Lens keuze: een tamron 17-50 wellicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar een lichtsterke groothoek lens en nou is mijn oog op de Tamron 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF.
Deze lens is voor iets minder dan €330 op te halen bij FOKA.
Nou zou ik graag willen weten is dit een kwalitatief goede lens (misschien heeft iemand voorbeeldfoto's)?
Kan de lens dienen als vervanger van de canon kitlens 18-55 NON IS?
En is er misschien nog een andere lens in de zelfde klasse maar dan goedkoper of beter (of allebei natuurlijk :wink:)?
Ik loop ergens deze week ook nog wel even de fotozaak binnen bij mij in de buurt maar die zijn nogal wat duurder (de 17-50 kost daar €415,30)


gr. Hayo
Laatst gewijzigd door 1 op Hayo, in totaal 23 keer gewijzigd.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
thijs broekkamp
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1052
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2009 19:51
WoonplaatsCOLON Bergen N-H
CONTACTCOLON

Ik heb hem zelf niet, maar ben ook op zoek naar een standaardzoom en dit objectief wordt zeer goed beoordeeld! Maar binnekort komt er een nieuwe versie met beeldstabilisatie erin! (hoe heet dat ook alweer bij tamron? :p) Ook de sigma 17-70 wordt veel aangeraden. Of even wachten; de canon 18-135
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Volgens mij is die met beeldstabilisatie er al (bij tamron VC genoemd).
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... 79&Units=E
Maar die is gelijk iets in de €700,- en dat is net iets te veel voor mijn budget.
En wat de canon 18-135 betreft dat is ook eigenlijk niet helemaal wat ik zoek, ik ben namelijk op zoek naar een lichtsterke lens.

Edit: oownee hij komt nog http://www.canonrumors.com/2009/09/tamr ... -official/
Laatst gewijzigd door 1 op Hayo, in totaal 23 keer gewijzigd.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Niet lichtsterk: heb je de IS versie van de EF-S 18-55 al eens geprobeerd?
(Er staat er 1 in de TKA, vraagprijs €65)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

@boels069
Die heb ik ook gezien maar het gaat in 1e instantie niet echt om mijn kitlens te vervangen maar het gaat meer om een lichtsterke lens, ik had ook nog de 28-75 van tamron op het oog alleen nadat ik exposureplot over al mijn foto's had gegooid bleek dat ik hed gebied onde de 28 mm ook nog wel vaak gebruikte.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Hayo schreefCOLONEn is er misschien nog een andere lens in de zelfde klasse maar dan goedkoper of beter?
Dit draadje had je al gezien neem ik aan: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=71506

In de Chip Foto-Video 06/2009 staat een objectieventest met alternatieven voor de kitlens. In de Canon categorie scoorde de Sigma AF 18-50mm f/2.8 EX DC Aspherical IF goed (derde plaats, na 2 Canon objectieven). €333 bij KE.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

De tamron 17-50 is een fijne lens. Enige nadeel vond ik de hoeveelheid lawaai tijdens het scherpstellen.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

hoi hayo

ik heb een canon 450d met de 18-55 IS kitlens.

Ik heb 2 dagen de Tamron 17-50mm F/2,8 XR Di II LD ASL IF (net nieuw) van iemand mogen lenen.

Ik heb hem uitvoerig getest tegenover m'n kitlens.

Ondanks dat de verwachtingen hoog waren en hij boven aan m'n lijstje stond vielen de resultaten tegen.
(buiten het feit dat hij als extra de 2.8 heeft)

Hij valt dan onder de gunstig geprijsde lenzen, maar 300 euro is voor mij nog steeds een boel geld.
dan wil ik in iedergeval resultaat voor zien.

ik heb een boel vergelijkingsfoto's en zal binnenkort (misschien morgen) mijn bevindingen hier op een topic plaatsen.

groetjes, remco
Laatst gewijzigd door 1 op remcodb, in totaal 23 keer gewijzigd.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik heb sinds enkele weken de 17-50 van Tamron als standaardlens en die bevalt heel erg goed. Met name door de extra lichtsterkte. De Canon 18-55 met IS is ook een fijne lens (de mijne staat hier idd te koop) maar ik vind Tamron beter gebouwd met een metalen vatting en een betere zonnekap. De foto's die ik tot nu toe met de Tamron heb gemaakt vind ik erg mooi en ik kan de lens zeker aanraden.
Gebruikers-avatar
Hayo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:19
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Hmm ik zie nu toch wel verschillende meningen langskomen. Zou het te maken kunnen hebben met dat de lenzen uit Japan een betere kwaliteit hebben dan die uit Taiwan? http://www.ausphotography.net.au/forum/ ... hp?t=38271

Ik wacht nog even op de foto's.
Canon 60D|Canon EOS 350D|Tamron 17-50MM F/2.8|EF-S 18-55MM|EF-S 55-250MM IS|Canon Speedlite 430EX II|Konig Photo Tripod 30|Lowepro Slingshot 200 AW|Lowepro Nova 1 AW|Praktika MTL3 met Pentacon 50mm F/1.8
FLICKR
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

ok,

hier al de foto's die ik had gemaakt.

let wel, dit is niet professionele kwaliteit, maar wel echt (onbewerkt)

de 3 eerste foto's staat de af op center bij de tamron (foutje)
en de laatste 3 foto's zijn genomen op automatisch (vandaar de verschillen qua sluitertijd enzo)

ik ga er nog een topic aan wijden, maar misschien kun je er al je voordeel me doen.

ik gebruik om foto's te vergelijken "faststone image viewer" freeware programma, dat werkt als een tierelier.
2 foto's selecteren (ctrl) dan het blauwe blokjes icoontje (vergelijken)
met ctrl ingedrukt kun je de foto's gelijk zetten, muiswieltje om in en uit te zoemen.

kijk maar of je er wat mee kunt
http://www.martijndeblaauw.nl/eosdigita ... tamron.zip

oja, 109 MB

groetjes, remco
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

remcodb schreefCOLONik gebruik om foto's te vergelijken "faststone image viewer"
Met Canon's ZoomBrowser zijn tot 4 afbeeldingen tegelijk te zien.
Inclusief de focuspunten en opnameinfo (als de EXIF aanwezig is).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

oja inderdaad, was even zoeken als je het niet weet, maar werkt erg goed.
vandaar dat ik heb lopen zoeken naar een alternatief.

niet nodig dus om daar weer een progje voor te instaleren.

Is er ook een manier om de geselecteerde files in 1 keer naar een voorgeselecteerde map te kopieren?
zoals bij "copy to folder" maar dan det je niet steeds moet bladeren naar die map? een snelkoppeling naar die map op je buroblad doet hij niet.

niet heel belangrijk, maar zou ik wel makkelijk vinden.

groetjes.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik ZB daar niet voor :wink:
Maar, open de Verkenner in een folder naar keuze, selecteer in ZB, rechtsklik, Copy en Paste in de Verkenner?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

oja, dat werkt goed,
maar zit nu weer met iets anders, kun je me nog 1 keer helpen.

(selecteren heb in aangepast bij tools -> preferences -> selection -> troggle selection)

dus elke foto die ik aanklik wordt blauw, maar als ik dan op een geselecteerde foto dubbel klik om een vergroting te zien is m'n selectie weer weg, beetje link als ik net 60 foto's heb uitgezocht.

hoe doe jij dat ?
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Klik op linksboven op "View Image"-ikoon en dan met de pijltoetsen door de selectie wandelen.
(Voor meer vragen: apart topic in "Software" aanmaken :wink: )
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
remcodb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 21:36
WoonplaatsCOLON monnickendam

jep, voelde hem aankomen en dat werkt inderdaad. bedankt.
Canon 450d + 17-55 2.8.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

veel mensen laten zich leiden door 2.8 of 1.8, vergis je niet dit is vaak het slechtste deel van de lens, de meeste lenzen gaan pas goed scherp worden vanaf 4.0, je moet de functie 2.8 niet aleen daarvoor zien, maar ook dat je met lichtsterke lenzen beter kunt focussen bij weinig licht, niet om daadwekelijk met 2.8 foto's te nemen, kan wel, maar vaak mindere kwaliteit, denk dat je je daarop moet focussen (leuke woordspeling)
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar