High speed fotografie.........

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

High Speed fotografie, een introductie met technische beschouwing.


Een tijd geleden zag ik mooie foto's van blikjes frisdrank en eieren die uit elkaar vlogen. Ook zag ik foto's van dingen die gefotografeerd waren op een fractie van een seconde nadat een projectiel het voorwerp had geraakt.
Mooie voorbeelden kwam ik ook op de site van Eosdigitaal.nl tegen. Hier zag ik waterdruppels die vlak nadat ze het water raakten waren gefotografeerd.

Mijn interesse was gewekt! Dat wilde ik ook ........

Een eerste begin.

Het plan was om eerst maar eens met iets relatief langzaams en simpels te beginnen zoals b.v. een druppel water die omlaag valt in een kopje met water.

Bij het fotograferen van gebeurtenissen die snel verlopen en kort van duur zijn is het belangrijk een hele korte sluitertijd te kiezen, dacht ik.
Bij een hele korte sluitertijd hoort echter een heleboel licht voor het belichten van je te fotograferen object. Dat leek allemaal niet zo moeilijk: Gewoon een hele sterke bouwlamp, fototoestel op een statief en gaan met die banaan.
Ik voerde wat testjes uit met een proefopstelling om te kijken of ik in staat was de camera met mijn externe handbediende trigger op het juiste moment te laten afgaan. Dat lukte wel, maar een enorme berg foto's zonder het gewenste resultaat was het gevolg. Er zaten slechts enkele "lucky-shots" tussen en die bleken ook nog eens niet scherp te zijn. Wat was het probleem?

Ik had al snel in de gaten dat er tussen het bedienen van de externe trigger van de camera en het daadwerkelijk open en dicht gaan van de sluiter een vertraging zat.
Dat was een beperkende factor omdat al snel bleek dat deze vertraging niet constant was en afhankelijk was van de instellingen op de camera. Bovendien merkte ik dat het door mij bedienen van de trigger ook niet echt soepel en constant verliep.
Daarnaast begon mijn proefopstelling wel erg warm te worden door de 1000 watt bouwlamp die het geheel stond op te warmen.
Toen kwam een helder idee dat even lter ook al prut bleek te zijn.
Ik dacht eraan om met een flitser te gaan werken die ik dan in HS (high speed synchronisatie) zou instellen. Maar ook daar bleek ik niets mee op te schieten omdat de flitser pas af ging als de sluiter bediend werd. En dat was weer afhankelijk van mij en de vertraging in de camera.
Mmmmmmm, dat schoot allemaal niet erg op.
Ik ben toen begonnen aan een grote zoektocht naar informatie over dit onderwerp op internet.
Er was een hoop te vinden maar nergens kwam ik een samenhangend verhaal tegen met duidelijke voorbeelden, beschrijvingen en schema's. Vandaar dat je nu dit verslag leest waarin ik probeer deze materie te verhelderen.

Korte theoretische beschouwing.

Om iets te fotograferen dat in een fractie van een seconde gebeurt, en ook nog afhankelijk is van een bepaalde vertraging in tijd is het noodzakelijk dat de "menselijke factor" wordt uitgesloten.
Hiermee is bedoeld dat men alle benodigde apparatuur electronisch moet kunnen triggeren EN op elkaar moet kunnen synchroniseren. En dit dan ook nog eens met grote nauwkeurigheid en keer op keer herhaalbaar.

De vertraging van het bedienen van de camera en het openen van de sluiter kan men voorkomen door de camere alvast "open" te zetten. Concreet betekend dit dat de sluiter al opgeklapt is voor een bepaalde tijd.
Binnen de tijd dat de sluiter open staat, en dus de sensor van de camera al belicht wordt, moet de te fotograferen gebeurtenis plaats vinden. Dit blijkt zoals later wordt beschreven niet zo moeilijk. Gewoon vooraf de camera met de hand bedienen waarbij een sluitertijd van ongeveer 2 a 3 seconden gekozen wordt. Hierover later meer.

Het "vangen" van een snelle en korte tijd dat iets gebeurt bleek niet mogelijk middels het synchroniseren en bedienen van de sluiter.
Immers, deze was te (ver) traag (d). Er zijn hier wel oplossingen voor met externe sluiters maar dat bleek mij al snel veel complex, ingewikkeld en duur.
Kortom, het moest op een andere manier.

Deze manier is mogelijk door de gebeurtenis in tijd alleen te belichten voor dat specifieke moment. Met andere woorden, de tijd dat het voorwerp of de gebeurtenis belicht wordt dient zeer kort en precies bepaald te zijn.
Dit is mogelijk door gebruik te maken van flitsers die men in intensiteit kan regelen. Als je kijkt op bijvoorbeeld een Canon EX580-II dan is te zien dat in de M-modus de flitsintensiteit kan worden geregeld tussen 1:1 (full power) en 1: 128.
Wat blijkt?: De tijd dat de flits duurt, bij het afnemen van de intensiteit van de flits, wordt ook beduidend korter. Ik kwam op internet een lijstje tegen van iemand die dit voor alle te kiezen standen van een EX580 had nagemten. Hier het lijstje:

1/1 power = 1/1000 (=0.001sec.)
1/2 power = 1/2000 (=0.0005sec.)
1/4 power = 1/4000 (=0.00025sec.)
1/8 power = 1/9000 (=0.00011sec.)
1/16 power = 1/15000 (=0.000066sec.)
1/32 power = 1/21000 (=0.000047sec.)
1/64 power = 1/30000 (=0.000033sec.)
1/128 power = 1/35000 (=0.000028sec.)

Zoals uit de lijst blijkt is het dus mogelijk om met bijvoorbeeld een flitsinstelling van 1/64 het te fotograferen voorwerp voor 0.000033 sec. te belichten.
Uit mijn experimenten is gebleken dat ik met deze zeer korte belichtingstijd in staat ben fotos te maken van voorwerpen die met een snelheid tot ongeveer 100m/sec. voorbij vliegen.
Samengevat komt het er dus op neer dat ik voor het fotograferen van high-speed gebeurtenissen gebruik moet maken van (een) gesynchroniseerde flitser(s) en de sluiter van de camera moet tijdens de gebeurtenis "open" staan.
Dit laatste, het open staan van de sluiter voor 2 a 4 seconden, betekend dus wel dat de sensor gedurende deze tijd al belicht wordt.
Kortom, ik moet er voor zorgen dat er niet te veel omgevingslicht is gedurende deze tijd.
Wat hierbij natuurlijk ook helpt is het kiezen van een hele lage ISO waarde. Dit heeft dan bovendien het voordeel dat men de hoogste resolutie heeft en dus niet bang hoeft te zijn voor korrelige foto's wanneer men uitsnedes gaat maken.
Blijft natuurlijk voorop staan dat men voldoende licht en gevoeligheid moet hebben voor het juist belichten van de foto.

BLA bla bla bla...... Maar hoe bereik ik dit allemaal?

De oplossing.

Het kan zijn dat enkele lezers bij het zien van de nu volgende afbeelding afhaken. Jammer als het zo is.
Ik ga er echter voor het gemakt van uit dat wanneer je met deze materie bezig bent, je voldoende brains hebt om ook dit onder de knie te krijgen. Bovendien heb ik getracht de schakeling zo simpel als mogelijk te houden. Dit niet in de laatste plaats omdat ik er zelf altijd naar streef om met zo weinig mogelijk toeters en bellen iets voor elkaar te krijgen. Schoonheid zit hem net als met fotografie vaak in de eenvoud.
Het onderstaande schema is een gevolg van meer dan een week "prutsen" op een electronica expirimenteerbord.
Meerdere avonden zijn volbracht met het zoeken naar schema's op internet, het doorspitten van databoeken, het aanpassen van de schakeling en het halen van nieuwe componenten bij Hajé electronics in Berg en Terblijt als het weer eens gerookt had. En ja, de uitspraak van één van mijn leraren long, long ago klopt nog steeds: "Daar waar de schakeling het hardste rookt loopt de grootste stroom!"

Het schema >

Afbeelding

R1=12K C1= 1uF (geen elko!)
R2=R3=R10=R12=R13 = 22K C2= 10uF/25V
R4= 620 Ohm C3= 100uF/25V
R5=R7= 100K C4= C10= 47uF/25V
R6=R8= 1K C5=C7=C8=C9= 10nF
R9= 680 Ohm C6= 2.2uF tantaal 16V
R11= 180 K C11= 4.7uf tantaal 16 V
R14= 1K T1=T2= BC547
mic= elektret kapsel IC1A+B = NE5532
IC2= LP2950-3 IC3= TLC556
D1= BPW34 D2= rode led.
pot 1= 100K lin. pot S1 = schakelaar druk maak
S2 = schakelaar 1x om pot 2= 100k lin pot + 10turns dial

Beschrijving schema:

De schakeling bestaat uit 3 gedeelten. Het eerste gedeelte is opgebouwd rond één helft van IC1 (a) en betreft de microfoonversterker.(geluid detector functie van de schakeling)
Het tweede gedeelte is opgebouwd rond de andere helft van IC1 (b) en betreft de opbouw van de lichtsluis.
Het laatste gedeelte van de schakeling is opgebouwd rond IC3 en betreft de eigenlijke trigger schakeling met instelbare tijdvertraging voor delay en triggerpuls.
Zonder al te diep te willen graven beschrijf ik kort een paar punten uit het hierboven geplaatste schema.

De schakeling om IC1-A is bedoeld om het geluid dat wordt opgepikt met de microfoon (let op plus en min!) te versterken naar een niveau dat het de transistor T1 in geleiding brengt welke op zijn beurt de eigenlijke triggerschakeling rond IC 3 activeerd.
Met de potmeter is de versterking van de schakeling in te stellen. Bij "vol open" wordt de schakeling al getriggerd door gewoon praten.
Er is gebruik gemaakt van een elektret microfoon omdat deze het grootste "bereik" heeft en bovendien door zijn geringe afmetingen overal in, aan of op te verwerken is.
De schakeling rond IC1-B betreft de lichtsluis voor het detecteren van voorwerpen die "door de lucht" vliegen of vallen.
De gebruikte laser is van het type "laser pointer". Deze dingen zijn voor weinig geld overal te krijgen en werken vaak op twee 1.5 volt baterijen. Ik heb er één gesloopt en de eigenlijke lasermodule aangesloten op een spanningstabilisator van 3 volt. (IC2)
De laser schijnt op een BPW 34 die hierdoor in gelijding is. Hierdoor staat er een lager spanning op de plus ingang van de opamp (IC1-a) dan de referentiespannning die door R6+R8 op de min ingang van de opamp wordt aangeboden.
Als de laserstraal door iets onderbroken wordt gaat D1 uit geleiding en zal de opamp omslaan waardoor de uitgang naar nul gaat.
Hierdoor wordt eveneens weer de eigenlijke triggerschakeling geactiveerd.
De eigenlijke triggerschakeling is opgebouwd rond een dubbele timer in de vorm van een TLC556. Hier kunnen ook twee losse NE555 voor gebruikt worden of niet Cmos typen.
Het kan echter zijn dat de schakeling dan iets moet worden aangepast. Als er een negatieve trigger puls op pen 6 van IC3 komt wordt er een puls gegenereerd die in tijd kan worden gevarieerd door POT2.
Dit is een 10 turns liniare potmeter MET dial!!! Dit is echt wel noodzakelijk omdat men bij hele snelle voorwerpen door de lichtsluis (b.v. een kogel) erg kleine delay tijdverschillen moet kunnen instellen.
Bovendien kan men door de scala op de dial sneller en beter bepaalde tijden voor bepaalde voorwerpen reproduceren.
Als de ingestelde puls (= delay tijd) afgelopen is zal deze op de negatieve flank de tweede pulsgenerator in het ic triggeren. Dit is de puls die gebruikt wordt voor het triggeren van de flitsers.
De pulslengte kan doormiddel van S2 worden ingesteld op twee waarden. Dit is gedaan om de schakeling iets universeler in gebruik te maken. De korte pulsduur instelling is voldoende om de flitsers, of een camera als dat zou moeten, te triggeren.
De langere puls geeft de mogelijkheid om bv. een camera 3 foto's achterelkaar te laten nemen of bepaalde flitsers meerdere keren te laten flitsen.
De uitgang van het trigger IC3 gaat via een weerstand naar de transistor T2. Hier is eveneens een rood ledje op aangesloten.
De transistor T2 word aangesloten op de externe trigger ingang van de flitser(s). Iedere keer dat de trigger geactiveerd wordt gaat ook even het ledje branden.
Dit blijkt in de praktijk erg handig bij gebruik van de schakeling. Wanneer een bepaalde opstelling gemaakt is kan met het ledje vooraf "droog" geoefend worden of het werkt.
Simpel de vinger door de lichtsluis of een klap in je handen en de led moet gaan branden.
Ook kun je de schakeling manueel bedienen. Door het indrukken van S1 gaat de schakeling ook af. Dit is gemakkelijk gebleken om vooraf de complete opstelling te checken als men iets wil gaan fotograferen wat men bij de eerste keer meteen goed wil doen. ( bv. het kapotschieten van een ei. man, dat geeft een rotzooi!)

En nu?

Als je het bovenstaande schema gebouwd hebt en je wil aan de slag om foto's te maken zou de hieronder getoonde opstelling er één kunnen zijn waar je mee aan de slag gaat.

Afbeelding

De hierboven getoonde schakeling is bedoeld om een projectiel (een kogel) te fotograferen. Het lijkt mij allemaal erg duidelijk maar toch zal ik even een paar dingen melden die ik bij mijn testen tegen kwam.
Omdat de sluiter van de camera open moet staan voordat ik schiet bedien ik de camera zelf met de draadloze afstandbediening.
De camera heb ik opgesteld in een verdonkerde ruimte en heeft een sluitertijd van 3 seconden. Dit blijkt voldoende te zijn om het pistool ter hand te nemen en een schot te lossen door de lichtsluis.
Oja, het pistool in deze is een luchtbuks die 4.5 mm kogeltjes verschiet en niet valt onder de wet Wapens&Munitie. Ik gebruik echter geen kogeltjes maar de zogenaamde "pluimpjes".
De kogel gaat door de laserstraal hetgeen de triggerschakeling in werking zet. Na een bepaalde delay (afhankelijk van de snelheid van de kogel) triggert de schakeling de flitsers waardoor de kogel goed belicht wordt gedurende 0.000033sec.
Omdat dit een erg korte belichtingstijd is wordt de bewegende kogel in feite "stil" geflitst.
Overigens heb ik gemerkt dat de snelheid van de projectielen onder de 100m/sec. moet liggen. Dit omdat anders de belichtingstijd toch nog te lang is en de kogel door de beweging die hij maakt wazig op de foto komt.
Je kunt het geheel ook laten triggeren door het geluid dat het pistool maakt. Werkt voor de rest idem dito.
Primair is de "geluid manier" eigenlijk bedoeld voor balonnen die knappen, dingen die kapot vallen enz.

Afsluiting:
Naar ik hoop heb ik een beetje kunnen verhelderen hoe het verhaal rond high-speed fotografie in elkaar zit. De in dit relaas opgesomde informatie is een samenvatting van mijn eigen zoektocht op internet, mijn eigen probeersels, expirimenten en gedachten. Het kan best zijn dat hier en daar "halve waarheden" staan. Ook kan het zijn dat dingen niet werken of kloppen als men met het bovenstaande aan de slag gaat. Dit schrijven is slechts tot stand gekomen om gïnteresseerden en niet of minder kundigen op weg te helpen. Niet meer en niet minder dan dat.

Als je voor info mij wilt contacteren kan dat op A-K-RUTTGERS@HOME.NL

Voorbeelden van voorwerpen die met water besprenkeld zijn.

2x CD waar met een blauw pluimje met +\- 100m/s tegenaan geschoten wordt.
3x rode balon, voor, tijdens en nadat de pluim de balon raakt.
2x gele balon, fraktie nadat de pluim de balon raakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het er boven op zolder uit.(Foto gemaakt met een oude 3Mpixel Olympus)

Afbeelding

Nog een allerlatste opmerking.
De foto's zijn niet van een erg hoogstaand niveau. Dat was ook niet mijn primaire doel.
Nu het allemaal werkt en ik naar hartelust kan gaan expirementeren zal mijn creatieve innerlijke kracht weer de boventoon gaan voeren.
Ongetwijfeld ga ik hier binnenkort mooie, artistieke, spannende, maar vooral technisch goede foto's plaatsen.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

ik geloof dat Lex concurrentie krijgt :)

Hoop echt dat we vaker dit soort uitleg en de resultaten krijgen.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

WOW!
Wat een prachtig stuk en een geweldige uitleg! :D

Deze gaat zeker in mn favorieten, helemaal top :!:
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Zoiets is niet mijn ding, maar ik heb groot respect voor hetgeen je hier hebt neergezet en geillustreerd! Wat een werk!! :shock:
Misschien wordt mijn nieuwsgierigheid nu toch wat geprikkeld!!!!
Klasse gedaan! :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Erg gaaf om te lezen. Leuk hoe je expirimenterend je doel probeert te bereiken met toch minimale middelen. Ik ben heel benieuwd hoe de foto's eruit gaan zien als je wat meer hebt geoefend, want je kunt er schitterende foto's mee maken. Het begin is er in ieder geval.
:)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Leuk om te lezen en logisch en begrijpelijk in elkaar gezet. Het werd ook wel een keer tijd dat iemand het "geheime recept" van Lex zou ontrafelen :wink:
Laat nu die foto's maar komen!
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
AvanO
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2009 11:36
WoonplaatsCOLON Midden van het land
CONTACTCOLON

Ben het eens met Jo. Is ook niet mijn ding, maar wel een duidelijk verhaal wat je er van gemaakt hebt. En mooi om de opstelling te zien van de apparatuur. De foto's zijn misschien technisch niet perfect, maar geven wel duidelijk weer wat er gebeurt.
Dus: mijn complimenten.
Arie

Leuke speeltjes, waar altijd wat bij kan.
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

wow....
Met veel plezier dit stuk gelezen! (ondanks dat ik met mijn minimale technische kennis nog het introductie jaar op de LTS Zwakstroom niet zou halen).
Dit is nou net wat mij zo naar dit forum trekt, PASSIE, ontdekken...

Heel erg bedankt!!
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Mooi werk heb je van het stukje gemaakt.
Keep on going en vul zonodig aan als je ervaring groter of veranderd.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
toppe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 06:29
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Zeker mooi,

maar wat heb je hier nou voor moeten betalen?
• Canon EOS 1100D • Redged RTT-423 + Redged RT-1 • Canon IXUS 95IS • EF-S 18-55 + Zonnekap • EF-S 55-250 + Zonnekap • Metz 36 AF-4C + Omnibounce • Canon 200DG Gadget
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

Op de vraag wat dit allemaal moet kosten is het antwoord voor velen waarschijnlijk verrassend: NIET VEEL.

Een groot deel van de electronica had ik nog liggen.
De laser heb ik uit een pointer gesloopt die ik nog had liggen.
Ik weet het niet precies maar ik denk dat de totale kosten tot nu toe een tientje of 2 zullen zijn.

Ik wil wel even opmerken dat je dit zo duur kunt maken als je zelf wilt.
Het geld gaat niet zozeer in de electronica zitten (dubbeltjes en kwartjes) maar meer in een kastje, de connectoren, pluggen, kabels, statieven, klemmen enz. enz.

Groet,

Alexander!
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Mooi Alexander, dit gaan we een keer bouwen!
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Alleen geschikt voor technische mensen :lol: ;) Indrukwekkend! Maar ook met deze zeer mooie en nuttige info zou ik het als a-technicus niet na kunnen bouwen.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Oehoeboeroe
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2007 19:01
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Hahaha geweldig, lekker aan het hobbien geweest zie ik!!

Ik heb zo ook eens een paar avonden in het schuurtje doorgebracht. Voornamelijk druppletjes gefotografeerd. Wel een variant op jouw principe, ik stuurde de flitser aan ipv de camera. Camera op sluitertijd van 2 a 3 sec en dan zorgen dat de druppel binnen die tijd de lichtsluis passeert om (na de delay) de flitser te laten ontsteken dmv thyristor. Hierdoor kon ik ook een oude flitser gebruiken, ivm de hoger spannign op de contacten.

Het levert altijd wel een aardige kliederboel op...en soms ook nog een leuke foto!.

Mooie beschrijving geef je en het resultaat mag er wezen!

Groet
Patrick
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi Alexander,

Ik zie je onderwerp nu pas.
Het is je gelukt, gefeliciteerd!

Het circuit is redelijk straight forward, lijkt erg op wat ik gebouwd heb.
Heb je geen behoefte om C6 selecteerbaar te maken om korte en lange delays te kunnen selecteren. Dat lijkt me stabieler dan alles met POT2 te doen.

Verder hangt de emitter van T2 los, hoe kan hij zo schakelen?
Ook kan D2 tot een te groete spanningsval op de basis van T2 leiden, zou je geen weerstand voor D2 zetten?

Als je een scope hebt kun je met op de ingang van IC1-B de respons op een flits ontlading meten en die tijden controleren. Ik heb het eens voor een Sigma flitser gedaan. De tijd voor volledige ontlading was rond de 4 ms, wat wel klopt met de synchronisatietijd van 1/250 op mijn 40D. Op 1/28 kwam ik op 40 us uit.
Als de Canon flitser duidelijk korter flits, zou je ook met een kortere sluitertijd moeten kunnen flitsen dan de flits sync tijd.

Je foto's zijn goed gelukt.
Probeer het eens met een echte waterballon:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=28732[/img]

Nog even een tip: glas schiet ik op zolder, maar vloeistoffen in de tuin.
Dat werkt het best zolang het nog wintertijd is....
Met een zeil en een bak eronder gaat het binnen trouwens ook wel.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
zen-it
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2008 11:18
WoonplaatsCOLON Montagne sur la Meuse - Limburg

Nice setup !!

Ik heb even vraag : met welke spanning dient een externe flitser getriggered te worden? En welke flitsers zijn hiervoor geschikt?
Ik heb e.e.a. al hierover gelezen, maar volgens mij lees ik er iedere keer overheen ( verblind door de geweldige foto's waarschinlijk :D ).

Met meerdere camera's cq flitsers en triggers kun je je eigen "TimeWarp-sequence" maken.

Veel informatie , thanks 4 sharing your info!
5dMarkII + 40D & Canon EF 17-40mm F4/4.0 L | EF24-70mm F/2.8 L | EF70-200mm F/2.8 IS L | Soligor 2x DG Pro | Metz 48-AF
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar