5d2 of 7d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

Ook ik zit te twijfelen over een 5d2 of een 7d.

Ik hou me bezig met zoogdieren, vogels, bruiloften en soms wat portretjes, van alles wat dus.

De 5d2 heeft natuurlijk een betere beeldkwaliteit maar ik ben bang dat ik de cropfactor ga missen van de 7d... Dus daarom de volgende vraag.

Klopt dit:
Schiet een plaatje met de 5DMK2, crop in PS en je hebt het zelfde resultaat als met de 7d...

Dus geeft croppen in ps het zelfde resultaat als de cropfactor?
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Volgens mij niet.

Achteraf croppen: je maakt gewoon een vergroting - aantal megapixels gaat dus achteruit als je verkleint.

cropfactor door kleinere beeldsensor: je brandpuntsafstand ligt verder weg, megapixels blijven hetzelfde.

Je zou even moeten rekenen met megapixels e.d. tussen de 5d2 en 7d, maar als je achteraf cropt, gaat het hard achteruit met vergrotingen.

Anderzijds: hoe vaak maak je nu daadwerkelijk een vergroting groter dan A4?

Als je veel zoom nodig hebt; zou ik de 7D nemen in jouw geval.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Welke lenzen heb je nu? Daar zal de beslissing toch voor een deel van af hangen.
Als je alles nieuw koopt zou mijn voorkeur de 5D2 zijn.
Het verhaal klopt niet helemaal. De 7D heeft 18MP, De 5D2 21. Daarom zal bij croppen van het 5D beeld het resultaat iets slechter zijn dan het 7D beeld vooropgesteld dat er een lens op zit die die resolutie aan kan. .
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Pim schreefCOLON
Dus geeft croppen in ps het zelfde resultaat als de cropfactor?
Er zit een kern van waarheid in, maar echt kloppen doet het niet. Ja wanneer je een foto schiet met de 5D en een zelfde foto met een 7D, beide op 24mm dan zie je meer beeld op de foto van de 5D. Wanneer je dat extra beeld wegsnijdt dan kun je het zelfde beeld bereiken als met de 7D, echter wel met minder pixels. Maar ach, een beeld met 10mp is nog altijd niet slecht en zeker erg goed bruikbaar.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Denk ook nog aan de nieuwe technieken waar de 7D over beschikt zoals:
- off shoe flits aansturing
- ingebouwde waterpas
- diverse grids in te stellen in de viewfinder
- 8 frames per seconde
en zoals Piet zegt: als je mooie EF-S lenzen hebt, dan passen ze niet meer op de 5DmII
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de 5D mark 2 is een erg specifieke camera, veelal gebruikt door portet en of natuurfotografen, de 7D is een veel meer alround camera, dus de keuze is helemaal afhankelijk wat je wil, de hoogste beeldkwaliteit maar iets minder snelheid - de 5D, uitstekende nebeeldkwaliteit met daarbij leuke extra's en snelheid- de 7D.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik denk dat je voor jouw doeleinden meer schik gaat hebben van de sublieme beeldkwaliteit van de 5D-mkII

De 7D zie ik meer als een "kleine" 1D-mkIII en zoals je weet is die serie uitermate geschikt voor sport / journalistieke fotografie waarbij er vaak veel beelden per seconde geschoten moeten worden en waarbij er regelmatig gebruik word gemaakt van de AI-servo modus. De 7D is daar superieur in (AI-Servo) t.o.v. de 5D-mkII en de 1D-mkIII.

Succes met je keuze. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ik denk niet dat je het verschil in beeldkwaliteit zult zien.
Het lijkt mij verstandig je keuze te laten afhangen van je huidige objectieven en de soort foto 's die je maakt en of je daarbij wel (5D2) of niet (7D) behoefte hebt aan de wat geringere DOF van een FF.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

BertusL schreefCOLONIk denk niet dat je het verschil in beeldkwaliteit zult zien.
Het lijkt mij verstandig je keuze te laten afhangen van je huidige objectieven en de soort foto 's die je maakt en of je daarbij wel (5D2) of niet (7D) behoefte hebt aan de wat geringere DOF van een FF.
Ik denk indd dat je het moet laten afhangen van je lenzen...
Dat is de reden dat ik voor de 7D ben gegaan.
En ik ben er zo vreselijk blij mee :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

BertusL schreefCOLONIk denk niet dat je het verschil in beeldkwaliteit zult zien.
En waarom denk je dat? :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Lijkt me vooral een kwestie van kiezen tussen verschillende formaten qua sensoren. De specs van de diverse camera's laten zich eenvoudig vergelijken.

Croppen in PS geeft qua beeld wel hetzelfde, maar bij eenzelfde uitsnede houdt je bij een 5D-MKII eigenlijk maar iets van 8MP over. meer dan voldoende voor een goede plaat, maar beduidend minder als de 18MP van een 7D.

Nu zegt MP lang niet alles qua daadwerkelijke resolutie en detail, maar het verschil is hier wel heel erg groot.

In jouw geval zou ik gaan voor de 7D, gewoon een fijne all-rounder (aanname van mijn kant, heb de camera nog nooit in mijn handen gehad :wink: ).
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Voor vogeltjes geldt de resolutie natuurlijk wel. Verder is de 7D beter bestand tegen de weersomstandigheden. Ik zou het dan ook wel weten als vogelen een belangrijke tak van sport is voor je.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

bedankt voor de reacties.


Er wordt geschreven dat de keuze van mijn lenzen zou afhangen. ik bezit er twee: de 24-105 L en de 100-400 L

Ik ben geneigd om te kiezen voor de 7d. Dit vanwege de cropfactor, dus vandaar mijn eertse vraag in de openingspost over het croppen.

@Musicjohn. zie jij het verschil met normale foto's zonder op 100% te zoeken naar verschillen? En op 1600 iso?
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Pim schreefCOLON@Musicjohn. zie jij het verschil met normale foto's zonder op 100% te zoeken naar verschillen? En op 1600 iso?
Ja, ik gebruik zowel de 7D als de 5D-mkII

Ik pak de 7D uitsluitend als ik sport moet doen of als ik verwacht dat ik onderwerpen moet volgen met AI-servo of als ik vermoed dat ik veel beelden per seconde moet schieten. In alle andere gevallen gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de 5D-mkII

Op mijn computerscherm zie ik wel degelijk verschil in beeldkwaliteit tussen beie cams. Daarmee zeg ik niet dat de kwaliteit van de 7D niet goed zou zijn, maar dat van de 5D-mkII is beduidend beter, ook bij hogere ISO waarden.

Je moet het (denk ik) zo zien... de beelkwaliteit van de 7D komt overeen met dat van de 50D. En de 5D-mkII zit in een klasse apart. Stel je voor dat dat niet het geval zou zijn, en dat je dat ook niet terug zou zien. Denk je dat Canon dan überhaupt nog een 5D-mkII zou verkopen? Neen, want dan zou iedereen massaal een 50D of 7D kopen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Als ik hier kijk: http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
en ik kies links voor de 7D en rechts voor de 5DmII
en vervolgens zoom ik in op beide iso 100 foto's van de etalage pop dan zie ik dit:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153258[/img]

Op mij komt de linker beter over dan de rechter.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Gebruikte lens? Hoe ver ingezoomd? Welk diafragma? Welke sluitertijd? enz. enz. :mrgreen:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

exif zit er in john.
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Moet je wel de formaten op exact hetzelfde zetten anders is het geen eerlijke vergelijking....
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

volgens de exif zijn ze alletwee genomen met Canon EF 50mm f/2.5 Macro + 1.4x or Sigma 50mm f/2.8 EX + 1.4x
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar