Foto's afdrukken (formaat en kleur).

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik heb een aantal foto's genomen in raw formaat afgelopen zondag en een klein beetje bewerkt, contrast en een mooi zwart randje eromheen. Ik dacht, laat ik eens een 6 tal foto's doorsturen naar de Hema en maandag ophalen. Het resultaat: op mijn beeldscherm perfect qua kleur, de afdrukken te donker. En ik had 10 x 15 gevraagd, die kreeg ik ook wel, echter waren mijn foto's afgesneden. Ik mis gedwoon een deel van de foto's.

Het kleur probleem zit hem denk ik in het kalibreren van mijn beeldscherm, maar kan dat alleen door middel van een X-rite EyeOne Display? Softwarematig is het bijna niet te doen (dit had ik namelijk al geprobeerd).

Daarnaast zal ik denk ik in photoshop eerst de te printen foto's naar een bepaald formaat moeten terugzetten om de gehele afbeelding gedrukt te krijgen op 10 x 15 cm. Zijn hier tabellen voor? Of is het gewoon zo simpel als canvas aanpassen naar 10 x 15 cm?

Ik neem aan dat iedere beginnende fotograaf hier wel mee te maken heeft. Dit is de eerste keer dat ik foto's heb laten afdrukken van mijn eos camera.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik heb dit meer gehoord, en ook een discussie in een winkel mee gehoord. nee mevrouw uw foto's worden niet afgesneden alleen verkleind ja ja nou ik keek mee :oops: en volgens mij had mevrouw gelijk op de afdruk stond minder dan op het scherm van het afdrukeenheid.dus met andere worden het is verkleinen en afsnijden.

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Misschien bij een goeie afdruk centrale laten doen?

Zelf heb ik afgelopen jaar mijn vakantie foto's bij de hema af laten drukken en heb dit probleem zelf niet ondervonden, de kleuren waren prima en ook geen delen van foto's afgesneden. Ik heb ze toen in de winkel vanaf een dvd bij hun gedropt omdat uploaden nogal lang ging duren met een paar honderd foto's.
M'n vriendin dacht zich te herinneren dat het aangegeven word op de site van de Hema dat er foto's 'afgesneden' zouden kunnen worden.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Heb dit probleem nooit gehad eigenlijk. Met Canvas wordt het wel altijd donkerder, maar dat weet ik nu dus da's geen probleem.. Ik heb bijzonder goede ervaringen met Webprint.nl dus daar bestel ik sinds 2 jaar alles en ik heb ook geen reden om anderen uit te proberen..
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
Elisabethfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 397
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2007 15:27
WoonplaatsCOLON Fryslan boppe.. Winsum (frl)
CONTACTCOLON

Ik bestel mijn foto's bij profotonet

ideaal nog nooit problemen gehad, geen kleur verschil en er word niet gesneden in je foto's. Foto's worden thuis bezorgt en via internet te bestellen. echt handig.
[color=red][size=75]Lowepro Roller 3 anders is het niet te huffen.Canon 5D Mark II BG-E6 Canon 1d mark III
Canon EF 70-200 2.8 IS USM Canon EF-50mm 1.4Flitsers 580 I en II www.elisabethfotografie.nl voor al uw foto's [/size][/color]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Selmak schreefCOLONDaarnaast zal ik denk ik in photoshop eerst de te printen foto's naar een bepaald formaat moeten terugzetten om de gehele afbeelding gedrukt te krijgen op 10 x 15 cm. Zijn hier tabellen voor? Of is het gewoon zo simpel als canvas aanpassen naar 10 x 15 cm?
Nee, die cm's doen niet zoveel (lees: niets...). Je stuurt alleen een foto met een aantal pixels op (lengte x breedte). Door aan te geven dat je ze op 10x15 cm wilt hebben, bepaal je het formaat. Je moet er wel voor zorgen dat je de verhouding 10x15, ofwel 2x3 houdt. Maar ik geloof niet dat dat het probleem is.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je geeft al heel goed aan dat je zelf ook een verantwoordelijkheid hebt qua kleur door te kallibreren.
Daarnaast dienen ook de printers bij de afdrukcentrale goede gekallibreerd te zijn. Jij kunt wel goede foto's wegsturen, maar als ze ze niet goed af kunnen drukken....
Zelf kallibreren kan al met setjes van ca. 100 euro en je bent heus niet merkgebonden aan x-rite

Daarnaast zit je met het afsnijden.
Jij levert je foto's aan op 15x10 maar dit zijn centimeters en vaak benaderingen. Mijn fotograaf in de buurt werkt ook niet met centimeters en ik verlies daar ook altijd een heel klein stukje (totdat ik de daadwerkelijke afmetingen van hem kreeg)
Maar ik keek bij hem ook altijd mee over de schouder, hij voerde ook geen automatische correcties voor me uit en ik stond altijd binnen 15 minuten weer buiten (ondanks de uurservice)
Zo'n relatie met de Hema op de hoek ontwikkelen zal wel lastig zijn omdat de apparatuur vaak bediend wordt door mensen wiens passie niet bij de foto's liggen. "Ik druk op deze knop hier, en dan komen daar de foto's eruit. Verders geen lastige vragen stellen."

Een centrale als profotnet is misschien iets duurder, maar niet zo heel veel hoor. Afdrukken zijn wel consistenter, ze zijn ook meer servicegericht als er iets mis is, en ze geven op hun website genoeg informatie om je op weg te helpen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
etienne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 379
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Hmm.. :? Ik ben dus niet de enigste pechvogel vandaag wat afdrukken betreft

Ik had zelf afdrukken besteld bij kruidvat. Op m'n laptop, extern scherm en laptop van mn vriendin en 2 mac schermen van collega's prachtig sprankelende kleuren en op de afdrukken ontzettend gelig/mossig.. :shock: Dus niemand maakt mij wijs dat 5 schermen niet goed zouden zijn :?

Al jaren probleemloos foto's af laten drukken en nu dit.. en dat nadat ik laatst ook al één foto had welke iets donkerder uitviel.. Morgen maar eens bellen. :(

Zit wel te denken om over te stappen naar een andere afdrukcentrale in de buurt :wink:
EOS 1D Mk IV | EOS 1D Mk IIN | EOS 5D Mark II | EF15mm fish-eye| EF 24-70 F2.8 L USM | EF 50 F1.8 II | EF 70-200 F2.8 L USM | EF 300mm F2.8 L IS USM | Ex 1.4x II |Speedlite 580 EXII & 430EX
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Ik heb bij de hema ook gehad dat ze een deel er van af hadden gesneden. Ik ben toen teruggegaan en toen zeiden ze dat ik de software van de hema moest installeren. Als je dat doet, dan wordt aangegeven wat er precies afgedrukt gaat worden. Als je de software niet installeert, maar wel foto's laat afdrukken, krijg je die melding niet.
Die informatie klopte en ik kon toen wel de foto goed laten afdrukken, ware het niet dat de software van de hema te pas en te onpas in mijn scherm opdook. Daarom bestel ik nu niet meer bij de hema, de software heb ik eraf geknikkerd. Nu bestel ik bij profotonet, dat gaat prima!
Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Excuus voor het dubbel posten van het bericht. De website was gisteren heel traag en ik had dus dubbelgeklikt.

Dat kalibreren blijft lastig todat je echt een stukje hardware hiervoor hebt aangeschaft.

Ik zal eens bij profotonet kijken.

Thanks!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Ik had bij profotonet dat het formaat anders was als dat ik in PS had aangegeven, even gebeld met profotonet hoe dit kan en ik heb keurig antwoord gekregen hoe ik het moest doen.
De resultaten zijn zeer goed. Aanrader wat mij betreft.
___________________________
Gebruikers-avatar
Roelie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2006 15:28
WoonplaatsCOLON Arnhem

Gisteren had ik snel een paar foto's nodig, dus dan maar even naar de snelservice van Hema.

Thuis gekomen zat er op alle 10 foto's een groene zweem en 2 waren ook afgesneden.

Vandaag gaan ze retour en kom ik voor fotowerk nooit meer deze hollandse eenheidsmaatschappij.

Groet,
Roelie
Stichting Ambulance Wens vervuld gratis de laatste wensen van terminaal zieke mensen die liggend vervoerd moeten worden. Elke wens is welkom, of hij nu groot of klein is en bedoeld is voor een oudere, volwassene of kind.
Zie www.ambulancewens.nl
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Nog even een aanvulling op het profotonet verhaal.
Voor 15.00 uur geupload meestal de volgende dag in de bus
___________________________
Gebruikers-avatar
Skraph
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2008 15:30
CONTACTCOLON

Ter aanvulling:

Bij afdrukcentrales als Kruidvat, Hema, AH etc. etc. voeren zij zelf nog eens een correctie uit op de foto's. Dat kan invloed hebben op de kleurbalans, het contrast, donkerder of lichter worden, verscherping etc. Je kunt je scherm nog zo goed kalibreren, zolang dergelijke centrales dat blijven doen is je afdruk nooit gelijk aan wat je op je scherm ziet.

Ook ik adviseer Profotonet. Bij het bestellen van je foto's kun je aangeven dat zij het niet nog eens moeten corrigeren, want dat heb jij al gedaan. Hierdoor komt een afdruk heel dicht bij de foto die je op je scherm ziet. Een afdruk is bij hen nooit helemaal gelijk aan het scherm, maar dit komt omdat zij chemisch afdrukken. Het komt in ieder geval wel heel dichtbij.
'To the complaint, 'There are no people in these photographs,' I respond, 'There are always two people: the photographer and the viewer.' – Ansel Adams

Portfolio: http://www.LeslieGoedhart.nl
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Ik heb dit vermoeden ook eens gehad, dus heb toen een foto zowel bij de hema als bij twee andere fotospeciaalzaken af laten drukken. Alle drie de foto's waren verschillend maar die van de HEMA was echt de uitschieter, inderdaad donker!
De andere twee waren wel verschillend maar dat was binnen de perken, het is natuurlijk altijd iets anders dan op je scherm!
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ook mijn advies luidt Profotonet. Niets anders dan goede woorden.

Onlangs heb afdrukken laten maken van foto's, de ene afnemer had liever een goedkopere afdruk, die ik bij foto.com heb laten afdrukken. De andere bij Profotonet
Bij Profotonet waren alles foto's goed qua kleur etc. Die van Foto.com waren vaak te donker. Daarnaast was de scherpte en dikte van het papier beter bij Profotonet.

Wellicht wel wat duurder, maar wel goed en super snel. Is het het te duur zou je misschien de "luxe" kwaliteit van Foto.com kunnen proberen, maar heb geen idee of dat wat is. Ik heb daar trouwens nooit last gehad van foto's die waren bijgesneden!
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Dat kleurverhaal is duidelijk. Alleen het formaat van bv. 10x15 blijft een probleem. Ik heb echt al van alles geprobeerd. Stel dat je voor een klant nou wat proefadrukken thuis wil maken, dan zul je toch de juiste instellingen moeten hebben. Ik kan het helaas echter nergens terugvinden. Wel dat 10x15 op mijn printer (hp psc1510) 4x6 inch zou moeten zijn. Echter wanneer je een foto cropped oid, dan wil dat niet zeggen dat wanneer je hem dan ook op 10x15 print hij ook de hele foto zoals op het scherm print maar een deel daarvan.

Ik heb in ps cs3 de tips van Scott Kelby opgevolgd door de maat aan te houden van 10x15 cm en 300 dpi in te voeren. Dan doet mijn printer dus helemaal niets :roll:
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vind iemand in de buurt die het wel snapt en het je wil uitleggen. Ik denk dat er misschien iets fout staat, of dat je iets fout doet. Dat gaat het makkelijkste opgelost worden met iemand erbij.

Maar misschien heeft iemand hier 'de gouden tip'
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

@ dejong1racing

Ja inderdaad. Iemand erbij zou wel handig zijn. Straks is het zo'n vinkje wat er niet aanstaat ofzo en dan voel ik me zo'n kneusje :oops: Ik rommel nog wel even wat verder, maar als ik erachter ben dan zal ik zeker hier mijn bevindingen plaatsen :wink:
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Kraan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 10:37
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Zit er geen fotozaak bij je in de buurt? Hier hebben ze er verstand van, en wordt je beter geholpen dan bij de Hema...

Met de snelservice van de Hema hier ook problemen.. Mn foto's worden gelig.. Het ziet er niet uit, eens en nooit weer.

Daarentegen erg goede ervaringen bij een fotozaak in de buurt, weliswaar iets duurder, maar wel kwaliteit, en ook snel klaar.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar