Foto mist lukt steeds

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
speedsmurf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2009 20:59
WoonplaatsCOLON amsterdam

Ik was even op bezoek in harderwijk.
Dus ook bij de dolfijnen en ik wouw binnen fotos maken dus me iso goed in gesteld en zo maar me fotos zijn mislukt.
Wat doe ik fout ?

1862

canon 400 D , Canon 550 D , 17-85 mm 18-55 mm , Tamron 70-300 mm en Canon EF 50/1.8 , Canon 28-80 mm en Canon 80-200 mm.

http://fotostudio1972.hyves.nl
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

sluitertijd en diafragma? heb je de exif data?

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik weet de sluitertijd niet, maar kan wel raden, veel te langzaam. Echt te langzaam. Door je eigen beweging raakt alles bewogen.
Maar het is zo te zien ook vrij donker. Waarschijnlijk moet je met je iso omhoog om toch nog een acceptabele sluitertijd te halen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Exif info zit gewoon bij de foto hoor ?
Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 400D DIGITAL
Afbeeldingsdatum: 2010:06:19 14:13:47
Focuslengte: 121.0 mm
Diafragma: f/5.0
Belichtingstijd: 0.125 s (1/8)
ISO-equivalent: 1600
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Gemiddeld
Belichting: Programma (Automatisch)
Witbalans: Automatisch
Geflitst: Nee
Kleurruimte: sRGB


Gaat inderdaad mis bij de sluitertijd!
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Yup, en de ISO kan niet hoger. Het diafragma verder open dan F5 ga je niet redden met je spullen op 121mm?
Dan heb je werkelijk je limiet bereikt van wat je spullen kunnen. Het was daar gewoon te donker dan.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

WireWess schreefCOLONExif info zit gewoon bij de foto hoor ?
Maar die kunnen we niet altijd zonder veel moeite zien (ja, ik weet dat erplug-ins voor browsers zijn, maar er zijn ook mensen die nog anno 1900 surfen)

Maar goed, een sluitertijd van 1/8 is veel te traag
De enige oplossing die er eventueel nog is, is flitsen. Maar het kan zijn dat het niet mag of dat het onderwerp te ver weg is (in ieder geval wel voor de interne flitser)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

de 50mm lens met F1.8 op F1.8 had ook oplossing geboden... dan was het waarschijnlijk "beter" geworden, dan was alleen het object minder beeldvullend.

Gr Sven
Canon
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een 50mm is een totaal ander brandpunt dan 121mm. ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

fotojeroen schreefCOLON
WireWess schreefCOLONExif info zit gewoon bij de foto hoor ?
Maar die kunnen we niet altijd zonder veel moeite zien (ja, ik weet dat erplug-ins voor browsers zijn, maar er zijn ook mensen die nog anno 1900 surfen)
Daarom gebruik ik Opera 8)
Geen gedoe met plug-ins, maar exif kan standaard uitgelezen worden. Verder heb ik weinig toe te voegen, sluitersnelheid is niet snel genoeg.

Overigens: een 85/1.8 of 100/2 zou wellicht wel effectiever kunnen zijn, maar om die nu te kopen voor een uitje naar het dolfinarium is ook een beetje overdreven.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik zou de ISO lager proberen te houden (hooguit 400, ivm ruis) en 2 stops onderbelichten (er wel van uitgaand dat er in RAW gefotografeerd wordt).
Thuis de RAW bestanden bewerkend de belichting ophalen.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kenji schreefCOLONIk zou de ISO lager proberen te houden (hooguit 400, ivm ruis) en 2 stops onderbelichten (er wel van uitgaand dat er in RAW gefotografeerd wordt).
Thuis de RAW bestanden bewerkend de belichting ophalen.
Van 1600 naar 400 is al twee stops. Ben je dus al twee stops aan het onderbelichten, maar zit je nog steeds op 1/8 wanneer je twee stops onderbelicht. Voor een correcte belichting wil je camera zelfs naar 1/2 seconde.
Ga je van iso 1600 uit en dan naar 1/30, dan belicht je nog steeds twee stops onder, maar heb je een betere sluitertijd.
Ga je dat dan weer softwarematig optrekken (ook in RAW) dan krijg je meer ruis als een TV die geen beeldsignaal doorkrijgt (het sneeuweffect)

In donkere situaties onderbelichten en het softwarematig op moeten trekken is de standaardformule voor hoe je ruis in je foto krijgt. Niet doen dus
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Je zit hier inderdaad aan de limiet van je apparatuur... Met iso omlaag schroeven, maak je het alleen maar erger, en kom je met een zwarte foto thuis....

Dus wat je nog zou kunnen doen is in de M modus de iso dus op maximaal, diafragma op zijn grootst (F-waarde klein) en de sluitertijd op een waarde zetten die nog net uit de hand scherp te nemen is (1/100e). Dan zit je met een zwaar onderbelichte foto bij een hoge iso.... Ik betwijfel of dat nog iets gaat worden...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
MrDummy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2010 20:13
WoonplaatsCOLON Drachten

Hmm, 400D heeft iets minder ruis dan 450D :)
ISO 1600 voor zo'n "vakantie" kiekje vind ik niet zo erg, er zit nog genoeg detail in.

Voor jouw aantal oplossingen:
- Schiet in RAW, ISO op 1600, sluitertijd locken op 1/100 (non-IS lens) of 1/50 (IS lens)
door sluitertijd te locken zal de bewegingsonscherpte afnemen. Beter te donkere foto dan bewogen foto. Dat kan je nooit herstellen.
Bij donkere foto kun je via RAW nog beetje opkrikken, bewerken en belichting regelen. Dan komt er al wat tevoorschijn.
- Betere lens kopen, liefst met IS, zodat je meer licht kan ontvangen op de sensor.

Eigenlijk zijn lichtgevoelige lenzen zoals F2.8 IS zoomlens (over hele bereik dus) prachtig. Maar ze kosten ook dik geld.
Voordeel is wel dat ISO iets lager kan om ruis kleiner te maken omdat je goed lens hebt.
Alleen met kitlens van 3.5 tot 4.5 of zelfs 5.6 heb je weinig keuze dan ISO 1600 te nemen en foto's laten onderbelichten met gelockte sluitertijd, meestal in Tv stand. Want als er toch nog genoeg licht is, kan camera bijstellen met diafragma zodat foto's niet per ongeluk overbelicht worden - al is dat zeldzaam in circus foto's.
Je kan dan wat proberen herstellen/redden met photoshop.

Probeer je eigen beweging klein te houden. Zeker met zoom erbij is dat moeilijker, dan moet sluitertijd nog korter naar 1/200.
Als de persoon beweegt, dan kun je je camera zo soepel mogelijk meebewegen op persoon zelf. De onscherpe achtergrond is niet zo erg, de doel is de persoon zelf.

Wie dus niet ervaren is met fotografie, kan het doen met Tv stand, dan mislukken de foto's minder snel in zwak belichte omgevingen. Zo voorkom je dat de camera te laag instelt.

Met 50mm F1.8 primelens mis je wel wat zoom, maar als je goed camera hebt met veel megapixels, dan kun je beetje uitknippen en zie je de persoon toch beetje in detail. Ook kans op bewegingsonscherpte neemt meer af.
10 of 12 megapixels is al aardig detail.
Canon 450D met batterijgrip | 18-55mm f3.5-5.6 kitlens | 55-250mm f4-5.6 kitlens | Sigma 24-60mm f2.8 | 50mm f1.8 II prime | Speedlite 420EX.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar