Rebel Digital (300D) en flitser Canon 430EXII - kan dat

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

Hi,

Heb net een Canon Rebel Digital (300D) overgenomen en direct maar een flitser aangeschaft, de Canon 430EXII.

Maar thuis aangekomen blijkt hij niet te flitsen.
Als ik de knop half indruk gaat wel het rode licht aan en zie ik heel even het flitssymbooltje in de zoeker, maar dan als ik de foto maak, flits hij niet en de sluiter blijft ook heel lang open. (net zoals bij een foto zonder flits)
Wat doe ik verkeerd? Heb de connectie gechecked, kontaktpunten gecleaned, de batterijen zijn vol en een testflits werkt wel.

Nog iemand andere ideeën of is één van de twee defect?

bvd voor een antwoord.
Laatst gewijzigd door 1 op freddiem, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

Ik ga zomaar iets roepen wat ik ooit gehoord heb:

Een update van de firmware doen?
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Staat je camera op de M-stand, zo rond een 1/60e bijvoorbeeld, en stel je diafragma in op bijv. 5,6 bij 200iso.

Dit werkt al wat gemakkelijker om e.e.a. te testen, want dan blijft je sluiter in ieder geval al niet meer openstaan.

Werkt de ingebouwde flitser van de 300D wel?..

Zijn de flitscontacten van de 300D niet aangetast door vuil o.i.d.?..

Als er iets fout is lijkt het mij eerder aan de 300D te liggen dan aan je nieuwe flitser.

Succes ermee!
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

Martin Bokschoten schreefCOLONIk ga zomaar iets roepen wat ik ooit gehoord heb:

Hi bedankt voor de reply.
Een update van de firmware doen?
Firmware is 1.1.1 volgens de Canonsite de laatste versie.

Er blijkt wel een "gehackte" versie te bestaan om functies te krijgen die alleen de duurdere camera's hebben, maar daar begin ik niet aan en kan het ook niet aan liggen lijkt me.
Laatst gewijzigd door 1 op freddiem, in totaal 3 keer gewijzigd.
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

JackD30 schreefCOLONStaat je camera op de M-stand, zo rond een 1/60e bijvoorbeeld, en stel je diafragma in op bijv. 5,6 bij 200iso.

Dit werkt al wat gemakkelijker om e.e.a. te testen, want dan blijft je sluiter in ieder geval al niet meer openstaan.

Werkt de ingebouwde flitser van de 300D wel?..

Zijn de flitscontacten van de 300D niet aangetast door vuil o.i.d.?..

Als er iets fout is lijkt het mij eerder aan de 300D te liggen dan aan je nieuwe flitser.

Succes ermee!
Hi, bedankt voor de reply.
Bij die instelling die jij voorsteld flitst de externe flitser niet, de interne flitser werkt wel naar behoren.
Contacten schoongemaakt met alcohol en zien er optisch goed uit.
Maar de combinatie zou dus wel moeten werken ook omdat ik een Rebel heb?
Ga morgen testen met een andere flitser.
Gebruikers-avatar
Martin Bokschoten
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2009 15:51
CONTACTCOLON

Ik zou inderdaad ook niet met de firmware klooien.
Hoop dat je snel een oplossing krijgt aangeboden.
Ga je scheiden? Heb je alles geregeld en nog geen fotograaf???
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Hij zou gewoon moeten werken. Een andere flitser proberen is het eenvoudigst (of een andere body). En even goed naar de flitsschoen kijken. Soms zitten die dingen een beetje los (een schroevendraaiertje doet dan wonderen), soms zijn de contacten vuil (even schoongummen met een hard gommetje - gebruik geen zachte gom want die laat een vetachtige substantie achter). Je kunt ook (voorzichtig) het middencontact van de flitser even kortsluiten met de buienrand van de voet, dan moet'ie ook flitsen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Normaal gesproken zou je combinatie het gewoon moeten doen hoor.. Ik heb zelf ook een 300D en die werkt in combinatie met een 430EXII gewoon normaal met zelfs erg goede resultaten. (ik heb nu zelf nog de 420EX, maar heb tijdens een huwelijk de 430EX van een vriend van mij geleend)

Als je er echt niet aan uit komt, na uiteraard eerst een andere flitser geprobeerd te hebben, dan zou ik toch contact zoeken met degene waar je de 300D van hebt gekocht..

Let overigens wel op dat je een moderne flitser gebruikt om te testen, oude (Metz staaf-)flitsers uit de jaren '70 en '80 hebben dikwijls een hoge spanning die je electronica van de camera kunnen verwoesten.
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

boels069 schreefCOLONHandleiding al bekeken?
http://files.canon-europe.com/files/sof ... CUG_NL.pdf
bedankt voor de reply,
Ik heb wel de orginele papieren handleiding gelezen, maar daar staat alleen in dat de camera compatible is met een Speedlite flitser uit de EX serie, verder niet veel.
Maar bedankt nu heb ik de handleiding ook digitaal.
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Nog even iets wat mij te binnen schiet: Staat in je menu alles goed ingesteld m.b.t. externe flitser?..

Ik kan dat zelf niet meer checken omdat er bij mij de gehackte firmware opzit.. Ik zou overigens niet meer zonder willen, maar dat is persoonlijk uiteraard!

Zou het misschien een tip zijn om je firmware opnieuw te installeren
(vanaf de Canon site te downloaden en met een uitgebreide handleiding)
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

JackD30 schreefCOLONNog even iets wat mij te binnen schiet: Staat in je menu alles goed ingesteld m.b.t. externe flitser?..

Ik kan dat zelf niet meer checken omdat er bij mij de gehackte firmware opzit.. Ik zou overigens niet meer zonder willen, maar dat is persoonlijk uiteraard!

Zou het misschien een tip zijn om je firmware opnieuw te installeren
(vanaf de Canon site te downloaden en met een uitgebreide handleiding)
Bedankt alweer,
Ik kan in het menu niks vinden wat betreft een externe flitser.
Het is wel zo dat de interne flitser niet meer opklapt en de externe flitser wel gaat meten, tenminste het rode lampje voorop knippert.
Je denkt dat het zinvol is de orginele 1.1.1 firmware opnieuw te installeren?
Wat is trouwens het verhaal van die gehackte versie, kan ik die zonder gevaar installeren en wat heb ik dan meer?
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Dat je interne flits niet opklapt als je er een externe flitser op hebt zitten is juist normaal. De interne flits mag en kan niet samen gebruikt worden!!!
Heeft dit wel gewerkt dan bij jou?..

Ik zou denken dat het misschien zo zou kunnen zijn dat als je er nieuwe firmware opzet, de camera ahw reset. Je camera is toch voor een groot deel afhankelijk van de firmware.

Wat betreft de gehackte (Undutchables) software: Je krijgt dan alle functies van de duurdere uitvoering van de 300D, de 10D..

Je krijgt dan de beschikking over o.m. diverse persoonlijke instellingen, zoals de spiegel opklappen voor fotograferen met lange sluitertijden, maar ook bijv. 3200iso (wel te gebruiken, maar je krijgt wel wat ruis uiteraard)

Voor het erop zetten kun je gewoon de handleiding van de Canon site hanteren, maar de Undutchables firmware downloaden.

Er is niets om bang voor te zijn, ik heb het inmiddels op 4 300D's geinstalleerd en zonder problemen. Zorg wel voor een volle accu als je eraan begint, maar dat geldt ook voor de installatie van de orginele firmware.

Ik zou er echter mee wachten tot je weet dat het niet aan je flitser ligt, want je camera is dan nog in de staat zoals je hem gekocht hebt.
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

freddiem schreefCOLON Wat is trouwens het verhaal van die gehackte versie, kan ik die zonder gevaar installeren en wat heb ik dan meer?
http://www.digitalrebel.nl/firmware.html
De 300D is technisch een 10D met minder functies die softwarematig zijn uitgeschakeld. Ik heb deze firmware ook op mijn 300D, en nooit problemen gehad. En je kan altijd weer terug naar de originele firmware ;)
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@TS: probeer het eens achtereenvolgend op alle automatische en creatieve standen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

JackD30 schreefCOLONDat je interne flits niet opklapt als je er een externe flitser op hebt zitten is juist normaal. De interne flits mag en kan niet samen gebruikt worden!!!
Heeft dit wel gewerkt dan bij jou?..

Ik zou denken dat het misschien zo zou kunnen zijn dat als je er nieuwe firmware opzet, de camera ahw reset. Je camera is toch voor een groot deel afhankelijk van de firmware.

Wat betreft de gehackte (Undutchables) software: Je krijgt dan alle functies van de duurdere uitvoering van de 300D, de 10D..

Je krijgt dan de beschikking over o.m. diverse persoonlijke instellingen, zoals de spiegel opklappen voor fotograferen met lange sluitertijden, maar ook bijv. 3200iso (wel te gebruiken, maar je krijgt wel wat ruis uiteraard)

Voor het erop zetten kun je gewoon de handleiding van de Canon site hanteren, maar de Undutchables firmware downloaden.

Er is niets om bang voor te zijn, ik heb het inmiddels op 4 300D's geinstalleerd en zonder problemen. Zorg wel voor een volle accu als je eraan begint, maar dat geldt ook voor de installatie van de orginele firmware.

Ik zou er echter mee wachten tot je weet dat het niet aan je flitser ligt, want je camera is dan nog in de staat zoals je hem gekocht hebt.
Ok bedankt weer,

Nee de interne flits is nooit opengeklapt met de flitser erop, maar ik bedoelde dat de camera wel "ziet" dat er iets op zit.
Zal die firmware wel eens erop zetten als dit probleem is opgelost.
Morgen probeer ik even een andere flitser.
De camera is wel pas weggeweest voor een reparatie aan de CFcard reader en is schoongemaakt, zou het kunnen dat er daar iets verkeerds gegaan is?

Voor nu allemaal bedankt voor de reply's, ga nu slapen en we zien morgen wel weer verder.

Thankx
Gebruikers-avatar
JackD30
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2005 19:05
WoonplaatsCOLON Breda

Aha, dat zou dus inderdaad kunnen.. Dat er tijdens die reparatie een contactje o.i.d. losgeraakt is..

Al;s dat nog niet zo lang geleden is en bij een gespecialeerd bedrijf, dan heeft de ex-eigenaar wellicht nog garantie?..

Ik zou eerst maar proberen met een andere flitser, maar als het dat niet is zou dit toch wel heel goed kunnen.

Ik heb een dergelijk akkefietje eens bij een volelectronische analoge camera (Nikon F90) in het verleden meegemaakt na een reparatie.

Ik hoop voor je dat het snel op te lossen is, ik weet wat voor een ellende het is als je spullen niet doen wat ze moeten doen :(
RP, 6d, 250d, RF 24/105mm, RF 1,8/35mm, EF 4/24-105mm IS L, EF 4/70-200mm L, EF-S 18-55mm IS, EF-S 10-18mm IS STM, EF-S 2,8/24mm STM, EF 2,8/28mm, EF 1,8/50mm STM, EF-S 55-250mm IS, 2x Speedlight 430EXIIIRT, transmitter ST-E3RT
Gebruikers-avatar
Aibo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2008 07:43
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

zijn de batterijen wel vol ?
als de batterij van de flitser lege begint te raken dan zie je wel het display maar flitst hij niet.

heb je de test knop van de flitser al geprobeerd ?
Canon EOS 50D + grip | EF 17-40mm F4.0 [color=red]L[/color] USM | EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200 F4 [color=red]L[/color] USM | EF 100mm F2.8 USM Macro | Speedlite 580 EX II | Speedlite 430 EX II
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

JackD30 schreefCOLONAha, dat zou dus inderdaad kunnen.. Dat er tijdens die reparatie een contactje o.i.d. losgeraakt is..

Al;s dat nog niet zo lang geleden is en bij een gespecialeerd bedrijf, dan heeft de ex-eigenaar wellicht nog garantie?..

Ik zou eerst maar proberen met een andere flitser, maar als het dat niet is zou dit toch wel heel goed kunnen.

Ik heb een dergelijk akkefietje eens bij een volelectronische analoge camera (Nikon F90) in het verleden meegemaakt na een reparatie.

Ik hoop voor je dat het snel op te lossen is, ik weet wat voor een ellende het is als je spullen niet doen wat ze moeten doen :(
Dat is inderdaad nog niet zo heel lang geleden die reparatie.
Heb net een oudere 430EX getest en die doet het ook niet, terwijl die wel op een andere camera werkt. Denk dat ik er wel vanuit kan gaan dat het aan de camera ligt.
Als ik bij de nieuwe flitser het middelste kontaktje kortsluit met de rand dan flits die wel, had ik van iemand anders vernomen op dit Forum.
Ga dus nu snel contact opnemen met dat bedrijf, is een officieel Canon reparatie bedrijf.

Ik laat wel horen hoe het is afgelopen.
freddiem
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 02 Jan 2010 20:57
WoonplaatsCOLON Velddriel

Aibo schreefCOLONzijn de batterijen wel vol ?
als de batterij van de flitser lege begint te raken dan zie je wel het display maar flitst hij niet.

heb je de test knop van de flitser al geprobeerd ?
De (oplaadbare)batterijen waren supervol met een capaciteit van 2700mah. Daar kan het niet aanliggen. Test knop al geprobeerd en dat werkt wel, ook een kortsluiting gemaakt met de middelste kontakt en de rand, dan flits die ook.

Ga contact opnemen met dat bedrijf die nog niet zo lang geleden een reparatie heeft uitgevoerd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar