Oma? Die kan wel tegen de kou!

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben sinds kort erg bezig met omzetten naar zwart-wit en ik blijf het een heikel punt zetten... Wat zet je nou wel om en wat moet zijn kleur en temperatuur bewaren?

Deze foto typeert eigenlijk mijn twijfels... Kies je bij zo'n winterplaat nou voor kleurbehoud met de mooie warme huid van oma, of geef je hem een extra snapshot-draai, door hem om te zetten?

Ben benieuwd wat jullie vinden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155902[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155903[/img]
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik gebruik presets van lightroomkillertips Matt. En nog een paar die specifieke film eigenschappen hebben zoals TMAX en Ilford HP4 enz. Aangezien ik die ook nog gebruik vind ik dat herkenbaar en mooi.

Vaak zie ik aan een zw omzetting dat het een kleuren foto is die alleen maar naar zw is omgezet en persoonlijk vind ik dat geen zwart wit foto's.

Je hebt dan wel het voordeel van zw dat je naar het onderwerp getrokken wordt zonder afgeleid te worden door bijvoorbeeld een heldere kleur op de achtergrond, maar daar blijft het dan ook bij.

Dus als je LR gebruikt ga eens kijken. Dat scheelt tijd en je kunt ook presets vinden die automatisch ISO en kleur filters in zw nabootsen.

Erg mooi zijn dan van die zwarte luchten die je met een rood filter creeert.

Ik moet zeggen dat ik deze zw dus niets zeggende vind en de kleuren foto veel mooier vind. Los van de rommelige compositie ed, maar dat zal voor deze opname niet van belang geweest zijn denk ik.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik de kleurenfoto een hoger snapshot gehalte hebben dan de z/w versie.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ik vind Oma iets te centraal... Daarom lijkt het snapshotachtig... Als oma meer links/rechts in beeld gecompositioneerd was, dan had ik meer het gevoel gehad dat de fotograaf er over nagedacht heeft.

En indd, er zijn vele manieren om een foto om te zetten naar zwart wit -om zo je onderwerp in goed 'daglicht' te zetten- verdiep je er eens in. Je kunt heel erg leidend omzetten naar zwart wit :-) En dat voegt veel waarde toe aan je foto's :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Rabbit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2007 22:43
WoonplaatsCOLON Maastricht

Ik vind de zwart-wit-omzetting niet zo mooi gedaan. Oma is nu erg donker. Ik zou oma graag een stuk beter belicht zien.
Canon EOS 50D/350D | Canon EF 17-40 f/4L USM | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR Di | Canon EF 70-200 f/4L USM | Canon 430EX
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties!

@jvanarkel... dank voor je link en tips! Zwart-wit is inderdaad veel meer dan ik nu even heb toegepast. De foto had in die zin een snapshot gehalte voor mij, omdat ik bezig was met een andere foto en deze vrouw zag staan op het punt om weg te fietsen.... Ik vind zelf de compositie wel meevallen eigenlijk. Foto is gemaakt op F2.8 en de achtergrond stoort mij niet (hoewel, de grote oranje prullenbak links en de telefooncel misschien wel).

@MarieCanon... Graag ga ik een discussie met je aan eigenlijk! Ik vind namelijk dat er wel erg vaak geroepen wordt op het forum: 'onderwerp meer links of rechts in de compositie'... Ik vind dat een beetje onzin en zelf een beetje standaard worden. Ik heb Oma eigenlijk bewust in het centrum geplaatst, omdat de achtergrond wat rommelig is. De aandacht moet volledig op oma liggen en liever nog op haar muts. Bovendien vind ik een centrale plaatsing juist weer een trend worden. Afgelopen jaren (en ik was zelf ook een volger) was het altijd links of rechts van het midden, maar breek ik persoonlijk met de regel... Want waarom, als iedereen het onderwerp links of rechts plaatst tegenwoordig, waarom dan niet een keer in het midden? De reden was ooit 'omdat het zo standaard is, een centrale compositie'... nu is het dus juist het tegenovergestelde van standaard geworden. Vind je niet?

@Rabbit... Ben ik met je eens ja! Ik ga zelf denk ik ook voor de kleurenvariant.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

ArieScanner schreefCOLON @MarieCanon... Graag ga ik een discussie met je aan eigenlijk! Ik vind namelijk dat er wel erg vaak geroepen wordt op het forum: 'onderwerp meer links of rechts in de compositie'... Ik vind dat een beetje onzin en zelf een beetje standaard worden. Ik heb Oma eigenlijk bewust in het centrum geplaatst, omdat de achtergrond wat rommelig is. De aandacht moet volledig op oma liggen en liever nog op haar muts. Bovendien vind ik een centrale plaatsing juist weer een trend worden. Afgelopen jaren (en ik was zelf ook een volger) was het altijd links of rechts van het midden, maar breek ik persoonlijk met de regel... Want waarom, als iedereen het onderwerp links of rechts plaatst tegenwoordig, waarom dan niet een keer in het midden? De reden was ooit 'omdat het zo standaard is, een centrale compositie'... nu is het dus juist het tegenovergestelde van standaard geworden. Vind je niet?
Prima hoor :-) Ik gaf alleen mijn mening. Ik vind het bij deze foto wel storend.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

ArieScanner schreefCOLONDeze foto typeert eigenlijk...
Je bedoelt deze foto's ? Zijn namelijk 2 verschillende :) (zie sjaal :wink: )
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar