Witter maken van tanden en oogwit

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

Heb je dat af en toe niet?? Heb je een geweldige foto gemaakt, en zijn de tanden wat gelig en de ogen niet mooi wit. Dan it er soms niets anders op dan dit in photoshop te bewerken. Natuurlijk zijn er diverse manieren om dit te doen..

- met een selectietool de tanden keurig selecteren en dan door middel van curves of levels de tanden wat lichter maken. Mmm niet mijn ding. Maar onderstaand is mijn manier.

Ik werk al enige tijd met channels (kanalen) en maak daar regelmatig een masker van, en nu viel me op als ik dat doe voor het witter maken van, dat de omliggende gebieden eigenlijk niet veranderen van kleur, EN ik hoef geen monniken werk te gaan zitten doen door de tanden te selecteren.

Hoe ik dit doe?

stap 1. open je foto :roll:
(o ik gebruik de engelstalige versie van PS4)

stap 2. open het tabblad channels (of kanalen) als dit niet open staat, kun je dit openen door in de menubalk windows (vermoedelijk ramen) te kiezen en dan channels te selecteren.

Stap 3. Als je nu de vier channels bekijkt, (RGB, Red, Green, Blue) zie je dat het meeste contrast tussen de tanden en het tandvlees of lippen in het groene channel zit. Klik daarom op het groene channel.

Stap 4. Ga naar de menubalk, kies >Image< en kies dan Calculations.(geen idee hoe dit in de nederlandse versie heet)

Afbeelding

De velden zijn hier al gevuld.

Een verklaring van de velden.
Source 1 is je hoofdbestand, in dit geval een raar nummer
Layer is de laag die je geselecteerd hebt.
Channel is Green, logisch want je had het groene channel geselecteerd.
Source 2 is in dit geval ook je hoofdbestand
Layer is weer de laag die geselecteerd is
De blending mode. Tsja, daar lopen de meningen over uit een. Ik gebruik er eigenlijk maar 3, de rest vind ik eigenlijk niet zo geweldig.. De drie die ik gebruik zijn Screen, Multiply en Overlay. Ik heb ondervonden dat dit er drie zijn die je eigenlijk zonder consequenties voor je eigenlijke beeld kan gebruiken, maar ook de enige zijn die zin hebben. (niet over me heen vallen, is mijn mening maar :wink: )
In dit geval werkt overlay altijd het beste.
Opacity op 100 % laten.
Kies dan als laatste hoe PS om moet gaan met wat je gedaan hebt. In dit geval kies je maak een selectie in het groene channel, en druk op OK
Als het goed is heb je nu de marching ants...

Stap 5 Kies in het tabblad channels het RGB kanaal door er op te klikken.
Je foto ziet er weer normaal uit.

Klik nu op de adjustment layer knop in het tabblad layers. (dat halve zwart en witte bolletje) en kies voor Curves. Je moet nu even drie settings doen in curves.

Afbeelding

Zet :
RGB op 35 output en 50 input
Green op 40 output en 50 input
Blue op 30 output en 50 input (voor de kleurzweem).

Je ziet nu dat je twee lagen hebt. Een background layer en een adjustment layer met een masker....

Dit is echter niet genoeg. Je hebt nog een masker meer nodig om dit toe te passen. Photoshop staat echter geen twee maskers toe op een laag, dus moet je een handigheidje toepassen.

Selecteer de adjustment layer (die je net hebt gemaakt) door er op te klikken. Hou nu de shift toets ingedrukt en klik op het layer tabblad op het map symbool. Nu zie je dat PS voor je een map heeft gemaakt met daarin de net gemaakte layer.
Nu kunnen we de laatste stap toepassen door er een nieuw masker over te zetten. Selecteer de map die je net hebt gemaakt, hou de Alt toets ingedrukt en klik op het rechthoekje met het witte bolletje erin.(add vector mask.

Je ziet nu naast de map een zwart masker staan, wat de inhoudt van de map verbergt. De rest is kinderspel. Kies voor een penseel en selecteer de witte voorgrondkleur. "schilder" nu over de tanden heen, of over het oogwit en zie de kleur veranderen. De kleur van de tanden en of oogwit pas je aan door de opacity te verlagen. Normaal heb ik die op 65 % staan en dan heb je de mooiste kleur.

Het lijkt ingewikkeld, maar is het niet. Maak er een action van en je bent helemaal klaar. Succes!
Laatst gewijzigd door 1 op robijn, in totaal 8 keer gewijzigd.
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Ik ga dit binnenkort zeker eens proberen!
Mooi verhaal, maar inderdaad materie voor een action.. ;)

Top verhaal!
Gripped 7D | EF-S 17-55 F2.8 IS USM | EF 50 F1.8 | EF 70-200 F2.8 | Yongnuo YN-460-II | Unomat | Cactus V2s | Redged 423 + RT-1 | Monopod |
fotorich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 01:37
WoonplaatsCOLON zoetermeer

Is het gebruik van het icoontje tegenhouden niet een stuk simpeler en sneller. Overigens, je moet met het digitaal bleken wel uitkijken.
Een keer bij een foto van een bruidegom gedaan en die voelde zich wel enigszins beledigd. Op zijn verzoek heb ik toen de originele foto met gele tanden aangeboden als vervanger van de kosmetisch veel betere foto.
Raar, maar waar.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ja, tegenhouden werkt en ook het penseel met een tint wit op 5% zachtjes een paar keer over de tanden. Maar pas op he, het oogt heel snel onnatuurlijk :cry:
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Ik gebruik teeth whitening in lightroom ß2, hoeveelheid <50%.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

In Photoshop Elements 8 zit er bij de "Quick Fix tools" een "Whiten Teeth button" (rode tandenborstel).
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het zou wel mooi zijn als je meer stappen met afbeeldingen weet uit te breiden. Zou het wel makkelijker maken denk ik.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
robijn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2008 15:23

fotojeroen schreefCOLONHet zou wel mooi zijn als je meer stappen met afbeeldingen weet uit te breiden. Zou het wel makkelijker maken denk ik.
Ga hem dan even in de revise gooien met plaatjes. De uitleg lijkt heel wat, is echter maar een paar seconden werk. (uitleg maken duurde langer)
Sexy body, some glass and light, all in one box ;-)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Robijn schreefCOLON De uitleg lijkt heel wat, is echter maar een paar seconden werk. (uitleg maken duurde langer)
Dat is vaak met tutorials :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Maar voor leken/newbie's qua het bewerken van foto's zoals ik wel erg handig en wordt ook zeer gewaardeerd! Zoals Jeroen ook zegt, foto's zouden je verhaal zeker sterker maken! Maar ik ben al heel blij dat iemand de moeite neemt om dit soort dingen uit te leggen.

Heb je misschien ook nog een goede tip om een huid mooi egaal/glad te maken? Kreeg van mn vriendin namelijk het commentaar dat de oneffenheden in haar gezicht wel heel goed te zien zijn op foto's. :lol:

Gr. Florian
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Florian schreefCOLONHeb je misschien ook nog een goede tip om een huid mooi egaal/glad te maken? Kreeg van mn vriendin namelijk het commentaar dat de oneffenheden in haar gezicht wel heel goed te zien zijn op foto's.
Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=78581
Florian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2009 20:20
WoonplaatsCOLON Heesch

Mijn dank is groot :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar