Eerste concertfoto's The Madd en The La La Lies.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jur B.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2009 09:43
WoonplaatsCOLON Enkhuizen
CONTACTCOLON

Via Twitter lieten de mannen van The Madd weten dat ik foto's mocht maken tijdens hun optreden van 19 september in Cayen, Enkhuizen.
Gewapend met mijn camera en 85mm F1.8 ging ik voor de eerste keer een optreden fotograferen.

De foto's zijn onbewerkt, alleen wat gecropt.

Graag jullie kritieken zodat ik hier voor de volgende keer rekening mee kan houden om betere foto's te maken.


1. De zanger van The La La Lies (voorprogramma)
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147654[/img]


2. De zanger van The Madd
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147655[/img]

3. Drummer...
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147658[/img]

4. ... en drumstel.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=147656[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Jur B., in totaal 21 keer gewijzigd.
Body, wat lenzen, een flitser, een statief en wat spul om alles in op te bergen en mee te dragen.
R.Katuin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 13:04
WoonplaatsCOLON Wieringerwerf
CONTACTCOLON

Aardige plaatjes, alleen zijn ze voor me gevoel niet scherp.
http://community.webshots.com/user/Rkatuin

Canon 40D
Drwizz
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1152
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 14:43
CONTACTCOLON

De foto's zijn niet scherp en dat is echt wel essentieel voor zulke platen.
Ik zou deze foto's niet plaatsen.
Gebruikers-avatar
Jur B.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2009 09:43
WoonplaatsCOLON Enkhuizen
CONTACTCOLON

Drwizz schreefCOLONDe foto's zijn niet scherp en dat is echt wel essentieel voor zulke platen.
Ik zou deze foto's niet plaatsen.
Ik plaats ze juist wel om commentaren te ontvangen waar ik mee verder kan. Ik zie ook wel dat ze scherper zouden moeten. Maar ja, eerste keer zoiets doen is altijd spannend.

Evengoed bedankt.
Body, wat lenzen, een flitser, een statief en wat spul om alles in op te bergen en mee te dragen.
gregoireke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 03:29
WoonplaatsCOLON Stekene (België)
CONTACTCOLON

hallo,

volgens mijn bescheiden mening zijn te sluitertijden wel te lang

1/60 is volgens mij te lang. Als ze dan iets of wat bewegen, zijn ze niet scherp. Maar ik zie dat je iso op 400 staat. Kan je met een 450D niet hoger gaan zonder ruis? 800 of 1250? Dan kom je toch direct op 1/120 dan gaan ze toch al iets scherper zijn.

ik hoop dat dit nuttig is

mvg,

Gregory
gregoireke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 03:29
WoonplaatsCOLON Stekene (België)
CONTACTCOLON

hallo,

volgens mijn bescheiden mening zijn te sluitertijden wel te lang

1/60 is volgens mij te lang. Als ze dan iets of wat bewegen, zijn ze niet scherp. Maar ik zie dat je iso op 400 staat. Kan je met een 450D niet hoger gaan zonder ruis? 800 of 1250? Dan kom je toch direct op 1/120 dan gaan ze toch al iets scherper zijn.

ik hoop dat dit nuttig is

mvg,

Gregory
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

op een 450d is iso 800 zeker wel te doen....(zou het niet hoger doen)

diafragma van f2.8 met een sluitertijd van 1/200 mee beginnen.
niet genoeg licht..dan sluitertijd veranderen.

en goed 1/60 wilt bij mij nog wel..(24-70)
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jep, er mist een bult scherpte. En bij meerdere foto's is al geschakeld naar ISO 800, dus zit je daar al gauw aan de grens, want hoger zal al vrij snel meer ruis opleveren denk ik.
En er is al even gewezen op een hoger diafragma, want nu met f1.8 lijk je een erg ondiepe scherptediepte te hebben. Ik weet niet hoe dichtbij je hebt gestaan, maar op 6 meter afstand heb je maar zo'n 30 centimeter scherp. Gebruik in ieder geval het middelste scherpstelpunt, stel scherp op de ogen en maak daarna je compositie.

Dit is zo'n donkere ruimte geweest dat je hier mischien wel had moeten flitsen...

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ze zijn inderdaad niet scherp, maar ik vraag me af of dat door bewegingsonscherpte komt. Ik heb eerder het idee dat het scherptepunt hier en daar verkeerd ligt: op foto 1 lijkt de microfoonstandaard namelijk wél scherp(er), en in foto 4 is de bekken wél scherp, maar de drummer niet. Met F1.8 krijg je immers niet alleen veel licht binnen, maar ook een heel korte DOF, zeker op een 'telelens' als de 85mm.

Met 85mm moet 1/60 wel te doen zijn, al is het aan de krappe kant. Als de 450D het aankan zou ik inderdaad de ISO wat opkrikken, naar 800 (een tussenstand is er, vrees ik, niet).

Goede punten zijn er ook, gelukkig. De composities vind ik over het algemeen prima, maar probeer er op te letten dat de microfoon (of de schaduw daarvan) niet (te veel) voor het hoofd van de zanger zit. Een beetje (zoals op foto 1) vind ik persoonlijk niet zo erg, maar 'erger' moet het niet worden.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Jur B.
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2009 09:43
WoonplaatsCOLON Enkhuizen
CONTACTCOLON

Kijk, hier kan ik wat mee. Bedankt hiervoor. Ik stond op een meter of drie van het podium. Nooit gedacht om het diafragma te veranderen om zo meer scherpte-diepte te verkrijgen.

Ik wilde juist niet flitsen, anders worden de foto's vaak zo hard en komt de sfeer niet goed over. Artiesten vinden dat vaak ook niet fijn op zo'n korte afstand.

Over drie weken maar weer eens proberen. Dan op hetzelfde podium een optreden van Coparck. Ik zal dan uitgaan van de instellingen zoals Petertje ze adviseert.
Body, wat lenzen, een flitser, een statief en wat spul om alles in op te bergen en mee te dragen.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Jur B. schreefCOLONArtiesten vinden dat vaak ook niet fijn op zo'n korte afstand.
Ik vind het ook niet zo fijn: het levert vaak niet echt fraaie foto's op.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik lees een hoop over sluitertijden, en 1/60 is inderdaad wat lang, maar ik denk toch vooral dat je gewoon verkeerd gemikt hebt met je scherpstelpunt. #4is redelijk scherp voor het drumstel.
Verder is dit denk ik met de 50 mm F1.8 geschoten (?) en die is vol open gewoon niet scherp. vanaf F2.2 ongeveer wordt ie prima. Gezien het type onscherpte denk ik dat je daar het meeste last van hebt bij plaat 1 en 3.

Hopen op wat meer licht een volgende keer ;).
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

mmk schreefCOLON50 mm F1.8
Jur B. schreefCOLONGewapend met mijn camera en 85mm F1.8
Vermoed dat voor die lens echter (ongeveer) hetzelfde geldt als de 50 F1.8.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nee, de 85 mm F1.8 is rete scherp vol open, tenminste de mijne.
Dus ik vrees dat of ik 1) niet goed heb gelezen heb, en ik 2) de exif niet goed gelezen heb. Excuse me. Overigens kan ik de onscherpte niet plaatsen op basis van de sluitertijden het ziet er gewoon niet uit als bwegings onscherpte, alles mis focus dan???

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hmmm, op 3 meter afstand heb je maar 4 centimeter voor en 4 achter je scherpstelpunt scherp... (zie dofmaster) Als je dan scherp stelt op de ogen, beginnen de oren al onscherp te worden, ergo kleinere diafragma opening kiezen met die afstand tot het voorwerp en scherpstellen op het juiste punt.

Groeten
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar