1000d --> 40d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik heb het al in enkele forums geprobeerd maar ik krijg daar geen antwoord op mijn vraag. Daarom maar een nieuw topic aanmaken, hopelijk lukt het nu wel!

Ik bezit momenteel een Canon Eos 1000d extra accu lekker veel geheugenkaartjes etc etc...

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe lens gekocht (zie onderschrift) waarmee ik heel blij ben! Nu komt het.. Toen ik de 1000d kocht, was ik nog geen fotografie liefhebber, ik vond het leuk om af en toe kiekjes te maken.. Ik had daarvoor een powershot en vond het altijd leuk om daarna de foto's na te bewerken in photoshop.. Ik werk op een architectenbureau dus photoshop heeft voor mij weinig geheimen.. Op mijn werk hadden meerdere collega's een dslr, ik vond dit wel interessant dus ik wilde ook wel z'n camera! Dat werd de 1000d.. Hij was toen net uit en hij had een mooie prijs!

Voordat ik hem kocht heb ik mij goed ingelezen en ik was me dus bewust van het feit dat ik een instapper kocht, ik had hem ook gekocht met idee dat wanneer ik deze (dure) hobby leuk vond ik er meer geld in zou investeren en dus duurdere spullen zou kopen..

Tot zover het inleidende stukje :P

Het is nu dus zover, ik ben verslaafd aan fotografie.. afgelopen vakanties (bijna) niks anders gedaan dan foto's maken...
Nu wil ik mijn 1000d gaan vervangen voor de 40d.. Waarom de 40d, ik vind de 50d met zijn extra pixels en beter schermpje niet het extra geld waard.. Ik vind het alleen maar lastig die extra pixels waar ik weinig beroep op zal doen.. Alleen het beter scherm vind ik interessant.. Maar niet voor extra 200 euro.

Ik heb ook een rekensommetje gedaan..
Mijn 1000d met kitlens en alle andere extra spullen zal me ongeveer 550 euro opleveren als ik hem op marktplaats verkoop! Een 40d met extra accu en geheugenkaard(die helaas geen sd is) kost me (nieuw) 750 euro...

Mijn vraag aan mensen die de 40d hebben of nog liever de mensen die de overstap hebben gemaakt van een 400d/1000d naar de 40d.. Is het die 200 euro waard?

Ik ben gewoon tevreden over de prestaties van mijn 1000d maar ik vind deze hobby gewoon heel leuk, maar ik heb maar een beperkt budget.. Anders besteed ik die 200 euro aan een flitser.. Maar die komt er uiteindelijk ook wel als ik de 40d koop.

Een lang verhaal.. Maar vond het verhaal wel belangrijk als ik goede reacties wil!

ALVAST BEDANKT!!!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
ikenolaf
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2008 08:41
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Wat mis je nu aan je 1000D? wat je terug gaat krijgen op de 40D?

Zet alle voor en tegens op een rijtje en weeg het af.
Een Canon vraagt om goede Bommen en Granaten
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Hier op 't forum is al het enige geschreven over de 300*1.4 vs 400. Voordelen van de 300*1.4 waren dan de kortere scherpstel afstand en de IS. De 400 presteerde tov de 300*1.4 iets beter, maar het verschil was niet erg groot.

Hoe de 400 met extender presteert, geen idee. Het is natuurlijk een hele goede lens, dus zo het resultaat met een 1.4 extender ook erg goed zijn. Je verliest altijd een beetje, maar niet enorm veel.

Daarom zou ik ook niet gaan voor de 300 met 1.4 en 2.0 extenders zoals Bram suggereerde.
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ehm, voor je 1000D met kitlens krijg je geen 550 euro.. voor een tientje meer heb je een 450D nieuw met kitlens.

1000D met alle accessoires krijg je hooguit 300 voor... (verkocht de mijne met grip, draadontspanner, kitlens, extra accu voor 400)

Ikzelf ben van 1000D -> 50D gegaan, en wat een wereld van verschil. Sneller (moet je maar net nodig hebben), wat lekkerder in de hand. De bediening is een stuk beter, en er zitten een aantal opties op die het werken een stuk makkelijker maken. Dingen als het scherm bovenop, en het instelwiel wil ik nooit meer kwijt :P

Maarrrr... de 1000D is een prima camera (met de zelfde sensor als een 40D). En ik denk dat je meer lol gaat hebben wat nieuwe lenzen en flitsers dan van een nieuwe body... Tenzij er echt punten zijn waar je tegenaanloopt met je 1000D
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Met de 40d heb je weer meer instellingen dus ik nog meer spelen!
Met de 40d maak ik weer een stap in fotografie.
De 40d zal mooiere foto's maken, beter presteren in mindere lichtomstandigheden..

Maar wat ik me dus vooral afvraag is, je leest op de forums dat de 40d betere foto's produceert maar is het ook echt merkbaar..

Wat mij ook wel beter lijkt is de 6,5 fps.. De 40d schijnt (weet ik niet 100% zeker) dit ook te halen in RAW.. Voor de 1000d zeggen ze dit ook maar die haalt dit alleen in JPEG in RAW haalt 1fps nauwelijks!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

r.muusers schreefCOLONEhm, voor je 1000D met kitlens krijg je geen 550 euro.. voor een tientje meer heb je een 450D nieuw met kitlens.

1000D met alle accessoires krijg je hooguit 300 voor... (verkocht de mijne met grip, draadontspanner, kitlens, extra accu voor 400)
Ik had mijn camera met alle extra's op marktplaats gezet.. en had op dag 1 al een bieder voor 500 euro hij wilde meteen die zelfde dag ophalen!

Mijn extra's zijn: 2x accu, 3x sd kaart 4gb (30mb/s), zonnekap voor kitlens, UV Hoya pro, 2jaar garantie (bijgekocht) Boek over 1000d

Nieuwprijs van alles bij elkaar was ongveer 700euro en hij is 9 maanden oud!

Maar ik het bod afgekaatst op marktplaats en de advertentie eraf gehaald omdat ik nog twijfelde of ik het wel moest doen! Maar daar gaat mijn vraag niet over, wat ik voor mijn 1000d kan krijgen toch bedankt voor je reactie!
Laatst gewijzigd door 1 op Opperclowntje, in totaal 6 keer gewijzigd.
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Cisco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2008 16:08
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Wat voor mij de doorslag gaf was de grote, stevigheid en hoe de camera in de hand ligt, zeker met wat grotere lenzen, ik maakte indertijd de overstap van de 400D naar de 40D toen was het prijsverschil nog veel groter.
Dus ik denk dat het prijsverschil van 200 euro zeker de overstap waard is, de verschillen in specificatie tussen de 1000 en 40 en het bedieningsgemak van de 2 wielen zijn er daarnaast ook nog.

Maar dat moet je zelf errvaren ga eens naar een zaak waar je de 40D in de hand kan hebben en kan voelen hoe anders dat ie is.

Succes met je keuze

Grt Francis
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Cisco schreefCOLONWat voor mij de doorslag gaf was de grote, stevigheid en hoe de camera in de hand ligt, zeker met wat grotere lenzen, ik maakte indertijd de overstap van de 400D naar de 40D toen was het prijsverschil nog veel groter.
Dus ik denk dat het prijsverschil van 200 euro zeker de overstap waard is, de verschillen in specificatie tussen de 1000 en 40 en het bedieningsgemak van de 2 wielen zijn er daarnaast ook nog.

Maar dat moet je zelf errvaren ga eens naar een zaak waar je de 40D in de hand kan hebben en kan voelen hoe anders dat ie is.

Succes met je keuze

Grt Francis
Inderdaad, dat was ik ook van plan te gaan doen, ik wil wel eens weten hoe hij voelt met mijn nieuwe lens! Kan ik in de winkel ook meteen een paar testfoto's nemen met mijn body en de 40d!

Goede tip, BEDANKT!!!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Opperclowntje schreefCOLONMet de 40d heb je weer meer instellingen dus ik nog meer spelen!
Met de 40d maak ik weer een stap in fotografie.
De 40d zal mooiere foto's maken, beter presteren in mindere lichtomstandigheden..

Maar wat ik me dus vooral afvraag is, je leest op de forums dat de 40d betere foto's produceert maar is het ook echt merkbaar..

Wat mij ook wel beter lijkt is de 6,5 fps.. De 40d schijnt (weet ik niet 100% zeker) dit ook te halen in RAW.. Voor de 1000d zeggen ze dit ook maar die haalt dit alleen in JPEG in RAW haalt 1fps nauwelijks!
de 40D doet in RAW en JPG idd 6,5 bps... De 1000D 1,5 in RAW en 3 in JPEG. Dit staat in de gebruiksaanwijzing van de 1000D ;) dus ze zeggen het wel degelijk.

Met een 40D maak je niet 'zomaar' betere foto's. Je lenzen zijn meer bepalend voor die factor. Bovendien ben jij de belangrijkste factor als het op mooie foto's aankomt. Mijn broer maakte mooiere platen met mijn 1000D dan ik met zijn nikon D3.

Natuurlijk is de 40D een mooier instrument dan de 1000D, zijn autofocus is al beter, ISO-prestaties (lijken) beter. etc. Het is echt een verschil. Maar in mijn ogen helpt glas meer bij het bereiken van de foto die je in gedachte hebt, dan het kastje waar dit glas aanhangt.
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

de 40D doet in RAW en JPG idd 6,5 bps... De 1000D 1,5 in RAW en 3 in JPEG. Dit staat in de gebruiksaanwijzing van de 1000D ;) dus ze zeggen het wel degelijk.

Met een 40D maak je niet 'zomaar' betere foto's. Je lenzen zijn meer bepalend voor die factor. Bovendien ben jij de belangrijkste factor als het op mooie foto's aankomt. Mijn broer maakte mooiere platen met mijn 1000D dan ik met zijn nikon D3.

Natuurlijk is de 40D een mooier instrument dan de 1000D, zijn autofocus is al beter, ISO-prestaties (lijken) beter. etc. Het is echt een verschil. Maar in mijn ogen helpt glas meer bij het bereiken van de foto die je in gedachte hebt, dan het kastje waar dit glas aanhangt.
Inderdaad spelen je eigen kwaliteiten ook een rol! Maar die blijven het zelfde als ik de 40d koop.. En die kan ik dan met mijn 40d weer verbeteren! Ik weet dat glas een (belangrijkere) rol speelt in de kwaliteit dan misschien wel je body..
Waar ik nu over twijfel is, koop ik voor die 200euro extra ook extra mogelijkheden, kwaliteit, duurzaamheid, gebruiksgemak die 200euro extra waard is! En is de 40d de juiste doorgroei! [/quote]
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Nou jah, het is zeker een hele stap vooruit... En je hoeft in ieder geval de komende jaren niet meer van camera te wisselen. :D

Hij werkt veel fijner dan een 1000D en is zijn 650 euro prima waard. Maar dat is het met al het spul van canon een beetje, alle waar naar zijn geld... (behalve de 50mm 1.8mkII :P)

Laat ik het zo zeggen, je gaat er sowieso geen spijt van krijgen. Bedenk alleen wel dat je een stuk grotere camera in huis haalt. Dus houd 'm eerst even vast om te kijken of je het formaat wel goed vind, en het gewicht. Hij is namelijk ook een goede portie zwaarder dan een 1000D (ik praat nu over ervaring met de 50D, maar die scheelt maar een paar gram met een 40D)
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

r.muusers schreefCOLONNou jah, het is zeker een hele stap vooruit... En je hoeft in ieder geval de komende jaren niet meer van camera te wisselen. :D

Hij werkt veel fijner dan een 1000D en is zijn 650 euro prima waard. Maar dat is het met al het spul van canon een beetje, alle waar naar zijn geld... (behalve de 50mm 1.8mkII :P)

Laat ik het zo zeggen, je gaat er sowieso geen spijt van krijgen. Bedenk alleen wel dat je een stuk grotere camera in huis haalt. Dus houd 'm eerst even vast om te kijken of je het formaat wel goed vind, en het gewicht. Hij is namelijk ook een goede portie zwaarder dan een 1000D (ik praat nu over ervaring met de 50D, maar die scheelt maar een paar gram met een 40D)
Het is vanavond koopavond bij ons.. Dus ik ga meteen ff in de winkel kijken, sowieso een paar test foto's maken met beide camera's van het zelfde, kan ik thuis foto's vergelijken..
Checken hoe hij voelt gewicht is geen probleem denk ik vond het al een hele verbetering toen ik mijn kitlens ging vervangen.. Je camera wordt door extra gewicht alleen maar stabieler!
En ook meteen nog even kijken of hij in mijn cameratas past!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Dan heb ik ook nog een overweging waar ik in alle voorgaande reakties niets over lees en dat is het gewicht. Het ligt natuurlijk aan het soort fotografie dat je veel gaat doen. Maar met vakanties met trektochten door de bergen maakt het nogal wat uit of je een 1000D met kitlens meeneemt of een 40/50D met een 24-105L in je rugzak hebt zitten.

Van die laatste combi ga je je na 10km heel goed bewust zijn dat je hem niet in je hotel hebt laten liggen in elk geval. :wink:

Grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hmmm, Ernst-Jan zat even met het hoofd bij een ander topic...
Ik ben zelf wat meer dan een jaar geleden overgestapt van een 300D naar een 40D en het verschil was enorm. Je had gewoon echt meer camera in handen; steviger, veel snellere opstart, en meer plek voor m'n handen. En het gewicht, daar zat ik niet mee, persoonlijk kan ik je een battery grip ook van harte aanbevelen, hij lag bij mij dan nog lekkerder in de hand. Nu kan ik hem zelf niet vergelijken met een 1000D, maar ik denk dat je wat dat betreft ook gewoon een klasse vooruit gaat, naar de pro-sumer kant toe.
Verkijk je er trouwens niet op; de eerste foto's die je zult maken zijn waarschijnlijk niet de scherpste. Je zult er echt aan moeten wennen.

Nu ik zelf een 1D ter beschikking heb en op de laatste paar dagen van mijn vakantie noodgedwongen weer even terug moest naar mijn 40D (zonder grip, i.v.m. handbaggage gewicht) besefte ik wel dat ik de 1D weer een slag lekkerder vind werken. Het gaat dus maar door.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Haha.. Nou als ik die koop dan heb ik niet meer lang te leven ben ik bang :P (dader vriendin ;) )

Die camera is trouwens ook te ver voor mij! Waar ik me nu bevind is de 40d de ideale opvolger.. Ik wil ook weer niet te zwaar/groot!

De 10mp van de 40d vind ik ideaal meer heb ik ook niet nodig.. Ik print mijn foto's niet uit op canvas e.d.
Daarom hoef ik ook geen 50d ik vind dat alleen maar hinderlijk!

Bedankt voor de vele reacties die ik tot nu toe al heb..

Kunnen er nog meer bij ;) ????
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Hilde_123
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 06:44

Ik heb ook de canon eos 1000D en als ik het toen had geweten had ik toch ook ineens de 40D gekocht hoor. Dus als je echt 500euro voor alles krijgt zou ik niet twijfelen want dat is echt een mooie prijs hoor.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Tsja.. dat is altijd zo!

Maarja het was voor mij toen het veiligst als ik de 40d meteen had gekocht en ik zou het een groot onhandig ding gevonden hebben dan was ik een heleboel geld kwijt!!

En om het te leren is de 1000d wel perfect hij is vrij basic..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
G'tje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 13:34
WoonplaatsCOLON Enschede

Ik heb zelf een maand geleden mijn 450D ingeruild voor een 50D en ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Je gaat er zeker een flinke stap op vooruit (het verschil tussen een 40 of een 50D is tenslotte niet zo groot). Ik vind hem prettiger in de hand liggen maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Die 6,5fps is razendsnel en de hogere iso,s geven ook betere resultaten. En trouwens als jij voor je 1000D 550 euro kunt krijgen zou ik het snel doen want dat lijkt mij wel een hele goede prijs.

Gerard.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ben deze week overgestapt van een 400D naar de 40D. Kon de 40D met grip van 9 maanden oud overnemen voor € 450,00. Bij thuiskomst bleken er ook nog maar 1200 foto's mee gemaakt te zijn. Geen slechte koop dus.

Ergo, waarom een nieuwe 40D, kijk ook eens naar een 2e hands. Als jij echt die € 550,00 Euro krijgt voor je 1000D dan kan je dit waarschijnlijk met gesloten beurs doen. (dan doe je het goed bij de vriendin kan ik je melden :lol: )

De overstap kan ik je zeker aanbevelen. Je het veel meer camera in je handen. Het verschil qua bediening is niet te vergelijken. Live view is toch wel een leuke aanvulling. Zoals al geschreven zijn de instelmogelijkheden erg groot. (ben al twee avonden aan het spelen :D )

Op deze site kan je alle verschillen nog eens naast elkaar zien:

http://www.dpreview.com/reviews/compare ... d&show=all

Succes

Gr. Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Dan heb je inderdaad een hele mooie deal.. Maar helaas worden er niet zoveel 40d's aangeboden op het net! En zeker niet van 9 maanden oud!

Ik hoef niet per direct een nieuwe, dus kan altijd nog even wachten..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar