Herfstdetails uit Zweden

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Herkennen jullie dit?
Met familie en/of vrienden ben je een paar dagen op stap en met z'n allen geniet je van de mooie omgeving.
Jij bent de enige die graag wat plaatjes van die omgeving maakt, details of wat meer overzichten. Er is zoveel moois te zien :D
Maar ja, dat kost (wat) tijd........ de rest van het gezelschap snapt maar niet waarom je er zo lang over moet doen om een foto te maken. :wink: Dus opschieten!

Thuis op de computer heb je spijt als alle haren op je hoofd; als je er meer tijd aan had besteed had je er zoveel meer uit kunnen halen.
Met een vette rand om de foto's heen, probeer je er nog wat van te maken.

Onderstaand het resultaat van onze wandeling door een prachtig herfstbos in Zweden. (wat overigens net zo goed in Nederland had kunnen zijn gemaakt :D )

Alle foto's zijn gemaakt met de 100-400mm i.c.m. de 5D MK II. Wat bewijst dat je met die lens ook redelijk goede close-ups kunt maken.

1.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=149221[/img]


2.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=149223[/img]


3.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=149224[/img]


4.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=149222[/img]


5.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=149225[/img]
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Hele mooie sfeer platen.. Alleen jammer van die dikke borders..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Gerda1975
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 12:43
CONTACTCOLON

Mooie herfstplaatjes! Ik vind de borders ook niet zo mooi...
www.gerdabergsma.web-log.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Prima herfstserie maar foto 4 springt er voor mij toch wel bovenuit.....mooie lichtval. 8)

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mooie sfeervolle serie.
Ook voor mij beantwoordt de 4e foto het meest aan je titel.
Mooie lichtval, fraaie compositie(waarbij nog net een vage herhaling van dit blad te zien is) en een mooie achtergrond, net omdat hij niet helemaal donker is.
De borders storen mij niet, maar ik vind ze ook geen echte meerwaarde hebben. Het is de foto die het moet doen en daarin ben je m.i. ruim geslaagd! :D (En dat het Zweedse bos er niet Zweeds uitziet volgens jou:
Een bos in de herfst zal weinig karakteristieke verschillen met een Nederlands bos hebben. Het grote verschil zit 'm o.a. in het landschap.)

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Een heerlijke rustige en kleurrijke reeks, Ina... Ook het licht heb je mooi weten te vangen....
Qua presentatie vind ik deze kaders mooi gekozen, hoewel ik bij het beoordelen deze totaal wegdenk, want zoals Jo al terecht aankaart het zijn de foto’s die het moeten doen en daar ben je prima in geslaagd...

v.w.b. je vraag.......Tja... met familie en/of vrienden wandelen en dan je camera mee dat herken ik niet want ik ga eigenlijk altijd alleen op pad als ik ga fotograferen... als fotograaf kijk je gewoon op een andere manier.... we zijn gewoon een beetje gek, (lees: prettig gestoord)... dat begrijpen 'normale' (tussen aanhalingstekens) mensen niet... LOL... :lol:
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hartelijk dank allemaal voor de reactie.

Je hebt gelijk Jo, dat een bos in Nederland weinig karakteristieke verschillen heeft met een bos elders. Hoewél......wij vonden toch de kleuren net iets dieper dan dat we dat hier gewend zijn.
De kleuren van de bossen die ik vorig jaar in Noorwegen tijdens de herfst mocht zien, gingen werkelijk mijn verstand te boven :shock:
Het schijnt dat de grote temperatuurverschillen die je in Scandinavië gedurende één dag kunt verwachten de natuur veel intenser laat kleuren.
Door die grote verschillen duurt de herfst daar ook veel korter.

De borders: smaken verschillen gelukkig :D
Ik heb de foto's bewust op deze manier geplaatst. Wanneer ik foto's in een lijst(je) doe, vind ik ze ook veel mooier met een royale passe-partout.
Dat heb geprobeerd na te maken :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

heel herkenbaar! En erg iritant als je even de tijd wilt nemen om een foto te maken en de rest van het gezelschap loopt door...
Voor mij ook foto 4

Groeten Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ja hoor Natuurfreak, dat herken ik. Alleen op stap is veel beter en dat doe ik ook altijd (of met een groepje gelijk gestemden/'gestoorden' :wink: )
Ik had ook totaal geen moeite met mijn gezelschap hoor, daarvoor was het veel te gezellig.
't Is alleen dat je zoveel moois ziet en dan kriebelt en jeukt het aan alle kanten. Dáár kun je dan op zo'n moment even niet aan toegeven.....

EDIT
@Marco: wij typten waarschijnlijk gelijktijdig.
natuurlijk bedank ik ook jou voor je reactie!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
f8@24mm
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2009 23:37
WoonplaatsCOLON Voorburg
CONTACTCOLON

mooie platjes.
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Erg mooie sfeerplaatjes Ina.

Voor mij ook foto 4 als mooiste, mooie kleur van het blad en lekker licht.

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

Foto's zijn erg mooie gemaakt. Goed van kleur, licht en compositie ziet er ook goed uit.

Kaders heb ik niets mee. Om je foto te laten beoordelen kan je deze ook beter zonder kader plaatsen. Een kader heeft nl geen enkele toegevoegde waarde.
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Hele mooie rustige platen! Ik zou 2, 3 en 4 zo aan de muur hangen als drieluik.. Inclusief borders overigens want die vind ik hier geenszins storen..
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ja .. ik herken bijna alles.

- De planten die je laat zien (=de buren hebben dezelfde appelboom, de rode besjes staan voor m'n deur, etc. etc.)
- De onrust van de familie-leden
- Zoveel moois te zien
- Achteraf tot de ontdekking komen dat je het beter nét wat anders had kunnen doen

Wat ik alleen niet herken: De 5D mkII en de 100-400 ;)

Over de foto's:

Qualitatief allemaal mooie foto's waar niets op aan te merken is. Maar als serie denk ik niet dat ze perfect bij elkaar horen. Bv als je 1 weglaat heb je een mooi verloop van de dof van bruin naar zwart. Maar als je nr 2 weglaat komt alles "uit" de linkerbovenhoek. De herhaling van 5 lijkt niet op de herhaling van de anderen, etc.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Mooie sfeervolle plaatjes waar mooi licht aanwezig was. Zoals je al zei is het niet te zien dat ze in Zweden gemaakt zijn (maar dat maakt niet uit).

Foto 4 vind ik de mooiste!
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Mooie sfeervolle platen Ina met voormij als favo foto 5



Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Ik vind ze érg mooi!! En de borders vind ik juist wel een toevoeging. Leuk gedaan hoor! :D
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Heel mooie kleuren, Ina! Bij foto 1 speelt de achtergrondkleur ook schitterend mee 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Oh het schaamrood staat me dik op de wangen :oops: :oops: :oops: , ik ben helemaal vergeten om jullie te bedanken voor de reactie.
Digilike, Sabrina, Bacovuikje, Hansvanos, vinking in shorts, Harmr, martin Bokschoten, Haroldvdb en f824mm heel erg dank jullie wel voor het reageren in mijn topic.
Nogmaals excuus, maar ik ben momenteel niet zo vaak op EOS (teveel foto's liggen die 'gedaan moeten worden'), vandaar dat me dit helemaal ontschoten is :?
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Het zij je vergeven... als je die foto's maar snel laat zien :lol:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar