Dilemma, camera of lenzen er uit?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

Ik loop al een tijdje met het idee een nieuwe lens aan te schaffen omdat wat ik heb me eigenlijk niet voldoet (heb een sigma 70-300/4-5.6 APO DG Macro en nog een andere van sigma waar ik het type even niet van bij de hand heb).

Eigenlijk vallen beide lenzen me een beetje tegen. Ze zijn vrij zacht en niet zo snel. Maar ik heb ook nog een camera eos 350d.

Nu vraag ik me eigenlijk af wat ik het beste kan doen, toch eens kijken of ik een andere camera kan aanschaffen of investeren in een betere lens (vooral die 70-300 gebruik ik veel maar ik mis echt wat scherpte). Ik gebruik ze vooral bij natuurfotografie, landschap en dierlijk. Maar ik kom er niet helemaal uit wat de juiste volgorde is... mijn 350d is toch al wel een "oudje". Ik wil dus graag jullie kijk hierop (hoop trouwens dat ik dit bericht in het goede topic geplaatst heb). Een echt budget heb ik nog niet, het leek me eerst belangrijker om uit te zoeken waar ik het meeste aan heb en dan word het sparen denk ik :).

Bedankt alvast
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Precies dezelfde vraag is vorige week ook gesteld. Even de zoekfunctie gebruiken. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

----
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 7 keer gewijzigd.
Aeneas
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2009 15:12
WoonplaatsCOLON Groningen

De meeste forumleden hier zullen zeggen dat je het beste kan investeren in lenzen. Liever een goedkope body met goede lenzen dan een dure camera met simpele lensjes.
Nieuwere camera's zijn misschien wat lichtgevoeliger, hebben een grote LCD-schermpje, of kunnen net wat sneller in burst-mode schieten, maar het zal niet veel invloed hebben op je beeldkwaliteit.
Een nieuwe telezoomlens, bijvoorbeeld de Canon EF 70-200 F4 L (deze staat alom bekend als de goedkoopste L lens, en misschien wel de beste budgetkeuze voor een telezoomlens), zal resulteren in foto's die een stuk scherper zijn. De constante lensopening van F4 zal op het tele-eind ook meehelpen om wat meer licht op de sensor te laten vallen.

Kortom, investeer liever in nieuwe lenzen. Lenzen worden eigenlijk niet obsoleet, terwijl je elke twee of drie jaar een nieuwe camera moet kopen als je up-to-date wilt blijven met elke nieuwe technologische uitvinding.
Dus mijn advies zou zijn, als je een betere telezoomlens wilt, kijk een naar de Canon 70-200 F4, kost ongeveer 500 euro.
30D, BG-E2, EF-S 15-85 IS USM, EF 50 1.8 II, EF 75-300 III
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

En gevonden voor je:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... light=350d

Lees maar eens goed door. :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Danu schreefCOLON Een echt budget heb ik nog niet.
Het lijkt me wel verstandig om daar eerst eens over na te denken.

Je gebruikt nu een objectief van 175 euro met bekende beperkingen op 300mm.

Als je de diverse draadjes hier op het forum leest waarin een vergelijkbare vraag wordt beantwoord, dan zul je suggesties vinden als:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS voor 200 euro
tot en met
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM voor 1300 euro

waarbij ik er vanuit ga dat je op zoek bent naar een betere telezoom.
JdeK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 22:04

Er is nog een argument om eerst voor de lenzen te gaan.

In veel gevallen zal het er op uitkomen dat je op termijn én de lenzen én de camera zal vervangen. De technologische ontwikkelingen op het gebied van camera's gaan sneller dan op het gebied van lenzen. Dat betekent dat de camera's ook sneller verouderen.
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Tja ik was de "stichter" van dat zelfde berichtje en ben door alle tips toch uitgekomen op de EF-s 55-250 IS die ik zo snel mogelijk uit wil gaan proberen en aanschaffen. Zoals eerder al geschreven hierboven al voor de kleinere budgetten beschikbaar (geheel naar wens van mijn eega) en erg goed uit de testen komende... Doe er je voordeel mee ;)
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

musicjohn schreefCOLONPrecies dezelfde vraag is vorige week ook gesteld. Even de zoekfunctie gebruiken. :wink:
Ik heb het hele forum doorgespit en hem over het hoofd gezien. Zoekfunctie is ook niet zaligmakend, zo ben ik hem niet tegen gekomen. Foutje, sorry.
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

Sunnyboy schreefCOLONMet een andere camera of lens zal je geen betere foto's maken. Met de Sigma 70-300 apo kan je pracht platen maken. Heb de lens zelf ook gehad toen ik begon. Dus ik zou eerst eens flink gaan oefenen voordat je gaat investeren. Als je dat spul onder de knie hebt en goede foto's kan maken is het vroeg genoeg om in echt glaswerk te investeren.

Gr. Chris :wink:
Ik kom niet net om de hoek kijken, ik maak erg mooie platen maar ben niet tevreden over de scherpte van de 70-300. En ben dus toe aan een beetje verbetering vandaar ook mijn vraag. Ik snap dat je je misschien ergerd aan al die groentjes maar zo snel conclusies trekken daar heeft niemand wat aan. En komt op mij niet echt goed over...zal je bedoeling wel niet zijn maar goed... Ik heb inmiddels wel een beetje spijt dat ik hier een vraag stel.

Nee het was geen dure lens maar als je in een klap een camera koopt en nog twee lenzen was het op dat moment duur zat.
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

Pieterr schreefCOLON
Danu schreefCOLON Een echt budget heb ik nog niet.
Het lijkt me wel verstandig om daar eerst eens over na te denken.

Je gebruikt nu een objectief van 175 euro met bekende beperkingen op 300mm.

Als je de diverse draadjes hier op het forum leest waarin een vergelijkbare vraag wordt beantwoord, dan zul je suggesties vinden als:

Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS voor 200 euro
tot en met
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM voor 1300 euro

waarbij ik er vanuit ga dat je op zoek bent naar een betere telezoom.
Ja dat klopt wel, ik wil erg graag een betere telezoom maar omdat mijn camera ook wel een oudje is (hij was net uit volgens mij toen ik hem kocht) vroeg ik me dus af wat een betere investering was... De reden dat ik schreef dat ik geen budget had bedacht was eigenlijk omdat dat wel het minst belangrijke is. Als ik er uit zou zijn wat een goede investering is dan maak ik daar budget voor, en misschien moet ik inderdaad even sparen maar dan weet ik in ieder geval dat ik een juiste beslissing maak.

Het gaat me ook niet om wat voor lens of welk merk (heb de zoekfunctie idd flink gebruikt dus daar ben ik wel een beetje van op de hoogte) maar dus puur om de volgorde...even doorrommelen met de lens die ik heb en eerst investeren in een camera of juist andersom.

Alhoewel ik de 300 zelden gebruik (heb aan 200 meer dan voldoende) vind ik nog dat de lens die ik nu heb een beetje "wollig" overkomt. En dat ligt niet aan het feit dat ik moet dooroefenen maar dat ligt aan de lens. Platen zijn wel scherp maar net een beetje zachter dan ik zou willen. En inderdaad hij maakt desalniettemin nog steeds prima platen, maar ik begin me te irriteren aan die zachtheid en hij zou wel iets sneller mogen zijn.

Maar goed dat is dus waarom ik jullie vroeg, ik kan wel gaan investeren in een goede nieuwe lens maar dat betekend dat ik voorlopig geen budget meer heb voor het vernieuwen van mijn camera.

Bedankt voor je antwoord, ik kan er in ieder geval zeker wat mee.
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

Andre Berends schreefCOLONZoals anderen al aangaven: ik zou ook eerst in objectieven investeren, en als die eenmaal naar wens zijn, kun je kijken naar een andere body.
Onthoud wel dat de 350d geen verkeerde camera is, met goede kwaliteiten. Het is wel geen 50d, 7d of 1dIV (om wat te noemen) maar slecht is die zeker niet!
:lol: Zat net even verlekkerd naar die 50d te kijken, dat was eigenlijk waar ik nml al een tijdje aan zat te denken. Maar een 50d met een wollige tele is ook niet zaligmakend... En het klinkt ook wel logisch, investeren in goede objectieven.... Phoe, valt nog niet mee.
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

musicjohn schreefCOLONEn gevonden voor je:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... light=350d

Lees maar eens goed door. :D
Bedankt! ik ge gelijk even lezen! Ik heb hem dus echt niet gezien he...stom :oops: .
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Danu schreefCOLONIk kom niet net om de hoek kijken, ik maak erg mooie platen maar ben niet tevreden over de scherpte van de 70-300. En ben dus toe aan een beetje verbetering vandaar ook mijn vraag.
Begin eens met het vervangen van je Sigma 70-300 door de Canon 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM.

Ik heb de combinatie 350D met een Canon 70-300 IS USM zelf gehad. Dat was een gouden combinatie!

Hij is al heel wat keren voorbij gekomen hier op het forum, maar nogmaals voor jou hier een link naar fotovoorbeelden van een Canon 350D met de Canon 70-300 IS USM er op:

http://www.johnenarie.com/fotos/hind/index.html

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

musicjohn schreefCOLON
Danu schreefCOLONIk kom niet net om de hoek kijken, ik maak erg mooie platen maar ben niet tevreden over de scherpte van de 70-300. En ben dus toe aan een beetje verbetering vandaar ook mijn vraag.
Begin eens met het vervangen van je Sigma 70-300 door de Canon 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM.

Ik heb de combinatie 350D met een Canon 70-300 IS USM zelf gehad. Dat was een gouden combinatie!

Hij is al heel wat keren voorbij gekomen hier op het forum, maar nogmaals voor jou hier een link naar fotovoorbeelden van een Canon 350D met de Canon 70-300 IS USM er op:

http://www.johnenarie.com/fotos/hind/index.html

:wink:
Dat was ook mijn idee, heb gister nog naar die lens zitten kijken...
Denk dat het wel duidelijk is dat ik mijn trouwe 350je nog even moet aanhouden en toch eerst mijn lenzen moet verbeteren.

@iedereen Ik heb deze ooit gekocht omdat me hier werd aangeraden eerst eens niet te moeilijk te beginnen en te kijken wat ik nu het meest gebruik :wink: .

Uiteindelijk een goed advies geweest want ik heb met deze twee lenzen toch erg veel plezier gehad. Het zijn goede argumenten geweest om mijn camera aan te houden, bedankt daarvoor. Ik ben niet zo'n ster in keuzes maken en ik zit er zeker al een half jaar over te twijfelen. We gaan het zo maar doen denk ik :) . Ik hoop dat ik ondanks mijn misschien beetje pinnige PMS reacties nog wat platen mag komen showen binnenkort?

Want zo slecht doe ik het nu ook weer niet :wink:

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Ik heb tot december met een 300D al mijn foto's gemaakt, maar wel met goede objectieven. Als ik nu terug kijk, denk ik 'nou, die oude camera heeft het toch nog goed gedaan'. Als ik eerst een andere camera had gekocht, had ik mij nu waarschijnlijk geërgerd aan de mindere kwaliteit foto's. :wink: Zolang je 350D het nog doet, en je kent de beperkingen (ik ging bv bij mijn 300D nooit hoger dan ISO 400), kan je er nog de mooiste foto's meemaken (met goed glaswerk ;) ).

En foto's zijn altijd welkom. :)
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

Koekiemonster schreefCOLONIk heb tot december met een 300D al mijn foto's gemaakt, maar wel met goede objectieven. Als ik nu terug kijk, denk ik 'nou, die oude camera heeft het toch nog goed gedaan'. Als ik eerst een andere camera had gekocht, had ik mij nu waarschijnlijk geërgerd aan de mindere kwaliteit foto's. :wink: Zolang je 350D het nog doet, en je kent de beperkingen (ik ging bv bij mijn 300D nooit hoger dan ISO 400), kan je er nog de mooiste foto's meemaken (met goed glaswerk ;) ).

En foto's zijn altijd welkom. :)
Weer zo'n goed argument :D . Jullie hebben we wel overtuigd, ik koester mijn 350je tot hij instort.
Ik ga vanmiddag als ik het hier op mijn werk een beetje overleef en nog rechtop sta aan het einde van de dag nog even bij de mediamarkt kijken om die 70-300 even vast te houden. Als dat bevalt dan ga ik hem toch bestellen. L lenzen zitten er niet in voor mij tot ik een andere baan vind en rijk word (gaat niet gebeuren :evil: ) maar volgens mij ga ik met deze lens nog veel plezier beleven.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Zag deze staan op het forum http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=. "t Is een geweldig objectief.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Danu
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 12:23

BertusL schreefCOLONZag deze staan op het forum http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=. "t Is een geweldig objectief.
Dit lees ik nu net 10 minuten te laat :? .
Ik heb de 70-300 IS net besteld, ken de lens wel, idd prachtig... Maar ben al erg blij met wat er hoop ik zaterdag word afgeleverd. Bedankt!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar