20D sluiterknop hapert

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Sinds enige tijd heb ik een haperende sluiterknop. Het doordrukken na focussen resulteert 9 van de 10 keer niet in het nemen van de foto.

Na enig zoeken was ik er al snel achter dat dit probleem vaker voorkomt en hier vond ik een handleiding: http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/2 ... elease.pdf

Na een nieuwe schakelaar te hebben besteld bij Rofa ben ik vanavond begonnen met de operatie. Hierbij een fotoverslag (als je de PDF leest dan is het verhaal helemaal goed te volgen)

Het begint met het loshalen van het rubber rond de handgreep:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152843[/img]

Gevolgd door het linker paneeltje:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152844[/img]

De voorzijde:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152845[/img]

Het achterpaneel:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152846[/img]

En de bovenzijde:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152847[/img]

En dan is de schakelaar zichtbaar:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152848[/img]

Tot zover ging het redelijk makkelijk. Afgezien van een enkel schroefje dat niet zo netjes los ging, man wat zijn die klein :D

En nu ben ik toe aan het moeilijkste, het los solderen van de oude schakelaar en het vastsolderen van de nieuwe. Ik heb de oude alvast uit elkaar gehaald om te zien wat er mis was, maar daar is helaas weinig aan te zien.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152849[/img]

Even moed verzamelen en dan verder :D
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Jij durft :wink: Ben benieuwd of het lukt, zal voor je duimen!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
toppe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 06:29
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Jij hebt lef!!
• Canon EOS 1100D • Redged RTT-423 + Redged RT-1 • Canon IXUS 95IS • EF-S 18-55 + Zonnekap • EF-S 55-250 + Zonnekap • Metz 36 AF-4C + Omnibounce • Canon 200DG Gadget
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ach ja, je moet wat toch als het ding het niet meer goed doet? Wegbrengen om het te laten doen vond ik te duur. :D

Nog een leuke constatering (ik wist het al maar volgens mij weten weinig mensen het):
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152852[/img]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Zo, het klusje zit erop en hij doet het weer als nieuw.

Het solderen was effetjes lastig omdat ik alleen een bout heb met een dikke punt, maar het is goed te doen met enige ervaring. Bij het weer in elkaar zetten heb ik een schok gekregen van de flitscondensator maar dat is gewoon mijn eigen domme fout :D

De reparatie heeft op deze manier precies €12,50 gekost.
Gebruikers-avatar
buitenb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 21:23
WoonplaatsCOLON Etten Leur
CONTACTCOLON

Ziet er goed uit !, en die kan weer een hele tijd mee.

Ben zelf met een 300d van een fotoclublid bezig om een pinnetje te creeren voor de hulpspiegel mbv de handleidingen op internet.
Eos 5D Mark 2, Eos 5D, canon EF 24-105 F4 IS L, Canon 70-200 2.8 L IS, Canon Ef 28 2.8, Canon Ef 50 1.8 ,Lensbaby 2.0 ,Tokina 100 2.8 macro, Canon 430 EX , Kata 3IN30,Canon S90Is
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Leuk om te zien!

Ik heb er ook last van met mijn 40D. Hij valt nog binnen de garantie, dus wacht nog even met zelf repareren. Hij is laatst voor garantiereparatie weg geweest. Ik was hem 7 weken kwijt....... (heb gelukkig nog een andere camera). Echter het probleem is niet opgelost, dus ik kan hem nogmaals wegsturen. Dit schijnt toch wel een veel voorkomend probleem te zijn bij de xxD serie.

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Voor € 12,50 en een elektrische schok je camera gerepareerd, niet slecht :D
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONNog een leuke constatering (ik wist het al maar volgens mij weten weinig mensen het):
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=152852[/img]
Ha, wat zijn we gek op Canon :roll: zo zie je maar.
Tja in mijn Rover ligt ook een honda motorblok....
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi allemaal,
ik heb daar in het begin van het jaar ook last van gehad met m'n 40D.
Daarover ook via verscheidene fora info gevraagd, gekregen en beantwoord.
Het bleek inderdaad een meer voorkomend euvel van de xxD camera te zijn.
Rofa zou het toen voor pakweg €93,- kunnen repareren. Bij mij viel het onder garantie.
Een afspraak gemaakt bij DSP te Nederweert en ik kon er een uurtje op wachten. Helemaal TOP!!
En wederom een perfecte camera

Maar om het zelf te doen? :shock:
Nee, dan liever een krukasje uit een V8 halen... 8)

Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Als ik die schakelaar zo bekijk, dan was een beetje ontvetter waarschijnlijk genoeg om het ding weer probleemloos aan de praat te krijgen :wink:

Anyway, het wemelt in alle electronica van de onderdelen die niet bij de fabrikant zelf vandaan komen. Dat het LCD niet van Canon zelf is verwondert mij dan ook niets.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Haha je durft wel zeg, leuk hoe je dit ook op het forum heb gezet altijd leuk om te volgen.

Gr Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONAls ik die schakelaar zo bekijk, dan was een beetje ontvetter waarschijnlijk genoeg om het ding weer probleemloos aan de praat te krijgen :wink:
Zeker, maar dat wist ik van te voren natuurlijk niet. En als je dan een nieuwe hebt liggen dan is de keus voor de hand liggend. :wink:

En het vertrouwensgevoel van een nieuwe is ook beter dan van een 'opgelapte' en dat is ook belangrijk. :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

eric_nl schreefCOLONhet vertrouwensgevoel van een nieuwe is ook beter dan van een 'opgelapte' en dat is ook belangrijk. :D
'tuurlijk! En voor €12,50 ging ik ook niet van alles proberen, een keer die camera open, demonteren, monteren en weer dicht is al meer dan genoeg werk lijkt me.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fotopeter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2004 08:11
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

mij 30D heeft hetzelfde maar ik heb hem opgestuurd voor reparatie weet nog niet wat het gaat kosten....
Canon user
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik voorzie een nieuwe hobby bij eric_nl!

Nee maar goed dat het je gelukt is!

Ik heb totaal geen ervaring met dingen uit elkaar halen en weer goed in elkaar krijgen!

Mooi dat je deze operatie ook met ons gedeeld hebt!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Leuk om het zo te zien hoe hij er stap voor stap uit elkaar gaat.

doet hij het nog steeds Eric?

Gr Dimitri
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Volgens mij doet ie het nog steeds, alleen is ie niet veel gebruikt in de tussentijd. Als ik thuis kom van werken is het alweer donker :D

Ik had wel het geluk dat er al een goede handleiding voor was want anders was ik er zeker veel langer mee bezig geweest.
fotopeter schreefCOLONmij 30D heeft hetzelfde maar ik heb hem opgestuurd voor reparatie weet nog niet wat het gaat kosten....
Rofa bood mij aan het voor 100 euro te repareren, dat was dan inclusief een soort algehele onderhoudsbeurt.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

eric_nl schreefCOLONVolgens mij doet ie het nog steeds, alleen is ie niet veel gebruikt in de tussentijd. Als ik thuis kom van werken is het alweer donker :D
Nou, en? Dat weerhoudt je er toch niet van om foto's te maken?
152917
Harstikke donker :lol:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

eric_nl schreef:
Nog een leuke constatering (ik wist het al maar volgens mij weten weinig mensen het):
En als je hem nog verder open maakt zie je dat de sensor komt uit de fabriek van Samsung. Die van Nikon en Sony trouwens ook.

Samsung is ook bezig zelf een dslr te ontwikkelen maar het laat nog op zich wachten.

Groeten Henk
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar