Onder water fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Hallo, hallo!

Ik ben geïnteresseerd in onderwaterfotografie.
Niet om het op zo'n professioneel niveau te doen als ik nu met gewone fotografie doe,
maar gewoon eens om te kijken of het wat is. (tijdens de vakanties etc.)

Dus ik ben eigenlijk even op zoek naar wat advies. Wil er niet te veel voor uitgeven, maar zoek dus een leuk compactje waarmee ik eens kan gaan experimenteren. Mensen met ervaring aanwezig?

Alvast bedankt, gr, Marieke.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ga eens rondsnuffelen bij Olympus, die hebben een paar goede compacts die behoorlijk onder water kunnen. Anders zul je een speciaal onderwater huis moeten aanschaffen en das niet goedkoop. Canon heeft een compact die onder water kan maar duidelijk minder dan die van Olympus.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In de Focus stond onlangs een artikel met 6 onderwatercompacts. De Olympus kwam goed uit de bus
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ronhui

Hoe ver wil je onder water? Voor Snorkelen zijn meerdere compactjes geschikt. voor duiken, dus dieper dan 3 meter, moet je alweer kijken naar een onderwaterhuis die je om je compactcamera moet plaatsen.
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

DpReview heeft onlangs een test uitgevoerd met 7 verschillende modellen:

http://www.dpreview.com/reviews/Q209waterproofgroup/
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Voor de meeste compact camera's zijn tegenwoordig onderwater huizen te koop.
Kosten zijn over het algemeen zo rond de 200 euro en ze kunnen makkelijk mee naar 30m.
Daarnaast zijn er zoals premiumblue al hierboven heeft aangegeven compact camera's welke van nature waterdicht zijn.
Deze gaan afhankelijk van het model tot 3m-10m. Nu is het zo dat de mooiste foto's in het algemeen tussen de 0 en de 10 meter gemaakt worden
maar wil je een wrak of die verpleegsterhaai fotograferen die ligt te pitten op 15m dan kan dat dus alleen met de losse onderwater huizen.

Helaas ben je er met alleen een onderwater huis of waterdicht camera nog niet.
Je hebt echt een (onderwater) flitser nodig om een beetje foto's te kunnen maken.
Reden hiervoor is dat kleuren heel snel verdwijnen onder water vanwege absorptie.
Met name de kleur rood is al vanaf 5-6 meter verdwenen. Zonder flitser krijg je dan de overbekende blauwe foto's
Met flitser krijg je de kleur weer terug. Hou er wel rekening mee dat die 5-6 meter ook geld voor de afstand tussen flitser en je onderwerp en terug.
m.a.w onder water dient je onderwerp max 2.5m-3m van de camera verwijdert te zijn anders ben je zelfs met flitslicht de kleur rood alsnog kwijt.
Ga je minder diep, zeg rond de 3m dan kan je zonder flits nog wel redelijke foto's maken. Natuurlijk beperk je jezelf dan wel naar wat daar zo rond zwemt. Over het algemeen zijn dat de kleine visjes en koralen.

De pro-onderwater fotografen gebruiken overigens allemaal een (digitale) spiegelreflex camera met 2 flitsers welke links en rechts schuin achter de camera gepositioneerd zijn. Tevens gebruiken ze een fisheye lens (behalve natuurlijk bij macro fotos). Door de fisheye kunnen ze dicht op het onderwerp gaan zitten en deze er toch helemaal op krijgen. Tevens wordt de kleur behouden door de kleine afstand tot het onderwerp en hierdoor en door de stand van de flitsers komt het zweefvuil in het water niet op de foto terecht. Helaas kost zo'n complete set al gauw 8.000-10.000 euro. Niet echt iets voor de vakantie kiekjes dus..

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En over wat voor soort onderwaterfotografie zit je na te denken Marieke? Erwin denkt gelijk aan de zee, persoonlijk dacht ik meer aan het zoetwatergebeuren zoals ook Ruben Smit dat doet (klik voor voorbeeld).
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Erwin denkt gelijk aan de zee
Hehe, yep my bad. Ben nu eenmaal een duik-gek :D
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Tja toch eigenlijk wel een externe flitser.... Met de mijne maak ik eigenlijk alleen maar filmpjes want het foto's maken is toch weer een andere materie :)
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Haha wat een reacties, top! Ik was even wat afweziger op dit forum, maar zie nu weer hoe tof dit eigenlijk is.

Nou in eerste instantie wil ik het zwembad in met modellen...
En ik ga van't zomer naar frankrijk met m'n Labrador, dus denk dat waterpret zeker een onderdeel gaat vormen!
Dus als er de beperking max 3 meter diep is, is dat opsich niet zo'n groot probleem.
En wat moet ik me voorstellen van het kijken door een zoeker onderwater? Gaat dat lukken met een eventuele duikbril op?
Ik moet het denk ik ook gewoon eens ervaren, maar daarvoor wil ik wel een leuk cameraatje kopen en geen geld naar de zee dragen (A);-)
Ik ben me er overigens van bewust dat de kwaliteit natuurlijk heel anders is dan als ik met mijn 7D en L lens schiet...!

Ik ga eens kijken bij de Olympus camera's. Leuke prijzen voor iets wat in eerste instantie gewoon uitproberen is.
Ik zie bijvoorbeeld de Olympus µ TOUGH-6020 en de Olympus µ TOUGH-8010.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand me helpen aan voorbeeldfoto's?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr, Marieke.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

If you are looking for a camera that you can take to 10m / 33ft underwater, look at the Canon D10, or if you want something compact that you can also take underwater then look at the Pentax W60. If you just love the style and interface of the Olympus Tough series, then take a look at the Tough 6000. They are all better cameras than the Tough 8000.


Goed misschien dan toch maar niet... Vanmiddag maar eens in de winkel neuzen, misschien wel handig :wink:

Voor mensen die de Canon D10 willen onderzoeken: http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... 10/314905/\
http://www.dutchcowboys.nl/DCReviews/17027
http://www.flickr.com/search/?q=PowerSh ... =all&s=int

Ga ik nu zelf ook even kijken. Wellicht handig als mensen met de zoekfunctie hier nog eens terechtkomen.
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

om eens een keer te proberen lijkt me dit een prima dingetje :

http://www.mediamarkt.nl/webapp/wcs/sto ... ryId=14784

is tot 3 meter waterdicht (zegt men)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Er stond laatst in de zoom ook een heel artikel over onderwaterfotografie. Zal dat vanavond thuis nog wel even opzoeken, want ik weet niet meer zo goed of er ook camera's bij besproken werden
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

@Closeshooter Ik vertrouw die kwaliteit niet zo... Als ik eerlijk ben!
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Rollei was vroeger een goed betrouwbaar merk, maar wat ze nu doen zou het niet weten, maar gezien de prijs zal het niet echt topkwaliteit zijn, maar voor eens een foto in een zwembad lijkt het me een niet verkeerd speeltje.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ja, maar ja, het gaat om een trash the dress after wedding shoot... In september pas, dus kan m wel uitproberen.
Maar dan stop ik het liever in een canon powershot d10 die bij mediamarkt 224 kost, dan dat ik 39 euro wegflikker.
't Is beetje dubbel.

(die powershot d10 is overigens echt naatje goedkoop bij MM!!! als ik het vergelijk met de concullega's, scheelt dik 45 euries :-))
(Daar kan ik natuurlijk doe Rollei van kopen :P wahhaha geintje.)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Die onderwatercamera van de Lidl / Aldi - merk Traveller - kan ook onderwater en schijnt van binnen een Olympus te zijn. Zijn geloof ik iets van 100 euro - de kwaliteit zal zich vermoedelijk wel laten raden voor 100 euro...

op de fotoclub liet iemand ooit fotos zien die hij gewoon met een analoog wegwerp-klik-klak-onderwater-ding had gemaakt. Dat zag er nog best goed uit!
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tip, die laatste had ik zelf ook al gezien. Maar een behuizing voor bijv. m'n 7D kost 1.225 euro.
Da's een beetje te gortig.
Ik kan bij MM voor 224 de Canon Powershot D10 krijgen. Hij is in bestelling (GRRROM!) hopelijk voordat ik op vakantie ga. Anders toch maar naar de concurrent voor ietsje meer.
Want hij moet eigenlijk wel mee. Kan ik even lekker met het dingetje spelen. Wel jammer overigens dat de D10 geen raw vastlegt, vind ik nu al een tekortkoming. Maar wat ik ervan heb gezien op Youtube ziet er verders prima uit.

Bedankt voor het meedenken allemaal :-) Dankzij jullie ben ik weer wijzer geworden :-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Trash the dress after?

Toch niet zoiets als: http://www.break.com/index/clumsy-best- ... -pool.html
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

volgens mij is de panasonic ft2 wel het beste op onderwater compact gebied.
Canon speelgoed en een leica X1
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar