Productfotografie, wat is daarvoor een goede set?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Hallo,
Ik wil aan de gang met productfotografie, en ik ben me aan het oriënteren op het materiaal dat ik daarvoor nodig heb. Enerzijds wil ik kleine dingen op de foto zetten zoals handgemaakte ivoren schaakstukken van een paar centimeter groot. Echter ook een oud bottertje, door mijn schoonopa gemaakt, van toch wel 50 cm hoog, zou nog op de foto moeten kunnen.

De eerste keus waar ik tegen aanloop is die tussen een opnametafel of een lichttent. Een opnametafel lijkt me handiger en meer veelzijdig, maar ik ben bang dat de belichting daarbij een stuk moeilijker is. Een lichttent is dan het alternatief.
De tweede keus is de belichting. Ik heb één speedlight 430 flitser, maar voor een goede belichting zou ik er dan nog minstens één bij moeten hebben. Maar ik weet niet of die echter wel geschikt zijn. Een aparte flitsset met ‘opzet-softboxen’ is wellicht veel beter. Ik heb dan nog wel een trigger nodig om die beide flitsers dan aan te sturen.
Het alternatief is continue verlichting. Misschien iets minder licht, en dus langere sluitertijden nodig, maar voor productfotografie vanaf een statief waarschijnlijk geen probleem.

Op internet worden nu diverse setjes aangeboden van een lichtbox (80 cm), tezamen met twee daglichtlampen met statief (36 W of iets duurder 85W) voor rond de 200 euro. Wat betreft kosten de goedkoopste combinatie.
Zou een dergelijk setje iets voor mij zijn, of adviseren jullie toch een opnametafel, en zo ja, met wat voor soort belichting? Daarnaast investeer ik liever nu iets meer, dan er later achter te komen dat mijn setje toch nog niet geheel voldoet.
Graag jullie advies en wijze raad, en alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Ik zou dan voor een goedkopere set studioflitsers gaan met softboxen .

Dan kun je ook gemakkelijker grotere objecten uitlichten en ben je niet aan de maat van de lichttent gebonden.

Icm een set reflectieschermen kom je echt heel ver. Ik heb in het verleden heel veel glaswerk gefotografeerd met een goedkope studio-0set en daar hele leuke resultaten mee behaald.

(Foto's staan op een oude server..kan er helaas niet bij ...anders had je het kunnen zien)

Bij zo'n complete set zitten vaak de triggers erbij. Een stapeltje karton in verschillende kleuren...of fluwelen doek en je kan aan de gang.

Evt. kun je met de diverse lichtvormers accenten aan je verlichting geven.

Succes met de keuze,

Mark
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou beginnen met een bestaande tafel met een strook stevig wit karton wat je golvend op deze tafel legt (soort van opnametafel), een flitssetje erbij van 100-150 watt (hoeft niet zo duur te zijn), voordeel van een flitssetje is dat je het voor veel meer doeleinden kunt gebruiken als productfotografie.
Als het begint te lopen kun je altijd nog een opnametafel aanschaffen.
Voordeel van karton is dat je eenvoudig eens een andere kleur kunt proberen voor weinig geld (kan natuurlijk met een opnametafel ook, maar dan heb je eerst de aanschaf van een dure opnametafel)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ben begonnen met een opzetkoffer/lichttent gebeuren. Zit mobiel te werken, dus kan even geen link geven. Staat wel in het 'wat heb je aangeschaft topic'. Een tent met 2 5500K daglichtlampen en van binnen is de tent helemaal wit, dus geen schaduwen door gebrek aan reflectie van licht. Werkt prima voor klein spul.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

m@rk schreefCOLONIk zou dan voor een goedkopere set studioflitsers gaan met softboxen .
Even een aanvullende vraag.
Met continu belichting kan ik door de juiste sluitertijd te kiezen het product optimaal uitlichten. (M stand, diafragma vast en sluitertijd varieren).
Bij een flitsset lijkt me dit lastiger. Ik neem niet aan dat deze door ETTL door de camera geregeld wordt. Hoe werkt dat dan? Handmatig de flitssterkte varieren, totdat de juiste belichting is bereikt?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

yep, de camera gaat op handmatig, vervolgens de flitssterkte instellen en het resultaat beoordelen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONyep, de camera gaat op handmatig, vervolgens de flitssterkte instellen en het resultaat beoordelen.
Dan is het echter wel relevant hoe 'sterk' je setje is. Falcon Eyes bijvoorbeeld, heeft een serie Studio Flitssets lopend van 110 tot 300 Watt/sec. Alle setjes regelbaar van 1/8 tot volle lichtsterkte. Het 'rangeverschil' tussen de zwakste en sterkste set is daarbij dan behoorlijk.
Of maak ik nu een denkfout?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
jorisvb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2009 10:44
WoonplaatsCOLON Arnhem

Daar zit idd een aardig verschil in.

Het zwakste setje zal gaan van: 13.75 Watt/sec tot 110 Watt/sec

De sterkste van: 37.5 Watt/sec tot 300 Watt/sec
450D + grip | EF50mm 1.8 II | EF-S 18-55 | EF-S 55-250 | FD 50 1.4 | FD 135 3.5 | Sigma FD 600 F8 Mirror-Telephoto | 430 EX II | Vivitar 285HV | Redged RTT-423 | Lowepro Flipside 400AW
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik heb voor een foto-opdracht 26 kleine beeldjes gefotografeerd en daarvoor zelf naar voorbeeld een mini-studiootje gebouwd van een opbergbox. En aan beide zijden een bouwlamp. Dit werkt perfect! Wel even de witbalans handmatig aanpassen aan de hand van een wit papier of een grijskaart.

Dit is het voorbeeld waar ik e.e.a. op baseerde:

Afbeelding

Bron: http://forum.belgiumdigital.com/f20/goe ... 53699.html
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

O ja en dit is een van de beeldjes ;)

Afbeelding
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties. Het blijkt maar weer dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Zowel flitslicht als continue licht wordt gebruikt. En met wat wit papier valt er zelf ook al heel snel wat in elkaar te knutselen. T'is maar wat je wilt en hoeveel je er voor over hebt.
Nog even nadenken dus en daarna de knoop doorhakken, want met de (vrije) kerstdagen wil ik hier toch wel mee aan de slag.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

De oplossing waar ik voor gekozen heb, was iets van 20 euro ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

kruwt schreefCOLON Met continu belichting kan ik door de juiste sluitertijd te kiezen het product optimaal uitlichten. (M stand, diafragma vast en sluitertijd varieren).
Bij een flitsset lijkt me dit lastiger. Ik neem niet aan dat deze door ETTL door de camera geregeld wordt. Hoe werkt dat dan? Handmatig de flitssterkte varieren, totdat de juiste belichting is bereikt?
Nog een aanvullende vraag. Bij continu verlichting kan ik de sluitertijd varieren. Ik heb dan een onbeperkt aantal stops tot mijn beschiiking om tot de juiste belichting te komen. Voor mijn part van 1/1000 sec tot aan de bulb stand.
Bij de genoemde flitssets kan ik varieren van 1/8 tot de volle lichtsterkte. Maar dat zijn dan toch niet meer dan drie stops! In die range moet ik dan de juiste belichting vinden. Immers, sluitertijd varieren bij flitslicht zet weinig zoden aan de dijk?
Is dus continue belichten voor productfotografie dan toch niet beter, of maak ik een denkfout?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

kruwt schreefCOLON
kruwt schreefCOLON Met continu belichting kan ik door de juiste sluitertijd te kiezen het product optimaal uitlichten. (M stand, diafragma vast en sluitertijd varieren).
Bij een flitsset lijkt me dit lastiger. Ik neem niet aan dat deze door ETTL door de camera geregeld wordt. Hoe werkt dat dan? Handmatig de flitssterkte varieren, totdat de juiste belichting is bereikt?
Nog een aanvullende vraag. Bij continu verlichting kan ik de sluitertijd varieren. Ik heb dan een onbeperkt aantal stops tot mijn beschiiking om tot de juiste belichting te komen. Voor mijn part van 1/1000 sec tot aan de bulb stand.
Bij de genoemde flitssets kan ik varieren van 1/8 tot de volle lichtsterkte. Maar dat zijn dan toch niet meer dan drie stops! In die range moet ik dan de juiste belichting vinden. Immers, sluitertijd varieren bij flitslicht zet weinig zoden aan de dijk?
Is dus continue belichten voor productfotografie dan toch niet beter, of maak ik een denkfout?
Ja dat is een denkfout. Maar als je daar nog helemaal niet in thuis bent is dat helemaal niet raar hoor :)

Bij flistsets zorg je dat je op de M stand fotografeert.

Je stelt dan eerst de sluitertijd in op een tijd die overeen komt met de maximale (lees kortste sluiter tijd) synchronisatie tijd. Bij Canon is dat 1/250e of zo, maar bij gebruik van een flitsset kan het zijn dat je die op zelfs 1/125 zal moeten zetten. De sluiter tijd wordt bij flits fotografie NIET gebruikt om de hoeveelheid licht te controleren. Dat werkt niet.

Vervolgens zorg je voor een juiste belichting door het instellen van het vermogen van de flits lamp (tot 1/8 terug te regelen) en door het kiezen van het juiste diafragma (je komt al snel op waardes in de buurt van f/8 tot f/16).

Ik hoop dat dit je een beetje helpt :D
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

hoi_roy schreefCOLONBij flistsets zorg je dat je op de M stand fotografeert.

Je stelt dan eerst de sluitertijd in op een tijd die overeen komt met de maximale (lees kortste sluiter tijd) synchronisatie tijd. Bij Canon is dat 1/250e of zo, maar bij gebruik van een flitsset kan het zijn dat je die op zelfs 1/125 zal moeten zetten. De sluiter tijd wordt bij flits fotografie NIET gebruikt om de hoeveelheid licht te controleren. Dat werkt niet.

Vervolgens zorg je voor een juiste belichting door het instellen van het vermogen van de flits lamp (tot 1/8 terug te regelen) en door het kiezen van het juiste diafragma (je komt al snel op waardes in de buurt van f/8 tot f/16).

Ik hoop dat dit je een beetje helpt :D
Een beetje, maar nog niet helemaal :?

Dat van die sluitertijd snap ik. Je stelt daarna dat de belichting geregeld moet worden door de flitskracht en het diafragma. Echter, aan het difragma kun je niet al te veel sleutelen omdat je de benodigde scherptediepte wilt behouden. Van f/8 tot f/16 is maar twee stops. De belichtingsterkste van de flits loopt van 1/8 tot 1/1 en is dus ook maar drie stops. Daarbinnen moet je het dus kunnen doen om de optimale belichiting vinden. In totaal een range van ca. 5 stops.

Bij continu belichten ga je met de sluitertijd werken en daarbij heb je een veel grotere range van 1/1000 tot bulb. Mijn vraag was dus of dat dan voor productfotografie niet veel meer mogelijkheden biedt!?
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Als je je diafragma vast zet om je scherptediepte te regelen zijn je sluitertijden de factoren die je belichting bepalen.
Zeker, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar ook jouw sluitertijden gaan in stapjes oftewel stops. En dan zou je er nog niet veel mee op schieten volgens mij.
Een flitsset kent de beperkingen dat je de licht intensiteit in volle stops moet regelen, een setje bouwlampen kun je met een dimmer zelfs wel traploos regelen denk ik.
Persoonlijk denk ik dat je met continue licht ook wat meer kunt 'spelen' omdat je het eindresultaat al meteen ziet.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Voor produktfotografie kan continue licht best handig zijn. Je moet je er wel bewust van zijn dat je met een statief moet gaan werken en dat de boel warm wordt. Aan de andere kant, er zijn moderne floodlights waarbij je met een moderne 150W spaarlamp (net zo veel als instellicht in veel flitskoppen) de lichtoutput van een 500W lamp krijgt.

Blijft over dat je altijd met statief moet werken en dat kan onhandig zijn. Lange sluitertijden kunnen vervolgens ook meer ruis introduceren, dus helemaal zonder nadelen zit je niet.

Terug naar de flitser. Goedkope koppen kunnen misschien terug naar 1/2, 1/4 en 1/8, maar de modernere koppen kunnen vrijwel allemaal terug naar 1/32. Verder kun je de softbox voorzien van extra diffusors waardoor er minder licht naar buiten komt. Last but not least kun je met moderne camera's binnen bepaalde grenzen makkelijk een andere ISO kiezen waardoor de mogelijkheden voor het kiezen van je diafragma lang niet zo beperkt meer is.

Een bouwlamp dimmen met een standaard huis- tuin- en keuken dimmer is geen goed idee overigens. De meeste dimmers zijn niet in staat de grote vermogens van een bouwlamp terug te regelen (vaak gaan ze niet verder dan een 200 tot 250Watt). Daarbij zijn het meestal gasontladingslampen die zich niet goed laten starten als de aangeboden spanning te laag is.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONTerug naar de flitser. Goedkope koppen kunnen misschien terug naar 1/2, 1/4 en 1/8, maar de modernere koppen kunnen vrijwel allemaal terug naar 1/32. Verder kun je de softbox voorzien van extra diffusors waardoor er minder licht naar buiten komt. Last but not least kun je met moderne camera's binnen bepaalde grenzen makkelijk een andere ISO kiezen waardoor de mogelijkheden voor het kiezen van je diafragma lang niet zo beperkt meer is.
Ik heb even zitten zoeken, maar binnen mijn budget (max 300 euro) kan ik nog geen koppen vinden die terug kunnen naar 1/32. Een extra diffusor, of gewoon de flitskop wat verder weg plaatsen kan natuurlijk ook. Een andere iso lijkt me lastig. Lager dan 100 kan ik niet.
Dat ruis-argument spreekt me overigens wel aan. Voor productfotografie wil ik uiteraard zo min mogelijk ruis. Ik weet niet hoe hard dat oploopt bij continu verlichting, maar alle beetjes helpen.

Voor nu zit ik te denken aan de Falcon Eyes Studio Flitsset SS-200F, tezamen met een Falcon Eyes ST-0613T Opnametafel 53x106cm. Ik ben dan voor ca. 300 euro klaar. Ik houd me overigens aanbevolen voor betere tips.
Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

kruwt schreefCOLONde flitskop wat verder weg plaatsen kan natuurlijk ook. Een andere iso lijkt me lastig. Lager dan 100 kan ik niet.
De flitskop verder weg zorgt voor harder licht. Je wil, zeker bij kleine produktfotografie, toch graag zo dicht mogelijk op je onderwerp zitten. Zo heb ik regelmatig gewoon 1 enkele 40x60 softbox een centimeter of 30 boven een onderwerp hangen als enige verlichting. Dat werkt dan erg makkelijk.

Bedenk ook dat je voor kleine produkten al snel werkt met kleine diafragma's, f/11 of zelfs f/16 is niet ongewoon. Ik fotografeer nog wel eens elektronische schakelingen en daarvoor werk ik dan zelfs met focus-stacking omdat op f/16 de scherptediepte nog veel te kort is.

Wat ik maar probeer te zeggen: staar je niet blind op "te veel licht", want dat heb je niet snel!
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar