5DM2 - niet blij met Canon service, wat zouden jullie doen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik gebruikte de optie om in HD te fimen op mijn 5DM2 eigenlijk nooit, omdat ik een heel goede HD videocamera bezit.
Toen ik onlangs een testfilmpje in low light wilde maken (iets waar mijn videocamera het ondanks de 3 sensoren toch laat liggen) zag ik direct dat er iets niet in orde was met de sensor. Een rode en een blauwe; duidelijk zichtbare dode pixels. Storend aanwezig in het beeld, zeker op een grote fullHD tv.

Ik heb mijn camera (na telefonisch overleg) twee weken terug naar het servicecentrum in Nederweert gebracht. Op aanraden van Canon zelf, want wellicht kon het direct verholpen worden en ik was op deze manier mijn camera het minst lang kwijt.
Een ritje van -heen en weer- ruim 320 kilometer, dat me inclusief de files en het half uur wachten op de handelingen van de monteur bijna de hele dag heeft gekost.
De monteur heeft de dode pixels ook geconstateerd en gezegd dat de camera in Nederweert moest blijven omdat er een nieuwe sensor besteld moesten worden.

Vandaag kreeg ik de camera terug via UPS.
Toen ik op de bon las dat er geen defect geconstateerd was, was ik al verbaasd, maar ik werd pissig toen bleek dat de camera nog exact dezelfde defect vertoonde. Dezelfde pixels op dezelfde plaats.
Op de bon stond dat de camera schoongemaakt was, maar ik heb nog nooit zoveel stof etc. gezien in mijn zoekerbeeld; matglas/prisma/spiegel zijn beduidend viezer dan toen ik de camera inleverde.
Toen ik de camera inleverde stond de teller op 1051. Toen ik de camera terug kreeg stond de teller op 8381. Ruim 7300 clicks verder.
Telefonisch hadden ze geen antwoord op de vraag hoe dat mogelijk is.
Ze wisten alleen te vertellen dat de camera was doorgestuurd naar het moederbedrijf in Duitsland.

Ik heb al een retourbon per email ontvangen, begeleidende brief ligt klaar.
Blij ben ik niet, to say the least.

Wat zouden jullie doen/vragen/eisen?

:evil:
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

De shuttercount is niet te vertrouwen; ze zullen wel een proef-opname gemaakt hebben met een kaartje waarop al een hoge shuttercount stond. Dat zegt niets dus.

Het probleem is blijkbaar bij intake door de reparatieafdeling niet geconstateerd. Slechte zaak als die monteur (?) in Nederweert constateert dat er wel degelijk een probleem is. Aan de andere kant heeft die "monteur" (ik zet hem expres maar even tussen quotes) waarschijnlijk te veel beloofd. Dode pixels (en zeker 1 of 2 stuks) kunnen makkelijk uitgepatcht worden, daar is echt geen nieuwe sensor voor nodig.

Maar goed, wat te doen? Casus opnieuw aankaarten bij Canon, telefonisch zowel als schriftelijk. Laat ze de camera nu maar ophalen zou ik zeggen. Ben je CPN lid?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Allereerst een verklaring voor het geheel lijkt me zo. Ten eerste voor het feit dat - ondanks een geconstateerd defect - je camera niet gerepareerd is en ten tweede voor het feit dat er ineens 7000 clicks meer op de teller staan. Raar verhaal, zou er ook alles behalve blij van worden...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Mooi kl*te. Het probleem opnieuw uitleggen is toch de enige optie denk ik zo.
Met http://astrojargon.net/EOSInfo.aspx kun je een goede inschatting van de shuttercount maken.

sterkte en laat het verloop nog eens horen,
Sarpa
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

@ jeveos
Dat van die sensor verbaasde mij ook, maar de monteur zei dat dat de enige mogelijkheid was.
Dat de 5DM2 elke keer een pixelremapping doet als je sensorcleaning gebruikt geldt blijkbaar niet voor de HD-filmstand. Zo'n techneut dat ik dat begrijp ben ik niet, het is toch dezelfde sensor...

Je verhaal van die shuttercount vermoedde ik al, ik testte het hier thuis met drie verschillende bodies en dan telt-ie elke body apart.


@ Sarpa
Erg bedankt voor de link, problem solved. De count klopt nu in ieder geval wel.
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

ik ben ook niet zo onder de indruk van dat servicecentrum in Nederweert.

Ik heb ooit een probleem gehad met een grip voor een 20D.
Mailcontact gehad met Canon Nederland en die gaven toe dat het een bekend probleem was en dat mijn grip onder garantie gerepareerd zou worden.
Ze verwezen mij door naar dat servicecentrum in Nederweert.

Zoals geadviseerd nam ik contact met hen op en stuurde ook de mail van Canon erbij.
Antwoord : stuur de camera met de grip maar op en dan bekijken wij wel of dat onder garantie gerepareerd wordt of dat je dat zelf moet betalen.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
-Sarah-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 15:18
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONAan de andere kant heeft die "monteur" (ik zet hem expres maar even tussen quotes) waarschijnlijk te veel beloofd. Dode pixels (en zeker 1 of 2 stuks) kunnen makkelijk uitgepatcht worden, daar is echt geen nieuwe sensor voor nodig.
Ik zat hier mee te lezen en vraag mij af wat uitgepatcht inhoud? Ik heb al wat gegoogled maar daar vind ik ook geen duidelijk uitleg in deze context.
[size=75]Canon EOS 7D | Canon PowerShot G7 | Canon EF-S 18-55mm/F3.5-5.6 II | EF 24-105mm f/4L IS USM l Tamron 28-75mm/F2.8 | Canon 70-200mm/F2.8L IS l Canon Speedlite 580EX | En kleinigheden...[/size]
toppe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 06:29
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Check je serie nummers op de bon eens met je camera, ik neem aan dat je ook een bon hebt gekregen toen je 'm daar liet.

Is het uberhaupt wel de zelfde camera? Er kan nog wel eens wat mis gaan;)
• Canon EOS 1100D • Redged RTT-423 + Redged RT-1 • Canon IXUS 95IS • EF-S 18-55 + Zonnekap • EF-S 55-250 + Zonnekap • Metz 36 AF-4C + Omnibounce • Canon 200DG Gadget
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

-Sarah- schreefCOLON Ik zat hier mee te lezen en vraag mij af wat uitgepatcht inhoud?
Ik vermoed (lees: vermoed) dat ze dan in kunnen geven dat bepaalde pixels genegeerd worden en vervangen worden door het resultaat van het gemiddelde van de omliggende pixels is. Kortom, als een pixel defect is, weten ze dus een nieuw beeldpuntje te maken uit de omliggende pixels.

Maar nogmaals, het is een vermoeden, niet iets wat waar hoeft te zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Right on the money Jeroen!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nu snap je ook waarom ik onlangs heb gewonnen in de Lotto, dat gokken gaat me nog niet zo slecht af :lol:

Ik vind het op zich geen verkeerde oplossing, maar het moet dan bij enkele pixels gebeuren. Niet bij 100 in totaal of zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Hutsje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2008 23:27

praat me niet over dsp. daar is mijn 70-200 naartoe gestuurd vanwege een defecte is motor. ik kreeg hem met een kras op de frontlens terug, van anderhalve cm. teruggestuurd, geen verklaring gekregen hoe het kwam, er zat ook een beschadiging op de lensdop. toen ik hem terugkreeg was er een nieuw glas ingezet maar sindsdien is hij niet meer scherp. hij is er al 4 keer geweest, 2 keer hebben ze gezegd dat ze niets konden vinden, de 5e keer is met met camera en al wweggeweest, ik heb hem net vrijdag weer opgehaald. ze hebben de cam schoongemaakt en de af afgesteld. gister hele dag windhondenrennen geschoten, geen scherpe foto mee te maken. deze zaak loopt al vanaf juni en ik ben er nog niet klaar mee. het loopt via foto konijn en daar zijn ook flinke steken gevallen. zij hebben overigens wel gemeld dat ze het op zouden lossen. morgen gaat het zaakje weer daar naartoe.
40D, canon 70-200 2.8 IS, 50 mm 1.8, 18-55 mm.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

"Duidelijk zichtbare blauwe en rode", dat zullen overigens wel geen dode pixels zijn maar stuck pixels. Voor de oplossing maakt het niets uit (al is een "dode" pixel meestal echt 0 en een hot of een stuck pixel niet per se vol aan).

Zeg Jeroen, je bent toch niet toevallig een 50 jarige Rotterdammer he (die zich stiekum vermomd heeft als Brabo)? :D. Als je snel bent kun je vast nog net inzetten op de Melbourne Cup ;).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Update:


Ik heb de camera teruggestuurd naar DSP in Nederweert met een uitgebreid en helder verhaal en een aantal stills waarop de pixelfout duidelijk zichtbaar is.
Het zou met de hoogste prioriteit gerepareerd worden. Ik hoorde later nog van DSP dat zij het zelf niet konden herstellen en dat de camera opnieuw naar Duitsland moest.

Vandaag kreeg ik de camera na ruim een maand terug, ik maak de doos open en lees tot mijn verbijstering in het Duits dat er geen pixelfout geconstateerd is.

Ik sluit de camera met een HDMI-kabel aan op mijn HDTV - &^%$# precies dezelfde dooie pixel(s) op precies dezelfde plaats.



Ik ben niet blij, en dan druk ik mij heeeeeeeeeel eufemistisch uit....

:evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil:
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat is niet best van Canon (tenzij er dooie pixels in de HDTV zitten).

Ik zou de neiging hebben om de camera tegen een muur te smijten.
(Neem die suggestie maar niet over).

Toch maar weer communiceren met Canon en dit topic levend houden (misschien leest een Canonmedewerker wel mee).

Sterkte en succes!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

@ Boels:

Die pixels zitten echt in de camera.

Het wonderlijke is dat Canon me destijds doorverwees naar HUN servicecentrum DSP in Nederweert en vandaag ineens beweert dat ze weinig zicht hebben op wat er zich in dat servicecentrum afspeelt.
Ik kreeg een heel vaag verhaal te horen waaruit eigenlijk zoiets bleek als dat Canon nauwelijks iets met DSP te maken heeft.
Zou het dan echt zo'n rotzooi geworden zijn na het faillissement van hun vorige servicecentrum?

Ik word deze week (alweer met die volstrekt ongeloofwaardige "hoogste prioriteit") teruggebeld door iemand van het hoofdkantoor van Canon Nederland.

Bij DSP snapten ze er ook niets van want ze hadden de fout zelf geconstateerd en de camera met een duidelijke omschrijving naar hun 'moederbedrijf' in Duitsland gestuurd.
Zij verzochten me de camera maar weer op te sturen, ik heb voor dat ruimhartige :evil: aanbod bedankt.

Ik wacht eerst maar dat telefoontje af.
Ik ben de inmiddels vier maanden oude camera nu ruim zes weken voor jan met de bekende achternaam kwijt geweest.


Ik begin erg terug te verlangen naar mijn (analoge) Nikon-tijd.
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Doffe ellende :cry:

Ik hoop echt dat het telefoontje van Canon een snelle oplossing oplevert.

Hou ons op de hoogte!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Inmiddels donderdag.
Wat ze bij Canon precies onder 'hoogste prioriteit' verstaan is niet helemaal duidelijk, in een standaardmailtje stond binnen 2 werkdagen.
Dus maar weer de telefoon gepakt.
Toevallig kreeg ik dezelfde medewerker (wiens naam ik had genoteerd) aan de lijn die beweerde dat er misschien in het terugbellen iets mis gegaan was.
Niet aan mijn kant van de lijn heb ik gezegd, ik heb geen gemiste oproep gehad of zo.
Hij ontkende nota bene desgevraagd dat hij iets over 'hoogste prioriteit'gezegd zou hebben - alsof ik zoiets zou bedenken.
Ik vroeg om de garantie dat ik vandaag of uiterlijk morgen teruggebeld zou worden - hij kon mij geen enkele garantie geven...

Fijn bedrijf, fijne service.
Wat is dat voor ballentent?!?

:evil:
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Gebruikers-avatar
jerome2710
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2008 18:55
WoonplaatsCOLON Oud-Beijerland
CONTACTCOLON

Radar of Kassa oid? Zij hebben tegenwoordig aardig wat macht. Als een probleem zoals dit op tv wordt uitgezonden wordt Canon natuurlijk ook niet zo blij en zullen ze er wat meer vaart achter zetten?

Veel succes!
Canon EOS 450D + BG-E5 | Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM | Canon EF 24-70mm f/2.8L USM | Sigma APO 70-300mm f/4-5.6 DG MACRO | Canon Speedlite 580EX II + accessoires | Manfrotto 676B

http://www.jeromeanker.nl/
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Misschien zou je eens contact op kunnen nemen met Tech Repair in Bergen op Zoom, het andere service-center van Canon. Wellicht kunnen zij wat voor je betekenen...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar