Twijfels over molen+Libel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Heb vorig weekend een aantal foto's gemaakt tijdens een fietstochtje met de 70-300.
Fietsend en om me heen kijkend kwam ik erachter dat ik weinig had aan deze lens en ik beter meer groothoek bij me had moeten hebben,ga nog wel een keer trug :D

Maar hier zijn 2 foto's waar ik opzich wel tevreden mee ben maar heb ook mijn twijfels,zou graag willen weten weten hoe anderen erover denken.

1
Deze foto in portetstand was denk beter geweest als het bootje net wat verder naar rechts dobberde
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165172[/img]

2
Deze vind ik wel meer geslaagd alleen vond ik zelf rechts wat druk en rommelig
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165171[/img]

3
Daar heb ik gebrobeerd wat aan te doen,vind het zelf wel redelijk gelukt.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165170[/img]

Het onscherpe gras op de voorgrond heb ik bewust gedaan vond het wel wat hebben.

Net zag ik een kleine libel? landen op een spijkerbroek aan de waslijn,die moest natuurlijk op de foto.
Met de 70-300 op 300mm 1,5 m afstand en nog een stuk gecropt.(toch maar is kijken voor een marco lens??)
Toen ik dichterbij kwam om hem vanaf ze rug te fotograveren vloog ie helaas weg.
4
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=165173[/img]
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

foto 3 vindt ik het mooiste dan,
alleen het onscherpe gras vindt ik storend.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Waarom zit er zo'n enorm kleurverschil tussen foto 1 en 2, terwijl ze (lijkt mij) toch vlak na elkaar genomen zijn?

Kijk alleen al naar de lucht in foto een, die is meer paars dan blauw.

Maar foto 3 vind ik wel mooi. Alleen ben ik dan weer geen fan van verplichte voorgrond-decoratie in de vorm van onscherp gras. De diepte zit er anders toch wel in door dat bootje, daar zijn die vegen niet voor nodig. Maar dat is smaak he.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

foto vier vind ik, zonder dat het een echte macro lens is toch behoorlijk scherp en ook nog een aardige korte scherpstelafstand van die lens.
maar idd met een macro lens kom je toch wel iets dichterbij hier een
voorbeeldje:

gisteren gemaakt met 105sigma macro op f7.1
modbreak geert h: foto verwijderd, het is niet toegestaan foto's in andermans topics te plaatsen zonder toestemming.
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Mag dat intussen, een foto in andermans topic plaatsen :o ?
Hij is trouwens ook niet echt scherp en er zitten teveel lichte (overbelichte) vlekken in :(
De macro van TS is zo slecht nog niet al vind ik een libel op een spijkerbroek ook niet zo natuurlijk kijken.

Van je molenfoto's is de bewerkte versie nr.3 toch de beste.
Ook voor mij hadden die wazige rietstengels weggelaten mogen worden.
Ze prikken nu de boot lek :wink:

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Allemaal bedankt voor de reacties.
Begrijp dat het onscherpe gras op de voorgrond over het algemeen als storend word gezien,zal daar aan denken de volgende keer.

@mavlo77:
Het kleur verschil waar je het over hebt,valt mij niet op,de foto's zijn seconde's na elkaar genomen met de zelfde instellingen.
In lightroom beta heb ik de 1ste bewerkt qua kleur belichting etc en die instelling gekopieert op de andere foto,omdat ze toch het zelfde waren qua kleur en licht.

@walterdriffioen:
Dacht bij de libel van wat doe jij hier 8 hoog op een spijkerbroek?? Maar vond wel een mooit moment om te kijken in hoeverre het mogelijk is om zon beest met mijn 70-300 vast te leggen.Moet wel veel croppen om het een beetje beeldvullend te krijgen.
Weet dat ik met een macro objectief veel dichterbij kan komen,maar omdat je daarmee maar een heel klein stukje van zon heel klein beesje scherp krijg, weerhoud mij dat ervan om zon lens aan te schaffen.

@Jumper:
Zelf heb ik er geen probleem mee als iemand een foto plaatst om een voorbeeld aan te geven,een foto zegt immers meer dan 1000 worden.
Dat de libel daar ging zitten verbaasde mij ,maar dat vroeg natuurlijk om een (test) foto,nu weet ik wel wat er mogelijk is met de 70-300 en libellen/grote insecten.
Je komt niet dichtbij genoeg en je moet veel croppen.
Begrijp nu ook waarom de boot ineens kopje onderging :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

P_FlaSh schreefCOLON @mavlo77:
Het kleur verschil waar je het over hebt,valt mij niet op,de foto's zijn seconde's na elkaar genomen met de zelfde instellingen.
In lightroom beta heb ik de 1ste bewerkt qua kleur belichting etc en die instelling gekopieert op de andere foto,omdat ze toch het zelfde waren qua kleur en licht.
Nou ik zie het al. Zeer hoogst waarschijnlijk is de ene een andere kleurruimte dan de andere. Want in Internet Explorer en Chrome is het verschil mega.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Aan de kleur ruimte heb ik bij beide niks veranderd moet als het goed is gewoon srgb zijn.
Maar heb ook even gekeken en het klopt wel wat je zegt,zijn beide andere in een andere kleur ruimte gewoon rgb en srgb kan ik uit de exif opmaken als ik het goed zie tenminste.
Wat wel vreemd is aangezien ik daar zelf nix aan veranderd heb en ze tegelijk verwerkt heb,zal wel ergens wat fout zijn gegaan.
Weer een aandachtspuntje :D
Maar wat ook het vreemde is; zelf gebruik ik altijd firefox en daar is geen verschil te zien,ook niet in lichtroom,verkenner etc.
Dus vind het wel vreemd :?
Maar goed iig bedankt :D
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

P_FlaSh schreefCOLON @walterdriffioen:
Moet wel veel croppen om het een beetje beeldvullend te krijgen.
Weet dat ik met een macro objectief veel dichterbij kan komen,maar omdat je daarmee maar een heel klein stukje van zon heel klein beesje scherp krijg, weerhoud mij dat ervan om zon lens aan te schaffen.
Met je 70-300 zul je deze niet beeldvullend kunnen vastleggen en is croppen dus noodzakelijk.
Deze is wel met een macrolens zo vastgelegd (zonder croppen)van een afstand van ca 60cm en ik dacht dat die toch helemaal scherp was :wink: :
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=80900
P_FlaSh schreefCOLON @Jumper:
Zelf heb ik er geen probleem mee als iemand een foto plaatst om een voorbeeld aan te geven,een foto zegt immers meer dan 1000 worden.
Ik meen dat in de forumregels staat dat dit liever niet gedaan wordt. Jou topic zou daarmee kunnen 'verdrongen' worden door diegene die extra foto's gaat plaatsen. Van mij mag het ook best hoor :)

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Oke het kan dus wel :D.
Meestal zie ik van die foto's met alleen de ogen scherp en dan is het nog met f11 geschoten,vandaar.
Maar zoals in je voorbeeld met f6,4 en een sluitertijd van 1/320 waarmee het volgens mij wel uit de hand kan,is het wel intresant.
Vraag me dan alleen af hoe het komt dat je ook veel foto's ziet met f11 of hoger met een veel kleiner gebied wat scherp is.

Begrijp die forum regel wel,een voorbeeld in de vorm van een link is dan denk wel beter. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar