand ben ik ook niet echt ervaren mee. Tv-stand heeft hetzelfde nadeel als AV en M. P-stand blijft over.
Moet ik met een flits werken? Het is van even voor dat het gaat schemeren totdat het weer licht wordt. Vanaf wanneer moet ik een flits gebruiken?

En vooral, hoe kan ik mijn foto's eruit laten springen? Ik heb al ontzettend veel reacties gehad op 1 foto met een hoge verzadiging, wat ik zelf echt geweldig mooi vind. Kan ik mijn beeldstijl continu op +3 ofzo zetten?

Super bedankt en alle tips zullen enorm gewardeerd worden!
Jerome
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
andrevdvries
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 09:11
WoonplaatsCOLON Bedum (gr.)

Ik denk dat het wel moeilijk wordt, je hebt nl. vaak te maken met donkere omgeving tijdens een gala; dus een korte sluitertijd en een groot diafragma opening zijn nodig.. zonder externe flits wordt het lastig, je kan je popup flitsje gebruiken maar reken dan niet op heel mooi belichte fotos.
[size=75]450D BG-E5 18-55mm IS 55-250mm IS 430EX ll[/size]
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Ik denk ook dat het erg lastig wordt, is er geen fotograaf ingehuurd? Zo'n feest is gewoon echt een feest wat mooi vastgelegd moet worden.. En dit is niets tegen jouw fotografiekwaliteiten want die ken ik niet :lol: maar daar heb je gewoon een mooie flitsset voor nodig!

Of bedoel je meer gewoon leuke shots van het feest? Want mijn idee bij galafoto's is dan denk ik wel anders.. En dan bedoel ik de stelletjes en vriendengroepen bij elkaar op de foto in mooie kleding, wel geposeerd dus!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Heb je een externe flitser? Want die zou uitstekend dienst kunnen doen in combinatie met de M-stand. Gebruik verder je kitlens, en plak hem vast op 18mm. Daarop is hij op het lichtsterkst, en groothoek is ideaal voor feesten en partijen (vind ik dan). Diafragma op f5.6 (dan is het allemaal net wat scherper als vol open), iso op 800 en een sluitertijd van 1/30. Je flits vult in de M-stand de belichting aan, dus zolang je maar ziet dat de belichtingscompensatie in de min zit komt dat wel goed. Komt die in de plus kun je je iso wat terugschroeven, maar ik verwacht het niet. Bewegingsonscherpte hoef je niet echt bang voor te zijn, de flits zal je onderwerpen wel bevriezen.

Ik denk dat je zo wel de avond kunt starten, wanneer je eenmaal lekker bezig bent kun je wat gaan experimenteren met de sluitertijd. Zet die anders ook eens op 1/8, geeft wel leuke effecten. Maar geniet ook van het feest, want ik verwacht dat het ook een feest is waar jij van moet kunnen genieten.

Oja, en de instellingen die ik gaf zijn zeker niet zaligmakend, enkel bedoeld als startpunt voor de avond en er zullen vast meerdere goede wegen zijn. Veel succes in ieder geval.
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Mijn advies: zet ISO op 800. Op 1600 zou ook nog kunnen, alleen kan het dan nodig zijn in de nabewerking wat ruisreductie toe te passen. Ik zou kiezen voor de P stand. Dan kan er feitelijk niet veel mis gaan. Ik zou de andere standen (Av, Tv, M) alleen toepassen als je een speciaal effect wilt bereiken (geringe DOF bijvoorbeeld).

Als er licht genoeg is zou ik geen pop-up flitser gebruiken. Zonder flits krijg je meer sfeervolle foto's. Anders krijg je van die typische flitsfoto's (licht vooraan, donker verder weg). Met een opzetflitser wordt het een ander verhaal als je indirect flitst.

Belangrijkste tip: schiet in RAW en gebruik DPP (of iets anders) om er later JPG van te maken. Als er iets mis met belichting of white balance kun je achteraf nog heel veel corrigeren. Als je in JPG schiet zijn die mogelijkheden veel minder. Succes met foto's maken en post hier maar eens wat resultaten.

Hans
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Kijk, aan de laatste twee reacties heb ik wat!

Ik zit momenteel op me iPhone dus kan even geen foto's van vorig jaar opzoeken. Op www.dewillem.nl is misschien iets te vinden?

Rond 5 uur komen de eerste mensen, met 2 of meerdere mensen wordt er een foto gemaakt voor de boot op een rode loper. Dit is nog buiten dus het is dan nog aardig licht. Er is dan zowieso geen flits nodig.
Nee, zeer spijtig heb ik geen externe flitser.. Wel een batterygrip, dus aan accu ed. hoef ik niet te denken.
Zijn jullie settings voor binnen of niet? Want ik neem aan dat er ander licht is op een boot?
Verder zijn er in het begin dus portret foto's van voeten tot hoofd, daarna snapshots van feest vierende en blije examenleerlingen.

@ Marije, dat ben ik dus..
@ Geert, ontzettend bedankt voor de tips. Doet me goed als een ervaren fotograaf zich inleeft in een 15-jarige.
Ook Hans en de anderen bedankt voor hun reacties, alle tips zijn nog steeds welkom!

PS: .CR2 gaat lastig worden denk ik, te weinig geheugen mogelijkheden en ik neem meestal niet de moeite foto's te bewerken.
Iemand nog een tip qua verzadiging? Wat mij zelf heeel mooi lijkt bij bijvoorbeeld jurken met een fellere kleur.

Groeten,
Jerome
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nog een opmerking over .CR2 (RAW): Kost inderdaad meer opslagruimte. Anderzijds is geheugen ook niet zo duur. Als het budget het toelaat kun je extra geheugen bijkopen (of een kaartje van iemand lenen?).

Veel nabewerken hoeft helemaal niet met RAW. Als alles er al uitziet zoals je wilt kies je in DPP voor batch conversie RAW naar JPG en heb je zonder extra werk je JPG files. Maar als je wel iets wilt/moet veranderen (ook de door jou genoemde felle kleuren) kan dat nog allemaal. En als het toch niet bevalt verander je weer opnieuw.

Hans
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Op zich zijn er al veel nuttige tips gegeven.
Van mij nog één kleine opmerking: pas wel op voor vertekening op 18mm.
Voor portretten kun je beter richting 50mm gaan.
Voor de snapshots van het feest kun je wel wat meer groothoek gebruiken.
Voor wat betreft de verzadiging zou ik van te voren nog eens uittesten.
Mijn gevoel zegt dat +3 wel wat veel is. Wat extra contrast en scherpte is vast ook mooi, maar zou het van te voren wel testen.
Paardenfotograaf en journalist
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Het is nogal moeilijk uit te leggen.. Om een beetje beeld te krijgen; Vanaf 13:00 moet ik aanwezig zijn om tot ongeveer 18:00 zulke foto's te maken (deze zijn van vorig jaar):
http://mijnalbum.compuserve.nl/Album-CA ... esten.html
Vervolgens op de boot van 18:00 tot 1:00, deze zijn ook van vorig jaar:
http://mijnalbum.compuserve.nl/Album-TZ ... esten.html

Yvonne, die tip zal ik zeer zeker onthouden. Soms komen er wel eens foto's voorbij die vertekend zijn op 18mm, dat zou zonde zijn. Wel moet ik kijken of dat haalbaar is, want de kade, waar de portretfoto's gemaakt worden is niet zo groot. Tot hoeveel mm kan er vertekening optreden?

@ Haja, Als ik alles in RAW zou doen, dan zou ik over de gehele dag maar 374 foto's kunnen maken... Als je bedenkt dat er alleen bij het portret al 367 leerlingen voorbij komen, blijft er nog weinig over...
Momenteel heb ik niet het budget (vorige week een batterygrip gekocht, 15 jaar he.. :( ), maar ik ga hier even het huis doorspitten op zoek naar kaartjes. :wink:

Uitproberen, tjah... Ik zou even moeten kijken hoe lang ze bij de portret foto willen blijven staan en of er de mogelijkheid is instellingen te veranderen.

Ik denk dat ik blijf switchen tussen AV en M...
AV settings:
f5.6
ISO800
Portret op ongeveer 50mm
M:
f5.6
1/30 tot 1/80
ISO800

En verzadiging een beetje proberen :)

Enorm bedankt allemaal!
Jerome
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Je zal maar een Rode Kruis EHBO dienst hebben op een stomme '80's/'90's-Party van DJ Patrick Kicken van Veronica...

Dan ga je toch lekker de Party-Fotograaf uithangen? :mrgreen:

Effe een paar van de meer dan 100 uiteindelijke foto's (van de 380):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben de eerste om toe te geven dat een lichtsterke lens (Canon 24-70L f2.8) helpt. En een goede flitser ook (Canon Speedlite 580EX II). En natuurlijk een goede camera (Canon EOS 5D MkII) die goed met ruis omgaat.

Maar... Dat is niet alles! Spelen met de instellingen is een pre, omdat je namelijk goed moet weten wat voor effect je wilt bereiken!

Bovenstaande foto's zijn allemaal geflitst, omdat het belangrijkste was dat de koppies er scherp opstonden (flitser 45 graden omhoog met reflectieschermpje). En dat is gelukt, met een redelijk natuurlijke belichting, vind ik zelf.

Onderstaande foto's zijn juist ZONDER flits om het licht natuurlijk te houden! Wel veel sfeervoller.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus, terugkomend op jouw vraag: Bedenk wat belangrijk is op je foto. De 'koppies'? Dan hoeft flitsen geen ramp te zijn als je niet al teveel voordeel kunt halen uit een ruisarme camerabody of lichtsterke lens. Als de sfeer belangrijk is dan is een langere sluitertijd en niet flitsen acceptabel.

Tot slot de tip van 'geert h', over spelen met langere sluitertijden: Combineer dat ook eens met flitsen! is best gaaf!
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Wat betreft die laatste tip, nog even een foto opgezocht voor je van dezelfde avond:

Afbeelding

Zie je rechtsbovenin de kleuren door elkaar lopen, bij haar pols? Dat effect een beetje.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De instellingen die ik noemde waren voor de partypics, daar is een klein beetje vervorming doorgaans ook niet zo'n probleem.

Verder is er al genoeg gezegd, als we nog meer gaan roepen denk ik dat het eerder verwarrend gaat worden als dat je ermee geholpen bent. Veel succes alvast.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar