Opwarderen? Boy's will be boy's

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY

Wat lijkt je de meest logische en vooral meest zinnige "upgrade" voor mij?

Betere/snellere lObjectief(ven)
30
88%
Betere/snellere Camera
4
12%
 
Aantal stemmenCOLON 34
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Niets is zo vervelend als een dure hobby hebben met weinig financiële middelen... Ik heb momenteel voor wat ik doe eigenlijk wel de middelen die ik nodig heb maar ik ben bang dat bij het door ontwikkelen van deze fotografie hobby er wel een aantal dingen vervangen moeten gaan worden om de kwaliteit niet alleen van de fotograaf af te laten hangen...

Nu wed ik me op dit moment ook op teveel paarden tegelijk maar ik vind gewoon ook veel dingen leuk om mee te spelen... Nu komen langzaam aan ook de beperkingen van mijn apparatuur naar boven. Wat ik heb voor spullen? Mijn oude trouwe "van doos af aan" mijn vriendje de 350D die een jaartje of 2 ½ in mijn leven kwam met de EF-S 18-55 1:3.5-5.6 II kitlens erbij. Vlak erna kon ik mijn handen sluiten om een EF 75-300 1:4-5.6 II die na 5 minuten marktplaats al na mijn telefonisch contact eraf gehaald werd en voor een 6 tal tientjes ook mijn eigendom genoemd kon worden. Met deze combi heb ik eigenlijk deze 2 jaar met veel plezier gefotografeerd en toen kwam ik in aanraking met dit eos-digitaal virusje... Steeds meer ideeën steeds meer voorbeelden steeds meer uitleg steeds meer....twijfels... D eerste uitbreidingen die ik bij mijn cam met 2 lenzen kocht was een statief die ik eigenlijk wel nodig had voor de nachtfoto's, daarna kwam er meteen een draadontspannertje die daarbij ook onontbeerlijk is! Begin dit jaar kwam er een batterypack van oosterse makelarij bij en had ik mijn primair setje bijna compleet. Bijna? Ja want voor wat ik op dit moment doe is het allemaal net snel en scherp genoeg maar ik mis nog een flitser om te proberen of ik daar iets mee kan in combinatie met de EF 35-105 1:3.5-4.5 lensje dat ik voor 40 Hollandse euri aangeschaft heb en eventuele portret fotografie. Dit zal een flitsertje worden dat waarschijnlijk ook vanuit "den vreemden" via Ebay zijn weg naar mijn huisadres gaat vinden.

Nu eigenlijk de hamvraag: Als je dit verhaaltje gelezen hebt en ik een duidelijk beeld heb proberen neer te zetten van mijn situatie wat zou jij dan doen? Sparen voor een specifieke lens (en waarom net die specifieke lens) en gewoon door blijven schieten met de 350d (die overigens niet weg zal gaan) OF zou je zeggen spaar eerst voor een snellere/nieuwere cam en speel nog lekker even door met de 3 lenzen die je al in het bezit hebt? Begin niet aan zo'n goedkope Chinees maar neem liever een goedkope Duitser die overigens wel een keer zo duur is...(Metz)

Geld is er natuurlijk ook in huize Dave niet meer in getallen dan dat er voor de crisis was dus wil ik me dit keer gewoon goed voorbereiden en graag horen wat anderen me aan zouden raden zodat ik OOK eens verantwoord kan sparen. Ook leuk voor de verandering.
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Gebruikers-avatar
kjansen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2009 14:04
WoonplaatsCOLON Zwolle

ik zou meteen voor andere objectieven gaan.
het is al vaker gezegd hier "werk liever met goede objectieven op een 'wat mindere' body dan 'slechte' objectieven op een super body.

als de middelen beperkt zijn zou ik dus goed gaan afwegen wat ik precies fotografeer en in welke omstandigheden (meest). Dan aan de hand daarvan kijken welke goede objectieven aansluiten bij mijn eisen/wensen.

nieuwe / betere body komt dan later wel een keer.
K Jansen
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

We weten allemaal dat de 350D nog steeds een prima camera is. Je lenzen zijn in deze echt nog wel een beperkende factor. De eerste winst is volgens mij dan ook te halen uit betere lenzen.
Omgekeerd ga je niet zo 1-2-3 meer uit een betere/snellere cam halen met deze lenzen. Aangezien geld maar 1x kan rollen, zou ik het naar de lenzen laten doen. Of beter gezegd, zo zou ik het ook weer doen. Ik ben ook met een 350D begonnen met ongeveer zo'n lens setje (hoewel jouw kitlens beter is) en daarna eerst de lenzen op orde gebracht, voordat ik mijn cam verving.

succes!
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Die 350D is een prima body! Levert haarscherpe platen met mijn EF 70-200 F2.8... als ik jou was zou ik dus eerst in glas investeren. Voor portretfotografie zou je bijvoorbeeld eens kunnen denken aan een lichtsterke prime, kan je lekker gaan spelen met scherptediepte. En dat hoeft niet veel geld te kosten, met de 50mm F1.8 kan je al hele leuke dingen doen!
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het is al vaker gezegd, maar een goede lens is belangrijker dan wat voor soort digitale body erachter hangt, je kunt een foto nemen met een 350 of een 50D met een kitlens en buiten het meer pixels zul je geen verbetring zien in de kwaliteit van de foto, indien je echter een goed elens op je 350 zult hangen tov een mindere lens op de 50D dan zal je een wereld van verschil zien.

daarom is het ook beter om eerst en vooral te investeren in een goede lens, de rest kun je later stap voor stap opwaarderen.
Mijn advies is dus eerst even kijken waar precies je absolute voorkeur ligt bij fotografie en stem daar je eerste goede lens op af.
Voorbeeld, ligt dit bij portretfotografie, schaf dan een 50 mm 1.8 aan, kost niet zo veel, maar geeft je erg veel voldoening en je krijgt gelijk een indruk wat scherpte betekend.
Zo kun je stap voor stap je spullen bij elkaar sprokkelen en na verloop van tijd heb je een mooi arsenaal aan lenzen waar je jaren mee vooruit kunt, vooral als je goed oplet en profiteerd van ander mans kooplust (Marktplaats), hier kom je soms erg leuke lenzen tegen die haast in nieuwstaat zijn maar voor een tweedehands prijs.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik mis in het hele verhaal de vraag "waarom?". Wat mis je nu? Lichtsterkte? Millimeters? Meer foto's per seconde? Macro? Groothoek?

Edit: met carneval voor de deur zou ik willen stemmen voor de optie "Meer bier" :D
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLONIk mis in het hele verhaal de vraag "waarom?". Wat mis je nu? Lichtsterkte? Millimeters? Meer foto's per seconde? Macro? Groothoek?
Ik denk vooral een stukje snelheid, macro vind ik OOK wel leuk (zoals zo'n beetje alle aspecten van het fotograferen)... Ik vind het te moeilijk me te richten op 1 ding dus mss inderdaad de veel geopteerde 50mm om mee te gaan stoeien daar die ook erg voordelig is voor een objectief... Voor de rest waarschijnlijk allround/walkaround objectieven...
ahaverkamp schreefCOLONEdit: met carneval voor de deur zou ik willen stemmen voor de optie "Meer bier" :D
Dat is geen optie, dat is vanaf morgen middag een gegeven ;) Hoeft niet op gestemd te worden dat gaat gewoonweg gebeuren ;)
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wel even opletten, de 50 mm is GEEN snelle lens, wel scherp.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Van de flitser zul je sowieso al veel plezier hebben, scheelt in accuduur en het is veel beter dan je 'nood' flitser boven op je camera. Bedenk dan ook dat een leuk set oplaadbare batterijen ook nodig zijn.

Verder sluit ik mij dat je beter in lenzen kunt investeren. Wellicht kun je straks een canon 55-250mm IS eens bekijken, die is stukken beter dan de 75-300mm.
Gebruikers-avatar
dutchy
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 522
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Zuid Duitsland
CONTACTCOLON

Als je macro wilt proberen, dan is de lens belangrijker als de body. Met je huidige lenzen is macro niet mogelijk. Verder is de 55-250 IS een lens die je serieus moet overwegen als je wilt upgraden.
Eos 50D | Tokina Macro 100mm F2.8 D | EF 70-200 F/4 L USM | Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5 | Sigma 10-20mm 1:4-5,6 | Sigma EF-530 DG Super

http://www.diebouwmeesters.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

De 350D is een prachtcam en heeft één van de beste sensors die Canon ooit heeft ontworpen :!:

Met goed glaswerk kun je de volle potentie van de 350D benutten. Schrik niet als je bij het bekijken van je beelden ineens de indruk hebt dat je een 1D-mkIIN hebt. De beeldkwaliteit van de sensor van de 350D kan zich hier namelijk aan meten. Je hebt dus alleen wat goed glaswerk nodig om dat tot uitdrukking te brengen. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Enerzijds geef je aan dat je aan wat nieuws toe bent, aan de andere kant lees ik in je verhaal dat je egenlijk best tevreden bent met je huidige apparatuur?

Fotografie hoeft geen dure hobby te zijn...

Met een goede camera en objectieven kun je aan de gang. Creativiteit, motivitatie en vooral plezier is niet te koop... Mijn tip, met je huidige apparatuur aan de slag gaan. Op die manier kom je er vanzelf achter wat evt. je volgende aankoop moet gaan worden.
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

ik heb eigenlijk alles al wat ik op dit moment wilde hebben, maar je weet maar nooit of er nog een objectief komt waar ik (beter) mee uit de voeten kan.

Mijn 7D voldoen voorlopig nog wel de komende jaren.
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar