In het topic dat verslag deed van de modelsessies tijdens de Eos dag in Vechten merkte ik dat een hoop fotografen niet precies wisten wat en hoe te doen bij de nabewerking van model- en portretfoto's. Zonder te claimen alwetend te zijn wil ik in deze tutorial graag een paar grapjes en truukjes laten zien die een fotograaf in de nabewerking tot de beschikking heeft.
Over retouche en 'glad trekken' van de huid zijn al veertienduizendtweehonderdzesenvijftig verschillende tutorials te vinden, dat gedeelte heb ik dus maar even laten zitten
Over de ethiek van deze ingrepen hoef je ook niet te discussiëren, ik denk dat iedere fotograaf wel zijn of haar eigen grenzen kan trekken. Ik geef alleen maar aan wat eventuele mogelijkheden zijn.
De toegepaste ingrepen zijn subtiel, ik hou daar zelf wel van. Natuurlijk kun je zelf bepalen hoe sterk je de effecten wilt toepassen.
Als jullie toevoegingen hebben zou het natuurlijk hartstikke leuk zijn als je die er bij zet, hoe meer zielen, hoe meer kennis.
Ik ga er in deze tutorial van uit dat de techniek van het werken met laagmaskers bekend is.
Martin Philippo
Nabewerking model- en portretfotografie
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Om te beginnen hebben we natuurlijk een originele foto nodig. Ik gebruik een foto van Melissa, onbewerkt zo uit de camera. Melissa heeft een hele mooie gave huid, dus daar hoeven we al niets aan te doen.
Een eerste truukje is het oogwit iets op te lichten. Heldere ogen geven een foto (en dus het model) een frisse uitstraling en door een iets mindere belichting zien ze er soms wat somber en donker uit, erger dan in het echie.
Hiervoor maak je een kopie-laag aan die ik met Afbeeldingen > Levels oplicht door de rechtse schuif naar links te trekken. Met een laagmasker > alles verbergen schilder je dan het oogwit naar voren. Door de dekking van de laag te verminderen kun je ook het effect verminderen. Te witte ogen staan erg onnatuurlijk, dat zie je direct.
Het resultaat:
Een eerste truukje is het oogwit iets op te lichten. Heldere ogen geven een foto (en dus het model) een frisse uitstraling en door een iets mindere belichting zien ze er soms wat somber en donker uit, erger dan in het echie.
Hiervoor maak je een kopie-laag aan die ik met Afbeeldingen > Levels oplicht door de rechtse schuif naar links te trekken. Met een laagmasker > alles verbergen schilder je dan het oogwit naar voren. Door de dekking van de laag te verminderen kun je ook het effect verminderen. Te witte ogen staan erg onnatuurlijk, dat zie je direct.
Het resultaat:
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Iets dat een portretfoto ook altijd veel meer leven en 'pit' geeft zijn de catchlights. In principe zijn die zowat altijd aanwezig, als je buiten fotografeert geeft de zon heerlijke twinkelingen in de ogen, in de studio doet de softbox of de paraplu dat. Soms zijn die catchlights wat minder aanwezig en waarom zouden we daar niet wat aan doen?
Om dit te realiseren kun je een nieuwe laag aanmaken (Laag > nieuw > laag Shift+Ctrl+N) Zoom flink in op de ogen en tik met een kleine witte kwast die middelmatig hard is even op de reeds aanwezige catchlights. Hiervoor is een beetje Fingerspitzengefull nodig, je moet zelf beoordelen of het effect niet te sterk is en of de aangebrachte catchlights niet te groot zijn. Ook hier geldt weer: met de dekking kun je de intensiteit van je effect wat verzachten.
Om dit te realiseren kun je een nieuwe laag aanmaken (Laag > nieuw > laag Shift+Ctrl+N) Zoom flink in op de ogen en tik met een kleine witte kwast die middelmatig hard is even op de reeds aanwezige catchlights. Hiervoor is een beetje Fingerspitzengefull nodig, je moet zelf beoordelen of het effect niet te sterk is en of de aangebrachte catchlights niet te groot zijn. Ook hier geldt weer: met de dekking kun je de intensiteit van je effect wat verzachten.
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Soms wil door een wat minder geslaagde belichting (ja, natuurllijk heb ik daar ook vaak last van ) het gezicht van het model wel eens wat voller en platter uit komen dan het in werkelijkheid is. Misschien wil je ook wel wat van haar gelaatstrekken accentueren en dan is het volgende truukje wel toepasbaar:
Je maakt een kopie laag en die maak je met het gereedschap Curves wat donkerder. Je kunt dat best wat overdreven doen, later kun je dat nog nuanceren. Ook nu weer een laagmasker > alles verbergen. Met een zachte witte kwast kun je nu wat donkere strepen, zeg maar schaduw, aanbrengen op het model. In het voorbeeld heb ik onder Melissa's jukbeenderen iets schaduw aangebracht zodat haar gezichts structuur wat sterker wordt en ook heb ik (om te laten zien wat er mogelijk is) haar decolleté iets "aangedikt". Dit stukje nabewerking is natuurlijk ontzettend smaak gebonden, ook hier geldt weer: ik geef alleen maar aan wat de mogelijkheden zijn
Je maakt een kopie laag en die maak je met het gereedschap Curves wat donkerder. Je kunt dat best wat overdreven doen, later kun je dat nog nuanceren. Ook nu weer een laagmasker > alles verbergen. Met een zachte witte kwast kun je nu wat donkere strepen, zeg maar schaduw, aanbrengen op het model. In het voorbeeld heb ik onder Melissa's jukbeenderen iets schaduw aangebracht zodat haar gezichts structuur wat sterker wordt en ook heb ik (om te laten zien wat er mogelijk is) haar decolleté iets "aangedikt". Dit stukje nabewerking is natuurlijk ontzettend smaak gebonden, ook hier geldt weer: ik geef alleen maar aan wat de mogelijkheden zijn
Laatst gewijzigd door 3 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Wie heeft er geen last van? Wallen onder de ogen!
Geen model vindt het leuk om met flinke wallen onder de ogen op de foto te staan en ook kunnen die wallen soms wat sterk naar voren komen door de belichting. Gelukkig is er wel wat aan te doen
Inmiddels een bekend recept: een kopie laag maken. Met het kloonstempel in een dekking van plm. 50 % stempel je zorgvuldig de wallen weg. Neem samples (alt click) dicht in de buurt van de wallen om kleurverschillen zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteraard moet het kloonstempel zo zacht mogelijk zijn. Het is even oefenen maar de resultaten kunnen erg overtuigend zijn. Zelf vergelijk ik regelmatig mijn werk door even op het oogje in het laagvenster te klikken om de bewerkte laag even onzichtbaar te laten zijn. Overdaad schaadt immers. Ook hier geldt: met de dekking van de kopie laag kun je het effect verminderen naar smaak.
Geen model vindt het leuk om met flinke wallen onder de ogen op de foto te staan en ook kunnen die wallen soms wat sterk naar voren komen door de belichting. Gelukkig is er wel wat aan te doen
Inmiddels een bekend recept: een kopie laag maken. Met het kloonstempel in een dekking van plm. 50 % stempel je zorgvuldig de wallen weg. Neem samples (alt click) dicht in de buurt van de wallen om kleurverschillen zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteraard moet het kloonstempel zo zacht mogelijk zijn. Het is even oefenen maar de resultaten kunnen erg overtuigend zijn. Zelf vergelijk ik regelmatig mijn werk door even op het oogje in het laagvenster te klikken om de bewerkte laag even onzichtbaar te laten zijn. Overdaad schaadt immers. Ook hier geldt: met de dekking van de kopie laag kun je het effect verminderen naar smaak.
Laatst gewijzigd door 2 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Een hekel punt: kneden Veel fotografen (en zelfs modellen) hebben er moeite mee. Toch kan deze techniek heel nuttig zijn, fotografie maakt soms ook wel eens fout wat goed was. Door onze tweedimensionale weergave missen we soms wat diepte, soms is de houding van het model per ongeluk wat onflatteus.
Photoshop kent hiervoor het gereedschap 'Uitvoeien' wat je onder de Filters kunt vinden. Het beste is om dit ook weer in een kopie laag te doen, mochten de resultaten niet zijn wat je verwachtte kun je altijd weer opnieuw beginnen en is er aan het origineel geen kwaad gedaan.
Voor wie graag werkt met 16 bit Tiff's: Uitvloeien werkt alleen in 8 bit modus!
Het venster dat je te zien krijgt als je 'Uitvoeien' (liquify) opent wijst eigenlijk vanzelf. Onderaan links zit een symbool van een vergrootglaasje. Door dit aan te klikken en dan te klikken op de plek waar je je duivelse werk wilt gaan verrichten komt de werkplek vanzelf dichterbij. De volgende stap is het kneden zelf. Kies het bovenste symbool aan de linkerkant, het penseel. De grootte van het penseel is aan de rechterkant te regelen bij 'penseelgrootte' Logisch wel eigenlijk
Je kunt nu al klikkend en schuivend het figuur van het model corrigeren.
Melissa heeft een geweldig figuur, er was in deze foto niet echt correctie nodig. Haar jurkje hing wat recht naar beneden waardoor haar taille toch wat rechter over komt. In deze stap heb ik haar een iets vloeiender figuur gegeven.
Photoshop kent hiervoor het gereedschap 'Uitvoeien' wat je onder de Filters kunt vinden. Het beste is om dit ook weer in een kopie laag te doen, mochten de resultaten niet zijn wat je verwachtte kun je altijd weer opnieuw beginnen en is er aan het origineel geen kwaad gedaan.
Voor wie graag werkt met 16 bit Tiff's: Uitvloeien werkt alleen in 8 bit modus!
Het venster dat je te zien krijgt als je 'Uitvoeien' (liquify) opent wijst eigenlijk vanzelf. Onderaan links zit een symbool van een vergrootglaasje. Door dit aan te klikken en dan te klikken op de plek waar je je duivelse werk wilt gaan verrichten komt de werkplek vanzelf dichterbij. De volgende stap is het kneden zelf. Kies het bovenste symbool aan de linkerkant, het penseel. De grootte van het penseel is aan de rechterkant te regelen bij 'penseelgrootte' Logisch wel eigenlijk
Je kunt nu al klikkend en schuivend het figuur van het model corrigeren.
Melissa heeft een geweldig figuur, er was in deze foto niet echt correctie nodig. Haar jurkje hing wat recht naar beneden waardoor haar taille toch wat rechter over komt. In deze stap heb ik haar een iets vloeiender figuur gegeven.
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Natuurlijk gaat er niets boven een goede visagie maar die is niet altijd aanwezig. Gelukkig is er in Photoshop wel iets aan te doen. Het volgende truukje is heel eenvoudig en ook vast wel bekend maar ik noem het volledigheidshalve toch maar even: lippen stiften.
Net als bij de voorgaande gedeeltes weer een kopie-laag maken. Je kunt nu met Afbeelding > Aanpassen > kleurtoon/verzadiging de lippen wat aan kleur laten winnen. Ook kun je met bijv. Curves of contrast iets stoeien.
Daarna weer een Laagmasker > alles verbergen aanbrengen en de lippen naar voren schilderen.
Net als bij de voorgaande gedeeltes weer een kopie-laag maken. Je kunt nu met Afbeelding > Aanpassen > kleurtoon/verzadiging de lippen wat aan kleur laten winnen. Ook kun je met bijv. Curves of contrast iets stoeien.
Daarna weer een Laagmasker > alles verbergen aanbrengen en de lippen naar voren schilderen.
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Ondanks al je zorg tijdens het fotograferen kan het toch gebeuren dat je belichting niet helemaal toppie geworden is. met het gereedschap Curves kun je ook in dit stadium nog wel iets corrigeren.
het begint saai te worden maar alweer komt die kopie-laag om de hoek kijken Nu kun je met Curves de hele foto iets oplichten. Iets dat ik zelf nogal eens doe is dan ook de verzadiging ietsjes verhogen omdat je toch een wat fletser plaatje over houdt na het oplichten. In het voorbeeld heb ik Melissa's gezicht wat helderder gemaakt, de arm en hand die ze onder haar kin hield was daarentegen wat te licht omdat die teveel licht op ving van de flitskop. Zo iets kun je met een aparte kopie laag weer donkerder maken door de Curves juist naar beneden te trekken.
En ook nu weer een laagmasker > alles verbergen en naar voren schilderen wat je gecorrigeerd wilt hebben.
het begint saai te worden maar alweer komt die kopie-laag om de hoek kijken Nu kun je met Curves de hele foto iets oplichten. Iets dat ik zelf nogal eens doe is dan ook de verzadiging ietsjes verhogen omdat je toch een wat fletser plaatje over houdt na het oplichten. In het voorbeeld heb ik Melissa's gezicht wat helderder gemaakt, de arm en hand die ze onder haar kin hield was daarentegen wat te licht omdat die teveel licht op ving van de flitskop. Zo iets kun je met een aparte kopie laag weer donkerder maken door de Curves juist naar beneden te trekken.
En ook nu weer een laagmasker > alles verbergen en naar voren schilderen wat je gecorrigeerd wilt hebben.
Laatst gewijzigd door 1 op MartinPhili, in totaal 10 keer gewijzigd.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Omdat alle stapjes maar subtiel waren zet ik er nog maar even de eerste en de laatste foto bij, naast elkaar.
De resultaten zijn niet spectaculair maar geven vooral aan wat de mogelijkheden zijn om een portret- of modelfoto een beetje extra aandacht te geven.
De resultaten zijn niet spectaculair maar geven vooral aan wat de mogelijkheden zijn om een portret- of modelfoto een beetje extra aandacht te geven.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
- gumpje
- Site Admin
- BerichtenCOLON 8582
- GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
- WoonplaatsCOLON Groningen
- CONTACTCOLON
Ik heb de reacties tussendoor even verwijderd, maar heb van Martin vernomen dat er nu gereageerd mag worden!!!
... Spiegel-Werk ...
- Nol77
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1373
- GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
- WoonplaatsCOLON nijkerk gld
ik had dus een reactie tussendoor gedaan maar nu het legaal is nogmaals:
Harstikke leerzaam, net als Martijn doe ik sommige dingen al en sommige tips ga ik vanaf heden uitproberen!
Cheers,
Arnold
Harstikke leerzaam, net als Martijn doe ik sommige dingen al en sommige tips ga ik vanaf heden uitproberen!
Cheers,
Arnold
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
- Sushi
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2840
- GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
- WoonplaatsCOLON Rhenen
- CONTACTCOLON
Geweldige tut!
Ik heb alleen één vraagje: Als je bijvoorbeeld al deze stappen achter elkaar uit wilt voeren he, voeg jij dan eerst de "oude" lagen samen en maak je dan een kopie laag?
Ik heb alleen één vraagje: Als je bijvoorbeeld al deze stappen achter elkaar uit wilt voeren he, voeg jij dan eerst de "oude" lagen samen en maak je dan een kopie laag?
-
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 5921
- GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
- WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout
Zelf voeg ik na iedere bewerking de lagen samen maar dat is niet noodzakelijk.Sushi schreefCOLONGeweldige tut!
Ik heb alleen één vraagje: Als je bijvoorbeeld al deze stappen achter elkaar uit wilt voeren he, voeg jij dan eerst de "oude" lagen samen en maak je dan een kopie laag?
Verder bedankt voor alle bedankjes Stop daar nou maar mee, ik heb liever dat je nu aan de slag gaat om mooiere portretfoto's te maken en dat je dan zegt: dit heb ik allemaal op EosDigitaal geleerd
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb