hoe een goed belichte foto maken?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

Beste Eosdigitaal-leden,

Ik heb het volgende probleem. Voor mijn werk wordt ik wel eens gevraagd om geleverde/gemonteerde producten te fotograveren voor website of foldermateriaal. Het gaat om veelal witte kunststofproducten gemonteerd aan een woning. Mijn probleem is dat veel foto's overbelichte delen, veelal in ruiten van de woning (door reflectie van de zon) bevatten. Bij het voorbeeld op mijn camerascherm knipperen deze delen in de foto. Ik heb geen keuze op welk moment ik de foto's kan maken en bracketing is niet de oplossing. Hoe kan ik deze problemen tackelen. Instelling camera wijzigen of zou een pol.filter de oplossing zijn?

Ik fotografeer met een EOS 400D, EF-S 17-85 IS USM en een Speedlight 430 ex II. Stand P, in JPG + RAW, iso max. 200 en de WB op daglicht of bij gebruik van mijn flitser op stand flitser.
Misschien is mijn verhaal wat te vaag, maar ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven.
Graag tips. Helaas heb ik geen voorbeelden direct voor handen. De foto's heb ik op de server van mijn werk staan.

Groet Sascha

hierbij de voorbeeldfoto's

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165051[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165052[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165053[/img]
Laatst gewijzigd door 4 op Eos400dRookie, in totaal 31 keer gewijzigd.
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

Je zou eventueel kunnen proberen om met een polarisatiefilter de reflectie uit de ruiten te krijgen. Andere mogelijkheid is om een HDR opname te maken. Maak 3 of meer opnames van onderbelicht tot overbelicht en combineer deze dmv software tot een opname. Zoek eens op HDR, is genoeg over te vinden.
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Eos400dRookie schreefCOLONMijn probleem is dat veel foto's overbelichte delen, veelal in ruiten van de woning (door reflectie van de zon) bevatten. Bij het voorbeeld op mijn camerascherm knipperen deze delen in de foto. Ik heb geen keuze op welk moment ik de foto's kan maken en bracketing is niet de oplossing. Hoe kan ik deze problemen tackelen. Instelling camera wijzigen of zou een pol.filter de oplossing zijn?

(...)

Helaas heb ik geen voorbeelden direct voor handen. De foto's heb ik op de server van mijn werk staan.
Als het vooral de reflectie in de ruiten is, dan kan een polarisatiefilter inderdaad uitkomst bieden. Maar met een voorbeeldje is het makkelijker advies geven dan zonder. Kan je niet dinsdag (of wanneer je dan ook weer gaat werken) even een foto mee naar huis nemen?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Arnoud79
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2007 17:03
WoonplaatsCOLON Westland

waarschijnlijk gebruik je de verkeerde lichtmeetinstelling, kijk eerst hier eens naar. en zet hem op "meting met nadruk op het midden" (soort van spotmeting)

Grt, Arnoud
Canon EOS 400D; Sigma 18-200mm; Tamron 28-300mm XR DI AF LD; Canon EFS 18-55mm; Canon EF 50mm 1.8II; Canon Speedlight 430EX; flitssetje Linkstar 400W/s; Flitssetje 150W/s; reflectiescherm; studio etc etc
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

@arnoud79: dat is niet "een soort spotmeting", het is een heel andere methode. Als ik de beschrijving van de OP lees, denk ik ook niet dat dit het probleem is.

Zoals de anderen al zeiden, wellicht kan een voorbeeld uitkomst bieden. Het is mij bijvoorbeeeld niet duidelijk waarom de ramen op de foto's komen, zit daar het product aan?
Waar je ook aan kunt denken is om de foto's zonder flits te maken en dan rekening te houden met de stand van de zon. Of een polarisatiefilter.
Maar een voorbeeld zou handig zijn!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ga om te beginnen op een tijdstip dat het licht niet zo hard is. Als ik nu naar buiten kijk (13:00 uur en heeeel zonnig) dan heb je een partij hard licht waar je akelig van wordt. Dat is gewoon niet fijn werken. Het verschil tussen licht en donker kan te groot zijn. Vanavond rond de klok van 8 uur is het alweer veel en veel zachter.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rotary
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2010 14:07
CONTACTCOLON

Eos400dRookie schreefCOLONIk heb geen keuze op welk moment ik de foto's kan maken en bracketing is niet de oplossing.
:roll:

Voor die reflecties zou een pol.filter volgens mij wel moeten werken, maar zoveel verstand heb ik er niet van. Lezen kan ik blijkbaar wel beter :lol:
Canon EOS 60D | EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM | EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | EF 28mm f/2.8 | Speedlite 430EX II | Flickr.

DoriGazo.nl :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ja, ik had er overheen gelezen.
Maar dan lees ik aan de andere kant ook weer dat TS wel een gevraagd wordt. Ik zou vaker nee zeggen in dit geval, of de kwaliteitsnormen veel lager stellen. Ik neem aan dat de baas ook niet extra betaald voor het feit dat jij daar met je eigen duur betaalde apparatuur staat namelijk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Rotary schreefCOLON
Eos400dRookie schreefCOLONIk heb geen keuze op welk moment ik de foto's kan maken en bracketing is niet de oplossing.
:roll:

Voor die reflecties zou een pol.filter volgens mij wel moeten werken, maar zoveel verstand heb ik er niet van. Lezen kan ik blijkbaar wel beter :lol:
Als je zo goed kon lezen had je vast al gezien dat een polarisatie filter al genoemd was... :roll:

Mag ik vragen waarom je bracketing niet een oplossing vind? je kunt die ook samen voegen op een manier waardoor je niet ziet dat het een HDR foto is, maar toch de voordelen hebben van HDR.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Eos400dRookie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2007 14:22
WoonplaatsCOLON Emmen

bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga proberen via mijn inbelverbing thuis, de foto binnen te halen. We werken via een externburoblad, dus zal de foto naar mij zelf moeten mailen.

@Bob en Ionize
Ik heb geen ervaring met hdr fotografie. Is dit eenvoudig te realiseren met PS Elements 6.0 of DPP?

@Arnoud
Ik schiet meestal met meervlaksmeting. Zal het eens proberen met deelmeting!

@Jeroen
Klopt dat ik mijn eigen camera gebruik, zonder extra vergoeding. Maar de frustatie om met een Nikon Coolpix L4 (compactcamera) foto's te maken zijn te groot, vandaar dat ik mijn eigen camera gebruik. Ik heb nog geen pol.filter, dus als dit een oplossing is, is het misschien een leuke vergoeding voor het gebruik van eigen materiaal.
Mijn werkgebied is Groningen, Friesland, Drenthe en een klein deel van Overijssel. De foto's maak ik dan tussen de afspraken door, dus kan ik niet kiezen voor een tijdstip. Als ik in de buurt van gerealiseerde projecten ben, ga ik er even langs.

@algemeen
De voorbeeldfoto zal ik zo spoedig mogelijk toevoegen.

Foto's zijn toegevoegd. Zie bovenstaande post. Het valt niet mee zo'n eerste keer. De foto's zijn alleen verkleind en verscherpt.
Canon EOS 70D met grip & Canon EOS 400D met grip, EF 24-70mm F4L IS USM, EF-S 17-85mm IS USM ❌, EF 70-200 L F/4 IS USM, EF 50mm 1.8 II, Speedlight 430ex II transported in een Lowepro Slingshot ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar