Circuit van Zandvoort (testdag op 01-04-2010)

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Bij deze een selectie uit de foto's die ik afgelopen donderdag geschoten heb tijdens een testdag op het circuit van Zandvoort. Door de harde en koude wind was ik behoorlijk verkleumd aan het einde van de dag, maar het grote en gevarieerde deelnemersveld maakte het absoluut de moeite waard. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding

#11
Afbeelding

#12
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Ralph_86, in totaal 19 keer gewijzigd.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

mooie platen! Jammer dat je geen closeup van Maaike de Wit (susuki) zelf hebt genomen, ook een lust voor het oog / lens :D
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Akumal

Ziet er netjes uit hoor, je sluit wel af met een hele mooie.

rob.
Gebruikers-avatar
Sandman
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2010 16:26
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hele mooi platen!
#4 is zeker mijn favoriet. De achterband wordt gelift door te hard de bocht in te gaan. Prachtige foto door de achterband bevroren te hebben en de voorband in beweging.

Gr, Berry
Canon 50D + grip / 17-55 F2.8 / 70-200 F4 L / Sigma 10-20 / Metz 54 AF / alles in een Lowepro rugzak
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een gevarieerde serie Ralph en ze staan er alle prima op.
Zo'n Aston Martin is toch wel een vette bak en vooral met zo'n close-upje als foto 11.

Aan foto 8 te zien heb je de fotoplek op de Hunserug gevonden..... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Echt mooie serie, Ralph. Graag even de gelegenheid aangrijpen voor een paar vraagjes: waarom staan de race foto's altijd wat omhoog/omlaag gericht. Zie dat vaak bij race foto's daar zal best een reden voor zijn? Tweede: mijn broer gaat in juli op Zandvoort rijden met zijn motor een zg circuitdag. Welke plek(ken) kan jij me aanbevelen om foto's te maken? Een plek waar je lekker dichtbij kan komen, neem aan dat op zo'n dag er meer mogelijk is dan bij een race

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mooie foto's, al had ik nummer 3 er niet tussen gezet, óf iets eerder op 't knopje gedrukt. Hij kijkt nu niet helemaal lekker weg, vind ik.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

lassie_sr schreefCOLONEcht mooie serie, Ralph. Graag even de gelegenheid aangrijpen voor een paar vraagjes: waarom staan de race foto's altijd wat omhoog/omlaag gericht. Zie dat vaak bij race foto's daar zal best een reden voor zijn? Tweede: mijn broer gaat in juli op Zandvoort rijden met zijn motor een zg circuitdag. Welke plek(ken) kan jij me aanbevelen om foto's te maken? Een plek waar je lekker dichtbij kan komen, neem aan dat op zo'n dag er meer mogelijk is dan bij een race

Laszlo
Vergeet dat maar, alleen de mensen van LeukOpDeFoto etc mogen achter de hekken etc op zo'n dag. Maar het wil nog wel eens werken als je een vriendelijk woordje met de marshall wisselt bij de Audi S bocht en de Hugenholts bocht, zo af en toe laten ze je dan achter het hek komen.

OT:
Erg leuke serie, je was ook gemachtigd zonder groen hesje achter de hekken te komen begrijp ik? Of had je juist zo'n hesje geregeld?
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Goede serie Ralph, 5, 8 en 11 zijn m'n favoriete close-ups!
De scherpte op #1 bevalt me ook wel :)

Lijkt er inderdaad op dat je dichter bij de baan mocht staan.... of hesje geregeld?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De plaatjes op zich ogen wel lekker, maar wel wat standaard. Ik denk dat met lagere sluitertijden en spannendere composities je zelf wat meer 'los' had kunnen gaan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Verkleumd, maar nummer 4 en 7 - SUPER.
Bij 4 dat blokkerende achterwiel en bij 7 2 wielen los....heerlijk!
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Bedankt voor de comments en complimenten iedereen!

Ik mocht die dag fotograferen met een groen vest, dus binnen de hekken inderdaad. Dit omdat ik de mogelijkheden aan het verkennen ben om me ook op wat commerciëler vlak met autosportfotografie bezig te gaan houden. Zo'n fotovest geeft toch weer heel andere mogelijkheden qua fotografie, zeker op Zandvoort. Doordat het circuit in de duinen ligt, sta je vaak een stuk hoger dan de baan en dat is niet altijd even mooi voor de foto's.

@BartjeD: Heb de plek inderdaad gevonden, maar dat was nog best lastig. Een paar meter te ver naar links of naar rechts en het hele effect van die tribune is weg. Ben nog niet helemaal tevreden nu, maar daar ga ik volgende keer verder aan werken :wink: Nogmaals bedankt voor je tips in ieder geval!

@Lassie_sr: Ik denk niet dat je er al teveel op moet hopen dat je op zo'n dag dichterbij mag komen dan anders hoor. Met een beetje geluk mag je in de pitlane rondlopen, maar de rest van het circuit zal waarschijnlijk gewoon gesloten zijn i.v.m. veiligheid. Maar, zoals Slipstream al zegt: maak eens een praatje met een marshall, misschien mag je dan toch een paar foto's binnen de hekken schieten. Een paar leuke plekken om te fotograferen zijn het uitkomen van de Tarzanbocht (daar zit een poort, kan je mooi doorheen schieten), de Hugenholtzbocht (vanuit de paddock kan je door de gaten in het hekwerk fotograferen, daar sta je wel dicht op de baan overigens), de Mastersbocht en de S-bocht.
Waarom de foto's een beetje schuin staan: dat voegt wat dynamiek toe en legt de nadruk wat meer op je onderwerp. Het is ook een kwestie van smaak hoor, sommigen vinden het juist weer niet mooi.

@Dejong1racing: Nu ik alles thuis op de computer bekeken heb, kom ik zelf ook tot de conclusie dat ik op sommige plekken best met een lagere sluitertijd had kunnen werken. Een goede leer voor de volgende keer dus! Wat betreft de composities: heb je nog wat concretere tips voor me? Jij hebt zelf nota bene ook aardig wat autosportervaring, dus ik hou me aanbevolen :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ralph_86 schreefCOLONWat betreft de composities: heb je nog wat concretere tips voor me? Jij hebt zelf nota bene ook aardig wat autosportervaring, dus ik hou me aanbevolen :wink:

Eigenlijk net als altijd; oefen, experimenteer en kijk veel naar andere foto's. Gewoon doen en ervaring in opbouwen. Komt vanzelf wel goed als ik dit zo inschat
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Veel oefenen en uitproberen, dat ben ik zeker van plan :wink:
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Na mijn eerste dagje Zandvoort besef ik pas hoe moeilijk dit is! :shock:

#2 is lekker dynamisch. #8 het gaafst.
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar