Tutorial: Hoe ik mijn portretten bewerk.....

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Beste eosdigitaal leden,

Naar aanleiding van een reactie van mij in dit topic (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=78546) was er behoefte aan een uitleg hoe ik de foto bewerkt had.
Ik wil in het stuk hieronder uitleggen welke acties ik heb uitgevoerd. Ik gebruik hiervoor overigens wel een foto van mijzelf en niet de foto die ik in het eerder genoemde topic heb bewerkt omdat ik die voor deze uitleg iets minder geschikt vond. LET WEL: Het is MIJN bewerking. Er bestaat geen standaard bewerking, en er zijn 1000 wegen die naar Rome gaan, dus ook hier. De gebruikte software is Photoshop CS3. Bijna alle acties zullen gelijk zijn in de versies CS2 en CS4.

Mijn originele foto (3570 IMG)
Afbeelding

En hier de foto waar we naartoe gaan werken…….
Afbeelding

De stappen die ik zal bespreken zijn de volgende:
1) Oneffenheden op de huid wegwerken
2) Huid verzachten
3) Ogen sprankelender maken en aanpassen
4) Make – up aanpassen / versterken
5) Contrast bepalen
6) Verzadiging van kleuren (toevoegen en verminderen)


Over verscherpen is al veel geschreven. Daar zal ik niet op ingaan. Wel wil ik verwijzen naar dit topic (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... rscherping) van Jeroen, waar een goede omschrijving te vinden is.

Allereerst openen we de foto in photoshop (ik ga er even vanuit dat iedereen weet hoe dit moet :D).

Stap 1) Oneffenheden op de huid wegwerken.
Oneffenheden zoals tijdelijke pukkeltjes, klein litteken of een haar die net vervelend in het zicht kun je op verschillende manieren wegwerken. Ik gebruik hier 2 tools voor. De patchtool (reparatie) en de spot healing brush (snel retoucheerpenseel).
Afbeelding

De eerste die ik behandel is de healingbrush (snel retoucheerpenseel).
Let bij de healingbrush wel op dat je enkel het deel van de huid gaat selecteren die je wilt ‘repareren’ en dat de huid rondom dezelfde kleur heeft. Dus niet vlak naast de haren deze tool gebruiken, want dan wordt de haarkleur meegenomen in de reparatie. Selecteer dus de healingbrush. De afmeting van de healingbrush kun je aanpassen door de toetsen [ en ] te gebruiken. Maak je penseel groot genoeg zodat hij over het pukkeltje valt en klik met je muisknop. Je zult zien dat nu het pukkeltje weg is. Dit herhaal je op alle plekken die naar jouw idee niet vlak of netjes zijn.

De 2e manier is de patchtool (repatatie). Hiermee kun je een selectie rondom het pukkeltje maken en vervolgens de selectie slepen naar een effen en vlakke huid. Zie onderstaande afbeelding.
Afbeelding

Zorg er wel voor dat je ‘BRON’ geselecteerd hebt aangezien je selectie de bron aangeeft (zie afbeelding).
Zodra je dat gedaan hebt, klik je met je linkermuisknop IN de selectie en houd je je muisknop ingedrukt en sleep je de selectie naar een vlakke huis die vergelijkbaar is van kleur. Laat nu de linkermuisknop los en je zult zien de huid vlak geworden is.

Ga op deze manier het hele gezicht langs. Dit kun je gerust doen door iets in te zoomen op de foto zodat je geen delen over zal slaan. Inzoomen kun je rechts bovenin doen door gebruik te maken van de schuifbalk onder de tumbnail (zie onderstaande afbeelding). In het omcirkelde vlak zie je het percentage van het inzoomen of uitzoomen.
Afbeelding

Stap 2) Huid verzachten
Deze stap wordt door heel veel personen verschillend uitgevoerd. De meeste mensen gebruiken een vorm van een blur die plaatselijk wordt toegepast. Zelf maak ik daar geen gebruik van, en zal ik mijn eigen manier uitleggen (nogmaals, dit is geen richtlijn!).
Geloof het of niet, maar ik maak de huid gladder door middel van de optie klonen (zie afbeelding hieronder).
Afbeelding

Zodra je de optie Kloonstempel hebt gekozen kun je de dekking aanpassen. Zie bovenin de afbeelding. Met de aanpassing geef je eigenlijk aan hoe heftig dat iedere muisklik de huid zal en gladder zal maken. Ikzelf heb de dekking rond de 14 / 15% staan. Ik klik liever een paar keer extra, dan dat je een zichtbare overgang zal gaan zien. Ga je dus oefenen, zet hem dan gerust op een lagere dekking en klik een paar keer extra (geen schadeclaim indienen bij mij voor RSI, want dan ben ik even niet thuis……).
Zodra je de dekking hebt aangegeven kun je gaan klonen. Dit wil eigenlijk zeggen: stukjes van de foto elders overheen plakken. Je zult dus een ‘beginpunt’ aan moeten geven welk stuk je wil gaan plakken. Dit doe je door de alt toets in te drukken en een gebied te selecteren. Hoe hierbij wel rekening dat dit dezelfde kleur huid moet zijn als waar je het overheen wilt gaan plakken. Dus niet midden in de haren van een model klikken, en dat over de huid gaan plakken. Je gaat dan letterlijk kopiëren!!! Ik kan dit enkel duidelijk maken hoe dat anders fout kan gaan door even een dekking van 100% te pakken, en aan te geven wat mijn beginpunt was en waar ik het ben gaan plakken (zie onderstaande afbeelding).
Afbeelding

Selecteer dus je beginpunt op een egale huid, en ga met een dekking rond de 14% over de huid een klein stukje verder in de foto. Dit kun je een aantal keren herhalen totdat de huid naar je zin is. Tussendoor kun je steeds met het indrukken van de alt-toets een ander beginpunt pakken (dat is natuurlijk noodzakelijk, in verband met andere huidskleuren. Ook hier gaat weer op dat je de omvang van je penseel kunt wijzigen door de knoppen [ of ] in te drukken.
Nu is de huid klaar, en ga ik verder met stap 3.

Stap 3) Ogen sprakelender maken en aanpassen
De ogen op deze foto stralen niet echt, en zoals te zien is op de originele foto is haar rechter oog (voor ons links) kleiner dan haar linkeroog. Deze correctie gaan we eerst uitvoeren.
Dit doe ik door middel van de optie FILTER >> UITVLOEIEN
Afbeelding

Nu wordt de foto geopend in een nieuw venster.
Afbeelding

Zoom nu in door links onderin op het + teken te drukken tot een formaat die voor jou lekker werkt. Het is nu natuurlijk wel handig dat je een deel van het andere oog nog kunt zien zodat je weet hoe groot het oog gemaakt moet worden. Ik gebruik hier de optie ‘VOORUIT VERDRAAIEN’ voor (links bovenin aangegeven door de rode cirkel. Nu kun je door gebruik te maken van de knoppen [ en ] het formaat bepalen. Zorg er gewoon voor dat de cirkel niet groter is dan de pupil, dan zit je altijd goed. Klik nu NIET op het ooglid, maar er net onder. Hou daarbij de linkermuisknop ingedrukt, en trek die zachtjes omhoog. Je zult zien dat het ooglid opgetild wordt, en dat photoshop zelf zorg draagt voor een mooie correctie. Kijk achterad natuurlijk wel of het ooglid nog een mooie ronding / bolling heeft. Anders komt dat er natuurlijk over. Na enkele klikken is het oog verder open komen te staan. Als je klaar bent met deze bewerking klik je rechts bovenin op OK. De bewerking wordt nu overgebracht naar het origineel.

Hierna ga ik aan de slag met de optie ‘TEGENHOUDEN’ (zie afbeelding hieronder).
Afbeelding

Hierbij selecteer ik het bereik MIDDENTONEN en een belichting van 4% (liever weer een paar keer extra klikken dan in 1 keer teveel lichter maken). Het penseel maak ik zo graat als de dikte van de blauwe lijn in het oog. Ik heb dit even blauw gemaakt, omdat dat het deel is wat ik iets lichter maak (verder stelt de kleur blauw dus niets voor). Persoonlijk vind ik het een iets strakkere blik geven als ik het buitenste bruine randje van het oog niet lichter maak, dus vandaar dat enkel de binnenkant van het oog blauw is hier.
Klik net zolang tot je het oog mooi vind. Drijf deze actie niet te ver door, want dan krijg je kattenogen, fel en heftig dus. Nadat je dit gedaan hebt is er wel wat kleur / verzadiging verloren gegaan in het oog. Dit gaan we nu oplossen door met een kleurpenseel over het oog te verven.
Allereerst selecteren we een kleur hiervoor (in mijn geval dus bruin). Zie hieronder hoe je een kleur kunt selecteren.
Afbeelding

Klik in het gekleurde vakje bij (1). Daarna kies je in het venster wat naar voren komt je vervolgkleur. In de rechtopstaande balk kun je ook selecteren, en vervolgens in het vierkant nauwkeurig een kleur kiezen en bevestig de kleur met OK.

Nu heb je een kleur gekozen, die je gaat gebruiken bij je penseel. De dekking van je penseel zet je ook weer niet te hoog, omdat je ook hier weer beter een paar keer extra kunt klikken zodat je een geleidelijke overgang krijgt. Zie voor de instellingen onderstaande afbeelding.
Afbeelding

De voorgaande afbeelding is wat druk, maar ik zal uitleggen waarom dit gedaan is. Nadat je het penseel hebt geselecteerd kies je voor de modus KLEUR. Dit is namelijk ERG BELANGRIJK!!!!! Standaard staat hij op NORMAAL geloof ik. Laat je hem namelijk op de optie NORMAAL staan, dan gaat je penseel alle structuur en pixel overschrijven (zie de streep bij 1). Bij streep 2 zie je dat er ook behoorlijk gekleurd is, maar de structuur van de wenkbrauw is behouden. Je zult dus begrijpen dat je oog ook mooi blijft als je voor de optie KLEUR hebt gekozen.
Kies bij het kleuren met een penseel ook weer een lage dekking van 3 of 4%.

Je kunt na deze actie ook nog het oogwit iets witter maken. Dit kun je doen door de optie TEGENHOUDEN te gebruiken die al eerder aan de orde is gekomen in deze tutorial. Hierbij kies je weer voor de instellingen: middentonen, en een dekking van 3 of 4%.
Hierna zijn de ogen klaar.

Stap 4) Make up aanpassen / versterken.
Soms is de make up net nog niet opvallend genoeg of mag het allemaal wat heftiger. Feit is dat je veel van de oogschaduw bijvoorbeeld weg flitst met studioflitsers (een veel voorkomende fout als je voor het eerst de studio in gaat en dat niet weet). Geen nood, dit kun je achteraf gelukkig nog aanpassen.
Er zijn hiervoor 2 mogelijkheden:
1) Meer verzadiging toepassen
2) Met het penseel aan de slag gaan.

Meer verzadiging toepassen doe je als volgt (zie afbeelding).
Afbeelding

Selecteer de optie spons. Dan kun je bovenin bij modus kiezen voor minder verzadiging of verzadigen. Kies de laatste, en selecteer daarna de waarde, in mijn geval dus 3. Liever weer een paar keer extra klikken. Pas je penseelgrote aan door de knoppen [ of ] te gebruiken. Ga nu met je penseel over de oogschaduw heen. Je zult zien dat de kleuren intenser en heftiger worden.

De andere manier is om het met het penseel te doen. Hiervoor kies je weer een kleur (zie iets terug in deze tutorial) en pak je een lage dekking. Nu kun je eigenlijk gewoon over de oogschaduw heengaan en gewoon net zo lang blijven ‘verven’ tot je de kleuren mooi vind.


Stap 5) contrast bepalen
1 van de laatste stappen die ik altijd uitvoer is het bepalen van het contrast. Ga hier nauwkeurig mee om, want de donkere partijen in je foto kunnen op deze wijze gemakkelijk dichtlopen. Om dit goed en netjes te kunnen doen is eigenlijk wel een beeldscherm benodigd die gecalibreerd is (hier ga ik nu alleen niet verder op in, is al veel over geschreven).
Voor levels ga je als volgt te werk.
Kies AFBEELDING >> AANPASSINGEN >> NIVEAUS ……
Afbeelding

Onderstaand scherm komt naar voren:
Afbeelding

Over dit onderdeel kun je heeeeeeel veel vertellen, maar ik hou het nu even heel simpel en basic aangezien deze hele tutorial gemaakt is op verzoek van personen die net met photoshop bezig zijn.
Wat je doet om meer pit in je foto te krijgen is driehoekje 1 naar rechts verschuiven door met je muiscursor op het driehoekje te gaan staan en te verslepen, en daarna driehoekje nummer 2 naar links verschuiven.
Beide actie niet overdrijven, want er kleven wel wat nadelen aan als je dat doet.
Overdrijf je met driehoekje 1 door die teveel naar rechts te verplaatsen, dan lopen de donkere delen van de foto dicht en heb je geen detail meer in die delen, en bij driehoekje 2 heb je de kans dat de lichte delen in de foto overbelicht gaan worden (weet even niet hoe ik dit op een simpelere manier uit moet leggen….).
Hierna klik je op OK en wordt de bewerking uitgevoerd op heel je foto.

Stap 6) Verzadiging van kleuren
Het nadeel van de vorige stap is dat je bij het toevoegen van contrast een warmere tint over je foto krijgt. Er ligt een heel verhaal achter hoe dat komt, maar dat zal ik jullie besparen. De foto krijgt dus een te warme tint (rood en oranje worden sterker).
Dit zul je terug moeten brengen naar normale proporties zodat de huidtinten overeenkomen met de werkelijkheid. Dit doe je als volgt. Selecteer AFBEELDING >> AANPASSINGEN >> KLEURTOON / VERZADIGING
Afbeelding

Onderstaand scherm komt nu naar voren.
Afbeelding


Klik nu op het selectie vakje en kies voor ‘RODE TINTEN’. Hou de optie voorvertoning rechts onderin aan staan zodat je ziet wat er volgt na de bewerking. Gebruik nu de middelste schuifbalk (verzadiging) en sleep die iets naar links. Je zult zien dat de rode tinten minder worden. Herhaal deze stappen ook bij de gele tinten.
Nu is de foto in principe klaar, op het verscherpen na dan. Zie hiervoor de link aan het begin van deze tutorial.

Veel succes met het bewerken, en laat die knallende foto’s maar komen :D

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Alvast een bedankje voor het delen van deze tutorial, erg leerzaam en nuttig :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Daar sluit ik mij bij aan, geweldig dat je dit laat zien :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Klasse ,Ben wel een macro fan maar ga dit zeker een keer proberen
gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

't Lijkt me nogal een 'werk', maar zodra het een keer regent ga ik er toch een keer mee aan de slag :D
Enorm bedankt!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

STICKY!

Alhoewel ik portrait professional 9 gebruik :oops:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Natuurlijk is zoiets wel mooier om te zien, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat een model ervan vindt.
Maar goed, ik zal het topic later now eleens doorlezen Zik zit nu op mijn mobiel)
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Ga dit eens even rustig doorlezen en uitproberen.

@Arnoud, Toppie dat je de moeite neemt om dit allemaal neer te zetten voor je medeforummers. :lol:
Bedankt alvast.

Groeten,
Karel
Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Ha ha, ik kan je verklappen dat dit inderdaad veel werk was! :D
Maar ik kreeg best veel vragen over mijn foto's, en had dus een reactie in een ander topic gegeven waarbij door verschillende personen verzocht werd om uit te leggen wat ik had gedaan. Zodoende dus.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en dat ik het duidelijk en ook voor beginners simpel heb omschreven. Zo niet: feel free, PM me!

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLONNatuurlijk is zoiets wel mooier om te zien, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat een model ervan vindt.
Ik kan je verzekeren dat 95% van de modellen van dergelijke gladde huidjes blij worden :D
Dat is mijn eigen ervaring, en heb toch al heeeeeel veeeeeeel shoots gedaan. Het is ook een kwestie van tevoren afspreken hoe ze de bewerking willen. Als een moedervlek(je) echt iets kenmerkends is van een persoon moet je daar gewoon vanaf blijven. Duidelijke afspraken vooraf voorkomt achteraf een discussie.

Gr,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
PDH65
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 890
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2008 23:15
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

knap en bedankt voor deze nuttige info en ........dat je met een Nederlandstalige PS werkt !
Ik post minder maar leer meer.
EOS 7D / EOS 40D /Canon 70-200mm F2,8 / Canon EF 24-70mm F2.8 L USM II / Canon 50mm F1,4/ Canon EF 100mm F2.8 Macro US / Illustar 300watt studioset en wat plu's
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Goede uitleg. Deze ga ik zeker doorlopen.
Ik heb een PDF bestand gemaakt van de tutorial -> Klik. Zelf vind ik het prettiger om van een pdf te werken en een print hiervan is fijner dan een print van de webpagina's.

Als de TS hier problemen mee heeft moet hij het maar melden. Dan verwijder ik de link.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Paap_Dude schreefCOLONGoede uitleg. Deze ga ik zeker doorlopen.
Ik heb een PDF bestand gemaakt van de tutorial -> Klik. Zelf vind ik het prettiger om van een pdf te werken en een print hiervan is fijner dan een print van de webpagina's.

Als de TS hier problemen mee heeft moet hij het maar melden. Dan verwijder ik de link.
geen problemen mee! l
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Arnoud, bedankt. Mijn dochter is komend weekend proefkonijn!

Geweldig dat je dit voor ons hebt opgesteld.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Arnoud schreefCOLON Ik kan je verzekeren dat 95% van de modellen van dergelijke gladde huidjes blij worden :D
OK, het is dus niet zo dat ze zichzelf op die manier op hun foutjes gewezen voelen. Beetje verrassend, want je zou het niet moeten proberen om de vraag, zie ik er dik uit in deze jurk, ook maar enigszins anders te beantwoorden dan met totale en keiharde ontkenning. :D

Persoonlijk heb ik nog niet met zulke shoots te maken gehad, misschien die bij de EOSDigitaal-dag vorig jaar, maar ik had geen ervaring met dat soort bewerkingen en ik vroeg me toen ook dus sterk af of ik er wel goed aan zou doen. Maar dat soort modellenshoots zal ook nog wel even lang op zich laten wachten bij gebrek aan een lampenset, aan contacten met modellen en ambitie om mij meer daarop te gaan richten.
Aankomende zaterdag ga ik een collega eens op de foto zetten, omdat hij deze foto's dan op een dating-site wil zetten. Alleen met een flitser, eventueel van de camera af, maar bij voorkeur zo natuurlijk en ongeposeerd mogelijk. En ik laat z'n huid intact en zal alleen even contrasten, levels en kleuren wat aanpassen waarschijnlijk.

Maar zeer veel dank voor het opstellen van deze tutorial. Misschien kom ik nog weleens een keer een zeer knappe dame tegen die zo'n bewerking op prijs stelt.

Groet,
Hendrik
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLONAankomende zaterdag ga ik een collega eens op de foto zetten, omdat hij deze foto's dan op een dating-site wil zetten. Alleen met een flitser, eventueel van de camera af, maar bij voorkeur zo natuurlijk en ongeposeerd mogelijk. En ik laat z'n huid intact en zal alleen even contrasten, levels en kleuren wat aanpassen waarschijnlijk.
Je kijkt altijd naar het doel van de foto's. Foto's voor modellen bureaus moeten niet "plat geshopt" zijn. Dan herkennen ze de bewuste persoon niet meer. Voor hun eigen portfolio is het een kwestie van goede afspraken maken. Voorkomt teleurstellingen.
Succes met de bewerkingen.

Gr,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Er is 1 ding wat ik mis bij jou bewerking wat in mijn ogen altijd veel scheeld! Als ik deze foto zou hebben bewerkt had ik ook het wit van de ogen opgelicht, die zijn namelijk wat donker en door dit wat lichter te maken haal je bijna de hele foto op.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

bmvduin schreefCOLONEr is 1 ding wat ik mis bij jou bewerking wat in mijn ogen altijd veel scheeld! Als ik deze foto zou hebben bewerkt had ik ook het wit van de ogen opgelicht, die zijn namelijk wat donker en door dit wat lichter te maken haal je bijna de hele foto op.
Niet helemaal juist, want staat er ook in :D Zie onderstaand stukje:

........Je kunt na deze actie ook nog het oogwit iets witter maken. Dit kun je doen door de optie TEGENHOUDEN te gebruiken die al eerder aan de orde is gekomen in deze tutorial. Hierbij kies je weer voor de instellingen: middentonen, en een dekking van 3 of 4%.
Hierna zijn de ogen klaar. .............

Gr,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

bedankt! ik ga het zeker een keertje proberen.
Gebruikers-avatar
gerjan1966
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2008 20:13
WoonplaatsCOLON Schoonhoven

Bedankt voor de wijze les.

Groet Gerrit
Beter één foto uit de hand dan tien niet genomen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar