Oneinigheid met verkoper.... mag dit wel?

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik moet dit even kwijt, ik heb het gevoel dat mij onrecht is aangedaan. Ik zal jullie de details besparen maar zal het in grote lijnen omschrijven voor degene die in mijn verhaal geïnteresseerd zijn.

Het gaat nl. om het volgende.

Van mijn lief heb ik ivm mijn verjaardag een Manfrotto statief gekregen. Voor aankoop had hij aan de betreffende verkoper laten weten dat ik met de volgende spullen fotografeer nl. met een Canon 50D met grip. Mijn grootste lens is een 500mm. Uiteraard had de verkoper er wel een mooi statief voor. De Manfrotto statief kost bij hun in de winkel € 165,= .

Na het uitpakken van het kado twijfelde ik wel een beetje of het draagvermogen dan dit statief wel voldoende zou zijn. Ik heb op de doos gekeken en zag dat zijn maximale draagvermogen zo rond de 3 á 4 kg lag.

Een week erna ben ik teruggegaan naar de winkel om te kijken welke statief wel aan mijn eisen zou voldoen. Eerst wilde de verkoper mij een statief meegeven die qua draagvermogen rond de 7 kg lag maar…… er zat aan dit statief wel een hele grote en lange hendel aan. Ik vertelde aan de verkoper dat het misschien niet zou gaan werken aangezien het een statief betrof voor filmopnames etc.

In de winkel nog in de catalogus gekeken van Manfrotto [wat zijn het er veel!]. Ik gaf zelf aan dat de Manfrotto type 055 misschien wel wat is en ook nog gekeken voor een statiefkop. Jeetje, wat zijn die krengen duur…. Sommige nog duurder dan het statief. Overigens het statief zelf, type 055, kost bij hun in de winkel € 109,=. Ik heb aan de verkoper aangegeven dat ik me nog even wil inlezen welke kop ik zou willen bestellen, en hun het zo snel mogelijk zou laten weten.

Bij thuiskomst nog even op internet gekeken en zag bij Konijn en KE dat de Manfrotto 055 met een 3-wegkop zo rond de € 149,= lag. Op zich een mooie combi aangezien ik toch uiteindelijk de 300mm op statief zal gaan gebruiken. De 500mm gebruik ik liever zonder statief [deze lens gebruik ik voor het vastleggen van o.a wakeboarden]. Ik heb de betreffende winkel meteen een mailtje gestuurd en gevraagd hoeveel zij ervoor vragen voor betreffende combinatie. Twee dagen erna ben ik gebeld met de mededeling dat de statief is binnengekomen, waarop ik antwoordde: “Mooi, maar heeft u mijn e-mail nog gekregen”. Waarop het antwoord was dat de mail al een week defect was. Ik legde uit dat ik de statief graag met de 3-weg kop wilde en vroeg wat het bij hun in de winkel kost. Ik kreeg te horen dat het bij hun € 229,= kost. Ik heb meteen aangegeven dat ik het wel heel veel geld vind want betreffende statief combinatie wordt op internet aangeboden voor € 149,= Ze wilden wel met de prijs zakken tot € 190,= en tegelijkertijd werd er gezegd dat ik toch nog een TEGOEDBON van € 165,= had. Ik heb aangegeven dat ik € 190,= nog teveel vind en het gevraagde wel voor € 165,= voor wil betalen [=waardebon] en ik wil echt niet de statief voor de prijs die Konijn en KE hanteert [lijkt mij wel zo schappelijk, toch?]. Dit moest uiteraard overlegd worden met de eigenaar.

Vandaag gesproken met de eigenaar en hij wil er dus € 179,= voor hebben.

Ik heb gezegd dat dit niet de bedoeling mag zijn en ik mijn geld dus terug wil.

Ik kreeg het volgende te horen: Wij geven geen geld terug hiervoor hanteren we een tegoedbon, voor het bestellen hebben wij tijd moeten investeren – je mag je tegoedbon wel voor iets anders gebruiken.

Wie heeft een soort gelijk iets meegemaakt en mag dit ook eigenlijk?

Mocht het zo zijn dat de eigenaar in zijn recht staat, dan zal ik zeker in het vervolg zijn winkel NIET aanbevelen aan derden.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Het komt er dus op neer dat hij totaal 30 euro meer kost als bij KE? Vind ik nog best schappelijk hoor. "gewone" winkels zijn altijd wel iets duurder.

Wat ik uit jou verhaal kan opmaken is dat ze nog best met je mee gedacht hebben en ruilen of iets dergelijks geen probleem is.

Ik vind het geen gek verhaal en zou hem daar gekocht hebben voor die prijs.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik denk/vrees dat de winkel in zijn recht staat. Sommige zaken zijn duurder, maar ik heb ook wel 'ns zoiets meegemaakt. Had toen van vrienden 'n eenpoot gehad, die wilde ik inruilen tegen 'n driepoot. Bij die winkel was die duurder dan bij andere aanbieder (KE, Broer Konijn), maar goed, KE neemt dat andere statief allicht niet terug. Dat een winkel geen geld teruggeeft maar alleen tegoedbonnen zie je wel vaker en is, volgens mij, min of meer standaard.

Ik denk dus dat je het beste door de ietwat zure appel heen kunt bijten, met ze in zee gaan en er dan nooit meer terugkomen. Dat ze al 50 euro zakken (bijna 25%) is al heel wat, vind ik.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

In Apeldoorn heb je toch Camera Tools?? en die is toch niet zo duur?

Ik denk dat je het uiteindelijke bod van 179,-- had moeten accepteren.
Beiden doen dan water bij de wijn.
En voortaan, zeg dat ook tegen je lief, voor fotospullen altijd naar meneer Konijn gaan.
http://www.fotoatwork.nl / wat is jou passie?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Ik denk ook dat de winkel in z'n recht staat.
Het recht op ruilen: de tien garantieregels

Ruilen is geen recht maar een service. Ook al lijkt het tegenwoordig alsof elke klant denkt van wel.
http://www.hbd.nl/websites/hbd2009/file ... rantie.pdf
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

als je met een product de winkel uit loopt (na betaald te hebben) is het aan de coulance van de winkelier of hij/zij iets terug (WIL) nemen indien het gekochte niet voldoet.

Je zult je dus tevreden moeten stellen met de tegoedbon en hier iets anders voor kopen.
Het statief zou ik dan ergens anders kopen, zeker als het tientjes aan euro's duurder is. Heb je wel een schadepost van 165 euro extra, maar je zit niet (meer) met een statief wat je niet kunt gebruiken.

Na enkele jaren geleden ook met iets dergelijks geconfronteerd te zijn heb ik mij toen juridisch laten adviseren met bovenstaande uitkomst.

Een winkelier is namenlijk helemaal niet verplicht om überhaupt iets terug te nemen als het alleen maar "onvrede" (sorry voor het woord) is over het gekochte.
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Het probleem waar veel winkeliers vandaag de dag mee kampen is Internet, veel mensen kiezen een product uit en gaan dan op zoek via google of kieskeurig en kijken waar dit het goedkoopst is te vinden in Nl.
Dus aanbiedingen meegenomen, dan moet vervolgens een winkelier die met dure huur en overhead kosten maar weer eens mee in deze prijsvechterij, dus al met al vind ik het aanbod lang zo slecht ng niet.

tegen de grote jongens is moeilijk, denk onmogelijk op te boxen, die kunnen nog al eens stunten met artikelen die ze tegen inkoopsprijs (en soms eronder) verkopen in de hoop dat er nog meer verkocht wordt waar ze hun winstmarge weer mee omhoog halen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Anoniem 3

Ben je lid van de consumentenbond?
Nee? Jammer.
Ja? Neem dan even contact op met de juridische ledenservice.
misschien kan dat zelf ook wel bij een Nee-antwoord van hierboven.
Jaren geleden hebben zij mij prima geholpen met een garantie-probleem.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

@ Pieterr @ Ellie

Het hangt ervan af. In de 'garantie brochure' staat koop is koop. Maar koop is alleen koop als er wilsovereenstemming is. Als de verkoper dus iets verkoopt wat niet voldoet aan de verwachting, terwijl het expliciet benoemd is (bijvoorbeeld het draagvermogen blijkt lager dan de verkoper heeft aangegeven) zou er wel eens sprake kunnen zijn van dwaling.

De brochure komt nogal bevooroordeeld over IMHO
Gebruikers-avatar
kjansen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2009 14:04
WoonplaatsCOLON Zwolle

Als medewerker en student aan een Universitaire Faculteit Rechtswetenschappen kijk ik er toch anders tegenaan dan mijn voorgangers die hebben gereageerd.

edit: ik zie dat mijn directe voorganger (JdeK) er wel hetzelfde over denkt als ik. het betreft inderdaad een situatie waarop de juridische term 'dwaling' van toepassing is.

Wanneer je in de winkel nadrukkelijk hebt verteld waarvoor je het statief gaat gebruiken en met welke apparatuur, dan weet de winkel dus dat er een bepaald minimum draagvermogen moet zijn.

Op advies van de winkel ben je (in dit geval je partner) de winkel uitgelopen met een product waarbij je er van uit mocht gaan dat de winkel je goed heeft geadviseerd. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.

Om die reden ben je terug gegaan naar de winkel en dan heb je het recht op een vervangend product of je aankoopbedrag terug. Dit heeft niets met coulance van de winkel te maken. Zij zijn degene die een verkeerd advies hebben uitgebracht. Veel winkels werken met tegoedbonnen (alleen in hun zaak te besteden) maar als jij daar niet mee akkoord gaat zullen ze toch het aankoopbedrag moeten restitueren. Je hoeft van rechtswege niet akkoord te gaan met een tegoedbon.

Het betreft hier dus (als ik het goed begrijp) niet een product waar je niet tevreden mee bent (zoals; ik had liever een andere kleur of ander model) het gaat erom dat je te goeder trouw een product kocht op basis van een advies van de winkel. Het product voldoet niet aan de minimale eisen zoals je die gesteld en kenbaar gemaakt hebt.

Dit staat volledig los van het feit dat je producten elders goedkoper kunt krijgen en of een winkel bereid is om die reden in prijs te zakken.
Coulance / welwillendheid gaat alleen op als je tevreden bent met het product maar bijvoorbeeld liever een andere statiefkop of andere kleur had gewild. Dan was het bij aankoop aan jezelf te wijten en niet aan de winkel/adviseur/verkoper.
Laatst gewijzigd door 3 op kjansen, in totaal 27 keer gewijzigd.
K Jansen
Anoniem 3

Ellie Wijman-Loots schreefCOLONals je met een product de winkel uit loopt (na betaald te hebben) is het aan de coulance van de winkelier of hij/zij iets terug (WIL) nemen indien het gekochte niet voldoet.
En dat m.i. niet waar: Als een product niet voldoet aan de verwachtingen die jij er redelijkerwijze aan mag verbinden, moet de koop ontbonden worden.
En in het geval van TS, die het statief cadeau kreeg, is dat m.i. het geval.
Maar nogmaals: neem even contact op met de de ConsumentenBond en dan ben je in no-time een hele hoop wijzer.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Een internetwinkel is bijna altijd goedkoper. Een fysieke winkel kan daar nooit helemaal in mee gaan en snap ik ook wel.

Ik zou dit aanbod zeker accepteren. Het is een keurig voorstel al had jij het zelf anders gezien.

In deze tak van sport kun je denk ik het beste zelf je spullen uitzoeken ipv door iemand anders laten doen. Of een cadeaubon natuurlijk indien mogelijk :)
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal helaas maar eieren voor mijn geld moeten kiezen.... Neemt niet weg dat ik er wel een nare nasmaak aan over heb gehouden.....

Ten eerste omdat de verkoper een verkeerde statief heeft verkocht, terwijl mijn lief toch heel specifiek er naar heeft gevraagd of het nou wel zou kunnen met de spullen die ik heb. Toen ik me ermee moest bemoeien wilde de verkoper mij een statief meegeven die men gebruikt om te filmen.... Hier word ik niet vrolijk van.

Maar goed... het schrijven van dit berichtje neemt in ieder geval het rare onderbuik-gevoel weg. In de toekomst zal ik zeker mijn geld er niet meer naar toe brengen.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Closeshooter schreefCOLONHet probleem waar veel winkeliers vandaag de dag mee kampen is Internet, veel mensen kiezen een product uit en gaan dan op zoek via google of kieskeurig en kijken waar dit het goedkoopst is te vinden in Nl.
Dus aanbiedingen meegenomen, dan moet vervolgens een winkelier die met dure huur en overhead kosten maar weer eens mee in deze prijsvechterij, dus al met al vind ik het aanbod lang zo slecht ng niet.

tegen de grote jongens is moeilijk, denk onmogelijk op te boxen, die kunnen nog al eens stunten met artikelen die ze tegen inkoopsprijs (en soms eronder) verkopen in de hoop dat er nog meer verkocht wordt waar ze hun winstmarge weer mee omhoog halen.
Dit is wel wat kort door de bocht. Het gaat ervan uit dat alleen de prijs bepalend is. Ik denk juist dat veel mensen best bereid zijn om wat meer te betalen, mits er maar voldoende toegevoegde waarde wordt geleverd.

Daarnaast zijn kleinere winkeliers vaak aangesloten bij inkoopcombinaties die wel degelijk in staat (zouden moeten) zijn om scherpe inkoopprijzen te realiseren.

Naar mijn mening schort het juist aan de toegevoegde waarde die de kleinere winkeliers leveren (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Ik was laatst nog in een lokale speciaalzaak waar de verkoper de grootst mogelijke onzin stond uit te kramen. Dit terwijl mijn ervaring bij de grote jongens (kamera-express/Konijn) uitstekend is.

De service van de door TS genoemde winkelier is natuurlijk ook niet om over naar huis te schrijven. Wat is dan je bestaansrecht als winkelier?
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Sushi schreefCOLONHet komt er dus op neer dat hij totaal 30 euro meer kost als bij KE? Vind ik nog best schappelijk hoor. "gewone" winkels zijn altijd wel iets duurder.
Waarschijnlijk is het verschil nog minder. Ik weet niet of de 5,50 euro aan verzendkosten nog mee zijn gerekend. Of anderzijds de benzinekosten.

Zelf vind ik het ook een hele goede oplossing.
Hij kwam zelf nog met een oplossing om een alternatieve statief uit te proberen en gaat daarna nog eens 50 euro onder zijn eigen prijs zitten.
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Gabriël:

Neen, niet lid van de Consumentenbond, ik heb wel een rechtsbijstandverzekering.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Ik vind het geen schappelijk aanbod. Deze winkelier laat een klant ontevreden zijn winkel uitgaan. Het gevolg is dat hij de klant waarschijnlij knooit meer terugziet en wellicht een hoop andere klanten ook niet. Internet is een krachtig fenomeen, ook als het gaat om negatieve publiciteit. Ik begrijp niet dat zo'n winkelier er niet voor zorgt dat zijn klanten tevreden zijn. Dit lijkt gewoon weer zo'n dinosauriër niet niet doorheeft dat zijn ras aan het uitsterven is.
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Mensen nogmaals het gaat mij echt niet om die paar Euro's extra, maar meer hoe de koop / verkoop gegaan is.

Ten eerste verkeerde statief meegegeven, daarna toen ik in de winkel was mij een statief adviseren die voor FILMEN geschikt is.... :shock:

Ik ben best bereid om uiteindelijk de statief voor € 179,= te betalen, maar de gehele gang van zaken klopt gewoon niet.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
Gebruikers-avatar
Wietje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 20:12
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@ Koen:
Zo denk ik er ook over....

Maar ja, ik heb niet veel keus. Het enige wat ik nodig heb is een statief en ik wil niet een waardebon 'verspillen' aan aankopen die ik niet nodig heb.

Groetjes,
Wietje
Can I click it..... Yes I can[on]! ;-)
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Wietje schreefCOLONMensen nogmaals het gaat mij echt niet om die paar Euro's extra, maar meer hoe de koop / verkoop gegaan is.

Ten eerste verkeerde statief meegegeven, daarna toen ik in de winkel was mij een statief adviseren die voor FILMEN geschikt is.... :shock:

Ik ben best bereid om uiteindelijk de statief voor € 179,= te betalen, maar de gehele gang van zaken klopt gewoon niet.

Groetjes,
Wietje
Ik ben het helemaal met je eens. Misschien moet je toch nog eens teruggaan en met de eigenaar over de gang van zaken spreken. Gewoon zeggen dat je niet tevreden bent met hoe het is gegaan en dat je vindt dat de oplossing die ze bieden tekort schiet. Ik zou dit niet zomaar laten gaan. De aanhouder wint.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar