Enkele weken geleden eindelijk het al lang geleden beloofde vliegtochtje kunnen verzilveren.
Op vliegveld Hoogeveen is de club Seagull formation gevestigd dat met 5 Piaggio Focke Wulf 149D vliegt. Vier van deze kisten staan daadwerkelijk op Hoogeveen terwijl de vijfde gestationeerd is op Lelystad. De Piaggio 149 heeft vanaf de jaren vijftig als lesvliegtuig dienst gedaan bij de Duitse luchtmacht die de kist in 1990 uitfaseerde.
Een van de vliegers van de club was mijn gastheer en na een kop koffie werd buienradar.nl gechecked (wat nou hoogwaardige meteorologische hoogstandjes). Er waren die dag diverse kleine regenbuitjes in de omgeving maar dat mocht de pret niet drukken.
Helaas was er verder niemand aanwezig die die middag ook de lucht in wilde met zijn vliegtuig dus leek mijn plan om air-to-air foto's te maken te gaan mislukken. Het zou dus een vluchtje worden waarbij ik alleen wat omgevingsfoto's zou kunnen maken. Echter later die dag 'offerde' een andere piloot zich toch op om mee het luchtruim te kiezen. Even een snelle briefing waarbij we afspraken dat we zouden beginnen met wat formatie-vliegen, gevolgd door het spelletje 'follow the leader' en als afsluiter zou ieder vliegtuig zijn eigen weg kiezen om nog wat rondjes te draaien.
Uiteindelijk is het een machtig vluchtje geweest en mijn eerste ervaring met air-to-air fotografie.
Zie hier de foto's, commentaar wordt gewaardeerd.
Formatievliegen is voor de eerste keer apart om mee te maken. Een kist zo dichtbij in de lucht is even wennen. Ik had mijn 24-105 lens op mijn canon 40D en soms paste het vliegtuig niet volledig in beeld op 24mm!
#1
#2
Follow the leader. De zeer ervaren ex-luchtmacht piloot was geen partij voor mijn gastheer en al gauw vloog hij recht op ons af. De manoeuvres die hierbij uitgehaald werden waren erg leuk maar bemoeilijkten het fotograferen. Vooral de barrel roll (kurketrekker) was leuk want net daarvoor had ik mijn riemen wat losser gemaakt om zo net een cockpitstijl te kunnen ontwijken.
Nadeel van een propellorvliegtuig is dat als je te snelle sluitertijden hanteert je de kans hebt dat een van de drie propellorbladen als een zwarte veeg op de foto komt. Onderstaande foto is gemaakt met 1/640 sec maar er kwam net geen propellor in beeld.
#3
piaggio FWP 149D air-to-air ** update 1-10-2009 **
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- Daimler
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1051
- GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
- WoonplaatsCOLON Zoetermeer
Ziet er super uit allemaal complimenten
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 62
- GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005 19:34
- WoonplaatsCOLON Zwijndrecht
- CONTACTCOLON
Voor iemand die het voor de eerste keer gedaan heeft heb je het zeker niet slecht gedaan.
Ik heb er geen ervaring mee hoor ik fotografeer ze alleen vanaf de grond
Ik zou zeggen als je nog eens de kans krijgt zou ik het zeker doen.
Ik heb er geen ervaring mee hoor ik fotografeer ze alleen vanaf de grond
Ik zou zeggen als je nog eens de kans krijgt zou ik het zeker doen.
- Brakel
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 2164
- GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
- WoonplaatsCOLON Joure
Weer eens een heel andere kijk op fotografie.
Vanuit dit standpunt geweldige foto's met name nr2.
Verder goeie serie mooi van kleur en compositie ,en lekker scherp.
gr
Ronald
Vanuit dit standpunt geweldige foto's met name nr2.
Verder goeie serie mooi van kleur en compositie ,en lekker scherp.
gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
- Gus
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 226
- GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
- WoonplaatsCOLON Leudal
- CONTACTCOLON
Prachtige platen!! Die wolken passen gewoon super bij de 149! Dat je door het plexi hebt moeten schieten is niet te zien
Ik heb geen favoriet, allemaal toppers!
PS in augustus heb ik ook voor het eerst A2A mogen fotograferen, mocht je geinteresseerd zijn in het resultaat: www.gustlock.nl --> gallery --> 2009 -->Spa A2A
Ik heb geen favoriet, allemaal toppers!
PS in augustus heb ik ook voor het eerst A2A mogen fotograferen, mocht je geinteresseerd zijn in het resultaat: www.gustlock.nl --> gallery --> 2009 -->Spa A2A
www.gustlock.nl
- Hansvanos
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 167
- GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
- WoonplaatsCOLON Hoorn
Gus,
Het wolkendek leverde her en der wat regenbuitjes op maar was tevens een mooie aanvulling op een anders zo saaie lucht.
In deze foto's had ik amper last van weerspiegeling in de canopy hoewel ik bij de tweede foto midden onder de kist wel wat weerspiegeling heb moeten verwijderen. Bij andere foto's was de weerspiegeling wat erger. Daar moest soms een rode hendel verwijdert worden.
Jouw foto's zijn ook mooi. Ik had er al een paar gezien op het Scramble-forum.
Het wolkendek leverde her en der wat regenbuitjes op maar was tevens een mooie aanvulling op een anders zo saaie lucht.
In deze foto's had ik amper last van weerspiegeling in de canopy hoewel ik bij de tweede foto midden onder de kist wel wat weerspiegeling heb moeten verwijderen. Bij andere foto's was de weerspiegeling wat erger. Daar moest soms een rode hendel verwijdert worden.
Jouw foto's zijn ook mooi. Ik had er al een paar gezien op het Scramble-forum.
- martinus
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3346
- GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
- WoonplaatsCOLON Hoorn
- CONTACTCOLON
Hee plaatsgenoot Leuk man en een unieke kans natuurlijk. Lekkere plaatjes om naar te kijken. Heb je ook nog wat close-ups ? Zou ook leuk zijn. Om de spiegeling van het glas te verminderen volgende keer even een pola filter mee nemen.
- Hansvanos
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 167
- GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
- WoonplaatsCOLON Hoorn
Hoi Martijn,
Het moeilijke van een pola is dat dit ten koste gaat van licht en daarbij aan snelheid. Nu had ik wel veel licht tijdens de vlucht dus het zou misschien wel kunnen. Je hebt eigenlijk weinig tijd om uitgebreid je polafilter goed te zetten omdat alles redelijk snel gaat.
Ik zal eens kijken om wat close ups en eventueel wat sfeerfoto's te plaatsen.
En een unieke ervaring? Tot nu toe wel maar ik heb al tactisch aangeboden dat als ze meer foto's willen ik en mijn camera altijd klaar staan voor nog een vluchtje!
Het moeilijke van een pola is dat dit ten koste gaat van licht en daarbij aan snelheid. Nu had ik wel veel licht tijdens de vlucht dus het zou misschien wel kunnen. Je hebt eigenlijk weinig tijd om uitgebreid je polafilter goed te zetten omdat alles redelijk snel gaat.
Ik zal eens kijken om wat close ups en eventueel wat sfeerfoto's te plaatsen.
En een unieke ervaring? Tot nu toe wel maar ik heb al tactisch aangeboden dat als ze meer foto's willen ik en mijn camera altijd klaar staan voor nog een vluchtje!
- Hansvanos
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 167
- GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
- WoonplaatsCOLON Hoorn
Hierbij nog de gevraagde update:
#4 detail van de cockpit
#5 piloot in zijn 'kantoor'
#6 nog een foto tijdens follow the leader
#7 sfeerplaatje vanuit de cockpit waarbij het opvalt dat de vliegtuigen
dicht bij elkaar vliegen.
[/list][/code]
#4 detail van de cockpit
#5 piloot in zijn 'kantoor'
#6 nog een foto tijdens follow the leader
#7 sfeerplaatje vanuit de cockpit waarbij het opvalt dat de vliegtuigen
dicht bij elkaar vliegen.
[/list][/code]