Kerkuil ringen in Friesland

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Vorig jaar was ik erg onder de indruk van het kerkuil ringen. Daarom besloten er dit jaar nog maar een paar te beleven. Twee dagen ben ik op pad geweest samen met de kerkuilwerkgroep van Friesland en uilenexpert Johan de Jong, die jonge kerkuilen voorziet van de ringen. In totaal moet de werkgroep zo’n 50 adressen bezoeken. Om een indruk te krijgen wat ze allemaal doen heb ik een video gemaakt (komt nog online) en uiteraard foto’s gemaakt.

Persbericht:

Een vaste ploeg vrijwilligers onder leiding van Koos Huizinga van de Kerkuilengroep Friesland gingen deze week op pad om jonge kerkuilen van een ring te voor zien. Een ervaren klimmer haalde de jongen uit de nok van de schuur en bracht ze naar beneden. Hier werden ze gemeten en gewogen en kregen ze een ring om door Johan de Jong uit Ureterp, voorzitter van de Kerkuilenwerkgroep Nederland. Het aantal broedgevallen schommelt nogal. Sommige jaren zijn het er 35, maar er zijn ook jaren waarbij er bijna 60 broedgevallen zijn.

Tientallen locaties in o.a. Oudwoude, Damwâld, Dokkum, Lauwerszijl en Engwierum werden door Johan bezocht. Op sommige locaties had de eigenaar enkele scholieren op bezoek. Die vonden het maar al te interessant en Johan de Jong vertelde er dan ook graag een verhaaltje bij. Nabij Dokkum was iemand die zelfs een eigen webcam had opgehangen in de nestkast. Zo kon iedereen beneden op een tv monitor volgen wat er met de kerkuilen gebeurde.

De kerkuil is een ‘rode lijst soort’ dat wil zeggen, dat deze uil door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen is als een soort, die extra aandacht en bescherming verdient. Ongeveer 35 jaar geleden zijn een aantal enthousiaste vrijwilligers begonnen met het ophangen en controleren van nestkasten. Dat was ook noodzakelijk, want het aantal broedparen van de kerkuil werd in 1979 op ongeveer 100 geschat. Mede dankzij de inspanningen van de Vereniging Vogelbescherming Nederland is een netwerk van kerkuilenbeschermers ontstaan met een landelijke dekking. Tot 2004 werd het kerkuilenbeschermingswerk gecoördineerd vanuit Vogelbescherming. Eind 2004 is het onder gebracht bij de Stichting Kerkuilenwerkgroep Nederland.
1.
Afbeelding
De nestkast van de kerkuil

2.
Afbeelding
Iemand van de werkgroep gaat met een ladder naar de nestkast om de jonge uilen eruit te halen.

3.
Afbeelding
Daarna worden ze gerind door uilenexpert Johan de Jong

4.
Afbeelding
Na het ringen worden ze gewogen en gekeken of het een mannetje of vrouwtje is. Dat doen ze doormiddel van het meten van de vleugels.

5.
Afbeelding
En nadat alle gegevens zijn opgeschreven is het tijd voor de foto's met kinderen of volwassenen. De kerkuilen ondervinden hier geen hinder van. Anders had men dit niet gedaan en geen ruchtbaarheid aan het ringen gegeven.

Ik kan nog meer foto's plaatsen maar dan word het zo'n lange serie, de rest is te bekijken op mijn website en voeg er ook nog een video aan toe.
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Een mooie serie!

Zelf heb ik inmiddels dit ook regelmatig gezien in onze regio.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Mooi verslagje en fotoserie.

Goed dat dit gebeurd hoor!!

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Inmiddels ook de video online: http://www.youtube.com/watch?v=BYF4hzj6QYw
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar