Erg lang dipje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Hoi allemaal,

Ik dacht 'Laat ik maar eens een topic openen om te kijken hoe anderen het hebben'... En dan met name over een zogenaamde dip.. :wink:

Het is namelijk zo dat ik al meer dan een jaar (volgens mij nog wel langer) geen plezier meer heb in fotograferen. Vorig jaar herfst heb ik al geen enkele foto genomen omdat 'ik het toch niet kon', en het blijft maar zo..

Het is niet zo dat ik het probeer te forceren, want ik laat de camera ook weken liggen. Maar de creativiteit is er niet meer, erg frustrerend!!

Hebben jullie zoiets ook wel eens, en dan bedoel ik met name over een langere periode?

Thavipa
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik heb dit ook wel eens een uurtje maar dan ga ik weer snel verder of met foto's maken of op eos een beetje rondkijken of andere dingen die er maar mee te maken hebben.

Als ik krijg wat jij heb ga ik een andere hobby zoeken.


Gr Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Daimler schreefCOLONIk heb dit ook wel eens een uurtje maar dan ga ik weer snel verder of met foto's maken of op eos een beetje rondkijken of andere dingen die er maar mee te maken hebben.

Als ik krijg wat jij heb ga ik een andere hobby zoeken.


Gr Rob
Het probleem is dat ik fotograferen ontzettend gaaf vind.. maar het gewoon niet lukt. De techniek beheers ik goed.. en als iemand vraagt: 'Wil je een groepsfoto maken' dan kan ik dat bijvoorbeeld wel. Maar dan is er geen plezier voor mij bij. En dat knaagt de hele tijd aan je.. fotograferen erg gaaf vinden, maar de echte foto's maken.. oh maar..
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Thavipa schreefCOLONEn dat knaagt de hele tijd aan je.. fotograferen erg gaaf vinden, maar de echte foto's maken..
Wat verwacht je van jezelf? Dat elke foto die je maakt een kunstwerk is?
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Maar dan is het toch juist de kunst om nieuwe dingen voor jezelf uit te proberen.
Als jij de groepsfoto's niet leuk vind, waarom ga je dan niet een project bedenken.
of probeer je een andere manier van fotograferen, ga je kijkveld dan eens verbreden, er zijn zoveel takken van fotografie.

Die dip die zal een rede hebben, als het is omdat je de techniek al denkt te beheersen, dan zou ik op zoek gaan naar iets wat je nog niet zo goed beheerst.
Perfectie bestaat niet, maar je mag er wel naar streven toch?
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik ken je verder niet , maar als je nu eens een fotoclub in de buurt op zoekt.
waar je opdrachten kunt doen en met andere fotogenieken in aanraking komt , lezen op internet en dingen proberen na te doen die je hier op het forum voorbij ziet komen,

het feit dat je denkt dat je het niet kan ? iedereen kan foto's maken de een wat beter dan de ander maar iedereen kan het, is het misschien wat om een cursus te gaan doen beginners , gevorderden,portret, landschap, noem maar op daar zie je ook weer anderen en krijg je opdrachten zodat je een beetje gedwongen wordt weer over fotografie na te denken omdat je je opdracht zo netjes en goed mogelijk wilt maken, wat is er nu leuker dan dat heel zo'n klas jou foto's mooi vind. het fotograferen heeft niet alleen met je camera te maken maar ook met de dingen erom heen het uitzoeken en vogelen hoe je het beste resultaat kunt krijgen ,het nadenken erover,

bied een keer aan om je kleine nichtje of neefje of opa of man/vrouw te fotograferen, wie weet vinden ze het leuk, heb jij weer wat te doen namelijk het bezig zijn met foto's maken. en je pleziert er een ander mee.


doe een paar keer mee met Waar is dit op het forum, kan je avonden mee zoet zijn


nou dit is een beetje hoe ik het zie, hopelijk kan je er wat mee, er zijn er hier zat die nog veel beter andere kunnen stimuleren

(ik doe dit nog niet zo heel lang en zit dus nog vol ideeen en energie, misschien zwakt het ook nog wel wat af ik weet het niet)

groet kees
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Poeh, Ik ken het gevoel niet, al heb ik vaak wel dat ik foto's van andere mooier vindt. Al hoor ik vaak dat mijn foto's (schijnbaar) ook moordplaten zijn.....

Ik zou zeggen, geef de moed niet op, vanzelf krijg je wat je wilt!

Greets!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLONAls jij de groepsfoto's niet leuk vind, waarom ga je dan niet een project bedenken.
Persoonlijk denk ik dat het projectmatig werken ook de beste stap is om verder te gaan. In de techniek zit voor jou minder uitdaging, maar een project goed uitschrijven en uitvoeren is niet makkelijk. Begin dan vooral dicht bij je eigen, iets met wat je aanspreekt of misschien wel verafschuwt.
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

ravon schreefCOLON
Thavipa schreefCOLONEn dat knaagt de hele tijd aan je.. fotograferen erg gaaf vinden, maar de echte foto's maken..
Wat verwacht je van jezelf? Dat elke foto die je maakt een kunstwerk is?
Leuke reactie hoor:) Maar ik bedoel het niet zoals jij denkt.. :wink:
Het plezier is er af, en ik wil dat graag weer terug krijgen..
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

Misschien moet je inderdaad, zoals hierboven al is opgemerkt mensen gaan opzoeken om samen met hen te fotograferen.

Als je lang alleen bent opgetrokken verdwijnt meestal spontaan de inspiratie omdat de prikkel gaat verdwijnen.

Contacten met "lotgenoten" zorgen er voor dat de prikkel(s) weer terugkom(en)t en daarmee het plezier.

tijd voor actie dus.

Misschien een ander idee: organiseer een meeting
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

@Renate, mss is dat wel een goed idee om aan een project te werken. Die houd ik in mijn achterhoofd..

@keesvdh, Op een fotoclub zit ik al, maar dat is meer een gezellig 'praat' uurtje en de basis dingen uitleggen.. lezen op internet die ik ontzettend veel. Ook qua foto technieken, het na proberen na te doen doe ik vaak niet.
Ik denk dat het er een beetje ingeslopen is dat ik DENK dat ik het niet kan.. cursus is een goed idee.. dat verbreed de blik.

@Foxje, :)

@geert h, een project houd ik in mijn achterhoofd..!
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Inspiratie kun je niet bestellen. Soms kan een beetje afstand van je hobby voor een tijdje wonderen doen. Toen ik nog wegstrijden fietste laste ik aan het eind van het seizoen ook altijd een fiets-arme periode in, gewoon om weer honger te kweken. Ik kan me voorstellen dat een inspiratiepauze langer duurt.

Ander idee, keer terug naar de basis: Waarom ben je ooit begonnen met fotografie? Ga dat weer eens doen!

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Doet die fotoclub verder niet zo veel? Als je nu tussen de beginners zit, dan gaat dat snel vervelen. Ga dan op zoek naar een andere! Samen op pad met een gezamenlijk doel met daaraan gekoppeld een besprekingssessie en/of een wedstrijdje doet veel.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Thavipa schreefCOLONLeuke reactie hoor:) Maar ik bedoel het niet zoals jij denkt.. :wink:
Was niet leuk bedoeld en jij weet niet wat ik denk. :wink:
Het plezier is er af, en ik wil dat graag weer terug krijgen..
Vergeet die camera zolang als nodig is. Succes!
Gebruikers-avatar
hirzo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2009 06:26
WoonplaatsCOLON Wildervank

Misschien een goede vraag om jezelf te stellen:

Wat hield je eerste liefde voor fotografie in? (misschien beetje te romantisch geformuleerd :) )
Was het mensen/situaties vastleggen, dat ene speciale moment vereeuwigen? Of bijv. de wondere wereld van macro ontdekken, dat zien wat je met het blote oog niet of nauwelijks kan waarnemen?
of...?
of...?
Wat was in eerste instantie je 'drive', je inspiratie?

En probeer voor jezelf concreet te krijgen wat er sindsdien veranderd is.
Ben je sinds je begonnen bent en veel hebt bijgeleerd tegen dingen aangelopen, (hoe) is je kijk op fotografie in het algemeen veranderd?
Aan de foto's in je album te zien besteed je veel aandacht aan de foto's die je gemaakt heb, incl. de nabewerking. Zitten mooie platen bij hoor!

Zo, wat een diepte-analyse :shock:
Mijn website: http://www.hirzo.com" onclick="window.open(this.href);return false;

30D + BG-E2 + EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM + EF 50mm f/1.8 II + EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + 430EX II + Samsung SyncMaster 215TW
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik herken een aantal opmerkingen die hier gemaakt worden wel. Ik heb zelf ook wel eens een periode dat ik minder foto's maak. Nu met het mooie winterweer door de week baal ik ook wel eens, dat ik werken moet en dat het in het weekend misschien wel weer sh*tweer is.
Misschien een leuke tip: Koop een oude lens met schroefdraad (m42 bijv. genoeg op ebay voor een prikkie verkrijgbaar), koop een EOS-m42 adapter, schroef dit op je camera en ga alleen met die combi op pad, desnoods om het huis. Doordat je alles handmatig moet instellen ben je veel bewuster bezig, knip je lang niet zo snel, maar zul je zien dat wat je fotografeert je een stuk meer voldoening geeft. Het heeft mij in elk geval al vaak over een dipje heen geholpen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb het ook wel een beetje hoor. Samenloop van omstandigheden; druk met de studie, veel dingen aan m'n hoofd, niet de rust om stil te staan en om me heen te kijken. Fotograferen is meestal iets wat me plezier geeft, me uitdaagt, een vertaalslag beoogt van innerlijk naar concreet beeld, maar als er chaos is aan de ene kant, komt dat (of helemaal niets!) terug aan de andere kant.

Terug naar de basis, zou ik zeggen. Foto's kijken in tijdschriften, je afvragen wat je wel en niet aanspreekt. Geen stapel, maar gewoon 1 of 2. Voorkom overkill ;). En probeer een vertaalslag te maken naar je eigen voorkeuren. Wat zou je graag eens mooi willen vastleggen?! Projektmatig werken kan een uitkomst zijn, omdat je niet perse op één moment hoeft te presteren; lukt het nu niet, dan misschien de volgende keer. Zorg dat je er meer bij haalt dan alleen nadenken over diafragma, sluitertijd en ISO. Denk aan licht, hoe het gevoelens en gedachten kan sturen, denk aan vormen, kleuren, en probeer zo jezelf warm te maken voor beeldtaal. En laat de camera aan de wilgen hangen tijdens het onderzoek. Die pak je pas als je daar zin in hebt.

En vergelijken met anderen in termen van goed, beter, best kan dodelijk zijn voor je motivatie. Probeer het voor jezelf leuk te maken. Als je hart er in ligt, zijn er vast mensen die dat ook leuk vinden.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

@GRoel, Afstand van m'n hobby heb ik al lang genoeg gedaan.. :lol:

@jeveos, De fotoclub doet verder niet veel.. er zit een groep op die de lat een stuk lager hebben liggen dan de meeste..;)

@ravon, mijn reactie was weer sarcastisch.. denk wel dat ik weet wat jij denkt.. :lol:

@hirzo, mijn eerste drive voor fotografie was om 'mooi' licht te vangen op de gevoelige plaat.. :wink: ik zag zoveel stukjes mooie natuur, of plekjes. En dat wilde ik gewoon kunnen fotograferen. De foto's uit mijn album zijn ook al van een hele tijd geleden.. :wink:

@hannovandijk, dat is inderdaad een goed idee.. had laatst al een analoge camera opgesnort en dan gewoon met een 12 of een 24 rolletje erin.. dan moet je ook veel beter nadenken wat voor foto je maakt. En dat beviel goed.

@Gumpje, precies zoals jij het zegt.. dat is het.. :wink: goed idee om bladen uit te spitten naar vormen van fotografie wat me aanspreekt, en dat eventueel proberen na te bootsen

@iedereen, bedankt voor de reacties.. er staan reactie's tussen waar ik echt wat aan heb (en mss anderen ook wel!).
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

ga het aub niet vreemd vinden van jezelf...
je bent echt niet de enige die een hobby een tijdje naast zichzelf neerlegt..
ik denk dat het zelfs de gewoonste zaak van de wereld is.. je kan niet altijd de boog gespannen hebben, zeker niet om er altijd plezier uit te halen..
Diegene die dat wel hebben , hebben gewoon iets meer creativiteit..
Als ik zie hoeveel personen hier niets anders fotograferen dat dat éénnuh onderwerp, dan zijn ze op zoek naar dat éénnuh moment, die éénnuh foto die ze misschien nooit hopen te maken want dan kan de lol ineens afgelopen zijn...
Sportvissers zitten ook vaak een tijdje NIET langs de waterkant.. knutselaars doen dat ook niet dag in dag uit, aan hetzelfde onderwerp en avond aan avond in dezelfde ruimte..
Uitzonderingen nagelaten...

Laat het een tijdje gaan... wacht op het moment dat het weer gaat kriebelen.. ga niet geforceerd naar iets op zoek, tenzij je dat alleen wel wil..

Een aantal opties zijn al geroepen.. misschien moet je is op zoek naar iets bijzonders.. iets wat een ander in je omgeving nog niet heeft gedaan...
Misschien is het een idee, dat je wat magazine's gaat doorkijken... en alles wat je aanspreekt uitknip en dat in eenzelfde vorm gaat nabootsen..
alleen dan met een eigen touch... iets vanjezelf eraan te proberen te geven.. in de vorm van zwart-wit of sepia of extreme bewerkt..
Kijk is naar het seizoen van het jaar.. probeer het jaar niet in vieren te delen maar in achten.. en dat een serie te maken... of in ieder geval telkens een item uit zo'n periode vast te leggen en dan alleen op jou manier.. dus niet zoals een ander het graag ziet... maar jou eigen creative touch er aan te geven..
ga is proberen een druppel vast te leggen met verschillende kleuren...

ik weet het.. het lijkt simpeler dan het is maar echt... je bent niet de enige die met dit probleem met een hobby heeft..

ik hoop dat de foto ketting weer gauw gaat plaatsvinden.. dit geeft een bijzonder manier van fotograferen weer..

ik sluit altijd met dezelfde kreet af en hoop dat je het gauw weer krijgt..

plezier.. :wink:
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Ik fotografeer vrijwel alleen tijdens vakanties, helaas vorig jaar maar 2 keer op vakantie geweest, over 3 weken kan ik eindelijk weer op reis.

Dus mijn tip is, boek een vakantie naar een fotogeniek land!

En fotograferen is mijn inziens geen doel op zichzelf, maar een middel om iets blijvend vast te leggen. Van artistiek tot gewone vakantiekiekjes. Helemaal niet erg om de camera een jaartje bijna niet aan te raken. Vroeg of laat valt er weer genoeg te fotograferen.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar