ik wil kiezen tssn 550d en 500d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
swiff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 13:34

fotografie intereseert me al een hele tijd, maar heb er nooit echt de middelen voor gehad.
mijn eerste foto toestel was een gwn simpel ding, een panasonic lumix... 4jaar geleden gekocht voor een goeie 380euro
omdat ik altijd al van het gedacht geweest ben beter wat meer uit te geven en er dan langer mee te doen, nu na 4 jaar begint het toestel wat te flippen, dus tijd voor iets nieuws en ook direct redelijk deftig. omdat ik nog totaal niets weet van fotografie met zo een reflexcamera heb ik jullie hulp nodig

het dilemma.

ik ging mij de canon eos 500d aanschaffen. heb ik al enkele dagen vanalles over zitten opzoeken en had deze bijna gekocht
nu zag ik vandaag de 550d en begon ik te twijfelen.

verschillen die ik opmerkte: Canon EOS 500D 18-55 IS + 55-250 IS Kit = 15mega pixels en iso tot 3200
" 550d met zelfde lenzen = 18mega pixels en iso tot 12.800 en een hdmi out

een maat wist mij te zeggen dat ik nog beter zou zijn met een toestel met minder pixels omdat ik met die 18mega pixels niets zou kunnen aanvangen...wat ik totaal niet begrijp !! dacht altijd hoe meer hoe beter. zelfde met de iso...

de 500d kan ik kopen voor 839euro met de lenzen
en de 550d kan ik kopen voor 999euro met dezelfde lenzen.

dus nu is het aan jullie voor mij te zeggen wat het beste is, of het die extra 140euro waard is voor de meerdere extra's dat ik heb, of dat deze niet zo verschillend zijn van elkaar.

ik heb mijn gedachte op deze toestellen gezet. al weet ik er nog niet veel van, maar ik koop liever direct iets waar ik jaren mee door kan gaan. ik heb een beetje bang voor de reactie te krijgen dat deze toestellen nog niets voor mij zijn...
ook waarom ik deze toestellen koos is omdat ik zeker in hd wil kunnen filmen!
ik trouw volgendjaar en wil tegen dan de camera goed onder de knie hebben en weten wat ik er mee kan en niet kan.daarom ook de film modus dat belangrijk is.

alvast bedankt en ik kan niet wachten om te lezen wat jullie te zeggen hebben.

grtz
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

- meer pixels zijn altijd handig, en bieden je de mogelijkheid om beter uitsnedes uit een foto te kunnen maken. Verwacht er alleen niet té veel van.
- Over het algemeen kun je zeggen dat nieuwere camera's een ietsie betere ruisonderdrukking hebben. de 550 zal dus waarschijnlijk iets beter presteren in het donker.
- iso hoger kunnen instellen dan 3200 lijkt me niet echt iets om mee te nemen. Ruis is dan waarschijnlijk toch al te hoog. In elk geval zal je het bij 99% van je foto's waarschijnlijk niet gebruiken.
- HDMI-out. Alleen handig als je een tv- hebt met hdmi-in en soms een paar foto's direct van af je camera wilt laten zien. Ik heb het nog nooit gemist om mijn 450D
- filmen gaat waarschijnlijk beter op de 550D

en of deze verschillen je het geld waard zijn, dat is persoonlijk. Ik zou zelf voor 550d gaan als ik het geld er voor had. Hij is gewoon beter dan de 500d, en ik zou het dan gelijk goed doen.

succes!
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Vergelijk ze eens via http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... index.aspx# , dan zie je dat de verschillen niet zo bijster groot zijn. Of je nu 15 of 18mp hebt maakt niet veel uit, wel gaat de 550D iets beter om met de ruis. Maar ook met de 500D is iso12.800 in te stellen wanneer je dat wenst. Verder heeft de 550D wat meer instelmogelijkheden qua filmen betreft, misschien wel handig aangezien je aangeeft ook te willen gaan filmen.
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

In reactie op je eerste bericht: welkom op dit forum ;-)

Dan even on-topic:
De 500D en de 550D lijken veel op elkaar. Als je het maximale wilt, zou ik zeggen: kies de 550D, maar bedenk daarbij dat:

- 12800iso vs. 3200iso. Dus ga je veel fotograferen in donkere omstandigheden? Anders is dit tamelijk overbodig...;
- 18mpx vs. 15mpx. Voor de echte pixelpeepers, verwacht niet dat het verschil van 3mpx een enorme verbetering gaat leveren;
- 3,7fps vs. 3,4fps. Geen daverend verschil, en als je meer/veel fps wilt kun je sowieso beter een andere camera (bijv. 50D) kiezen voor dit geld.
- 500d doet in fullHD slechts 20 beelden per seconde, 550d doet er 30 per/sec bij fullHD(dacht ik). Met de 500D kun je in fullHD dus niet echt een lekkere video maken...
- Bij de 550d schijnt LiveView nogal te zijn verbeterd (heb ik van horen zeggen).
5d + 24;35;85;70-200mm
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

ik trouw volgendjaar en wil tegen dan de camera goed onder de knie hebben en weten wat ik er mee kan en niet kan.daarom ook de film modus dat belangrijk is.
emmm wil je je eigen bruiloft fotograferen/filmen dan ?
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Zelf heb ik sinds 2 weken een 550d. Hiervoor heb ik ook altijd met een compact camera gewerkt.
De overstap naar een 550d lijkt me dan ook niet verkeerd. Of je nu een goedkope of een dure SLR koopt maakt volgens mij niet veel uit.
Als je je er genoeg in verdiept, veel leest en veel experimenteerd leer je het vanzelf.

En zeker voor het filmen is de 550d beter en heeft hij meer mogelijkheden.
Maar ook kan hij mooiere foto's maken.

Liveview werkt in mijn ogen inderdaad goed. Een stuk beter dan met de 450d in ieders geval maar met de 550d heb ik geen ervaring.
Je kunt het bijna vergelijken met een compact camera.

Meer megapixels maakt met de genoemde lenzen niet veel uit. Mocht je investeren in betere lenzen (nu of later) zal het wel verschil uit maken.

Succes met je keuze.
Groeten Rolf.
Superdaantje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2009 00:39

500D ken ik niet zo goed uit de praktijk. Zelf gebruik ik vaak een 550D en vindt deze goed presteren met iso 1600. De 550D heeft dezelfde sensor als de 7D. Maar zelf zou ik zeggen staar je niet blind op de body's, maar eerder op het glas wat je wilt gaan gebruiken. Hier is al heel veel winst mee te behalen.
swiff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 13:34

ok bedankt allemaal... het zal de 550d worden... en 2 weken wachten :cry: de 500kan ik morgen al hebben. de 550d ook maar niet met 2 lenzen. wel met een 17-135 lens
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

swiff schreefCOLONok bedankt allemaal... het zal de 550d worden... en 2 weken wachten :cry: de 500kan ik morgen al hebben. de 550d ook maar niet met 2 lenzen. wel met een 17-135 lens
Dat is volgens mij ook een mooie lens. Ligt een beetje aan wat je wilt fotograferen.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
diver99
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2010 20:00
WoonplaatsCOLON Almere

als je wilt filmen met de 550 blijf je altijd achter de feiten aanlopen en zal je nooit hetzelfde resultaat bereiken als wanneer je een gewone videocamera gebruikt. Voor nog minder dan 200,- heb je al een hele goede camera. Zover ik weet moet je ook nog eens het geluid apart opnemen want de audio van de dslr is ook niet al te best. Later zal je dit dus moeten synchroniseren en datis knap lastig.
Toch is de 550 een heel mooi toestel om mee te fotograferen
Veel plezier ermee
Canon EOS 450D, Canon 55-250 is, Canon 18-55 is
swiff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 13:34

ebeckers schreefCOLON
ik trouw volgendjaar en wil tegen dan de camera goed onder de knie hebben en weten wat ik er mee kan en niet kan.daarom ook de film modus dat belangrijk is.
emmm wil je je eigen bruiloft fotograferen/filmen dan ?

hehe. er komt een fotograaf maar tot de openingsdans... in de rest van de avond/nacht zie ik zelf mijn plan wat te trekken.
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb de 550D. Als camera is hij echt geweldig maar video stelt niks voor. De kwaliteit is prachtig maar dat is ook het enige. Totaal niet bruikbaar om mooie films van bewegende objecten te maken omdat je zelf handmatig scherp moet stellen. Ik gebruik het dan ook nooit en pak voor het filmen liever mijn Canon ixus 75, zelfs al is de kwaliteit veel minder.
Canon EOS 550D

Mijn Album
swiff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 13:34

Kollie schreefCOLON
swiff schreefCOLONok bedankt allemaal... het zal de 550d worden... en 2 weken wachten :cry: de 500kan ik morgen al hebben. de 550d ook maar niet met 2 lenzen. wel met een 17-135 lens
Dat is volgens mij ook een mooie lens. Ligt een beetje aan wat je wilt fotograferen.
ik heb foto's proberen te posten waarvan ik zoals foto's maak maar komt niet slim. pixels zijn te groot/hoog blijkbaar.

meestel op auto meetings. op vankantie landschappen. en als we eens ergens heen gaan voor een weekendje, wat er daar te zien is :D
swiff
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 13:34

dat is het zowat, zijn wel gemaakt met mijn zak cameratje...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Laatst gewijzigd door 1 op swiff, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

swiff schreefCOLON[
ik heb foto's proberen te posten waarvan ik zoals foto's maak maar komt niet slim. pixels zijn te groot/hoog blijkbaar.

meestel op auto meetings. op vankantie landschappen. en als we eens ergens heen gaan voor een weekendje, wat er daar te zien is :D
foto's kleiner dan 900x900 pixels kunnen worden gepost! ;) denk dat daar je probleem inzit. dus foto even verkleinen en het werkt!

heb laatst een keer de 500 en 550 vastgehad en vond ze beide prima in de hand liggen. ze zijn net weer wat handbaarder dan de 450D maar wel vergelijkbaar. Filmen met een Dslr is voor kwaliteitsbeelden prima, maar voor actie en handzaamheid is het wat lastiger. er komt dan al snel heel wat extra spul kijken om een goede film te schieten. misschien is het dan beter om een camera te nemen die een stapje goedkoper is en er een losse HD-camera bij te kopen. ik moet er wel bij zeggen dat ik 2 minuten filmervaring heb... en dat is met de 7D geweest.

Succes
Canon
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Andre Berends schreefCOLON
Kollie schreefCOLON ...
Maar ook kan hij mooiere foto's maken
....
Met een 350d kun je ook hele mooie foto's maken, dus volgens mij is deze opmerking volslagen zinloos.
Als je een goed objectief gebruikt kun je met een 550D mooiere foto's maken omdat dan de extra megapixels beter gebruikt worden.
Dit geldt volgens mij niet voor gebruikt met de kitlenzen. Maar zo zinloos was de opmerking niet volgens mij.
swiff schreefCOLONdat is het zowat, zijn wel gemaakt met mijn zak cameratje...
Voor dit soort foto's is het volgens mij een goed objectief. Misschien dat iemand anders ervaringen heeft met dit objectief en er wat meer over kan zeggen.
Groeten Rolf.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

diver99 schreefCOLONals je wilt filmen met de 550 blijf je altijd achter de feiten aanlopen en zal je nooit hetzelfde resultaat bereiken als wanneer je een gewone videocamera gebruikt. Voor nog minder dan 200,- heb je al een hele goede camera.
Voor minder dan €200,- heb je ook een mooie compact camera. Waarom heb jij dan toch een 450D gekocht? :wink:
"One test is worth a thousand expert opinions"
Michaeldw

Kollie schreefCOLON
Andre Berends schreefCOLON
Kollie schreefCOLON ...
Maar ook kan hij mooiere foto's maken
....
Met een 350d kun je ook hele mooie foto's maken, dus volgens mij is deze opmerking volslagen zinloos.
Als je een goed objectief gebruikt kun je met een 550D mooiere foto's maken omdat dan de extra megapixels beter gebruikt worden.
Dit geldt volgens mij niet voor gebruikt met de kitlenzen. Maar zo zinloos was de opmerking niet volgens mij.
"De pixels worden beter gebruikt?" Bedoel je dan dat je met een 350D, of 30D, 40D (of eigenlijk alles wat minder megapixels heeft) geen scherpe foto's maakt? Minder mooi? In welk opzicht? Ik ben wel benieuwd hoe dat zit...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Kollie schreefCOLON Als je een goed objectief gebruikt kun je met een 550D mooiere foto's maken omdat dan de extra megapixels beter gebruikt worden.
Dit geldt volgens mij niet voor gebruikt met de kitlenzen. Maar zo zinloos was de opmerking niet volgens mij.
.
Hier trap je een heleboel mensen tegen het zere been. Mij ook. Ik plaats hier even geen foto's van de 350D, maar dat was EN IS wel een van de beste cam's qua kwaliteit van de foto's die Canon (in elk geval in de XXXD serie) heeft gemaakt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Kollie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2010 13:12

Mij is verteld toen ik mijn 550D kocht, ik heb zelf geen dure objectieven en kan het dus ook niet controleren, dat met de betere objectieven meer detail wordt vastgelegd en dat dit dan de meerwaarde meer megapixels is. Volgens mij klinkt dat ook vrij logisch. Ik zeg zeer zeker niet dat je met andere camera's geen mooie foto's kunt maken. En met de kitlens die ik gebruik zul je misschien dat verschil ook inderdaad niet zien.

Als ik het mis heb hoor ik dat ook graag. Het was verders niet negatief bedoeld.
Groeten Rolf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar