Rondje Schokland

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Mijn dochter woont in Ens vlakbij het mooie Schokland en we hadden al een paar weken het plan om de Tulpenroute te fietsen. Alleen de regen was steeds spelbreker daarom gisteravond nog even een rondje op de fiets gedaan. Jammer genoeg waren al heel veel velden getopt maar mijn avond kon niet meer stuk toen ik de Lepelaar van redelijk dichtbij kon fotograferen. Jammer genoeg geen statief mee maar ik vind het wel een mooie waarneming.
foto's gemaakt met de 10D en een 100-300mm lens
foto 1 tulpenveld f/5.6 1/250 ISO100
Afbeelding
foto 2 Lepelaar op zoek naar vis f/8 1/180 ISO 100
Afbeelding
foto 3 visje gevangen f/6.7 1/350 ISO 100
Afbeelding
Bedankt voor het kijken en tips zijn welkom want daar kunnen we weer van leren groetjes Inge
Laatst gewijzigd door 1 op gewooninge, in totaal 10 keer gewijzigd.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

die eerste vind ik erg mooi

2e en 3e ook wel alleen daar mis ik wat scherpte.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

De eerste is erg fraai, mooi canvasje :wink:
De andere twee had ik voor mezelf gehouden, mist scherpte en nog vrij ver weg.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Foto 1 vind ik erg mooi met de zee van tulpen. Foto 2 en 3 zijn idd niet scherp. Maar toch een erg leuke waarneming! 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jpelverding
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010 12:00
WoonplaatsCOLON Oost Groningen

Mijn foto vogels missen ook de nodige scherpte, ondanks auto en handmatige "ik doe mijn best" instellingen. Waarom is dat zo moeilijk? Kan er met phoshop nog iets verbeterd worden?

Dat Inge "sub optimale" foto's plempt is juist goed want ik geloof dat er hier wel meer mensen zijn die nog wat kunnen leren van de experts.

De eerste foto is niet zozeer een foto maar een vorm van abstracte kunst! Beetje Jan Cremer, maar dan met andere planten!
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bedankt voor jullie reacties. En dan te bedenken dat ik foto 1 in eerste instantie niet wilde plaatsen omdat ikzelf raar tegen de voorgrond aankijk. Zo wazig. Maar blijkbaar is dit technisch goed. Wbt de lepelaar. Daar heb ik best veel foto's van gemaakt maar bij het selecteren is dit weer lastig omdat je dan veel werk hebt met uitzoeken wat nu de beste compositie is en scherp genoeg. Hij liep constant rondjes door het water en bleef niet stilstaan.
Mijn foto vogels missen ook de nodige scherpte, ondanks auto en handmatige "ik doe mijn best" instellingen. Waarom is dat zo moeilijk? Kan er met phoshop nog iets verbeterd worden?
Na het verkleinen van de afbeelding nog wat naverscherpen helpt ook.

Ik ga zeker nog een keer heen maar dan neem ik een statief en de 400 mm mee. Groetjes Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik vind de eerste foto echt heel mooi.

Aan de muur hangen in een flink formaat.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Wat de scherpte betreft... onscherp wordt niet scherp, ook niet na verscherpen in Photoshop. Je moet goed letten op de sluitertijd. Houd daarbij de volgende formule in je achterhoofd, waarmee je de sluitertijd kan inschatten om nog uit de hand te kunnen fotograferen. Deze luidt:

1/(brandpuntafstand x cropfactor).

De formule geldt voor objectieven zonder IS. Met IS win je 2 à 3 stops. Een en ander is ook afhankelijk voor hoe vast je hand is.

Zonder IS moet je dus bijvoorbeeld bij een brandpuntafstand van 200mm een sluitertijd aanhouden van:

1/(200 x 1.6) = 1/320. Een langere sluitertijd levert al snel bewegingsonscherpte op.

Let er maar eens op en je zult zien dat de scherpte vooruit gaat! 8)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
jpelverding
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010 12:00
WoonplaatsCOLON Oost Groningen

Ik gebruik meestal f 6.3 en 800 iso om een zo groot mogelijke scherpte te krijgen. Geen IS, gewone tamron 18-200.

Toen ik laatst de maan fotografeerde zette ik het objectief op 200 mm, en maximale afstand, zowel AF als hand. Tikkie terug was wel scherp..

Ik blijf lekker verder oefenen, zal de tips ter harte nemen!
Waarvoor dank!


JohnPeter
- die op de eos dag een hoop basics hoopt te leren.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Het is zeker niet nodig om altijd zo'n hoge ISO te nemen, integendeel! Liever een zo laag mogelijke ISO. Als je maar de sluitertijden in de gaten houdt. En met je diafragma bepaal je in eerste instantie de scherptediepte. Uiteraard heeft het diafragma ook invloed op je sluitertijd. ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

ISO laat ik eigenlijk altijd op 100 staan en bij uitzondering een keer op 200 omdat ik met mijn eerste foto's te horen kreeg dat ISO op 400 bij de 10D teveel ruis laat zien. En dat klopt.
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar