Weer een nieuweling, Capture one, lightroom, photoshop etc.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Hoi na aanschaf van camera lenzen etc. nu de eerste fotos en gelijk de vraag verwerken en bewerken met welk programma?
Ik zie veel programma's zoals capture one pro, lightroom, paints shop pro, photoshop elements en photoshop cs4 en natuurlijk de Canon software eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik zie van verschillende mensen prachtige resultaten en denk dat wil ik ook.. Maar hoe ? Is het mogelijk om met 1 programma te werken? Ik lees bijvoorbeeld dat de een ruis verwijderd met noise ninja en weer een kader maakt met een ander programma om weer verder te bewerken met cs4 enz.
Ik wil eigenlijk het liefst 1 legaal pakket aanschaffen waar mee ik het kan doen, bestaat dat? Wat zijn jullie ervaringen en waar moet ik op letten.
Ik waardeer jullie advies enorm!

Groet Gerard
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

dan zou ik voor cs3 of 4 gaan dan heb je alles in 1 zelf gebruik ik naast cs3 ook nog LR en dat is werkelijk een meesterlijke uitvinding geweest!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Alles in een? Dan denk ik dat je bijhet dure CS4 uitkomt of Elements. Maar ik zelf ga voor Lightroom. Daar kun je meer mee in workflow maar minder in bewerking. Dus doe je meer fotografie tijdens fotografie en wil je alleen basale bewerking dus belichting, witbalans, ruis, scherpte ed dan is LR al goed. Daarnaast heb ik DXO 6 welke minder in de worflow is maar weer handig voor correcties. en Nois Ninja is tot op heden nog beter presterend dan de onboard ruis verwering van menig een programma. Maar over het algemeen ligt de hoeveelheid ruis aan de fotograaf en niet aan de camera en dus heb je dat min of meer zelf in de hand. :)

Ik vind CS4 te overweldigend en ik weet dat je van een bijna niet goede maar wel scherpe foto toch een heel goed resultaat kunt krijgen en dat lukt je niet met DXO, LR, maar wel met de grote verwerkers Als CS4, PSP, Aperture ed.

De vraag is dus wat voor fotograaf je bent. Schiet je veel, wil je veel rubriceren en verwerken, printen en uploaden en doe je niet veel behalve het standaard bewerken en is dat voldoende dan is LR onverslaanbaar. Het is wel even wennen tov alle andere programma's aangezien je foto's niet hoeft op te slaan na bewerking. Normale programmaá verlangen dat net zoals Office. Echter LR laat een foto, met de laatste non destructive settings, 'staan' in die hoedanigheid en pas als je bijvoorbeeld JPG's nodig hebt of een presentatie of wilt printen is er noodzaak tot die verwerking. Je kunt dus RAW bestanden gewoon importeren en bewerken zonder ze op te slaan naar JPG. En zoek zeker niet naar 'SAVE' of 'SAVE AS' want die vind je niet :)

Misschien kun je aangeven wat je verwacht van een programma, en hoeveel foto's je verwerkt en hoeveel je nog 'moet' bewerken om er iets van te krijgen. CS4 wordt veel gebruikt maar het kost veel en kan ook heel veel maar als je maar 25% gebruikt is dat wel een erg duur programma. Dan is Paint Shop Pro of ACDSee of Elements misschien een betere keuze.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de Canon software gebruiken tot je tegen beperkingen aanloopt.
Dan weet je ook waar je een ander pakket op moet selecteren.

In alle gevallen begint het bij de opname zelf (kijk eens bij het topic "Rechts belichten").
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Je kunt inderdaad met de standaard Canon software (DPP) beginnen.

Van de meeste bekende fotobewerkingsprogramma's zijn trialversies beschikbaar die je een maand lang (zonder beperkingen) kunt uitproberen. Zo kun je er zelf achterkomen welk pakket je het beste bevalt. Het is namelijk vaak ook een smaakkwestie. Zo heb ik zelf de trials van Aperture, Lightroom 3 (was toen in beta) en Photoshop Elements 8 geprobeerd, en uiteindelijk gekozen voor Photoshop Elements 8. Voor minder dan 100 euro een programma waar je dagen/weken/maanden mee vooruit kunt. En laat je vooral niet gekmaken door mensen die roepen dat Elements te beperkt is, en je toch minstens de volledige versie van Photoshop nodig hebt.

Succes met je keuze!
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Pieterr schreefCOLONJe kunt inderdaad met de standaard Canon software (DPP) beginnen.

Van de meeste bekende fotobewerkingsprogramma's zijn trialversies beschikbaar die je een maand lang (zonder beperkingen) kunt uitproberen. Zo kun je er zelf achterkomen welk pakket je het beste bevalt. Het is namelijk vaak ook een smaakkwestie. Zo heb ik zelf de trials van Aperture, Lightroom 3 (was toen in beta) en Photoshop Elements 8 geprobeerd, en uiteindelijk gekozen voor Photoshop Elements 8. Voor minder dan 100 euro een programma waar je dagen/weken/maanden mee vooruit kunt. En laat je vooral niet gekmaken door mensen die roepen dat Elements te beperkt is, en je toch minstens de volledige versie van Photoshop nodig hebt.

Succes met je keuze!
+1
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Bedankt zover ik zal inderdaad even wat duidelijker proberen aan te geven wat ik wil. Ik wil vanaf raw de basis dingen als scherpte wit balans ruis en dat soort dingen bewerken en vervolgens de foto retoucheren bewerken zoals bij bvb model/glamour fotos en ik lees erg veel dat daar vaak soms zelfs veel verschillende programma's voor gebruikt worden en ik zou dit graag met 1 of hoog uit 2 programma's willen doen, ik las van boels ook nog over DxO en zie dus zoveel dat ik uit de beknopte beschrijvingen op de sites er niet goed uit kan halen wat voor mij het meest geschikt is. CS4 vind ik eigenlijk niet te betalen dus staat de prijs me erg tegen terwijl nu juist daarover zoveel info op het net is en in boeken :(
Als jullie meer info willen hoor ik het graag en bedankt voor alle hulp!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

G.W. schreefCOLON CS4 vind ik eigenlijk niet te betalen dus staat de prijs me erg tegen terwijl nu juist daarover zoveel info op het net is en in boeken.
De meeste dingen die je kunt doen in PS kun je ook met PSE. Dus als je bepaalde tutorials e.d. op het web leest voor PS, dan kun je doorgaans (soms met enig zoeken omdat de menu's iets anders opgebouwd zijn) een vergelijkbare bewerking doen in PSE.
Gebruikers-avatar
BossHogg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2010 15:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam

hoi,

ik zou als ik jou was voor elements of paint shop kiezen beide hebben veel te bieden voor de gemiddelde amateur en voor adobe zijn ook nog mooie leer boeken beschikbaar.

Wat betreft paintshop is er weinig beschikbaar aan boeken dit was mij conclusie toen.

er zit ook een hoop verborgen wat je niet weet en wel in de leer boeken staat.

lightroom is meer voor beheren van je foto's

paintshop pro x2 = 59,99
photoshop = 98,00

Beide zijn mooie programma's voor het geld

Wat betreft ruis onderdrukking heb ik de gratis versie van noise ware,werkt zeer goed.

mvg,
BossHogg
Lenzen zitten in mijn ogen en objectieven op mijn camera!
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Werk zelf met DPP en Photoshop Elements, en heb nog niet misgegrepen. Het totale pakket aan mogelijkheden is voor deze prijs (DPP gratis, PSE rond 100 euro) in mijn ogen onverslaanbaar. Voor hele specifieke bewerkingen (bv. HDR) zijn er op het net wel betaalbare progjes te vinden als aanvulling.

Groet,

Richard.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heb niet alles hier gelezen, maar in de laatste EOSZine (www.eoszine.nl) worden een aantal RAW-converters vergeleken. Misschien kun je daar 'ns een blik op werpen ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@Andre Berends: Hij bedoelt uiteraard Photoshop Elements.
BossHogg schreefCOLONik zou als ik jou was voor elements of paint shop kiezen
...
paintshop pro x2 = 59,99
photoshop = 98,00
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Sinds DPP 3.8 er is heb ik alleen DPP nog nodig voor fotoverwerking.
Er is geen box.
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Heeft iemand een link waar DPP 3.8 te downloaden is?
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Ik heb nu PSP X2 en Photoshop elements 7 om te kunnen proberen maar het lijkt of deze geen RAW lezen klopt dat? PSP help zegt dat het wel moet kunnen?
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

G.W. schreefCOLONHeeft iemand een link waar DPP 3.8 te downloaden is?
http://software.canon-europe.com/products/0010678.asp

Gr Dimitri

Edit: Mooie timing pieter ;)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

G.W. schreefCOLONIk heb nu PSP X2 en Photoshop elements 7 om te kunnen proberen maar het lijkt of deze geen RAW lezen klopt dat?
Welke camera heb je precies?
Adobe brengt regelmatig updates uit van hun Camera RAW Software.
http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

G.W. schreefCOLONIk heb nu PSP X2 en Photoshop elements 7 om te kunnen proberen maar het lijkt of deze geen RAW lezen klopt dat? PSP help zegt dat het wel moet kunnen?
Ik gebruik ook elements 7, heb nog geen problemen gehad met RAW (CR2). Inderdaad misschien een update voor jou versie?
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
G.W.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2009 07:58
WoonplaatsCOLON Eethen

Ik heb een Eos 50D en probeer een CR2 (RAW) bestand zo uit de camera te openen maar dat lukt met beide niet PSP PS elements het lukt uiteraard wel met DPP
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar