Vraag/advies tele objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat...

Zo'n 4 jaar geleden heb ik een Canon 350D kit gekocht met een 18-55mm ultrasonic lens en een 55-200 ultrasonic telelens.

Met de laatste heb ik nooit zoveel plezier gehad, en zit er over te denken om een andere te kopen.

Ik fotografeer voor mijn hobby, en gebruik een telelens alleen voor natuurfotografie.

Ik heb al een beetje rondgekeken op internet, en twijfel tussen een Canon of een Sigma.

Wie wil/kan mij een beetje adviseren ?
Alvast bedankt !
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

een Canon EF 70-300 IS USM is een leuke goede lens. Ook aangezien je al wat ervaring hebt met telelenzen lijkt me dat wel een goede keuze.
www.richardbrunsveld.com
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Wat versta jij onder "plezier" hebben van een lens?
Wat is het budget voor de nieuwe lens?
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Ik sluit mij aan. Ik heb een 55-250, waar ik overigens tevreden over ben, maar ik wil meer bereik, omdat ik steeds merk dat ik tekort kom. E.e.a. is wel afhankelijk van je budget. Ik zit een beetje te twijfelen om voor de Simga 150-500 te gaan.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLONWat versta jij onder "plezier" hebben van een lens?
Wat is het budget voor de nieuwe lens?
Dat je er duidelijke en scherpe foto's mee kunt maken.
Als iets niet te ver af staat dan is het beeld nog redelijk scherp, maar op afstand dus niet meer....
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Wat is je budget? Heb je zelf al bepaalde lenzen op het oog? Op welke vlakken twijfel je tussen Canon en Sigma?
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

jtolsma schreefCOLONIk sluit mij aan. Ik heb een 55-250, waar ik overigens tevreden over ben, maar ik wil meer bereik, omdat ik steeds merk dat ik tekort kom. E.e.a. is wel afhankelijk van je budget. Ik zit een beetje te twijfelen om voor de Simga 150-500 te gaan.
De Sigma 150-500 stond idd ook op mijn lijstje....
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

Ralph_86 schreefCOLONWat is je budget? Heb je zelf al bepaalde lenzen op het oog? Op welke vlakken twijfel je tussen Canon en Sigma?
mmmm, da's een goeie..maar ik wil graag een lens waar ik op afstand dus ook scherpe foto's mee kan maken, dus daar zal best een kostenplaatje aanhangen..
Op mijn lijst staat tot zo ver:
Sigma 150-500
Canon 100-400
Sigma 300-800 f5.6
en dan de Canon 70-300 IS USM
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Black Crow schreefCOLON Als iets niet te ver af staat dan is het beeld nog redelijk scherp, maar op afstand dus niet meer....
Weet je zeker dat het geen bewegingsonscherpte is ? ;)
Plaats anders eens een voorbeeld.
Met die lens moet je namelijk wel scherpe foto's kunnen schieten, al is scherpte natuurlijk relatief dus vandaar de vraag over het voorbeeld.(incl. exif)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLON
Black Crow schreefCOLON Als iets niet te ver af staat dan is het beeld nog redelijk scherp, maar op afstand dus niet meer....
Weet je zeker dat het geen bewegingsonscherpte is ? ;)
Plaats anders eens een voorbeeld.
Met die lens moet je namelijk wel scherpe foto's kunnen schieten, al is scherpte natuurlijk relatief dus vandaar de vraag over het voorbeeld.(incl. exif)
Ik zal eens iets opzoeken en dan hier plaatsen !
Ik ben sinds kort in het bezit van de Canon Macro 100mm en als ik daar foto's mee maak ( op de full stand) dan zijn ze dus wel scherp, en dat heb ik met de telelens eigenlijk nog niet zo gehad...vandaar dat ik aan het twijfelen was om een andere te kopen.
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

Voorbeeld...niet bewerkt, alleen wat kleiner gemaakt...

Afbeelding
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Mmm je noemt nogal verschillende op :?
Op mijn lijst staat tot zo ver:
Sigma 150-500
Canon 100-400
Sigma 300-800 f5.6
en dan de Canon 70-300 IS USM

Ik heb op mijn 5dMkII de laatste en bevalt mij prima :D

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb de Sigma een maand geleden gekocht. Waarom? Omdat ik meer vrijheid wilde hebben bij langere brandpunten. Ik ben verknocht aan mijn L lenzen en heb veel Sigma's gehad maar die halen en haalden het niet bij de L lenzen. Niet alleen optisch maar ook zoom en af ringen, bouw enz enz.

Echter mijn lenzen gamma was te kort dan alleen een 200mm met 2x extender of 1.4. Een Canon 100-400L wil ik wel of de ooit komende vervanger, maar vond een 300L of 400L niet een verbetering, wel optisch maar niet variabel en de 100-400L nog veel te duur voor de door mij relatief weinig gebruikte afstanden.

Daarbij was er geen alternatief voor IS en USM en FTM enz. Echter met de komst van de Sigma 150-500 APO DG OS HSM, is dat voorbij. Voor de helft van het geld van een 100-400L heb ik een goede lens die een betere IS heeft, alleen optisch toch iets slechter is, maar dat is misschien fractioneel. Als je veel gaat op 400mm dan zou ik toch voor de 100-400L gaan evt met 1.4 wel zonder AF maar wel IS en optisch goed.

Mijn Sigma is ook goed, maar ik moet er toch nog even mee spelen ivm de beste ISO diafragma waarden ed.

Ik heb om wat voorbeelden aan te dragen een 525 voorbeelden aandragen :)

Ik heb op http://www.javagraphy.com de foto's van het afgelopen EHL en ECCC tournooi neer gezet. Deze zijn ALLEMAAL met de Sigma genomen, op zowel 150 als 500mm en daartussenin.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONIk heb de Sigma een maand geleden gekocht. Waarom? Omdat ik meer vrijheid wilde hebben bij langere brandpunten. Ik ben verknocht aan mijn L lenzen en heb veel Sigma's gehad maar die halen en haalden het niet bij de L lenzen. Niet alleen optisch maar ook zoom en af ringen, bouw enz enz.

Echter mijn lenzen gamma was te kort dan alleen een 200mm met 2x extender of 1.4. Een Canon 100-400L wil ik wel of de ooit komende vervanger, maar vond een 300L of 400L niet een verbetering, wel optisch maar niet variabel en de 100-400L nog veel te duur voor de door mij relatief weinig gebruikte afstanden.

Daarbij was er geen alternatief voor IS en USM en FTM enz. Echter met de komst van de Sigma 150-500 APO DG OS HSM, is dat voorbij. Voor de helft van het geld van een 100-400L heb ik een goede lens die een betere IS heeft, alleen optisch toch iets slechter is, maar dat is misschien fractioneel. Als je veel gaat op 400mm dan zou ik toch voor de 100-400L gaan evt met 1.4 wel zonder AF maar wel IS en optisch goed.

Mijn Sigma is ook goed, maar ik moet er toch nog even mee spelen ivm de beste ISO diafragma waarden ed.

Ik heb om wat voorbeelden aan te dragen een 525 voorbeelden aandragen :)

Ik heb op http://www.javagraphy.com de foto's van het afgelopen EHL en ECCC tournooi neer gezet. Deze zijn ALLEMAAL met de Sigma genomen, op zowel 150 als 500mm en daartussenin.
Dat bedoel ik dus met scherpe foto's, die van jou zien er prima uit Jeroen !
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Je noemt nogal wat verschillende lenzen met verschillend budget:

Sigma 150-500 € 830,00
Sigma 300-800 € 7.000,00
Canon 100-400 € 1.240,00
Canon 70-300 € 388,00

Volgens mij ook lenzen met verschillende doeleinden en gebruilersgroepen. Ik denk dat je eerst even beter moet aangeven wat je wil gaan fotograferen. Een 300-800 bv is een hele specifieke lens die laat ik het netjes zeggen geen doorsnee lens is voor een hobbyist zoals je zelf aangeeft. Is een beetje lastig advies geven zo. Als de 300-800 binnen je budget valt heb je niets te klagen en kan je naar hartelust shoppen. :D

groet,

Richard
Laatst gewijzigd door 1 op Rijk, in totaal 26 keer gewijzigd.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

Rijk schreefCOLONJe noemt nogal wat verschillende lenzen met verschillend budget:

Sigma 150-500 € 830,00
Sigma 300-800 € 7.000,00
Canon 100-400 € 1.240,00
Canon 70-300 € 388,00

Volgens mij ook lenzen met verschillende doeleinden en gebruilersgroepen. Ik denk dat je eerst even beter moet aangeven wat je wil gaan fotograferen. Een 300-800 bv is een hele specifieke lens die laat ik het netjes zeggen geen doorsnee lens is voor een hobbyist zoals je zelf aangeeft. Is een beetje lastig advies geven zo. Als de 300-800 binnen je budget valt heb je niets te klachen en kan je naar hartelust shoppen. :D

groet,

Richard
Dan verdwijnt de 300-800 heel snel van mijn lijstje...
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Black Crow schreefCOLONVoorbeeld...niet bewerkt, alleen wat kleiner gemaakt...

pica...
Even een korte quote uit een testrapport van de door jouw gebruikte lens:
The optimum aperture does shift as the focal length increases also, going from f/5.6 at the short end to nearly f/11 at full stretch.

Kortom, als je gaat zoomen moet je het diafragma knijpen ;)
Hier een kleine testfoto op 200mm en f8:
http://www.ephotozine.com/articles/Cano ... 200-f8.jpg

Hier het testrapport:
http://www.ephotozine.com/article/Canon ... I-USM-4495


Maar als je meer zoom zoekt of meer scherpte bij een groter diafragma, dan is dat een prima reden om te upgraden ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Black Crow
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2009 00:17
CONTACTCOLON

WireWess schreefCOLON
Black Crow schreefCOLONVoorbeeld...niet bewerkt, alleen wat kleiner gemaakt...

pica...
Even een korte quote uit een testrapport van de door jouw gebruikte lens:
The optimum aperture does shift as the focal length increases also, going from f/5.6 at the short end to nearly f/11 at full stretch.

Kortom, als je gaat zoomen moet je het diafragma knijpen ;)
Hier een kleine testfoto op 200mm en f8:
http://www.ephotozine.com/articles/Cano ... 200-f8.jpg

Hier het testrapport:
http://www.ephotozine.com/article/Canon ... I-USM-4495


Maar als je meer zoom zoekt of meer scherpte bij een groter diafragma, dan is dat een prima reden om te upgraden ;)
Dank je wel voor de informatie !!!
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Dat zijn wel heel verschillende lenzen die je hier opnoemt... alleen al qua grootte. De 70-300 is een heel mooi lensje voor dat geld en lekker gemakkelijk mee te nemen. Wil je meer bereik, dan ga je naar die grote jongens...
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Vind dit zelf een aardige review. Geeft mij i.i.g. een beetje houvast als ik een kleiner prijsje in de lotto win.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar