Focus probleempje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SonnyChiba
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007 10:13

Hi allen,

Ik heb sinds een paar weken een probleem met mijn camera (400d). De autofocus doet het namelijk maar half. Wanneer ik een foto wil maken blijft de camera heel vaak 'hunten', ook wanneer er meer dan voldoende licht is.

Ik kan niet echt duidelijk aangeven wanneer hij blijft hunten en wanneer hij juist wel het juiste focuspunt kan vinden. Een voorbeeld; als ik op iemand gezicht richt kan ik alleen een focussen op de ogen, maar op de rest (haar, wangen, voorhoofd, noem het maar op) blijft hij hunten.

De camera is niet gevallen of iets dergelijks en ik heb het met meerdere lenzen geprobeerd, dus het zit hem in de body.

Iemand ervaring met dit probleem? Is het oplossen door wellicht iets schoon te maken van binnen of moet ik hem echt ter reparatie opsturen?

Thanks voor de eventuele hulp!

Groeten,
Teun
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gebruik je een filter?
Welk objectief?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
SonnyChiba
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007 10:13

Nope, ik gebruik geen filters.

Probleem doet zich voor bij zowel mijn 70-200 F4.0 als bij mijn tamron 28-75.
Beide objectieven gebruik ik ook al lange tijd icm de genoemde camera. Tot op heden nooit problemen mee gehad.

Maar nu dus continu :(
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Misschien AI SERVO ingesteld? :roll:
Ik zou het anders ook niet weten
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
SonnyChiba
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007 10:13

Nee nee dat is het ook niet. Dan vindt-ie tenminste telkens een focuspunt. Die van mij blijft maar heen en weer gaan. En rechtsonder in mijn zoeker blijft dat bolletje maar knipperen, dus ik kan dan ook steeds niet knippen :(
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi Teun,

staat je scherpstelpunt op het moment van scherpstellen op een contrastrijk gedeelte?
Bijvoorbeeld op een lijn met verandering van vorm en/of kleur?
Op een geheel egaal vlak heeft iedere camera combinatie problemen met AF.
Ga hier eens mee spelen en testen terwijl je alleen het middelste AF punt ingesteld hebt.

Succes en groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
SonnyChiba
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007 10:13

Hey Ad,

Ik heb het even getest en op het middelste focuspunt lijkt het probleem zich niet of nauwelijks voor te doen. Op de foto hieronder heb ik bijvoorbeeld op het middelste punt gefocussed. Gaat prima. Maar wanneer ik dan de focus op het punt rechtsboven zet en ik mik op hetzelfde object, dan krijg ik hem dus op geen manier scherpgesteld.

Is hiet een logische verklaring voor :S Ik kan me namelijk niet herinneren dat dat eerst ook zo was.

Bedankt weer!
Groeten, Teun

Afbeelding
jago
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 07:08
WoonplaatsCOLON Drunen

ik gebruik alleen maar de middelste dus ik zou het niet spannend vinden.
maar het hoort wel te werken. probeer het eens buiten overdag.

de buitenste punten zijn wel minder nauwkeurig. dus de kans is groter dat ze af en toe hunten of misfocussen.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Waar valt dat scherpstelpunt rechtsboven ongeveer in deze foto? Mijn vermoeden is dat dat ongeveer in het zwarte vlak zal zijn... Dat is ook geen makkelijk punt voor de camera!

Wanneer je eerst een foto maakt met het middelste scherpstelpunt op iets waarop hij makkelijk en snel kan scherpstellen en daarna je compositie zo aanpast dat een ander punt daarop gericht is kan je de punten makkelijker vergelijken qua snelheid en hunten
SonnyChiba
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2007 10:13

Nope, niet in het zwarte vlak. Dat hem dat niet makkelijk afgaat begrijp ik.
Ik mik bij die andere foto gewoon op dezelfde plek; het grijs/blauwe kussen, alleen dan met een ander focuspunt in de camera. :(
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar