Micro Four Thirds Camera's - hoe zie je tegenaan?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

Ik weet niet of het hier kan, maar het heeft wel iets te maken met komst van nieuwe type. Als het ergens moet, verplaats maar de topic.

Want vandaag is op iBood camera te koop van Pen camera. Dat is Micro Four Thirds camera. Uit de discussie draad daar kun je heel wat tegenstellingen lezen. Mensen met dSLRs praten zelfs mee.
En sommigen denken zelfs dSLR weg te doen voor nieuwe generatie camera's... Eindelijk verlost van irritante opklappende spiegel!

De link is hier: http://www.ibood.com/nl/nl/product_list ... eregeling/

En 5 redenen om voor nieuwe type camera's te gaan...
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/01/ ... your-dslr/

Valt me alleen op dat hogere prijs kleine struikelblok vormt en ruisfactor nog niet veel beter is dan topmerk dSLR.

Wat vind je zelf van nieuwe generatie camera's? Ze missen wel de zoeker zodat je op LCD scherm moet kijken. Zeker in felle zonlicht is dat lastig, of als het zeer zwak licht is.
En ook al wordt er gepraat dat ze in tas passen, het is nog altijd groter dan een goede compact camera. :)

Ik heb twee topics gezien, maar het zijn ik-zoek-een-camera draadjes. Hier praten we meer over technische kant en voordelen/nadelen van nieuwe generatie "compacte" dSLRs zonder spiegel erin.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Ik zou wegblijven van het ding. De AF is abominabel en met zo'n scherm achterop is MF ook niet je van het. Verder moet je regelmatig diep het menu in voor de simpelste dingen.

Natuurlijk is het niet allemaal kommer en kwel, maar met de relatief dure accessoires ligt het prijsplaatje wel een beetje scheef.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

DSLR (Digital Single Lens Reflex) zonder spiegel... Die bestaan niet !

Zonder gekheid, ik heb geen ervaring met deze camera's, maar ik vraag me af hoe nauwkeuring de AF (of handmatig scherpstellen) is zonder ouderwets matglas. Daarbij vind ik persoonlijk de sensoren te klein. Ik wil groter (digitaal middenformaat oid) ipv kleiner...

Not my cup of tea.
Anoniem 3

Kan ik je zeggen dat het scherpstellen met de OUDE analoge Olympussen erg fijn ging.
Heb er ergens ook nog eentje liggen. Twee beeldjes over elkaar draaien en huppa, scherp, en niet zo'n beetje...
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ik vind het ook niets, blijft het zelfde idee als met compact camera's dat de Af snelheid erg traag is.

maarja voor het grote publiek wat wel de kwaliteit van goede lenzen wil maar niet een groot apparaat zoals een Dslr body willen is het natuurlijk ontzettend mooi spul.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Gabriel, dat waren meetzoekers. Dat is idd. een erg fijn, nauwkeuring en snel scherpstel systeem. Heb lang geleden een Leica (M3) meetzoeker gehad, dat werkte idd. zeer fijn.

Maar volgens mij hebben de nieuwere compact camera's met verwisselbare objectieven dit niet (op de M8, M9 en wat andere dure exoten na misschien). De meeste werken denk ik met contrast detectie. Daarnaast kijk je met een scherm op de achterzijde eigenlijk naar een vrij klein beeldje, waar je bij een DSLR zoeker het idee hebt erboven op te zitten.

Anders gezegd, ik zie het probleem van de op en neer klappende spiegel niet zo.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een volledige test van de EP-2:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EP2/EP2A.HTM

Vergelijking van alle PENnen:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E ... ARISON.HTM

Trage AF (~1s) en shutterlag (~1s) maakt het vrijwel onmogelijk een bewegend onderwerp op het juiste moment vast te leggen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik denk eerder dat dit een markt is voor mensen die van compact naar een minder grote camera willen waarbij je toch lenzen kan wisselen, al vraag ik me af in hoeverre die doelgroep dat ook gaat doen. Het scherpstellen is flink trager en minder accuraat, en ik zou het een ramp vinden om foto's te maken via het schermpje bij sport. Juist de zoeker zorgt dat ik een ben met het beeld en niet afgeleid wordt door dingen om me heen.
Daarbij heb ik begrepen dat stof en mogelijke beschadiging van de sensor bij micro FT camera's ook een probleem kan vormen, de sensor ligt namelijk bloot aan de oppervlakte en minder diep in de body.

Persoonlijk vind ik zo'n Pen best een leuke camera die zeker op lagere iso prima zal bevallen, ik zie zo'n camera alleen meer voor erbij om even makelijk mee te nemen tijdens een uitje met het gezin. Misschien is dat dan de doelgroep :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

zon pen is nog best zwaar dan hoor om "even" mee te nemen dan kan je toch beter zoeken naar g11 of een vergelijkbare compact.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik heb een G7 en die bevalt nog prima :wink:
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
buitenb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 21:23
WoonplaatsCOLON Etten Leur
CONTACTCOLON

Of de Canon S90 Is heb die sinds dit weekend.
Wat een ding , Raw en redelijk bruikbaar in de hogere isos.
En op de groothoek stand lekker lichtsterk.

En de zelfde sensor als de G11 , alles is instelbaar en de knoppen ook.
Super ding !
Eos 5D Mark 2, Eos 5D, canon EF 24-105 F4 IS L, Canon 70-200 2.8 L IS, Canon Ef 28 2.8, Canon Ef 50 1.8 ,Lensbaby 2.0 ,Tokina 100 2.8 macro, Canon 430 EX , Kata 3IN30,Canon S90Is
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ik heb de officiële voorbeeldfoto's gezien op Dpreview.com.

Sorry, maar ik vond de beeldkwaliteit 10x sh*t of tewel K met peren. :lol:

En dan 800 euro er voor durven vragen? (zonder objectief!)

Een Casio Exilim compact van € 119,00 doet het beter!

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

Inderdaad, ze zijn nog wel erg duur, ondanks dat behuizing simpeler is...
Vreemde zaak daar.

De camera's met vaste lens zoals Canon Gx camera doet al wat beter en goedkoper.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Nou, daarover verschillen de meningen. Zet de PEN1 eens naast een G11 op dxomark bijvoorbeeld. De G11 wint het op geen enkel punt.

Anyway, de meerprijs van de Olympus zit 'm natuurlijk in de losse mount en de grotere sensor (groter dan de gemiddelde compact).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

jeveos schreefCOLONZet de PEN1 eens naast een G11 op dxomark bijvoorbeeld. De G11 wint het op geen enkel punt.
Behalve op dynamic range dan. Maar je hebt zeker een punt.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Pieterr schreefCOLON
jeveos schreefCOLONZet de PEN1 eens naast een G11 op dxomark bijvoorbeeld. De G11 wint het op geen enkel punt.
Behalve op dynamic range dan. .
Dat hangt er maar van af hoe je dat beoordeelt. Als je naar de DR grafiek kijkt zul je zien dat alleen op de laagste gevoeligheid de G11 beter scoort. Op 200 ISO zijn beide camera's al gelijkwaardig.

Het glas is echter natuurlijk in hoge mate bepalend voor het totaalplaatje. En daarin laten de voorbeelden ruimte voor verbetering; zeker als je er een adapter bij koopt zodat je alle 4/3 objectieven kunt gebruiken zal je veel betere resultaten kunnen halen.

Blijft over het user interface, het real-time gedrag en de tussen-tafellaken-en-servet afmetingen van de sensor. De laatste is nou eenmaal een eigenschap van 4/3, de rest is niet inherent aan de techniek maar aan dit model.

Ik vind 't ook een hoop geld hoor voor een body die toch serieuze beperkingen heeft. Maar er zal vast wel een markt voor zijn.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar