van Amateur tot prof..

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Heren,

ik heb een vraag over het het worden van een prof fotograaf.

De laastste tijd zit ik te spelen met de gedachte om van mijn hobbie mijn beroep te maken. Echter ik zou alleen nog niet weten hoe!...
Daarom dacht ik dat ik hier misschien een aantal tips kan vergaren..

Welke stappen moet ik hier voor ondernemen? (in een stappen plan o.i.d.)
Cursussen volgen? (thuisstudie of op een school)
In welke tak, pro worden? (hobbie is autosport. Lijkt mij die tak dus)
moet ik me aansluiten bij een fotografen federatie?
etc. etc. dit soort vragen, stel ik mezelf op het moment.

misschien dat jullie me een paar stappen verder kunnen helpen.

Groeten,
Ruud (die jullie bedankt voor alle suggesties)
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Als je van je hobby je beroep wilt maken en nog wat aanvullende curssusen denkt nodig te hebben zijn er 2 goede te volgen.

De fotoacademie in Amsterdam http://www.fotoacademie.nl, ik volg daar nu de basisopleiding.

En je hebt de Fotovakschool met vestigingen door het land http://www.fotovakschool.nl

De Academie is meer HBO niveau en de Fotovakschool MBO niveau. Bij allebei leer je werken en spelen met diafragma en sluitertijden. Maar wil je een eigen stijl ontwikkelen hebik het idee dat de Academie daar geschikter voor is. Ga je voor reportage achtige opleiding is denkelijk de Vakschool beter.
nieuwe website!
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

@Wierdeau:

Bedankt voor de tips, ik heb de sites al even door gebladert echter ik werk full-time. Dus een aantal dagen naar school of iets dergelijks zit er niet echt in.

Ken jij of iemand anders op dit forum, nog iets van een zelfstudie. Voor thuis waar ik zelf mijn tempo kan bepalen. Ik had al geinformeerd bij NTI, maar die cursus is niet gericht op digitale fotografie.

Gr,
Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Je moet iets langzamer bladeren :lol: Beide instituten bieden de cursussen ook aan in deeltijd zaterdagoverdag en door de weeks 's avonds varianten.

NTI is meer voor de mensen die van standje groen af willen. Niet echt gericht op doorgroei naar proffotograaf.

Andere tip, aangezien je zoekt in de autosport. Stel je vraag eens op het forum van Frits van Eldik. Mischien dat daar mensen zitten die je die kant op kunnen krijgen.
nieuwe website!
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

bedankt voor de tip. Had me daar al aangemeld. En zat ook te denken daar de vraag te stellen..

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

even op je site geweest, maar das geen goed begin hoor, de meeste foto,s een kruisje.
grt,bouk.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

dude,

ik ben ook nog bezig met de site..
als je nu zou kijken zie je wel foto's staan ;)

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wel jammer dat je in beide gevallen waarschijnlijk nog veel met analoge fotografie te meken hebt, en geen cursussen die helemaal ge-ent zijn op digitale fotografie.

Het is wel leuk om te weten hoe alles er in een doka aan toe gaat, maar is er hier iemand die naast zijn PC ook nog een ouderwetse Doka wil gaan beginnen. Degene die er al een hebben weten wel hoe het werkt. Degene die zweren bij digitaal, zoals ik, zullen waarschijnlijk nooit een doka opzetten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik ben nu bezig met de basisopleiding van de Fotovakschool en daar is men ervan overtuigd dat digitaal de meeste aandacht moet krijgen. Ze hebben kort geleden de inhoud aangepast en digitaal een nog groter aandeel gegeven in de totale stof dan analoog.

Ik heb speciaal voor de cursus ook nog een analoge body gekocht, maar die ga ik minder nodig hebben dan verwacht.
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Tegenwoordig heb je met digitaal ook meer spelingsruimte..
En haalt de analoge fotografie in. Bij mijn opleiding hebben ze inds afgelopen jaar de doka ook uit het les programma geschrapt.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Ik heb ook even dezelfde vragen gepost op het fritsvaneldik forum.

Deze zeggen mij dat je beter een cursus van bijvoorbeeld 2 dagen kan volgen. En de rest zelf ondervinden. Leer je 3x zo snel schijnt!

Met name mezelf opdrachten geven, dat heb ik tot op heden, nog niet gedaan. Maarja, komt tijd komt raad!....

Ik moet me dus even gaan focusen op het geven van een opdracht en daarna, pas de foto's schieten. (ook in verschillende modes/instellingen)
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

R3wd schreefCOLONDeze zeggen mij dat je beter een cursus van bijvoorbeeld 2 dagen kan volgen. En de rest zelf ondervinden. Leer je 3x zo snel schijnt!
Dat ligt eraan wat je wilt leren denk ik. In 2 dagen kan je niet veel meer leren dan de absolute basis, hoe werkt een camera en wat kan ik ermee. Zelf ondervinden kan je ook heel veel van leren, maar lang niet alles. Dat is ook 1 van de redenen dat ik de basiscursus ben gaan doen. Op een gegeven moment heb je gewoon een professioneel iemand nodig die je verder kan helpen en je uit kan dagen. Daarnaast voegt de interactie met medestudenten ook heel veel toe. Er is gewoon een groot deel waar je in je eentje nooit uitkomt of zelfs niet eens een idee had dat het kon of bestond totdat iemand anders je erop wijst.

Hoewel ik al best intensief bezig ben geweest met fotografie de afgelopen maanden heb ik nu in 2 lesdagen (ondanks dat de stof de eerste dag de echte basis was die ik in principe al kende) al meerdere keren gemerkt dat ik sommige dingen ineens anders zie of realiseer. Dat had ik nooit ontdekt als ik in m'n eentje was blijven leren.
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

eric_nl schreefCOLON Hoewel ik al best intensief bezig ben geweest met fotografie de afgelopen maanden heb ik nu in 2 lesdagen (ondanks dat de stof de eerste dag de echte basis was die ik in principe al kende) al meerdere keren gemerkt dat ik sommige dingen ineens anders zie of realiseer. Dat had ik nooit ontdekt als ik in m'n eentje was blijven leren.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten, ook ik heb de basisopleiding aan de Fotovakschool gedaan (nog wel met een groot deel analoog), en inmiddels ben ik bijna ingeschreven voor de vakopleiding in September. Hoeveel je ook bezig bent met fotografie, je kan niet alles zelf leren. De handvatten die de opleiding je geeft leren je zo al veel bewuster naar je foto's (en die van anderen te kijken). Maar je moet het natuurlijk voor jezelf bekijken wat voor jou het beste werkt.
[color=silver]18-55[/color]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Leren kan op allerlei manieren, zoek er een die bij je past. Zorg dat je je eigen ding kan ontwikkelen. Niet zoals vaak, eerst alles afleren, luisteren naar de meester, en dan mag je nog eens proberen het wiel opnieuw uit te vinden. Dat kan heel vervelend zijn >:)
Andere kant, het net staat vol informatie, er zijn veel goede methoden en mensen om van te leren. Probeer voor je zelf vast te stellen of je, als je er je werk van maakt, nog lol in zal hebben? of het nog leuk is na 500 foto's per week. En of je er van kan leven, is het zat, is er zekerheid, of heb je lak aan zekerheid.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Als ik nu een wil beginnen met Profesioneel fotografie. Wat is dan het beste om te doen?

A: Als Freelancer aan de slag?
B: een Eenmanszaak op richten? (zodat ik de bedrijfsnaam al vastgelegd heb)

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Zou het beste bestaan? Ik bedoel, wat wil je zelf. Wat kan je, waar liggen de (je) kansen. Heb je een plan, een bisnissplan. Marktonderzoek, waar zijn je klanten en wat willen ze betalen? Wie wil je in dienst nemen en wat moet je dan doen, wil je dat en kan je dat? Freelancer heeft voordelen en nadelen, net als een eigen bedrijf. Heb je al eens met de KvK gepraat. Heb je papieren of een awesome portofolio?

Kortom je vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Er komt bij zo'n carierremove een hoop kijken. Verstandig is om er met een hoop mensen over te praten en eerst zaken uit te zoeken en dan keuzes maken.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

@kropot:
Ik heb al een mail gestuurd naar de kvk, die zeggen dat freelancer bijna het zelfde is als een eenmanszaak. vandaar dus de twijfel.

Op alle andere vragen, kan ik eenduidig nee antwoorden. Geen businessplan etc, etc. Echter voor een eenmanszaak heb je geen business plan nodig :D Tenzei je geld nodig hebt van banken, dan is dat wel verstandig. (voor zover ik weet) Tevens ben ik bezig een portfolio op te bouwen, echter hoe doe je zoiets? ik bedoel het is leuk om wat vrije tijds foto's te maken enzo. maar die kan je toch niet in je portfolio kwijt.

Misschien zijn er hier mensen die mij wat sites kunnen vertellen over marktonderzoeken. etc.

Misschien kun je eens kijken in mijn Foto Album. En globaal zeggen wat je er van vind?

Ruud (die op onderzoek gaat...)
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

wierdeau schreefCOLONAls je van je hobby je beroep wilt maken en nog wat aanvullende curssusen denkt nodig te hebben zijn er 2 goede te volgen.

De fotoacademie in Amsterdam http://www.fotoacademie.nl, ik volg daar nu de basisopleiding.

En je hebt de Fotovakschool met vestigingen door het land http://www.fotovakschool.nl

De Academie is meer HBO niveau en de Fotovakschool MBO niveau. Bij allebei leer je werken en spelen met diafragma en sluitertijden. Maar wil je een eigen stijl ontwikkelen hebik het idee dat de Academie daar geschikter voor is. Ga je voor reportage achtige opleiding is denkelijk de Vakschool beter.
Heb je de leskosten gezien van de Academie??
Ik vind het totaal niet in verhouding tot staan.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

R3wd schreefCOLON@kropot:
Ik heb al een mail gestuurd naar de kvk, die zeggen dat freelancer bijna het zelfde is als een eenmanszaak. vandaar dus de twijfel.

Op alle andere vragen, kan ik eenduidig nee antwoorden. Geen businessplan etc, etc. Echter voor een eenmanszaak heb je geen business plan nodig :D Tenzei je geld nodig hebt van banken, dan is dat wel verstandig. (voor zover ik weet) Tevens ben ik bezig een portfolio op te bouwen, echter hoe doe je zoiets? ik bedoel het is leuk om wat vrije tijds foto's te maken enzo. maar die kan je toch niet in je portfolio kwijt.

Misschien zijn er hier mensen die mij wat sites kunnen vertellen over marktonderzoeken. etc.

Misschien kun je eens kijken in mijn Foto Album. En globaal zeggen wat je er van vind?

Ruud (die op onderzoek gaat...)
voor een faillisement heb je ook geen businessplan nodig.... :D

Ruud, ga eerst inderdaad maar eens op onderzoek uit en vraag je maar eens af wat je nu echt wil.
Dan kom je er ook achter dat een businessplan heel wat meer is dan een papiertje om geld los te krijgen bij de banken.
Dit businessplan is de basis van jouw bedrijf nl.
Wat voor kosten maak je, en daaruit volgend....wat moet ik voor omzet draaien.
In welke tak van de fotografie ga jij je bewegen, dit is iets wat uit je hart moet komen, dat kan niemand anders je vertellen.
En verder zul je ook broodopdrachten moeten aannemen om geld binnen te krijgen.
Verder ben ik van mening dat je gevoel voor compositie niet kunt leren, dat heb je of heb je niet.
Bijschaven kan je dat wel.
De techniek achter de fotografie is natuurlijk wel te leren, op een opleiding of door zelfstudie.
Een Pro wordt je in deze tak niet door een papiertje, waarmee ik niet wil zeggen dat er niet genoeg Pro's rond lopen met een papiertje.
Een portfolio lijkt me ook niet zo'n moeilijke taak, laat zien waar jij trots op ben, daarmee laat je zien wat ze in huis halen.
En realiseer je dat je ook heel wat zult moeten netwerken.
Het meeste werk komt via via binnen.

Ik fotografeer nog steeds naast mijn werk dus als hobby, ook al heb ik samen met een paar mensen een boek gemaakt waar ca. 100 foto's van mij instaan.
Inmiddels hebben we er 500 van verkocht, je wil alleen niet weten hoeveel tijd, moeite en ergernis dat inmiddels al gekost heeft.
Fotografie is voor mij inmiddels eigenlijk ook geen hobby meer maar een verslaving.
Ik word onrustig als ik mijn camera een week niet in handen heb gehad, dat enthousiasme levert me inmiddels dan ook geregeld opdrachtjes op.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is een heel verhaal. Da's mooi.

Maar het is ook een topic uit 2005.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar