wacom, maar welke?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Ik ben al weer wat uurtjes aan het zoeken en ik heb best veel informatie gelezen. Maar dat kiezen!!
Omdat ik last van mijn arm begin te krijgen wil ik een wacom tekentablet aanschaffen. Ik wil het tablet vooral gebruiken voor fotobewerking, aangezien daar nogal wat uren in gaan zitten...

Mijn bomen door het bos:

1. A5 of A6 ?
Ruimte maakt me niet zo veel uit, als ik er maar goed mee kan foto bewerken en kan dat met A6 wel goed?

2. Wide of niet?
Heb wel een Wide scherm.

3. Voor mij de lastigste:
intuos of bamboo fun of toch graphire???

Budget niet meer dan € 200,-

Alvast bedankt voor het reageren.

Groet Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Goedemorgen,

Ik werk zelf al jaren met een wacom tekentablet zowel thuis als op het werk..

Op mijn ervaring zal ik je advies proberen te geven maar dat zegt niet dat het voor jou ideaal is!

1. A5 is echt het beste formaat niet groter en niet kleiner..
Wat je even als test kan doen is een a4tje pakken die dubbel vouwen en daar ff met een pen op krassen... Het bereik van je hand is net iets kleiner dan het A5je.. wat voor mij dus goed werkt.. Groter heb je echt niet nodig want zal je telkens je pols meoten optillen en dat is niet lekker vooral niet als je lang ermee werkt.. A6 is naar mijn idee weer iets te klein..

2. Ik heb geen wide... Ik heb op mijn tablet gewoon een dunne strook niet gebruikt... Als het neit extra kost zou je wel een wide kunnen nemen maar ik zou er zeker niet extra voor gaan betalen..

3. Ik heb de intuos en daar ben ik heel bij mee.. Ik zou sowieso niet voor de bamboo gaan de graphire ken ik niet goed genoeg om iets zinvols over te zeggen!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Mapman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 11:15
WoonplaatsCOLON Klundert
CONTACTCOLON

Ik heb een Bamboo Fun A5 en ben daar erg tevreden over. Groter lijkt me een beetje onhandig worden. Ik gebruik hem in combinatie met een widescreen monitor en ben nooit echt problemen tegengekomen v.w.b. de net iets verschillende verhoudingen. Ik gebruik hem ook regelmatig voor het 'gewone' muis-werk en dat bevalt goet. Rechts-klikken en dubbelklikken met de pen is nog een beetje lastig, maar met een beetje oefening kom je daar ook wel mee uit de voeten.

Zoals Opperclowntje al voorstelt, voor het formaat kun je het beste zelf eens een stuk papier pakken en het uitproberen naast je toetsenbord.
Hans van der Maarel

"Cousin Graham didn't even know what he'd done, to make them take away his N...." - John Entwistle
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Bedankt, uit vraag 1 en 2 ben ik wel zo'n beetje.
A5 zal het worden en misschien wide.
Maar vraag 3 blijft nog staan.
Waarom wel/geen bamboo / intuos / graphire?
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
Gebruikers-avatar
fotogeniek
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2008 21:33
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb zelf een Intuos3 A5 Wide en ben er al meer dan een jaar bijzonder content mee. Hiervoor had ik een bamboo, maar dit is toch wat serieuzer. Mijn bamboo was na ongeveer een half jaar al versleten (zowel krassen op de tablet als de pen nib). De Intuos is veel steviger, krasvrij, heeft veel meer pen pressure details. Het ligt er een beetje aan hoeveel je hem gaat gebruiken. Als je hem vaak gebruikt (ik gebruik hem nog meer dan mijn camera) kun je het beste gaan voor een Intuos. Mocht je hem niet veel gebruiken een Bamboo. Mocht je hem zelden gebruiken koop er dan geen of een 2e hands.

Bij KE is de Intuos3 A5 Wide voor 230e te koop. Misschien net wat over je budget, maar het is het geld dubbel en dwars waard. De Intuos3 A5 is voor 199 euro te koop. Mocht je een 4:3 scherm hebben is dat natuurlijk de keuze.
rogier
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2006 19:05
WoonplaatsCOLON belgie w.vlaanderen

Ook ik heb de Intuos3 A5 , wat van de andere werking is daar kan ik mij uiteraard niet over uitspreken.
Die gebruik ik om fotobewering en tekeningen te maken, en dat valt best mee, zowel op een winde als andere pc scherm.
Is nu al meer dan twee jaar, en geen problemen, ook niet met de pen, enkel de muis heb ik nog nooit gebruikt.
Groter zou ik niet gaan om redenen hier al vernoemd.
Enkel als ik altijd uit de hand zou tekenen,bv cartoons, zou ik iets groters aanschaffen.
Gebruikers-avatar
barend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 683
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 12:31
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels gebruik ik de Intuos3 A5 wide en...
Geweldig!! Dat werkt echt superlekker!
Groet Barend
50D
EF-S 17-55mm 2.8 / EF 50mm f/1.8 II / EF 70-300mm 4-5.6 IS USM / Dorr tussenringen /430EXII

http://www.flickr.com/photos/bwk72/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar