Schoolfotografie zonder studiomateriaal

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JudithK
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2008 19:52
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik ben op zoek naar het ideale foto materiaal om foto's te nemen op school van kinderen. Het gaat dan om foto's terwijl ze in de klas aan het werk/spelen zijn, niet de standaard schoolportretfoto's.
Ik heb nu een paar keer meegelopen op de school van mijn dochter om foto's te nemen. Waar ik dan tegenaan loop is het licht. Ik heb een externe flitser (zie onderschrift), maar in de donkere lokalen krijg ik toch nog bewegende foto's. En dan gebruik ik de 17-55 f2.8 lens.

Wat voor materiaal kan ik nog gebruiken om geen bewegende foto's te krijgen door te weinig licht? Ik zat zelf nog te denken om een diffusion globe te kopen. Hebben jullie nog andere ideeën?

Ik ga binnenkort nog een nieuwe body (550d) en nieuwe lens (70-200 f4 IS) erbij kopen, maar ik denk niet dat het helpt bij dit specifiek probleem.
Canon EOS 400D | BG-E3 | 430EX | EF 50 II 1.8 | EF-S 10-22 f/3,5-4 USM | EF-S 17-55 2.8 IS USM | Lowepro SlingShot 200 AW
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met een 550D kun je in ieder geval de iso rustig richting de 1600 opschroeven, dat zal al een pak schelen.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Hallo Judith,

Je flitser moet er zeker voor kunnen zorgen dat je scherpe foto's krijgt.

Probeer eens te experimenteren (kan ook eerst thuis) met je camera op M als je flitst. Bijv. ISO op 400-800, sluitertijd op 1/60, diafragma op 5.6.

Je zult zien dat de foto's dan waarschijnlijk niet bewogen zijn. Beetje spelen met de waarden, afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid licht. Sluitertijd echter niet minder dan 1/30 zou ik zeggen.....

succes
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
joris
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 22:30
CONTACTCOLON

Tip:

Zet een 'pop-up flash diffuser' op je flitsertje......(even googelen). verrassende resultaten voor weinig geld.

Je hebt veel minder harde schaduwen. Dit in combinatie met een redelijke hoge iso, zou moeten lukken.
http://www.jorisdekkers.nl - 50D - sigma 10-20 EX - sigma 17-70 2.8-4 IS usm - canon 70-200 F4
supermario
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 09:16

joris schreefCOLONTip:

Zet een 'pop-up flash diffuser' op je flitsertje......(even googelen). verrassende resultaten voor weinig geld..
Lijkt mij dat je met die 430EX betere resultaten kan behalen dan dit advies...

In welke stand zet je de camera als je daar foto's maakt ?
Gebruikers-avatar
$ander
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2005 11:33
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mijn ervaring is minimaal 1/60 sluitertijd, beter nog 1/80 of 1/100.

Wat ik jammer vind van flitsen is dat de kinderen dan heel snel doorhebben dat je aan het fotograferen bent en alleen maar gekke bekken staan te trekken enzo, ipv dat ze spontaan op de foto komen...
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Een DSLR valt zobizo wel op ja ;) En zonder flits kunnen ze het alsnog horen
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar