lens-align

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

aangezien ik zo nu en dan nog wel eens andere (nieuwe lenzen) koop en ik dan vaak met front/back focus zit zag ik dit op het internet.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... ation.html

is dit ook in nl te koop ? of misschien zelf te maken?
wie heeft zo een ding en zou me opweg kunnen helpen met eventuele maten..

als deze te koop is in nl zou ik wel een link van de site willen.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
kjansen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2009 14:04
WoonplaatsCOLON Zwolle

persoonlijk gebruik ik gewoon deze, werkt prima, niet moeilijk te maken :)

<a href="http://focustestchart.com/chart.html" target=new>test chart</a>
K Jansen
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja waarom dat associaal dure ding. Een lineaal, de testchart en de kaarten die je voor microadjustment op een LCD scherm moet projecteren voor micro adjustment lijken mij goedkoper. Downloaden en als jpg weegeven kost alleen stroom.

Ik zou geen apparaat van 150 euro kopen voor die paar lenzen. Dan zou ik ze allemaal persoonlijk laten calibreren ipc micro adjustment.

Daarnaast is internet erg handig, creditcard en kopen maar. Zeker nu de dollar nog enigzins goedkoop is. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dank je wel voor de snelle reacties.
die focus kaart heb ik idd al maar wou eens iets anders proberen/testen. vandaar ook de vraag of iemand dit ding heeft om hem zelf te maken .
en zodoende te kijken of dit ook zo niet beter werkt .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik heb er een test over gelzen en volgens die test werkt het zeer goed.wie weet hoe groot zo een apparaat ongeveer is?

anders toch maar zo een ding eens bestellen :) nu de dollar nog laag is ,en wat is 150 euro dan nog :twisted:
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaringen als je m gaat bestellen.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

boko gaat hem eerst zelf proberen te maken, kan niet moeilijk zijn als ik de sit zo zie.
hem de tekening al klaar zo ver . nu nog de juiste materialen halen. en dan de boel inelkaar zetten.
gereedschap ervoor heb ik wel dus dat mag geen probleem zijn
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als je een beetje creatief bent met Photoshop en je hebt een fatsoenlijke laser? printer dan moet je dit zelf ook wel kunnen afdrukken.
Dan even knutselen met wat hout en je hebt zelf zo'n setup voor < €10,- :)

Je kan ook deze techniek nog even proberen:
http://www.northlight-images.co.uk/arti ... tment.html
Laatst gewijzigd door 1 op WireWess, in totaal 16 keer gewijzigd.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dat bedoel ik maar scheeld toch 140 euro , nou lig ik niet wakker van 140 euro maar vind het toch wel leuk en en uitdaging om zoiets zelf te maken , ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen :D
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

boko schreefCOLONaangezien ik zo nu en dan nog wel eens andere (nieuwe lenzen) koop en ik dan vaak met front/back focus zit...
Vaker dan in 7% van de gevallen?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Maar Boko als je gewoon een JPG voor Micro Adjustment download en die op je LCD tv laat zien, je statief pakt en een laptop of computer en dan kun je met ee EOS software tethered je progressie zien bij micro adjustment. Kost niks en is makkelijker dan een lineaal of geodriehoek precies gaan maken. Tenzij je gewoon lekker een stukje huisvlijt wilt doen.:)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

jvanarkel schreefCOLONTenzij je gewoon lekker een stukje huisvlijt wilt doen.:)
ja hier komt het wel op neer ja . vind het altijd wel een uitdaging om zoiets zelf te maken , en het dan ook te testen .
de manier die jij beschrijft zal ongetwijfelt ook uitstekent werken maar ik wil dit eens maken en testen. ik hou wel van een uitdaging .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

@pieterr: ALLE lenzen die ik tot nu toe gehad heb hadden last van front of back focus, het was dan niet veel maar toch allemaal,
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Boko, dat is logisch aangezien alle lenzen en bodies gemaakt worden met een tolerantie. Als het er buiten ligt worden ze her gecalibreerd en weer en alsnog in de handel gebracht. En bij bepaalde lijnen is de controle misschien wat minder.

Maar stel dat je dus een body hebt die precies op 0 uitkomt en je lenzen hebt die op +2 of -2 uitkomen betekent dat je bij de een front focus hebt en bij de ander backfocus. Echter dit zijn de afwijkingen die binnen de marge liggen.

Echter stel dat je veel lenzen hebt met + verschillen en een body met - dan compenseert dat zodat je je lenzen en je body op 0 uitkomt ongeveer en is dus F/B focus misschien theretisch wel aanwezig maar wederom binnen de marges. En door de te calibreren bij bijvoorbeeld ROFA zou het het beste zijn als je je lenzen EN je body laat calibreren. Aangezien ze lenzen met een 0 lens calibreren en bodies idem. Alleen een lens laten calibreren op een 0 body betekent niet dat F/B focus verdwijnt :)

Met micro adjustment kun je dat nu voor iedere lens op je camera doen als gebruiker. Ideaal maar jammer voor ROFA :)

En dit alles is oa de reden zoals Music John vaker aangehaald had, dat hij 4 exemplaren nodig had voordat hij een exemplaar had welke scherp was. Of beter gezegd op zijn combinatie scherp was. Want de eerste 3 exemplaren waren dus binnen de marge maar wel aan dezelfde kant van de marge waardoor onschepte of F/B focus aanwezig is.

Door MA betekent het dat je niet en body en lens hoeft te calibreren. Alhoewel ik denk dat het laten doen door mensen die dit vaker doen en alles dus lenzen EN bodies op 0 te laten cailbreren beter is en misschien ook makkelijker voor latere verkoop.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Om de discussie wat op te poken, misschien ietwat gechargeerd:

Ik zie "altijd last hebben van back/frontfocus" enigszins als een effect wat op kan treden als je te veel op dit soort fora rondhangt. :D

+1 of -1, waar praten we nu over? Worden je foto's daar echt allemaal onscherp door?
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

@jeroen: klopt dit heb ik indd ook eens gelezen ja , maar ja kan pecht hebben dat je hem net aan de verkeerde kant hebt zitten en je dus geen scherpte hebt. .

@pieterr: ik heb eens gelezen dat 1 AF ad. punt op een bepaalde afstand 8 mm is als je dan net op een bepaalde punt scherp stelt en het ligt er dan 8 mm voor heb je geen scherpe foto.
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat zal van de DOF afhangen. Als die in dat geval groot genoeg (zeg >20mm) is zal het punt waar je op scherp gesteld hebt nog steeds scherp zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar