Canon efs 10-22

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Talisker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2005 20:04
WoonplaatsCOLON Zuid holland
CONTACTCOLON

Heeft iemand ervaring over de optische kwaliteiten van de Canon efs 10-22 mm? Ik overweeg een Canon 20D te kopen en ben me aan het orienteren. Ik overweeg om bovengenoemd objectief er direct bij aan te schaffen, maar twijfel aan de kwaliteit. Op dit moment fotografeer ik nog analoog met een Hasselblad. :roll: Wie helpt me verder? :P
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Op diverse fora wordt er vol lof gesproken over deze lens. Hij heeft lenselementen die normaal gesproken in professionele lenzen worden gebruikt.

Ik heb tijdens de Amsterdam meeting begin dit jaar de gelegenheid gehad om hem te proberen en was meteen verkocht door het fantastische groothoekbereik. Eenmaal thuis gekomen was ik definitief overtuigd, de kwaliteit was zelfs met vol open diafragma gewoon goed (het was al een beetje schemerig toen ik hem probeerde). Ik ben dus druk aan het sparen :D .

Hierbij nog een paar voorbeeldjes,
10mm 1/80 F5 ISO200
Afbeelding

10mm 1/40 F4 ISO400
Afbeelding

10mm 1/8 F3,5 ISO400
Afbeelding
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ik sluit me volledig bij Eric aan. Ik bezit deze lens en ben er zeer te spreken over. De kwaliteit is gewoon goed. Ik heb op één van de review sites weleens gelezen dat de reviewer zich af vraagt of Canon EF-S lenzen misschien niet het predikaat L wil geven. Gelet op de de gebruikte materialen en de gebruikte glassoorten zou dat wel kunnen. De lens is alleen niet waterdicht (in tegenstelling tot vele L lenzen).

10mm is werkelijk een enorm groothoekbereik.

Groet,
Dirk-Jan
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Talisker
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2005 20:04
WoonplaatsCOLON Zuid holland
CONTACTCOLON

dbode schreefCOLONIk sluit me volledig bij Eric aan. Ik bezit deze lens en ben er zeer te spreken over. De kwaliteit is gewoon goed. Ik heb op één van de review sites weleens gelezen dat de reviewer zich af vraagt of Canon EF-S lenzen misschien niet het predikaat L wil geven. Gelet op de de gebruikte materialen en de gebruikte glassoorten zou dat wel kunnen. De lens is alleen niet waterdicht (in tegenstelling tot vele L lenzen).

10mm is werkelijk een enorm groothoekbereik.

Groet,
Dirk-Jan
Thanks, Eric en Dirk-Jan, jullie hebben mij gerust gesteld ik ben een (ultra) groothoek fanaat en de 10-22 ofwel naar kb gerekend 16-35 is dan natuurlijk een super mooi bereik. Maarrrr ik wil ook 40x60 prints kunnen maken, en dan moet de lens kwaliteit natuurlijk wel in orde zijn.
Nogmaals erg bedankt.

Peter
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

ik heb zelf ook erg veel goede ervaringen gehad met de 10-22 en vind het echt een top-lensje...
Alleen misschien een minpuntje is de EF-S, want als je een keer naar een 1D(s) gaat dan kan je hem dus niet echt meer gebruiken...

Maar desalniettemin is het echt een prachtlensje, zoals de foto's ook kunnen beamen denk ik (echt super-groothoek!).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

BasZ schreefCOLONik heb zelf ook erg veel goede ervaringen gehad met de 10-22 en vind het echt een top-lensje...
Alleen misschien een minpuntje is de EF-S, want als je een keer naar een 1D(s) gaat dan kan je hem dus niet echt meer gebruiken...

Maar desalniettemin is het echt een prachtlensje, zoals de foto's ook kunnen beamen denk ik (echt super-groothoek!).
Ik vind dat minpuntje EF-S trouwens wel betrekkelijk. De 1Ds heeft geen kropfactor. Als je zoveel geld uitgeeft aan een body, dan koop je er toch ook de EF 16-35 L-glas bij? Die heeft dan hetzelfde bereik als de 10-22 op een 350D/300D/20D/10D

Groet,

Dirk-Jan
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Anonymous

Is het niet te verwachten dat er ooit een opvolger van de 1D komt die wél de EF-S lenzen aankan?
Niet dat het mij veel uitmaakt, want tegen de tijd dat ik behoefte heb aan zo'n body ben ik wel wat decenia verder.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

qroy schreefCOLONIs het niet te verwachten dat er ooit een opvolger van de 1D komt die wél de EF-S lenzen aankan?
Niet dat het mij veel uitmaakt, want tegen de tijd dat ik behoefte heb aan zo'n body ben ik wel wat decenia verder.
Kan zo zijn... Maar denk het zelf persoonlijk niet...
Er zijn wel veel rumors e.d. over in diversie fora :)
Kortom tijd zal het leren...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Als dat zo zou zijn, dan krijg je volgens mij heel snel te maken met een enorme vignettering.

Groet,

Dirk-Jan
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
EricLC
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2004 21:53
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Deze lens vormt een geweldige combinatie met 20D; ik heb hem nu een paar weken en hij bevalt uitstekend. De 10mm stand is een enorme groothoek en ik krijg hier in AIX-en-Provence alles er mooi op, zelfs in nauwe straatjes. Inderdaad, ik ben op vakantie en het is erg mooi weer hier.
Groeten, Eric.
[size=75]EOS 20D, EF-S 18-55mm f3.5-5.6, EF 55-200mm f4.5-5.6 II USM, EF 50mm f1.4 USM, EF-S 10-22mm f3,5-4,5, 2*BP511, CF512Ultra, CF1Gb Ultra, 420EX[/size]
______________________________________
Shoot till you drop!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

EricLC schreefCOLONDeze lens vormt een geweldige combinatie met 20D; ik heb hem nu een paar weken en hij bevalt uitstekend. De 10mm stand is een enorme groothoek en ik krijg hier in AIX-en-Provence alles er mooi op, zelfs in nauwe straatjes. Inderdaad, ik ben op vakantie en het is erg mooi weer hier.
Groeten, Eric.
Op vakantie en dan nog 300D.nl checken :) Hoezo verslaafd 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Zojuist nog een foto gevonden die nog eens laat zien wat een bijzondere lens zo'n super groothoek is:
Afbeelding
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zo jeetje, inderdaad eric_nl!

Heb je em ondertussen al besteld? 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONHeb je em ondertussen al besteld? 8)
Was het maar zo. Het bonnenboekje heb ik wel al binnen dus ik ben er klaar voor zal ik maar zeggen.

De financien laten het nu nog niet toe, het zal waarschijnlijk begin Juni worden.
Early
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 966
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 08:14
WoonplaatsCOLON Deventer

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONHeb je em ondertussen al besteld? 8)
Het bonnenboekje heb ik wel al binnen dus ik ben er klaar voor zal ik maar zeggen.
Hoe lang heb je daar op gewacht?
Canon Powershot G1 X Mark II:: viewfinder EVF-DC1 :: Manfrotto 50DB+141RC, Monop+325[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Early schreefCOLON Hoe lang heb je daar op gewacht?
Om precies te zijn 18 dagen. Op DPZ lees ik dat sommigen hem na ruim een week binnen hebben en anderen moeten er 3 weken op wachten. Volgens mij wachten ze tot ze een redelijk aantal aanvragen hebben en doen ze dan alles tegelijk op de post.
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONHeb je em ondertussen al besteld? 8)
Was het maar zo. Het bonnenboekje heb ik wel al binnen dus ik ben er klaar voor zal ik maar zeggen.

De financien laten het nu nog niet toe, het zal waarschijnlijk begin Juni worden.
Hey,als je er 1 voor een mooi prijsje wil ?

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens ... 58878.html

Die kwam ik net tegen....Maar ik heb nog nooit van die woonplaats gehoord,had m ff opgezocht met routeplanner,maar die vind die woonplaats niet...

Die prijs is nog wat lager,als waar ik m voor heb :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op JoCa, in totaal 28 keer gewijzigd.
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Bij mij duurde het bonnenboekje iets van 2 weken inderdaad...
Dus er is nie echt wat op te zeggen hoe snel / langzaam...

Maar neem aan dat je wel van die korting gebruik gaat maken, scheelt weer in den kosten!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

JoCa schreefCOLONHey,als je er 1 voor een mooi prijsje wil ?

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens ... 58878.html

Die kwam ik net tegen....Maar ik heb nog nooit van die woonplaats gehoord,had m ff opgezocht met routeplanner,maar die vind die woonplaats niet...

Die prijs is nog wat lager,als waar ik m voor heb :wink:
Zojuist een mailtje gestuurd, bedankt voor de tip :!:
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

eric_nl schreefCOLON
JoCa schreefCOLONHey,als je er 1 voor een mooi prijsje wil ?

http://www.fotoapparatuur.nl/Canon/Lens ... 58878.html

Die kwam ik net tegen....Maar ik heb nog nooit van die woonplaats gehoord,had m ff opgezocht met routeplanner,maar die vind die woonplaats niet...

Die prijs is nog wat lager,als waar ik m voor heb :wink:
Zojuist een mailtje gestuurd, bedankt voor de tip :!:
Oké :wink: ,ik ben benieuwd :)
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar