Balhoofd of 3-weg kop ???

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Ik ben toe aan een goed statief, maar twijfel nog tussen een balhoofd of een driewegkop. Hebben jullie ervaringen en adviezen voor me. Gaat me niet specifiek om een merk, maar wel het gebruiksgemak. Wat is handig, of juist niet. Ik ga het gebruiken voor landschapsfotografie (met panorama's) architectuur, macro.
Bij voorbaat bedankt voor tips.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Ikzelf geniet erg veel van mijn statief met balhoofd, en als ik met mijn (kleinere) 3 weg statief werk vind ik het maar een "beperking" omdat je een gedeelte van de flexibiliteit verliest.
Verder kan ik enkel zeggen: proberen is weten ;-)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik heb (juist ook vooral vanwege panorama's bij landschapfotografie) gekozen voor een 3-weg kop. Je zet de x- en de z-as vast, en draait alleen rond je y-as, zodat je horizon ook door blijft lopen. Met een balhoofd heb je het risico dat je hem niet alleen horizontaal draait, maar dat er ook nog een verticale verschuiving optreedt.

In sommige situaties kan een balhoofd denk ik ook wel handiger zijn, vooral als je even snel wilt draaien. Toch ben ik daar eigenlijk nog nooit tegenaan gelopen.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Rocker: Precies het argument waarom ik ook voor 'n drieweg zou gaan.

Maar...... ik heb zelf voor een balhoofd gekozen, en de mijne (Vanguard SBH-100) kan apart verticaal draaien. Inclusief 'gradenboog', dus volgens mij het beste van twee werelden :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

hier ga je denk ik 50/50 uit komen. Ik heb een balhoofd op mijn eerste monopod gehad. Ik vond het helemaal niks! Heb nu dus 3weg. het si soms wat langer instellen, maar vind het prettiger werken. Op mijn monopod heb ik volgens mij een 1 weg kop. Maar die hoeft ook niet meer kanten op!
Canon 50D + 350D, Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM macro, Tamron 28-75 F2.8, Canon 50 F1.8 Sunpak flitser, 1 en 3 benen van Manfroto, en een flits set.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik heb een balhoofd op het statief en dat bevalt prima vanwege de grote flexibiliteit. Maar het is ook een nadeel als je zeker ervan wilt zijn dat je voor een aantal foto's die X-as en Z-as gefixeerd wil hebben, maar de Y-as niet. Dus als je wilt draaien rond je Y-as. Een drieweg kop levert dan veel meer nauwkeurigheid op. Panoramafoto's kun je veel moeilijker maken met een balhoofd volgens mij. Naast het balhoofd overweeg ik dan ook om een driewegkop aan te schaffen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLONJe zet de x- en de z-as vast, en draait alleen rond je y-as, zodat je horizon ook door blijft lopen.
Je bedoelt de x-as dit is namelijk je horizontale as!

Ik zelf heb mijn oude 3-weg statief geruild voor een balhoofd.. Je mikt op het plaatje en je zet hem vast.. HEERLIJK (vind ik dan)
Mijn balhoofd heeft trouwens ook een losse x-as schroef waardoor ik ook perfect panno's kan maken!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je draait rond je Y-as, toch? ;)

@Opperclowntje: kun je eens laten zien wat je bedoelt met die schroef? Ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je specifiek een statief wil gaan gebruiken is het wellicht handiger om beide aan te schaffen, voor Macro is een balhoofd vele male gemakkelijker, maar voor landschapsfotografie weer een 3 weg kop.
Heb zelf beide op een manfrotto statiefje, eerst heb ik gewon een pakketaanbieding genomen incl 3 wegkop, toen later een balhoofd erbij genomen.
Maar als je een keuze moet maken denk ik dat een 3 weg kop in eerste instantie beter is voor de toepassingen die jij opgeeft.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Opperclowntje schreefCOLON
Rocker schreefCOLONJe zet de x- en de z-as vast, en draait alleen rond je y-as, zodat je horizon ook door blijft lopen.
Je bedoelt de x-as dit is namelijk je horizontale as!
De X-as is inderdaad de horizontale as, en als je foto's maakt dan draai je om je verticale as, de Y-as dus ;)
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Tot zover allemaal bedankt voor de reacties. Conclusie: eigenlijk moet ik ze allebei aanschaffen :D Da's dan wel weer een budgetkwestie, dus ik denk dat ik toch maar begin met één soort. Welke ?? Tja, ik ga het gewoon maar eens proberen bij Konijn of collega.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
phantom45
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 22:00
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ik ben dus ook sinds een paar dagen op statieven jacht.
En kwam dus op de site's balhoofd en 3 weg tegen.

Begrijp ik dus goed dat een 3 weg flexibeler is, of in iedergeval nauwkeuriger is omdat je per beweging je kom kan vast zetten?

Nadeel van deze kop is dat hij wat groter/zwaarder is waarschijnlijk?
Canon 5D III/Canon Eos7D/Canon 15-85 IS/Canon 70-200 f4/Canon 50mm 1.8/Canon 24-105 f4/Canon speedlight 430EX
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

ik heb zelf de 488rc2 balhoofd van manfrotto. Die kan je appart ronddraaien voor panorama foto's, zie filmpje
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar